Persistence schreef: ↑04 feb 2021 11:03
blondie schreef: ↑04 feb 2021 10:03
En bij de bel, zijn de honden wel na even blaffen weer stil, of laat je ze door blaffen?
Hier reageert onze eerste hond ook op de bel. En ja, dat vind ik ook wel logisch. Maar hij moet op een bepaald moment wel ophouden en in een mand gaan liggen als ik de deur open ga doen. Blijft hij netjes in de mand en houdt hij zijn bakkes, dan krijgt hij nadat ik dingen aan de deur heb afgehandeld een beloning. Maar pas als ik hem zelf uit de mand heb geroepen. Als hij uit de mand of van zijn plaats is gekomen stuur ik hem toch terug, ook als hij wel zijn mond heeft gehouden maar niet op de plaats is gebleven. Consequent daarin blijven vind ik zelf belangrijk, dat geeft duidelijkheid.
Ben wel benieuwd, wat doe je dan als ze door blijven blaffen in hun mand terwijl jij bij de deur staat? Ik krijg dat er maar niet uit.
Ik vraag mensen aan de deur om wat geduld omdat ik de honden stil wil hebben. En loop terug de kamer in zonder de voordeur te open.
Dan herhaal ik mijn eerdere wens, en begeleide Aki terug naar de plek en herhaalde wederom dat hij stil moest zijn.'
Jol blafte trouwens veel erger, als ik haar daarop aansprak vertrok ze in een rap tempo uit zichzelf naar boven om daar te mokken, maar verder stil te blijven

(voordeur is bij de trap in de gang hier).
Vanwege haar hebben we destijds ook een buitenbrievenbus opgehangen. Zij ging bijna door de voordeurruit heen als er post kwam, én als er vingers bij kwamen schroomde ze niet om daar in te hangen
Moet even een stap terug, toen ik het ging aanleren (waar ik veel te laat mee was, pas na een jaar toen hij veel drukker en blafferiger werd) vroeg ik mensen aan de deur om heel even geduld te hebben.
Ging ik zodra hij in de mand ging en even stil was, nadat ik de tussendeur dicht had, direct terug en gaf hem beloning op die plek en herhaalde dat hij moest blijven en stil moest zijn.
Was hij van de plek af, kreeg hij niets en moest hij terug naar die plek die ik had aangewezen.
Was kwestie van volhouden, en na een aantal dagen kon ik het uitbreiden omdat hij én in de mand bleef, en stil bleef.
Dat was het moment dat een deel van de beloning was dat hij uit de mand mocht komen, om daarna met me mee te lopen voor een beloning in de keuken.
Ik deed het in stapjes, maar wel zo dat er sowieso niets zou gebeuren als hij door bleef blaffen, ja er gebeurde wel iets, een negatieve reactie van mij uit. (ik opende geen voordeur, ik liet geen mensen binnen op dat moment etc. )
Met Chara doe ik het nu anders trouwens. Zij lijkt vooralsnog stil te zijn. Net kwam de postbode, Aki gaf 1 blafje, maar zij stond voor het raam te kwispelen toen de mevrouw ons hek in kwam en de post in de buitenbus deed. Ik liep op haar in en sprak met woorden als Fijn en stil , goed zo! Riep haar bij het raam weg en gaf een brokje.
Ik hoop dat ze op deze manier gaat snappen dat we het prima vinden dat ze voor het raam staat, zolang ze stil is.
Mocht ze toch gaan blaffen, dan ga ik het op de manier zoals bij Aki doen.
Voor nu, wat ik volgens mij al eerder zei ben ik wat scherper op Aki zijn eventuele bromblaf, omdat hij ineens meer lijkt te willen reageren op dingen dan voorheen. Uiteraard als hij wel weer stiller blijft of uit zichzelf naar de mand gaat prijs ik hem daar ook weer voor.