Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Riem en tuig oudere hond

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

Re: Riem en tuig oudere hond

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik snap je overweging maar zou toch gaan voor veiligheid en dus een tuig wat bij zijn gewicht past en vooral een flex die daarbij past. Of een sleeplijn met goede / goed bevestigde musketon.
Ik heb overigens nog wel een borst-tuig met gewone uitlaatriem te verkopen voor een klein prijsje. Doe maar even een pb als je meer wilt weten ;-)

Suzanne
annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door annnie »

ik loop nu sinds een poosje met jachtlijntjes van xSuzannex en ben daar eigenlijk heel blij mee. Ik wilde af van de musketon. Deze riempjes voelen betrouwbaarder dan een musketon (een keer viel die er af net nadat ik een drukke weg overstak en een keer ging hij open terwijl hond het nodig vond om ruzie te zoeken met een stafford). Ook zo'n metalen ding die tegen een schouder kan klappen vond ik niet meer fijn. Het is dus geen tuig, maar voldoet wel aan je laatste zin en je kunt zelf de lengte kiezen :)
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Ik heb voor Noa toen voor behendigheid een achtje gemaakt van PP-band (25mm). Het enige wat er aan hard kunststof aan zat was de ring op de rug en de clip halverwege de ribben. Daardoor was hij niet verstelbaar, maar woog het nauwelijks iets en belemmerde het haar bewegingsvrijheid nul. Het maken was ook een eitje, het enige waar je op moet letten is dat je sterk genoeg zijnde garen hebt. Ik heb de ring op de rug een aantal keer vast moeten zetten voordat ik het juiste garen gevonden (van mijn moeder geleend) had.

Afbeelding

https://www.fournituren4fun.eu/halsbanden - ik heb geweven stof vanwege het printje.
https://www.fournituren4fun.eu/d-ringen ... f-d-ringen
https://www.fournituren4fun.eu/parachut ... ute-gespen

En als je het tuig toch niet los gebruikt, zou je zelfs de lijn er gewoon aan kunnen naaien, dus niet eens een musketon aan de lijn (eventueel zelfs zonder D-ring). De 15mm lijn was zeer licht. Ik heb hem als 4m lijn wel een tijdje gebruikt, 5-8 meter had zeker ook gekund. Ondertussen is hij korter omdat ik er dingen van gemaakt heb.

Overigens ging ik niet per se voor zelf maken, maar wilde ik per se een camouflage-printje en kon ik daarin niet vinden wat ik zocht. Hij bevalt echter zo goed, dat bij een eventuele volgende hond een vergelijkbaar tuig komt om achter de hand te houden.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Ik zou m lekker aan zijn halsband laten, een haperende flex en niet opletten helpt toch geen tuigje aan? plus iedere keer dat uit en aan doen, ik zou er niet aan beginnen :)
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

sbientje schreef:Ik zou m lekker aan zijn halsband laten, een haperende flex en niet opletten helpt toch geen tuigje aan? plus iedere keer dat uit en aan doen, ik zou er niet aan beginnen :)
Nee, ik ook niet. En al helemaal niet bij een oude hond die dat niet gewend is en geen gewicht op zijn nek wil.
Lange, lichtgewicht nylon jachtlijn en je hebt alle controle. Het eind voelt hij dan vanzelf, en als hij verstandig is keert hij zelf om. Zonder dat jij als een blok beton eraan moet hangen.
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik heb voor mijn oudere dame een AnnyX tuig.
maar eigenlijk zijn veel Y tuigen wel prettig.

en een flex die geschikt is voor zn gewicht. Het nadeel is als je kiest voor een te lichte flexi lijn dat dat ding boven zijn kunnen moet functioneren en er dus sneller slijtage op treed.
Als de musketon haak te zwaar is zet je er een andere op.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

De nieuwere flexgeneratie vind ik niet zwaar. Ik heb ze zelfs met argusogen bekeken omdat ik de zware zwarte flexen gewend was. Ik heb er een voor honden tot 50kg en dat is ruim voldoende voor mijn reuen van rond de 30kg.
De band (ik heb geen koord) is smal maar beresterk. Musketon niet overdreven groot. Alkeen de giant vind ik nog flink zwaar dus daarom ook de L ipv giant.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Dat borsttuig wat hij in het filmpje omheeft kan hij waarschijnlijk wel uitkomen hè? Als je hem mee wilt trekken en hij gaat in de achteruit kan hij er zo uitglibberen.

Flora heeft een Annie-x. Ik vind de pasvorm perfect. Flora zelf vindt ze het omdoen erg stom maar dat vindt ze bij alle tuigen helaas. Ze loopt er mooi vrij mee dus ze doet het er maar mee op lange lijn aanlijnwandelingen :hmmm:

Ze hebben hier alledrie een annie-x overigens. Ik heb geen aandelen :engel: Vooral dat de band om buik met 2 klikgespen vastzit vind ik een voordeel: geen gedoe met pootjes hoeven optillen.
Afbeelding
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Dat deed ik ook met Jol, dat ineens gaan rennen en alle kanten op hobbelen herken ik.
Ook zij nam eens het rit aan terwijl ze los liep in het park en stak een weg over omdat ze naar strand wilde. We schrokken ons rot.

Sinds die keer lijnden we dus tijdig aan daar, en bij wat kortere wandelingen (in het donker) ging ze aan een gewone riem. Flexlijn was voor de langere wandelingen waar ze af en toe aangelijnd en af en toe los konden lopen. We hadden haar overigens aan een strop bandje die haar niet keelde, waar dus een stop op zat zodat hij niet over haar kop kon.

Flex was overigens een L maat van 8 meter met lint.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”