Ik loop vaak in losloopgebied met een aangelijnde hond. Ik loop namelijk met 2 honden die los kunnen en eentje niet
Diem loopt aan de lange lijn omdat hij een niet luisterende jager en etter is. De meeste mensen willen best snappen dat als ik hem kort pak en parallel aan het pad ga lopen het niet handig is als hun hond op hem afrent. Nu zullen er geen ongelukken gebeuren hoor, hij is niet agressief. Maar bij reuen kan hij erg patsen en uitdagen tot een wedstrijdje wie is het sterkst en daar heb ik aangelijnd geen zin in.
Sommige mensen willen ons ontwijken of roepen of ze moeten aanlijnen. Ik roep dan dat als hond reu is en iets afstand houdt we gewoon kunnen passeren. ("Want die van mij is een eikel, excuses")
Er zijn inderdaad mensen die zuur recht vooruit kijkend hun hond toch op ons af laten komen. Daar zitten teefjes bij die gecharmeerd zijn van Diem en dan laat ik de lijn maar iets vieren. Diem doet dan vaak erg opdringerig en de teefjes kiezen zelf het hazepad
Soms zitten daar opdringerige/patsende reuen bij. Die worden dan verbaal weggestuurd door mezelf, Mies en Floor want ze willen blijkbaar ook geen gedoe. Uiteraard levert dat dan nog zuurdere blikken op van die mensen ("nou kom maar Diesel, die hondjes willen niet spelen"). Daar haal ik maar mn schouders over op hoor. Ik doe m'n best aan de kant te gaan, mijn honden maken niks stuk (behalve ego's) en het is nog altijd geen
losloopgebod waar aanlijnen verboden is
Miesje lijn ikzelf trouwens zelden aan. Als ik het vraag hoeft het ook nooit want het is erg duidelijk dat ze andere honden volkomen oninteressant vindt. Ze ontwijkt met een ruime bocht (desnoods gaat ze van het pad af) vreemde honden en snauwt alleen als zijzelf of Diem lastig gevallen wordt.
Flora roep ik wel bij me om haar te laten volgen of aanlijnen als ik iemand z'n hond kort zie nemen. Ze blijft wel op afstand als ze ongewenst is maar probeert wel contact te maken. De andere eigenaren weten nu eenmaal niet dat ze op paar meter afstand blijft als de andere hond fixeert of angstig is.