Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vooral aangelijnd wandelen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Dazwa84
Actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Aantal honden: 1

Vooral aangelijnd wandelen

Ongelezen bericht door Dazwa84 »

Omdat ik het nog een beetje spannend vind om Ted helemaal los te laten als ik in mijn eentje met haar loop, gebruik ik een lange lijn. Heel fijn voor ons beiden want zo heb ik toch 'controle' en zij haar vrijheid. Ze loopt pittig mee. Is geen trekhond. Ik vind het spannend om haar los te laten omdat ik rolstoelgebonden ben en de laatste tijd al regelmatig (gelukkig vlakbij huis) vast heb gezeten in gras wat veel drassiger was dan ik had verwacht. Daarnaast heb ik haar nog niet genoeg onder appel (ze is nu 5 maanden) en oefenen we tot die tijd aan de lange lijn met het hierkomen. Al met al voelt het op dit moment dus prettiger om haar aangelijnd uit te laten. Ik wil niet zo'n persoon zijn die als een debieltje naar haar hond loop te roepen en dan ook nog eens fysiek niet veel kan doen. Als ik samen met Hugo ben in een losloopgebied waar het is afgesloten dan durf ik het wel aan, want dan heb ik iemand bij me die fysiek overal bij kan komen als het nodig is. Maar meestal laat ik haar dus gewoon lekker alleen uit, en dus aangelijnd.

Maargoed. Wat ik me dus afvraag is hoe de etiquette op dit moment is in losloopgebied. Is het een no go als ik met mijn (aangelijnde) hond in een losloopgebied kom? Teddy is hartstikke sociaal en ze is dus aangelijnd omdat dat voor MIJ prettiger voelt, niet omdat ze niet los kan met anderen. Ik weet dat het een beetje de ongeschreven regel is dat andere hondeneigenaren hun hond aanlijnen als ze iemand ontwaren met een aangelijnde hond. Alleen dat is voor ons dus niet per se noodzakelijk dat anderen dat doen. Het gaat me er vooral om dat ik geen irritatiefactor wil zijn voor andere hondeneigenaren door met mijn aangelijnde hond in losloopgebied te komen.

Misschien moet ik ook maar eens een wandeling plannen met iemand van het forum, bedenk ik me :)
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Re: Vooral aangelijnd wandelen

Ongelezen bericht door Emma »

Ik heb luca ook wel eens vast in wat gedoogd losloopgebied is. Zij wordt wat ouder, en een tikkeltje doof, en met jonge lompe honden doe ik haar ook even vast. Niet omdat ze niet aardig is, maar voor haar eigen bescherming. Zodat ik haar ook snel op kan tillen, als het te gortig wordt. En soms schiet ze gewoon niet op en is het rete koud, haha.
Als iemand dan raar opkijkt zeg ik ze is oud en een beetje doof, en dan knikken ze begripvol.

Ik denk ook zomaar als ze je in rolstoel zien, dat mensen dan ook wel begrijpen dat je haar even niet los hebt.
Floortje
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Floortje »

Als het gewoon een leuke sociale hond is (en dat is Ted) dan heb ik er absoluut geen problemen mee als hij aangelijnd is.
Het wordt een ander verhaal als je je losloper steeds bij je moet roepen omdat een aangelijnde hond agressief, loops of ziek is. Dan kun je makkelijk ergens anders lopen lijkt me. Beetje rekening houden met elkaar.

Spelen aan de riem vind ik wel een dingetje. Dat gaat toch sneller mis dan wanneer ze los zijn en flexlijntjes kunnen flink snijden.
Op plekken waar ik Rakoes niet los durf te laten, laat ik een biothane-lijntje eraan hangen, dan is ze makkelijker te pakken. Is dat voor jou een optie of wordt dat lastig?
Dazwa84
Actief

Floortje schreef: 18 jan 2021 13:26 Als het gewoon een leuke sociale hond is (en dat is Ted) dan heb ik er absoluut geen problemen mee als hij aangelijnd is.
Het wordt een ander verhaal als je je losloper steeds bij je moet roepen omdat een aangelijnde hond agressief, loops of ziek is. Dan kun je makkelijk ergens anders lopen lijkt me. Beetje rekening houden met elkaar.

Spelen aan de riem vind ik wel een dingetje. Dat gaat toch sneller mis dan wanneer ze los zijn en flexlijntjes kunnen flink snijden.
Op plekken waar ik Rakoes niet los durf te laten, laat ik een biothane-lijntje eraan hangen, dan is ze makkelijker te pakken. Is dat voor jou een optie of wordt dat lastig?
Flexi gebruik ik inderdaad niet. Ik heb een extra lang lichtgewicht lijntje van xSuzannex.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Nou, ze zien je toch in een rolstoel zitten? Dan is de link naar de aangelijnde hond snel gemaakt toch? Zou mij niet irriteren. En ik zou misschien wel ook de mijne aanlijnen, als ik niet kan 'garanderen' dat ze niet naar jouw aangelijnde hond stormen. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat de honden gaan spelen en jij dus omkukelt ofzo haha. En in losloopgebied móeten ze niet persé los.
Ik heb wel minder coulance met mensen met witte broeken in een losloopbos. Ik doe mijn best met pupje Teun, maar als die mensen gaan lopen kirren "ahhhh, schatje" dan moeten ze het ook niet gek vinden dat dat kleintje op haar modderpootjes naar je toe komt.
Dazwa84
Actief

Marion. schreef: 18 jan 2021 13:51 Nou, ze zien je toch in een rolstoel zitten? Dan is de link naar de aangelijnde hond snel gemaakt toch? Zou mij niet irriteren. En ik zou misschien wel ook de mijne aanlijnen, als ik niet kan 'garanderen' dat ze niet naar jouw aangelijnde hond stormen. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat de honden gaan spelen en jij dus omkukelt ofzo haha. En in losloopgebied móeten ze niet persé los.
Ik heb wel minder coulance met mensen met witte broeken in een losloopbos. Ik doe mijn best met pupje Teun, maar als die mensen gaan lopen kirren "ahhhh, schatje" dan moeten ze het ook niet gek vinden dat dat kleintje op haar modderpootjes naar je toe komt.
Ik vind het niet erg als loslopende honden (mits sociaal) naar aangelijnde Ted komen. Ik bedoel, ik loop daar zelf dus dat risico neem ik. Ik kan gelukkig niet omkukelen haha, knappe hond die mijn elektrische rolstoel omkrijgt :engel:

Onderliggend schuldgevoel speelt bij me ook wel mee denk ik. Ik zie op FB en ook op het HF vooral foto's van heerlijk losstruinende honden en in mijn ideale plaatje wil ik dat ook. Of in ieder geval wil ik haar die omgeving kunnen bieden. Maargoed, ik heb het idee dat ze absoluut niks tekort komt wat diverse prikkels betreft.

En fijn om te horen dat de meeste mensen dat niet erg lijken te vinden. Dus dan ga ik met de auto een keer naar losloopgebied toe (het liefst geasfalteerd hahaha) en dan lekker aangelijnd wandelen.
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Zie wel vaker honden aan een lange lijn in losloopgebied, meestal zijn dat honden met jachtinstinct.
Zelf roep ik losse honden inderdaad bij me als er een hond kort aangelijnd is, maar als het aan een lange sleeplijn is eigenlijk niet. :engel:

Ik hoop dat de meeste mensen wel snappen dat als je in een rolstoel zit je een (jonge) hond liever aan de riem houdt omdat je er niet makkelijk achteraan kunt.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ik vind dat het zeker moet kunnen, maar dat je erop moet voorzien zijn dat er een hond naar de jouwe toekomt (en dan niet het beschuldigende vingertje van 'de mijne is aangelijnd dus er moeten geen andere honden in de buurt komen).
Met een hond agressieve hond daar gaan wandelen (aan de lijn) vind ik ook zeker niet getuigen voor groot verstand.

Het is een gebied waar je loslopende honden kunt tegenkomen, dus je moet daarop voorzien zijn.
Uiteraard zou ik ook wel verwachten van de baasjes met loslopende honden dat zij ook wel hun best doen in mee te werken en niet hun hond losklikken en die vervolgens 2uur later wel weer eens aan de auto gaan opwachten.
Dazwa84
Actief

Cleva schreef: 18 jan 2021 15:08 Je moet het vooral zelf weten maar ik vind het wel een beetje irritant.

Ik snap best dat je haar niet los wil laten. Gelijk heb je want ze heeft binnen de kortste keren door waar je wel en niet naar haar toe kunt komen en dan sta je met je mond vol tanden. Maar waarom moet je dan in een losloopgebied rond gaan rijden?

Het is voor mij nooit een probleem om mijn honden ook even aan te lijnen of een ruime bocht om je heen te maken maar liever niet, natuurlijk. Er is zo verschrikkelijk veel ruimte beschikbaar waar anderen niet heen komen om los te lopen, ga lekker daar!
Ja, dat is wat ik nu doe, gewoon lekker elke keer een ander rondje dorp, nieuwe routes, etc. Maar je hebt soms van die mooie stukjes wat dan losloopgebied is en tot nu toe mijd ik die omdat ik geen last wil zijn t.o.v anderen. Maar vaak zal het sowieso niet voorkomen want meestal ga ik gewoon vanuit huis wandelen, en de meeste losloopgebieden moet ik voor met de auto.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik loop ook met een aangelijnde hond in een losloopgebied terwijl mijn andere honden loslopen. ecco heeft erg veel jachtpassie en die ben ik in no time kwijt, die loopt dus aan een 10 meter lange biothane lijn. ik heb er geen probleem mee om hem even in te halen als er een andere reu komt patsen en hij zijn teven wil "verdedigen" ik laat ze alleen nooit aan een lijn spelen met andere honden.
Afbeelding
Pauline
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pauline »

Cleva schreef: 18 jan 2021 15:08 Maar waarom moet je dan in een losloopgebied rond gaan rijden? (......)
Er is zo verschrikkelijk veel ruimte beschikbaar waar anderen niet heen komen om los te lopen, ga lekker daar!
dit. En dan is jouw hond nu 5 maanden schrijf je, en dus waarschijnlijk op afstand nog wel herkenbaar als pup. Maar in principe bezorg je anderen een hartverzakking als ze denken ontspannen te kunnen lopen met de hond los en dan duikt er ineens toch een aangelijnde hond op. Ik heb momenteel geen hond maar ga nu even van mijn laatste hond uit: ontmoetingen met een andere reu die ook losloopt, of met een die aangelijnd is, op een bospad, kan een heel verschil uitmaken in spanning tussen de honden.
Aangelijnde hond? Wegwezen, gauwgauw omdraaien en het eerste beste zijpad in. Geen zin in gedoe.
Vind je het erg als ik liever gewoon ontspannen kan wandelen? Voor ik mijn hond ergens los kan laten zijn we even bezig met naar station wandelen, trein de stad uit nemen, naar bos wandelen, rondje bos, weer naar station terug, trein naar woonplaats, naar huis lopen, bij elkaar op z'n minst 2 uur en een kwartier van huis voor een loslooprondje van 20 minuten. Als wij dat kunnen, dan kan iemand die de hond niet los kan/wil laten ook passend wandelgebied opzoeken lijkt me zo.

Het is niet alleen om jou en je pup, dit is het zoveelste bericht dat in de loop der jaren voorbij komt van "dan lijnen die anderen hun hond maar even aan, en wat dan nog". Diezelfde mensen zouden er niet over piekeren om met hun hond een ruiterpad of fietspad op te zoeken onder het motto "dan stappen ze toch even af?". Een enkel keertje is inderdaad geen drama, maar als veel mensen zo denken "ach, alleen maar even voor mijn hond omlopen of aanlijnen is toch niet erg", waar is het losloopgebied dan nog? Houd het gewoon leuk voor anderen. Plek genoeg waar je heen kunt, er is genoeg natuurgebied waar honden sowieso niet los mogen, ga je daar toch heen.
Dazwa84
Actief

Haha en precies daarom check ik het even. Want ik ben altijd erg bezig met of ik, of mijn hond, of mijn kinderen, geen overlast veroorzaken.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Pauline schreef: 18 jan 2021 16:13 Het is niet alleen om jou en je pup, dit is het zoveelste bericht dat in de loop der jaren voorbij komt van "dan lijnen die anderen hun hond maar even aan, en wat dan nog".
Maar dat vraagt ze toch juist helemaal niet? Ze zegt zelfs dat een ongeschreven regel is dat mensen dan ook hun hond aan gaan lijnen, maar dat juist voor haar dus helemaal niet hoeft :19:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Pauline schreef: 18 jan 2021 16:13
Cleva schreef: 18 jan 2021 15:08 Maar waarom moet je dan in een losloopgebied rond gaan rijden? (......)
Er is zo verschrikkelijk veel ruimte beschikbaar waar anderen niet heen komen om los te lopen, ga lekker daar!
dit. En dan is jouw hond nu 5 maanden schrijf je, en dus waarschijnlijk op afstand nog wel herkenbaar als pup. Maar in principe bezorg je anderen een hartverzakking als ze denken ontspannen te kunnen lopen met de hond los en dan duikt er ineens toch een aangelijnde hond op.
Nou nou! :80: Ik kom zo vaak aangelijnde honden tegen in losloopgebieden en ik heb er nog nooit een hartverzakking door gekregen hoor. Mijn honden gaan normaal niet naar aangelijnde honden toe en maken ze wel aanstalten, dan roep ik ze even bij me.

Taartje was ook meestal aangelijnd vanwege niet luisteren, doofheid en 'jagen' (bij haar betekende dat meer overal zoeken naar beestjes), of we nou in aanlijn- of losloopgebied waren. En Amoz lijnde ik ook wel eens stukjes aan, bijvoorbeeld vlak bij de parkeerplaats of als er op een bepaald stuk schapen stonden. Maar dat gaf nooit problemen met aangelijnde honden, ook niet als die naar ons toe kwamen. Anders zou ik met mijn hond sowieso niet in een losloopgebied gaan lopen. Vaak riep ik ook even naar mensen die hun hond wilden aanlijnen omdat ik er één of twee aan de lijn had, dat dat niet nodig was.
Dazwa84
Actief

Ik snap wel dat je er niet op zit te wachten omdat je niet weet of de hond (of baas) in kwestie te vertrouwen is of niet en dan wellicht schrikt als je een aangelijnde hond ziet. Vandaar dat ik het me afvroeg. Ik wil niet iemand anders zijn wandelplezier verpesten door alleen al mijn aanwezigheid. Ik ga volgende week met een nestzus van Ted wandelen en dan durf ik het wel aan.
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Dazwa84 schreef: 18 jan 2021 16:49 Ik wil niet iemand anders zijn wandelplezier verpesten door alleen al mijn aanwezigheid.
Rekening houden met anderen is prima, maar de 'sorry-dat-ik-besta-modus' is ook weer een uiterste hoor ;)
Dazwa84
Actief

Weet ik, maar blijkbaar roep je naar ik begrijp bij sommigen wel die irritatie op door er gewoon te zíj́n met een aangelijnde hond. Omdat ze er, of het nodig is of niet, actie op ondernemen door bv een andere route te nemen of hun hond aan te lijnen. En dat vind ik wel goed om in m'n achterhoofd te houden.

Moraal is natuurlijk dat ik hard blijf oefenen met het hierkomen :F:
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Persistence schreef: 18 jan 2021 16:53
Dazwa84 schreef: 18 jan 2021 16:49 Ik wil niet iemand anders zijn wandelplezier verpesten door alleen al mijn aanwezigheid.
Rekening houden met anderen is prima, maar de 'sorry-dat-ik-besta-modus' is ook weer een uiterste hoor ;)
Precies. Ik kom best wel eens aangelijnde honden in losloopgebied tegen hoor en meestal is Abel daar helemaal niet in geïnteresseerd. Als hij toch wel aanstalten maakt om naar die hond te lopen, roep ik hem even terug. Soms zegt de eigenaar dan zelf dat hij gerust even mag kennismaken. Als jij het niet erg vindt dat er loslopende honden naar jouw aangelijnde hond toe lopen (want die kans is nu eenmaal aanwezig) dan ga je daar toch heerlijk wandelen? Ik zou het vooral van die overweging laten afhangen. Als Ted daar gewoon goed op reageert, is er niets aan de hand lijkt mij.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik loop vaak in losloopgebied met een aangelijnde hond. Ik loop namelijk met 2 honden die los kunnen en eentje niet :19:

Diem loopt aan de lange lijn omdat hij een niet luisterende jager en etter is. De meeste mensen willen best snappen dat als ik hem kort pak en parallel aan het pad ga lopen het niet handig is als hun hond op hem afrent. Nu zullen er geen ongelukken gebeuren hoor, hij is niet agressief. Maar bij reuen kan hij erg patsen en uitdagen tot een wedstrijdje wie is het sterkst en daar heb ik aangelijnd geen zin in.

Sommige mensen willen ons ontwijken of roepen of ze moeten aanlijnen. Ik roep dan dat als hond reu is en iets afstand houdt we gewoon kunnen passeren. ("Want die van mij is een eikel, excuses")

Er zijn inderdaad mensen die zuur recht vooruit kijkend hun hond toch op ons af laten komen. Daar zitten teefjes bij die gecharmeerd zijn van Diem en dan laat ik de lijn maar iets vieren. Diem doet dan vaak erg opdringerig en de teefjes kiezen zelf het hazepad :engel:
Soms zitten daar opdringerige/patsende reuen bij. Die worden dan verbaal weggestuurd door mezelf, Mies en Floor want ze willen blijkbaar ook geen gedoe. Uiteraard levert dat dan nog zuurdere blikken op van die mensen ("nou kom maar Diesel, die hondjes willen niet spelen"). Daar haal ik maar mn schouders over op hoor. Ik doe m'n best aan de kant te gaan, mijn honden maken niks stuk (behalve ego's) en het is nog altijd geen losloopgebod waar aanlijnen verboden is :pffff:

Miesje lijn ikzelf trouwens zelden aan. Als ik het vraag hoeft het ook nooit want het is erg duidelijk dat ze andere honden volkomen oninteressant vindt. Ze ontwijkt met een ruime bocht (desnoods gaat ze van het pad af) vreemde honden en snauwt alleen als zijzelf of Diem lastig gevallen wordt.
Flora roep ik wel bij me om haar te laten volgen of aanlijnen als ik iemand z'n hond kort zie nemen. Ze blijft wel op afstand als ze ongewenst is maar probeert wel contact te maken. De andere eigenaren weten nu eenmaal niet dat ze op paar meter afstand blijft als de andere hond fixeert of angstig is.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

dit. En dan is jouw hond nu 5 maanden schrijf je, en dus waarschijnlijk op afstand nog wel herkenbaar als pup. Maar in principe bezorg je anderen een hartverzakking als ze denken ontspannen te kunnen lopen met de hond los en dan duikt er ineens toch een aangelijnde hond op. Ik heb momenteel geen hond maar ga nu even van mijn laatste hond uit: ontmoetingen met een andere reu die ook losloopt, of met een die aangelijnd is, op een bospad, kan een heel verschil uitmaken in spanning tussen de honden.
Aangelijnde hond? Wegwezen, gauwgauw omdraaien en het eerste beste zijpad in. Geen zin in gedoe.
Vind je het erg als ik liever gewoon ontspannen kan wandelen? Voor ik mijn hond ergens los kan laten zijn we even bezig met naar station wandelen, trein de stad uit nemen, naar bos wandelen, rondje bos, weer naar station terug, trein naar woonplaats, naar huis lopen, bij elkaar op z'n minst 2 uur en een kwartier van huis voor een loslooprondje van 20 minuten. Als wij dat kunnen, dan kan iemand die de hond niet los kan/wil laten ook passend wandelgebied opzoeken lijkt me zo.

Het is niet alleen om jou en je pup, dit is het zoveelste bericht dat in de loop der jaren voorbij komt van "dan lijnen die anderen hun hond maar even aan, en wat dan nog". Diezelfde mensen zouden er niet over piekeren om met hun hond een ruiterpad of fietspad op te zoeken onder het motto "dan stappen ze toch even af?". Een enkel keertje is inderdaad geen drama, maar als veel mensen zo denken "ach, alleen maar even voor mijn hond omlopen of aanlijnen is toch niet erg", waar is het losloopgebied dan nog? Houd het gewoon leuk voor anderen. Plek genoeg waar je heen kunt, er is genoeg natuurgebied waar honden sowieso niet los mogen, ga je daar toch heen.
Nou, als je ontspannen zou willen wandelen, zou ik om te beginnen al eens werken aan je persoonlijkheid :Q:
Een hartverzakking bij het zien van een aangelijnde hond , het moet niet gekker worden. En alles dan nog eens volkomen naast de kwestie ook.
Dennenappel
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Het zou mij niets uitmaken.
Beetje rekening met elkaar houden.
Sue zit ook wel eens vast en de andere twee los.
Nooit problemen en wil ze ook best even bij me houden.

Het enige waar ik me aan stoor in losloopgebied zijn zuurpruimen of ze nou op de fiets, met kind of aangelijnde hond zijn.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Het maakt mij niet uit.
Een aangelijnde hond is voor mijn honden wel taboe.
Ze mogen er niet naar toe gewoon omdat van tevoren niet voorspelbaar is waarom ze aangelijnd zijn.

Het is misschien wel een beetje jammer voor jouw pup?
Want af en toe even lekker kunnen stoeien heeft ook wel wat.
Hoeft niet overdreven te worden, maar een beetje contact met andere honden is ook leuk en nuttig.
Of lukt je dat wel, dat ze contact heeft met andere honden?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Is het ook niet een beetje zo dat mensen je op een gegeven moment kennen en herkennen en dat ze dan weten dat er geen agressieve hond aan vast zit, ik wandel hier in de buurt met Boots heel relaxed en dan maak ik vaak even een praatje en vertel ik ook dat mijn grootste een soort van krokodil is dus dat ze niet gek moeten kijken dat ik dan een zijpad in ga met haar. en mensen snappen dat prima..
Dazwa84
Actief

ranetje schreef: 18 jan 2021 18:15 Het maakt mij niet uit.
Ze mogen er niet naar toe gewoon omdat van tevoren niet voorspelbaar is waarom ze aangelijnd zijn.

Hoeft niet overdreven te worden, maar een beetje contact met andere honden is ook leuk en nuttig.
Ja dat gaat heel goed hoor! We hebben vriendelijke honden in de buurt, dus ze heeft dagelijks leuk contact.
Dazwa84
Actief

En volgende week gaan we naar een losloopgebied met haar nestzus (en baasje). Dan laat ik haar gewoon los want het is niet zo dat ze totaal niet naar me luístert, maar dan heb ik gewoon de zekerheid van dat er iemand met me meeloopt + er is een speelmaatje bij.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Dazwa84 schreef: 18 jan 2021 18:23
ranetje schreef: 18 jan 2021 18:15 Het maakt mij niet uit.

Ja dat gaat heel goed hoor! We hebben vriendelijke honden in de buurt, dus ze heeft dagelijks leuk contact.
:ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

maart schreef: 18 jan 2021 17:51

Nou, als je ontspannen zou willen wandelen, zou ik om te beginnen al eens werken aan je persoonlijkheid :Q:
Een hartverzakking bij het zien van een aangelijnde hond , het moet niet gekker worden. En alles dan nog eens volkomen naast de kwestie ook.
Nou inderdaad. waar ik een hekel aan heb zijn die gestreste mensen, die overal een probleem in zien. Relax een beetje. Er zijn legio mogelijkheden waarom een hond is aangelijnd. Ik ga ook gerust een blokje om en til zelfs mijn hondje op als ik het niet vertrouw. Dat is nou eenmaal zo als je een hond hebt. En dat je daar soms commentaar op krijgt is irritant. Maar ook niet meer dan dat. Van je af laten glijden en geniet van je hond en de wandeling.
Dazwa84
Actief

Nou ja dat is ook zo. En zowel zij als ik zijn niet achterlijk, dus wat dat betreft moet ik het ook gewoon een keer aandurven.
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik laat mijn honden in losloopgebied gewoon naar aangelijnde honden lopen. Behalve als ze er gevaarlijk uitzien :mrgreen: Dan lijn ik Jack aan en Shira volgt netjes los. Het is niet dat ik ze er naar toe stuur en ik heb het liever ook niet. Maar als het toch gebeurd maak ik er geen punt van. Ik fluit dan wel even en dan komen ze meestal weer naar mij.

Het is hier een drukte in de losloopgebieden waar de Kalverstraat niks bij is. Ook met aangelijnde honden in losloopgebied. Vraag me niet waarom. Ik ga niet de hele tijd mijn hond aanlijnen. Mijn honden vliegen geen andere honden aan, behalve Shira dan wel rottweilers. Dan lijn ik Shira even aan. Ik heb afgelopen Zondag nog iemand een hartverzakking bezorgd door Shira snel aan te lijnen en uit de verte te krijsen dat ze niet met rottweilers kan :mrgreen:

Ik hou wel rekening met oude of fysiek zwakke honden. Dan roep ik ze even bij me. Dus wat mij betreft kan iemand rustig met een aangelijnde hond in losloopgebied gaan lopen. Ik hou er gewoon geen rekening mee over het algemeen.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik zie het probleem eigenlijk niet. Je geeft aan dat je het prima vind dat andere loslopende honden mits ze sociaal zijn naar jouw aangelijnde hond mogen komen, die ook nog eens aan een lange flexibele lijn loopt. Bij mensen die je ziet twijfelen kun je zelf aangeven wat wel of niet kan. En dan kunnen de mensen zelf beslissen of ze hun honden naar jouw aangelijnde hond laten gaan, of dat ze de "eigen" regel hanteren" dat hun hond niet naar aangelijnde honden mag lopen, want dat is dan wel een dingetje soms. Sommige mensen leren het inderdaad af dat honden op een aangelijnde hond af lopen.

Voor jou is het misschien wel een idee om te vragen hoe andere mensen die in een rolstoel zitten het doen of hebben aangeleerd. Het loslopen bijvoorbeeld. Heb dat zelf mijn collega wel eens gevraagd, hij en zijn zus zijn behoorlijk beperkt en zitten in een elektrische rolstoel. Zijn zus wilde graag een hond, en het was geen hulphond. Vrij rap liep de hond (pup) los en luisterde ook gewoon goed, maar er werd ook veel gebruik gemaakt van voerbeloning bij de stoel zelf. is overigens ook geen hoogpotige hond,

Dingen waar ik wat terughoudend in zou zijn geweest.. stel nou dat etc. dat hadden hij en zijn zus gewoonweg niet. Prima hond, doet geen anderen kwaad en ze trainden dus op die voerbeloning met terugkomen en contact houden.
Zij hadden het vertrouwen dat hun hond geen gekke dingen zou doen en andersom dat er geen gekke dingen met hun hond zouden gebeuren. En dat heeft meer dan prima uitgepakt.

Blijft natuurlijk altijd wel een dingetje, honden al dan niet aangelijnd of ineens aanlijnen op plekken waar ze los mogen. Maar gut dan kun je nergens meer gaan lopen. Ik lijn aan als ik doldrieste honden op mijn hond zie afkomen. Daar zit ik gewoon niet op te wachten. En binnenkort krijgen we er een hondje bij, ik moet toch eerst zien hoe zij reageert op andere honden, en leren luisteren naar ons, dus die laat ik ook niet zomaar los op strand, in duin of op welke losloopplek dan ook. Maar als ik allerlei plekken ga vermijden, ga ik ook nooit ervaren hoe ze reageert of dat zij andere wandelplekken leert ontdekken of oefenen op bij ons komen.
Dat soort dingen moet je dus volgens mij gewoon kunnen oefenen, zeker ook op plekken waar loslopen mag.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”