Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mollen uitgraven

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Persistence
Zeer actief

Mollen uitgraven

Ongelezen bericht door Persistence »

Bella duikt graag in allerlei holen en ook de molshopen in het park moeten uitgegraven worden. Niet allemaal, ze speurt ze 1 voor 1 af en gaat dan bij eentje graven, ik hoor dan ook gepiep dus er zal een mol inzitten. Ik haal haar dan weg bij de molshoop want ik wil het doden van beestjes (ik denk dat ze dat wel doet als ze hem te pakken heeft) absoluut niet stimuleren, maar ze raakt erg gefrustreerd op zo'n moment als ik haar weghaal.

Wat doen jullie? Wel laten uitgraven?

Ik wil wel iets met haar jachtinstinct doen maar ik weet niet goed wat. Alles ligt nu natuurlijk ook stil. Heb een proefles speuren gedaan en dat vond ze heel leuk en volgde het spoor ook goed, dat wil ik zeker met haar verder gaan doen als het weer kan. De renbaan zal ze vast ook leuk vinden maar die is nu ook dicht. Alle cursussen liggen ook al maanden op hun gat en er worden geen nieuwe aangeboden. De flirtpole vind ze wel grappig maar wordt er niet wild enthousiast van. Van een trekspelletje met een bontje wel. Voor jachthondentraining komt ze niet in aanmerking, dat zijn alleen de 'echte' jachthondenrassen en geen vullisbakkie.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Mollen uitgraven

Ongelezen bericht door blondie »

Aak graaft soms op plekken waar andere honden in een klein parkje hebben gegraven. Ik laat het kort toe en dan gooi ik met de aarde eromheen het gat weer dicht. Vind het zeer vervelend om her en der uitgegraven stukken te zien waar je als je niet uitkijkt je nek over breekt, of als je je hond lekker achter een balletje aan laat rennen je hond in zo'n gat zijn knie of kruisbanden naar de mallemoer kan helpen.
Dus los van om het om mollen gaat of niet, nee niet toestaan anderen willen ook graag zonder problemen door zo'n park kunnen wandelen.

Bluf was een hond die egels spotte, en ook soms egels die winterslaap hadden in mijn achtertuin die ze onder de veranda vandaan wilde klauwen. Ik vond het niet fijn en stond het ook niet toe. Ze spotte trouwens wel meer in de jonge jaren en dat maakte dat ze toen ik haar net had absoluut niet betrouwbaar was met loslopen.
Het is een afweging die je zelf moet maken, sta je het toe dat ze haar eigen pad kiest als ze wat ruikt en vervolgens naar hartenlust haar het op laat graven?

Bij Bluf vond ik het vervelend gedrag omdat als ze iets in haar neus had, of zag ze ging, en niet meer luisterde. Ik heb er veel aan gedaan en getraind op dat ze dat niet meer deed en ik haar wel kon bereiken. Voor mij is het helder als ik Bluf in gedachten heb, ik stond het niet toe omdat ik dan dat wat ik had bereikt aan gehoorzaamheid teniet werd gedaan als ik het wel toestond.
blondie
Zeer actief

Ben een beetje zwart wit in mijn reactie geweest. Maar ben echt van mening dat als je bepaalde dingen wilt stimuleren dat het vanuit jou moet komen. Ik vond het lastig bij herplaatser Bluf bijvoorbeeld om de balans en de controle te krijgen, vandaar dat ik bepaalde dingen gewoonweg niet toestond in aanvang. Later en op buitenvelden op vakantie kon ik teugels wat meer laten vieren en keek ze ook naar mij als ze veldmuisjes had gespot. Maar dat vond ik toen dus al een hele verandering dan toen ik haar net had en ze gewoonweg voor haar eigen geluk ging en mij en Finn konden haar geen jota meer schelen.
Dat bedoel ik dus met een afweging maken, in hoeverre kan zij buiten jou om dit doen, en in hoeverre heb je er nog grip op als ze dit doet. Ik heb een ander topic van jou hierover in gedachten, vandaar deze reactie.
blondie
Zeer actief

blondie schreef: 05 jan 2021 15:19 Ben een beetje zwart wit in mijn reactie geweest. Maar ben echt van mening dat als je bepaalde dingen wilt stimuleren dat het vanuit jou moet komen. Ik vond het lastig bij herplaatser Bluf bijvoorbeeld om de balans en de controle te krijgen, vandaar dat ik bepaalde dingen gewoonweg niet toestond in aanvang. Later en op buitenvelden op vakantie kon ik teugels wat meer laten vieren en keek ze ook naar mij als ze veldmuisjes had gespot. Maar dat vond ik toen dus al een hele verandering dan toen ik haar net had en ze gewoonweg voor haar eigen geluk ging en mij en Finn konden haar geen jota meer schelen.
Dat bedoel ik dus met een afweging maken, in hoeverre kan zij buiten jou om dit doen, en in hoeverre heb je er nog grip op als ze dit doet. Ik heb een ander topic van jou
in gedachten, vandaar deze reactie.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Is er niet ergens een veld waar je haar zo nu en dan even haar gang kan laten gaan met graven?
Xavi vindt het ook prachtig, ik ging altijd met hem naar het "muizenveld". Kon ie mooi een half uur graven, dat gaf hem zo veel voldoening!

Dan kun je op andere wandingen gewoon doorlopen. Ik zou dan meteen doorlopen als ze poging tot graven doet. Niet 2 min laten graven, dat is niet leuk. :tongue:
Het is hier iig óf graven en dan heb ik geduld óf we lopen door. Maargoed, Xavi zoekt altijd het nestpluis en zodra dat gevonden is, is het klaar en dat duurt doorgaans geen eeuwen. :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Zinodo schreef: 05 jan 2021 15:34 Bij ons zit er een timer op :F: 7 minuten zul je krijgen en dan wordt de baas ongeduldig. Het is verbazingwekkend hoe goed ze dat weten. Als er een kwartier later weer een mooie muisjeshol of molshoop te vinden is dan wordt de timer gereset :lol1:
Dit houdt soms ook in dat we in bepaalde, voor ons heel erg bekende gebieden lopen(rennen/vliegen) van muisjeshol naar muisjeshol. Dat zouden de meeste hondeneigenaren vast en zeker idioot vinden maar mijn honden halen er echt heel veel plezier uit en vangen bijna nooit echt prooi en ik durf mijn hand in het vuur te steken dat ik ten aller tijden weet waar mijn honden zijn en wat ze uitspoken. En ja wat de prooi betreft, het is ons wel al gebeurt dat nomi, aan een korte lijn, gewoon zo naast de stoep ineens richting het gras sprong en zo een muis had gevangen :80: oeps :LOL:
Uiteraard laat ik het graven alleen toe waar het niemand tot last is.
Wat heerlijk, ik zie het helemaal voor mij :I:
Abel is ook zo dol op muisjes vangen. Er zitten er genoeg hier op de velden waar zomers mais staat. Hij graaft niet, maar springt heel gefocust van het ene naar het andere muisje. Hij staat er echt als een kat bij te loeren en duikt pas als hij serieus kans heeft ze te pakken :lol1: En ja, het is inderdaad ook wel eens gelukt, maar dat vinden de boeren hier echt niet erg hoor. En ik ook niet. Of ik graven ook zou toelaten, denk ik niet. Dat mag in de tuin wel, maar daar heeft niet anders dan ikzelf last van.
Persistence schreef: 05 jan 2021 14:00 (...) Ik wil wel iets met haar jachtinstinct doen maar ik weet niet goed wat. Alles ligt nu natuurlijk ook stil. Heb een proefles speuren gedaan en dat vond ze heel leuk en volgde het spoor ook goed, dat wil ik zeker met haar verder gaan doen als het weer kan. De renbaan zal ze vast ook leuk vinden maar die is nu ook dicht. Alle cursussen liggen ook al maanden op hun gat en er worden geen nieuwe aangeboden. De flirtpole vind ze wel grappig maar wordt er niet wild enthousiast van. Van een trekspelletje met een bontje wel. Voor jachthondentraining komt ze niet in aanmerking, dat zijn alleen de 'echte' jachthondenrassen en geen vullisbakkie.
Ik heb met Abel jachttraining gedaan hoor :E: Je zal goed moeten zoeken waarschijnlijk, maar ze zijn er wel waar je met een vuilnisbakkie terecht kan. Ik betwijfel alleen of dat is wat ze leuk vindt. Jachttraining gaat vooral om apporteren en je hond kunnen sturen/dirigeren naar de juist dummy (even kort door de bocht). Ik denk dat Bella speuren en detectie dan leuker zal vinden, of zoekspelletjes waarbij je het bontje verstopt.
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Wat Boutje zegt: belonen, prijzen, koekje erin en weer verder lopen. Als C aan het muizen is, doorbreek ik dat ook het prettigste met een beloning voor het goede werk. Natuurlijk is voor haar pas de ultieme beloning als het wild binnen is gehaald. Ik cater die behoefte zo veel mogelijk op andere manieren (zoekspelletjes, mantrailen). Ik zal altijd in mijn achterhoofd moeten houden wanneer het welke bronst is, waar de ree woont, etcetera en in de meeste gebieden kan zij echt niet los maar... Het is ook een heel nuttig talent. Vorige zomer vond ze een zweetspoor van een geblesseerde gans, ze wees het exemplaar perfect aan tussen de rest. Ik kon een telefoontje naar de dierenambu plegen en C saved the day ;-)
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Het ligt nogal aan de hond.
Taartje liet ik wel graven naar muisjes en mollen zo veel als ze wilde, dat was haar enige missie in haar leven en zij heeft in die drie jaar bij mij nooit een muis of mol gevangen, ze groef enkel hele tunnels tot ze erbij neer zou vallen. Ik kon haar ook rustig op zo'n graafplek laten, met de rest van de honden mijn wandeling vervolgen en haar dan na een halfuurtje weer bij die graafplek oppikken. Zij had dan echt nergens anders oog voor.

Bij Amy sta ik het niet onbeperkt toe, omdat ze dan helemaal in jaagmodus raakt en ik het contact kwijtraak (en ze dan al snel verder gaat met zoeken naar konijnen en andere beestjes), Amy heel erg succesvol is en er heel veel alternatieven zijn die ik haar kan bieden die ze minstens net zo leuk vindt. Voor haar zijn dat vooral spelletjes met dummy's verstoppen die ze moet terugvinden (op geur), dummy's neerleggen die ze een paar minuten later en honderden meters verderop weer op mag gaan halen, sorteeroefeningetjes (ik pak bijvoorbeeld vaak een voor mij herkenbaar stokje aan het begin van de wandeling en leg dat na een halfuur ergens in de berm tussen andere stokjes, zij mag dan het juiste stokje terugvinden), apporteren, etc. Dingen waarbij ze moet nadenken, iets zelf mag oplossen en haar neus moet gebruiken, vindt ze het leukst.
Af en toe mag ze wel graven naar beestjes, maar dat is dan met een duidelijk beginpunt (ga maar muisjes zoeken) en eindpunt (klaar!). Dat werkt prima voor haar, dan loopt ze daarna ook zonder problemen mee en blijft er verder ook niet meer in hangen.
Persistence
Zeer actief

Boutje schreef: 05 jan 2021 14:55 Detectie?
Kim van Poe die hier net lid geworden is heeft voor de havanezer-fb-groep een mini-cursusje detectie uitgeschreven, allemaal lesjes met uitleg en opdrachtjes, pus gefilmd en zo. Super goed!
Ik heb er nog geen tijd voor gemaakt maar lijkt me echt leuk zeker voor een hond die graag zoekt.

Buiten en indien je het niet wil zou ik, als ze aangeeft dat daar de mol zit, iets van goed zo zeggen, belonen met iets heel erg lekkers en doorlopen.

edit: forumnaam Kim Poe Hava voor het geval je haar zou zoeken
Detectie heb ik met Vic gedaan en ook oefenmateriaal voor in huis! Dus dat doen we binnenshuis ook wel eens, met doelgeur maar ook gewoon een zoekspelletje met een verstopte sok. Ze heeft het zo gevonden en na drie keer zie je dat de verveling begint toe te slaan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik detectie zelf ook een beetje saai vind.

Ik heb met knakworsten gelopen, een ultieme beloning voor haar, maar bij de mollenjacht is zelfs dat lekkers ondergeschikt. Nu beloonde ik ook niet maar probeerde meer af te leiden eigenlijk :tongue:
blondie schreef: 05 jan 2021 15:19 Ben een beetje zwart wit in mijn reactie geweest. Maar ben echt van mening dat als je bepaalde dingen wilt stimuleren dat het vanuit jou moet komen. Ik vond het lastig bij herplaatser Bluf bijvoorbeeld om de balans en de controle te krijgen, vandaar dat ik bepaalde dingen gewoonweg niet toestond in aanvang. Later en op buitenvelden op vakantie kon ik teugels wat meer laten vieren en keek ze ook naar mij als ze veldmuisjes had gespot. Maar dat vond ik toen dus al een hele verandering dan toen ik haar net had en ze gewoonweg voor haar eigen geluk ging en mij en Finn konden haar geen jota meer schelen.
Dat bedoel ik dus met een afweging maken, in hoeverre kan zij buiten jou om dit doen, en in hoeverre heb je er nog grip op als ze dit doet. Ik heb een ander topic van jou hierover in gedachten, vandaar deze reactie.
Geeft niks hoor :mrgreen:
Als ze eenmaal aan het graven is, is ze doof en blind voor al het andere, dan kan ik haar dus niet terugroepen. Ik moet haar aan haar tuig wegtrekken als ze eenmaal in die bubbel zit. Daarom trek ik haar nu al weg voordat ze begint. (want in de molshoopgebieden is ze aangelijnd).
Zinodo schreef: 05 jan 2021 15:34 Bij ons zit er een timer op :F: 7 minuten zul je krijgen en dan wordt de baas ongeduldig. Het is verbazingwekkend hoe goed ze dat weten. Als er een kwartier later weer een mooie muisjeshol of molshoop te vinden is dan wordt de timer gereset :lol1:
Dit houdt soms ook in dat we in bepaalde, voor ons heel erg bekende gebieden lopen(rennen/vliegen) van muisjeshol naar muisjeshol. Dat zouden de meeste hondeneigenaren vast en zeker idioot vinden maar mijn honden halen er echt heel veel plezier uit en vangen bijna nooit echt prooi en ik durf mijn hand in het vuur te steken dat ik ten aller tijden weet waar mijn honden zijn en wat ze uitspoken. En ja wat de prooi betreft, het is ons wel al gebeurt dat nomi, aan een korte lijn, gewoon zo naast de stoep ineens richting het gras sprong en zo een muis had gevangen :80: oeps :LOL:
Uiteraard laat ik het graven alleen toe waar het niemand tot last is.
7 minuten? :80: Ik heb nog geen minuut geduld haha. Maar muisjes vind ik wat anders. Die zitten vaak in hoog gras en dan springt ze heen en weer maar verliest uiteindelijk interesse. Bij een molshoop moet er gegraven worden totdat ze hem te pakken heeft. (en aangezien ze alle speeltjes 'doodschud' denk ik dat dat ook met de mol gaat gebeuren)
Hylos schreef: 05 jan 2021 15:45 Is er niet ergens een veld waar je haar zo nu en dan even haar gang kan laten gaan met graven?
Xavi vindt het ook prachtig, ik ging altijd met hem naar het "muizenveld". Kon ie mooi een half uur graven, dat gaf hem zo veel voldoening!

Dan kun je op andere wandingen gewoon doorlopen. Ik zou dan meteen doorlopen als ze poging tot graven doet. Niet 2 min laten graven, dat is niet leuk. :tongue:
Het is hier iig óf graven en dan heb ik geduld óf we lopen door. Maargoed, Xavi zoekt altijd het nestpluis en zodra dat gevonden is, is het klaar en dat duurt doorgaans geen eeuwen. :mrgreen:
Op zich wel is er wel een stukje in de buurt waar ze zich kan uitleven. Maar ik vraag me af of dat dan wel 'fair'/duidelijk is, op dat stukje mag ze wel graven en op alle andere plekken niet? Het gaat trouwens niet eens zozeer om het graven, maar meer om het doden van de mol eindelijk. Dat wil ik zelf niet.
natalie schreef: 05 jan 2021 16:26 Ik heb met Abel jachttraining gedaan hoor :E: Je zal goed moeten zoeken waarschijnlijk, maar ze zijn er wel waar je met een vuilnisbakkie terecht kan. Ik betwijfel alleen of dat is wat ze leuk vindt. Jachttraining gaat vooral om apporteren en je hond kunnen sturen/dirigeren naar de juist dummy (even kort door de bocht). Ik denk dat Bella speuren en detectie dan leuker zal vinden, of zoekspelletjes waarbij je het bontje verstopt.
Dat weet ik dus ook niet, maar we hebben nog zo weinig kunnen doen qua cursussen dat ik nog niet weet wat ze echt superleuk vind. Apporteren vind ze wel heel leuk, vooral uit het water. Moet je een dummy nu eigenlijk zelf gooien en dat de hond moet wachten tot ie neer is gekomen, of moet je de dummy verstoppen in het gras en moeten ze hem dan zelf gaan zoeken?
Crescent schreef: 05 jan 2021 16:42 Wat Boutje zegt: belonen, prijzen, koekje erin en weer verder lopen. Als C aan het muizen is, doorbreek ik dat ook het prettigste met een beloning voor het goede werk. Natuurlijk is voor haar pas de ultieme beloning als het wild binnen is gehaald. Ik cater die behoefte zo veel mogelijk op andere manieren (zoekspelletjes, mantrailen). Ik zal altijd in mijn achterhoofd moeten houden wanneer het welke bronst is, waar de ree woont, etcetera en in de meeste gebieden kan zij echt niet los maar... Het is ook een heel nuttig talent. Vorige zomer vond ze een zweetspoor van een geblesseerde gans, ze wees het exemplaar perfect aan tussen de rest. Ik kon een telefoontje naar de dierenambu plegen en C saved the day ;-)
Precies, de echte buit zal de ultieme beloning zijn, maar dat wil ik juist niet voordat ze straks vanalles uit de holen trekt :mrgreen: Wat voor zoekspelletjes doe je? Supergoed van Chianti, ze heeft bij de vorige baasjes ook jachttraining gehad, toch?
natalie
Zeer actief

Persistence schreef: 05 jan 2021 18:09 (...) Apporteren vind ze wel heel leuk, vooral uit het water. Moet je een dummy nu eigenlijk zelf gooien en dat de hond moet wachten tot ie neer is gekomen, of moet je de dummy verstoppen in het gras en moeten ze hem dan zelf gaan zoeken?
Kan allebei, wat je leuk vindt. Jip vindt het vooral heel leuk als ik ‘m eerst verstop. Abel niet, hij vindt zoekspelletjes alleen leuk met lekkere beloningssnoepjes, niet met een dummy. Maar hij was weer wél heel fanatiek bij de zogeheten ‘markeer’ waarbij iemand op afstand (of jijzelf, als je ver kan gooien) de dummy de lucht in gooit en hij dus ziet waar het terecht komt. In hoog gras zal hij dan uiteindelijk nog steeds moeten zoeken, maar dan is de interesse al gewekt en dan wil hij die moeite wel doen ;-)

Groot verschil bij Jip en Abel is ook dat Jip alles apporteert wat je maar wil. Abel niet, Abel is heel kieskeurig en het moet de moeite wel echt waard zijn :lol1:

Maar je hoeft dus niet te kiezen tussen het één of het ander, gewoon een beetje variëren zodat ze haar interesse niet verliest.
Persistence
Zeer actief

DeDiana schreef: 05 jan 2021 17:52 Het ligt nogal aan de hond.
Taartje liet ik wel graven naar muisjes en mollen zo veel als ze wilde, dat was haar enige missie in haar leven en zij heeft in die drie jaar bij mij nooit een muis of mol gevangen, ze groef enkel hele tunnels tot ze erbij neer zou vallen. Ik kon haar ook rustig op zo'n graafplek laten, met de rest van de honden mijn wandeling vervolgen en haar dan na een halfuurtje weer bij die graafplek oppikken. Zij had dan echt nergens anders oog voor.

Bij Amy sta ik het niet onbeperkt toe, omdat ze dan helemaal in jaagmodus raakt en ik het contact kwijtraak (en ze dan al snel verder gaat met zoeken naar konijnen en andere beestjes), Amy heel erg succesvol is en er heel veel alternatieven zijn die ik haar kan bieden die ze minstens net zo leuk vindt. Voor haar zijn dat vooral spelletjes met dummy's verstoppen die ze moet terugvinden (op geur), dummy's neerleggen die ze een paar minuten later en honderden meters verderop weer op mag gaan halen, sorteeroefeningetjes (ik pak bijvoorbeeld vaak een voor mij herkenbaar stokje aan het begin van de wandeling en leg dat na een halfuur ergens in de berm tussen andere stokjes, zij mag dan het juiste stokje terugvinden), apporteren, etc. Dingen waarbij ze moet nadenken, iets zelf mag oplossen en haar neus moet gebruiken, vindt ze het leukst.
Af en toe mag ze wel graven naar beestjes, maar dat is dan met een duidelijk beginpunt (ga maar muisjes zoeken) en eindpunt (klaar!). Dat werkt prima voor haar, dan loopt ze daarna ook zonder problemen mee en blijft er verder ook niet meer in hangen.
Ach die Taartje :I:
Ah je noemt leuke oefeningen. Zit jouw geur dan aan die dummies? Of gebruik je voerdummies? Grappig, die sorteeroefening heb ik ook vaak met Vic gedaan maar het is nog niet in me opgekomen dat met Bella te doen. :lol1:
Zinodo schreef: 05 jan 2021 18:18 Ohhh jaa 7 minuten vond ik nog zuinig :LOL:
Maar dan rennen ze voor me uit naar hun graafplek toe, soms stuur ik ze er zelfs naartoe, dan sjok ik er rustig achteraan, tegen de tijd dat ik zo’n 200-300 meter (dan heb ik het wel over zeer overzichtelijke gebieden) voorbij hun graafplek ben komen zij er weer aangesjeesd, hoi baas, doei baas, hop hop hop door de hei naar de volgende graafplek. :engel: gebeurt maar heel zelden dat ik echt letterlijk op ze sta te wachten, tenzij ik zelf gewoon ergens wil gaan zitten, dan zoeken zij een lekker plekje om te graven, ja dan kunnen we er uren blijven zitten. Maar kom ik ze te vroeg ophalen dan kan ik ze ook echt alleen maar optillen en meesleuren want dan komen ze echt niet :LOL: dan worden het drammerige kleuters met zo’n vieze “daar hebbe we regt op!!!” zeursmoel :LOL: het is gewoon een afspraakje wat we stiekem gemaakt hebben met z’n allen door het 1000 keer hetzelfde te doen en dan kom je er pas achter dat die afspraak bestaat op het moment dat je het wil onderbreken :engel:
Bella heeft d'r koffertje zojuist ingepakt, wanneer mag ze komen vraagt ze :LOL:
natalie
Zeer actief

En het wordt dus hoogtijd voor die verhuizing naar huis met tuin en eigen graafplek :F:
Persistence
Zeer actief

natalie schreef: 05 jan 2021 18:35 En het wordt dus hoogtijd voor die verhuizing naar huis met tuin en eigen graafplek :F:
Nou zeker, ben al maanden bezig maar het wilt niet lukken in deze tijd. Of het wordt toch een zandbak binnen :8):
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Persistence schreef: 05 jan 2021 18:09
Crescent schreef: 05 jan 2021 16:42 Wat Boutje zegt: belonen, prijzen, koekje erin en weer verder lopen. Als C aan het muizen is, doorbreek ik dat ook het prettigste met een beloning voor het goede werk. Natuurlijk is voor haar pas de ultieme beloning als het wild binnen is gehaald. Ik cater die behoefte zo veel mogelijk op andere manieren (zoekspelletjes, mantrailen). Ik zal altijd in mijn achterhoofd moeten houden wanneer het welke bronst is, waar de ree woont, etcetera en in de meeste gebieden kan zij echt niet los maar... Het is ook een heel nuttig talent. Vorige zomer vond ze een zweetspoor van een geblesseerde gans, ze wees het exemplaar perfect aan tussen de rest. Ik kon een telefoontje naar de dierenambu plegen en C saved the day ;-)
Precies, de echte buit zal de ultieme beloning zijn, maar dat wil ik juist niet voordat ze straks vanalles uit de holen trekt :mrgreen: Wat voor zoekspelletjes doe je? Supergoed van Chianti, ze heeft bij de vorige baasjes ook jachttraining gehad, toch?
Nee precies, en daarom werkt een heel lekker snackje dan als vervangende beloning. Ook al zullen veel lieden blij zijn met een goede mollenvanger hoor ;-)

Ik doe de allersimpelste spelletjes met haar in de natuur. Zet haar vast, verstop wat vooraf getelde snacks (stuk of 5) en laat haar dan het gebiedje doorzoeken op commando. Ze vindt het super spannend en gaat dan helemaal op in haar taak. Het sterkte in het begin onze band ook heel erg, ik stond dan aan de zijlijn te juichen als ze weer iets had gevonden. Het personen zoeken doen we heel klein, en heel spelenderwijs zodat de druk om te presteren bij haar (én bij mij) laag blijft. Ze heeft inderdaad een aantal nazoek trainingen gehad bij haar vorige baas. Het is dan ook logisch dat ze de drive heeft om over te springen van de geur van het te vinden persoon, naar wildspoor en met dat gegeven in het achterhoofd wil ik het ons niet te moeilijk maken :-)
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Persistence schreef: 05 jan 2021 18:34 Ah je noemt leuke oefeningen. Zit jouw geur dan aan die dummies? Of gebruik je voerdummies? Grappig, die sorteeroefening heb ik ook vaak met Vic gedaan maar het is nog niet in me opgekomen dat met Bella te doen. :lol1:
O ja, voor de volledigheid: ik werk met Amy met een voerdummy. Zij krijgt dus een deel van haar maaltijden tijdens de wandeling uit de dummy.
Het maakt voor Amy niet heel veel uit wat ik in die dummy stop, Amy is meer van de kwantiteit dan van de kwaliteit zeg maar :mrgreen:

Dus ze zoekt op de dummy en/of op mijn geur (met spoortjes uitlopen en het door mij vastgehouden stokje zoeken).

Nog andere dingen die ze heel leuk vindt: de snoepjesboom (en dan vooral als ze acrobatische toeren mag uithalen om bij die snoepjes te komen), 'kijk eens wat ik heb gevonden!' (dan gooi ik een handje brokjes in een bosje of in mul zand), tikkertje met mij (dan moet ze op afstand blijven zitten, roep ik haar en ren dan heel hard weg) en allerhande parcourtjes waarbij ze om boomstammen heen moet rennen, moet klauteren en springen.
Dennenappel
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Haha!
Ik doe precies hetzelfde als Zinodo!!
Sue is ook geobsedeerd door molshopen.
Die gaat de mol nooit niet vangen natuurlijk dus hij mag z’n gang gaan waar het kan.
Ook voor een bepaalde tijd.
Is echt z’n lust en leven!! :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Hier ook een echte molshopen graver :schrik:
Ik sta het eventjes (paar minuten) toe mits het van een looppad af is, maar blijkbaar is het nu het summum geworden en staat het nu boven de bal :ugh:
Vanmiddag naar de polder geweest, daar zijn een paar ongebruikte velden en kunnen we heel ver gooien zonder dat Jessie nare gekke sprongen hoeft te maken. Geweldig vindt
ze dat :cheer: maar vanmiddag nam ze met bal en al de benen/poten en bleef rennen en over sloten springen om 3 weilanden :80: verder een partij fanatiek te gaan
graven. Potver! Roepen, fluiten, nopes... piepbal tevoorschijn gehaald, maar niks. Dus toen kon ik over sloten en weilanden heen om het kind op te halen :gvd:
Dat was wat minder.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”