Marion. schreef: ↑04 jan 2021 13:03
dagmar88 schreef: ↑04 jan 2021 12:49
Dat is ook wel heel extreem. Voor mij persoonlijk zou dat een harde grens zijn.
Als ik het zo opschrijf, voor mij ook hoor. Misschien als ik gisterenavond de dierenarts had kunnen bellen, dat ze er al niet meer was geweest. Maar nu is ze weer blij eitje, en dat kan zomaar weer 4 weken duren...
De papa van Jaap heeft epilepsie. Die was binnen een paar weken goed ingesteld en heeft sindsdien geen enkele aanval meer gehad.
Ik vond het ook een tijd heel angstig, zeker met jouw verhaal in mijn hoofd. Nu zijn zijn nakomelingen 4,5 jaar en heeft het zich daar (nog) niet geopenbaard, dat geeft al rust, maar het verloop bij Django is ook bemoedigend.
Maar dat was bij ons vorig jaar ook. Op het moment dat ze aan de medicatie ging, was het over. Die zomer vergat ik zelfs bijna dat ze epilepsie had. Het is sinds dit jaar pas dat het dikke ellende is. En als de urine 1x op de bank is gelopen, tja dan maakt de tweede keer al minder uit. Het is een glijdende spiraal waarin je je (ik althans) mee laat zuigen
Het vervelendste is eigenlijk nog dat een pup van Jaap er niet in zit. Django was veel te dik en is na een fors gewichtsverlies beter te pas dan voor de epilepsie, die zit opeens in een tweede jeugd.
Dat geloof ik zeker. Tien kilo eraf zou al heel wat schelen. Maar hoe? Buiten verbrand ze geen calorietje denk ik. En die pot pindakaas van gisterenmiddag zal ook niet heel mager zijn geweest. Maar qua bewegen zie ik het nu weer iets zonniger in. Er wordt nu binnen (en buiten ook) heftig gespeeld. En ook aan de lijn is het tempo nu hoger. Maar als ik moet kiezen heb ik liever de epilepsie onder controle, dan haar gewicht. Beiden zou de hoofdprijs zijn, maar dat zit er niet meer in vrees ik
Ja, dat kan ik me goed voorstellen. Met Tibbe ben ik ook veel verder gegaan dan ik vooraf gedacht had, juist omdat je vastklampt aan die goede weken.
Hij is ook pas ingeslapen nadat de dierenarts me wakker heeft geschud.
Gelukkig is mijn ex de vleesgeworden ratio

Ik hoop gewoon dat het zo goed blijft gaan.
Django krijgt naar verhouding echt weinig eten. Hij was niet erg actief en is gecastreerd.
In het begin was het best wel zielig, maar hij is aan zijn rantsoen gewend en het komt zijn welzijn ten goede. Het ging wel heel langzaam.

En hij is er stout van geworden.
Ontopic moet je bij veel rassen rekening houden met veel voorkomende ziekten. De incidentie en kwaliteit van leven van de lijders zijn dan belangrijke punten in de afweging.
Aan de andere kant weet je wat het risico is en is dat bij een kruising uit onbekende voorouders of bastaard een grotere gok.