Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat is nou waar? DNA test von Willebrand, type 1.
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Wat is nou waar? DNA test von Willebrand, type 1.
Goedemorgen.
Ik zoek meer informatie naar de ziekte von WIllebrand, type 1. En dan met name de zin of onzin van DNA testen hierop. Wat zegt zo'n DNA test nou precies en wat zegt het als een hond drager is?
Ik lees zoveel voors, tegens, diverse inzichten en vooral meningen dat ik niet goed weet wie of wat ik moet geloven.
Misschien dat dit topic meer thuis hoort bij fokkers, maar omdat het me specifiek om deze ziekte gaat toch in Medisch gepost.
Wie kan me meer vertellen over deze ziekte en de zin of onzin van DNA testen?
Mijn jongste hond (Doutze) heb ik via MyDogDNA laten testen. Dat is een behoorlijke lijst met van alles waar men op kan testen.
Voor de Kromfohrländer zijn er markers bekend voor de v.Willebrand, type 1.
Doutze blijkt drager te zijn hiervan.
Nou stelt o.a. MyDogDNA en ook een alternatieve vereniging voor de kromi's dat zelfs dragers risico lopen en ik Doutze dus goed in de gaten zou moeten blijven houden en rekening moet houden met mogelijke problemen op het gebied van de bloedstolling en zij dus beter bepaalde medicijnen niet kan krijgen e.d.
In de officiële rasvereniging stelt men echter deze test zeer ter discussie en vindt men het onzin.
Volgens hun zegt de DNA test niets en zij zien deze ziekte compleet niet als risico.
(maar dat zeggen ze van wel meer om maar niet te hoeven outcrossen, zij willen sowieso de problemen liever niet zien)
Google vindt meer stellingen dat de DNA testen niet alles zeggen en dat hierop testen in hun ogen dus niet nodig zou zijn.
En wie heeft er nou gelijk?
Aan de ene kant heb ik de meningen en verhalen van de alternatieve verenigingen die von Willebrand als iets heeel ernstigs en belangrijks zien. Maar die zetten zich ook best af tegen de officiële vereniging en dus kan ik me zo voorstellen dat zij het wellicht enigszins overdrijven. Met aan de andere kant mensen van die tegen testen zijn en het allemaal wegwuiven als onzin, met allerlei meningen daartussen..
Ik ben heel nieuwsgierig naar jullie mening.
Doutze is nu sowieso dus drager.
Aismee weet ik niet, heb ik nog niet getest, maar overweeg wel dat nog te gaan doen.
Alvast bedankt voor de input!
Karen
Ik zoek meer informatie naar de ziekte von WIllebrand, type 1. En dan met name de zin of onzin van DNA testen hierop. Wat zegt zo'n DNA test nou precies en wat zegt het als een hond drager is?
Ik lees zoveel voors, tegens, diverse inzichten en vooral meningen dat ik niet goed weet wie of wat ik moet geloven.
Misschien dat dit topic meer thuis hoort bij fokkers, maar omdat het me specifiek om deze ziekte gaat toch in Medisch gepost.
Wie kan me meer vertellen over deze ziekte en de zin of onzin van DNA testen?
Mijn jongste hond (Doutze) heb ik via MyDogDNA laten testen. Dat is een behoorlijke lijst met van alles waar men op kan testen.
Voor de Kromfohrländer zijn er markers bekend voor de v.Willebrand, type 1.
Doutze blijkt drager te zijn hiervan.
Nou stelt o.a. MyDogDNA en ook een alternatieve vereniging voor de kromi's dat zelfs dragers risico lopen en ik Doutze dus goed in de gaten zou moeten blijven houden en rekening moet houden met mogelijke problemen op het gebied van de bloedstolling en zij dus beter bepaalde medicijnen niet kan krijgen e.d.
In de officiële rasvereniging stelt men echter deze test zeer ter discussie en vindt men het onzin.
Volgens hun zegt de DNA test niets en zij zien deze ziekte compleet niet als risico.
(maar dat zeggen ze van wel meer om maar niet te hoeven outcrossen, zij willen sowieso de problemen liever niet zien)
Google vindt meer stellingen dat de DNA testen niet alles zeggen en dat hierop testen in hun ogen dus niet nodig zou zijn.
En wie heeft er nou gelijk?
Aan de ene kant heb ik de meningen en verhalen van de alternatieve verenigingen die von Willebrand als iets heeel ernstigs en belangrijks zien. Maar die zetten zich ook best af tegen de officiële vereniging en dus kan ik me zo voorstellen dat zij het wellicht enigszins overdrijven. Met aan de andere kant mensen van die tegen testen zijn en het allemaal wegwuiven als onzin, met allerlei meningen daartussen..
Ik ben heel nieuwsgierig naar jullie mening.
Doutze is nu sowieso dus drager.
Aismee weet ik niet, heb ik nog niet getest, maar overweeg wel dat nog te gaan doen.
Alvast bedankt voor de input!
Karen

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Re: Wat is nou waar? DNA test von Willebrand, type 1.
Wat ik ervan begrijp is het een incompleet dominante aandoening. Dus dragers kunnen symptomen hebben, al schijnt dat niet heel vaak voor te komen. Dus inderdaad iets om in de gaten te houden, maar niet direct zorgen over te hebben. Type I is ook een behoorlijk milde variant, met alleen een verminderde hoeveelheid Von Willebrands factor, geen afwezigheid of misvorming ervan. Haar bloedstolling zal mogelijk dus iets vertraagd zijn, maar waarschijnlijk niet problematisch
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Dank jullie wel.
Vindt het een lastige materie, zoveel meningen en niet een heel duidelijk zwart/wit verhaal.
Hoewel mild zijn er wel degelijk gevallen van kromi's die zijn doodgebloed of vaak langdurige spontane bloedneuzen hebben e.d. Alleen wordt er binnen de raszuivere kennels doorgaans niet getest op von Willebrand. Van de meeste honden die hier last van hebben weet ik dus ook niet waarom. Hoeft ook niet van de vereniging. Stel je voor dat je wel verplicht gaat testen en dan tot de conclusie komt dat je geen verantwoorde combi's meer kan maken..
Het hele ras is met gesloten stamboek opgebouwd, de dame die het ras heeft laten ontstaan en heeft opgebouwd geloofde heilig in deze weg. Uit 2 gezonde honden konden uitsluitend gezonde pups komen en door te fokken binnen de familie wist je zeker dat er geen ellende binnen kwam.. dus... En de raszuivere vereniging volgt die lijn. Helaas. Met alle gevolgen van dien. Houden ze niet heel erg lang meer vol denk ik, het ras valt bijna om van ellende.
Maar goed, dat staat natuurlijk los van wat specifiek deze ziekte wel of niet doet voor een hond.
Ik heb mijn hart verpand aan dit ras, ze zijn zo geweldig. Doodzonde dat ze op deze manier worden gefokt.
Karen
Vindt het een lastige materie, zoveel meningen en niet een heel duidelijk zwart/wit verhaal.
Hoewel mild zijn er wel degelijk gevallen van kromi's die zijn doodgebloed of vaak langdurige spontane bloedneuzen hebben e.d. Alleen wordt er binnen de raszuivere kennels doorgaans niet getest op von Willebrand. Van de meeste honden die hier last van hebben weet ik dus ook niet waarom. Hoeft ook niet van de vereniging. Stel je voor dat je wel verplicht gaat testen en dan tot de conclusie komt dat je geen verantwoorde combi's meer kan maken..
Het hele ras is met gesloten stamboek opgebouwd, de dame die het ras heeft laten ontstaan en heeft opgebouwd geloofde heilig in deze weg. Uit 2 gezonde honden konden uitsluitend gezonde pups komen en door te fokken binnen de familie wist je zeker dat er geen ellende binnen kwam.. dus... En de raszuivere vereniging volgt die lijn. Helaas. Met alle gevolgen van dien. Houden ze niet heel erg lang meer vol denk ik, het ras valt bijna om van ellende.
Maar goed, dat staat natuurlijk los van wat specifiek deze ziekte wel of niet doet voor een hond.
Ik heb mijn hart verpand aan dit ras, ze zijn zo geweldig. Doodzonde dat ze op deze manier worden gefokt.
Karen

- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Aantal honden: 1
Ik zou het in ieder geval aangeven bij de dierenarts, zodat het bij hen in het dossier staat. Mocht er een keer een noodgeval zijn, dan kunnen zij er rekening mee houden, ook als jij het vergeet te benoemen (wat niet raar is in zo'n situatie).
Bij Noa staat bij beide dierenartsen (verschillende plaatsen i.v.m. studeren) genoteerd dat ze allergisch is voor Vircryl, ze heeft er dik 2 maanden een pussende wond van gehad, daar wil je ook niet aan hoeven denken tijdens een noodgeval.
Bij Noa staat bij beide dierenartsen (verschillende plaatsen i.v.m. studeren) genoteerd dat ze allergisch is voor Vircryl, ze heeft er dik 2 maanden een pussende wond van gehad, daar wil je ook niet aan hoeven denken tijdens een noodgeval.
- dagmar88
- Zeer actief
Wat let je?Pets_Passion schreef: ↑27 dec 2020 12:41 Ik heb mijn hart verpand aan dit ras, ze zijn zo geweldig. Doodzonde dat ze op deze manier worden gefokt.
Karen
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat het ras een beperkte genenpool heeft komt niet zozeer omdat het een zeldzaam ras is. Dat is een leuk verhaal maar het is gewoon pure inteelt en daardoor heeft het een problematisch kleine genenpool. Binnen Duitsland zijn ze niet super zeldzaam meer te noemen. Als de RV nou gewoon een gezonder fokbeleid met een goed opgezet outrcross project zou voeren hoeven ze niet zo ziekelijk te zijn. Er is ruim voldoende vraag en ook genoeg fokkers die open staan voor outcross.
Er wordt buiten de RV in toenemende mate wel ingekruist en met outcross gewerkt omdat er gewoon steeds meer mensen inzien wat voor een ellende de inteelt met zich mee brengt.
Het hele ras is inderdaad terug te voeren tot 2 honden, 1 teef en 1 reu. Die hebben samen een paar nesten gefokt en vanaf daar is het ook een gesloten stamboek met uitsluitend combinaties van deze 2 honden en hun nakomelingen.
Dat heeft hele gunstige en leuke eigenschappen vastgelegd maar ook de nodige foutjes en minder gewenste eigenschappen waar nu de inteelt problematiek bovenop komt.
Het lijstje met ellende, ziektes, problemen zowel qua gezondheid als qua gedrag wordt rap langer.
En dat is echt eeuwig zonde.
Bedankt voor je duidelijke toelichting Donor. Dat helpt om e.e.a. duidelijk te krijgen.
Ik heb het idd bij de dierenarts laten noteren.
Karen
Er wordt buiten de RV in toenemende mate wel ingekruist en met outcross gewerkt omdat er gewoon steeds meer mensen inzien wat voor een ellende de inteelt met zich mee brengt.
Het hele ras is inderdaad terug te voeren tot 2 honden, 1 teef en 1 reu. Die hebben samen een paar nesten gefokt en vanaf daar is het ook een gesloten stamboek met uitsluitend combinaties van deze 2 honden en hun nakomelingen.
Dat heeft hele gunstige en leuke eigenschappen vastgelegd maar ook de nodige foutjes en minder gewenste eigenschappen waar nu de inteelt problematiek bovenop komt.
Het lijstje met ellende, ziektes, problemen zowel qua gezondheid als qua gedrag wordt rap langer.
En dat is echt eeuwig zonde.
Bedankt voor je duidelijke toelichting Donor. Dat helpt om e.e.a. duidelijk te krijgen.
Ik heb het idd bij de dierenarts laten noteren.
Karen

- dagmar88
- Zeer actief
Ja, zo werkt dat, vasthouden aan totaal onzinnige berekeningen op papier. Reken er maar op dat ze daarom niets in zo'n DNA testpakket zien.Nanna schreef: ↑27 dec 2020 13:18 Het is opgebouwd uit pure inteelt. (vader x dochter, broer x zus, etc) Dat heeft zich langzaam uitgebouwd tot nu waar men uitsluitend lijnteelt doet.
Die snap ik niet. Er is nooit uitgekruist; hoe kun je nu dan geen pure inteelt maar opeens ´lijnteelt´ hebben?
Werkelijk, de dommigheid druipt er vanaf.
Kunnen ze met een duur gezicht naar Slowakije rijden en doen alsof exact hetzelfde genetisch materiaal niet gewoon beschikbaar is in Trutjeshoek.
Je moet wat over hebben voor kwaliteit.
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
hoe zit dat mij een keizersnee en von Willebrand typeI ?Nanna schreef: ↑27 dec 2020 13:32Dat wou ik net zeggen. Zoek zelf een leuke onverwante gezellige reu. Je gaat toch niet meer van die mutanten op de wereld zetten?dagmar88 schreef: ↑27 dec 2020 13:19Wat let je?Pets_Passion schreef: ↑27 dec 2020 12:41 Ik heb mijn hart verpand aan dit ras, ze zijn zo geweldig. Doodzonde dat ze op deze manier worden gefokt.
Karen
Bij zo iets lijkt het me toch dat je graag een goede bloedstolling wilt.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Met Aismee heb ik een nestje gefokt, helaas door de diagnose cataract bij Aismee is het toen bij 1 nestje gebleven.dagmar88 schreef: ↑27 dec 2020 13:19Wat let je?Pets_Passion schreef: ↑27 dec 2020 12:41 Ik heb mijn hart verpand aan dit ras, ze zijn zo geweldig. Doodzonde dat ze op deze manier worden gefokt.
Karen
Bij dit nestje toen al geschrokken van de enorm kleine genenpool en hoe moeilijk het is om een combi te maken die meer dan 3 generaties niet verwant is. Dat is best krap.
Doutze heb ik aangekocht met het idee om met haar ook te gaan fokken, al dan niet raszuiver.
Helaas is zij niet de gezondste hond, zowel tussen haar oren (ik noem haar autistisch) als ook qua gezondheid is ze niet super stabiel. Ze heeft diverse kleine problemen, waaronder een neurologische tik met haar achterpoten, voedselallergie, maag/darm problemen, contact-allergieën, en dus ook drager van v. Willebrand. Ik had haar al afgeschreven voor de fok, ze is zo'n bijzonder pittig en ingewikkeld geval dat ik dat nou niet echt iets vond toevoegen. In juni dit jaar heeft ze een BMO gekregen en dus is ze gecastreerd. Was een hele pittige operatie, is ze flink ziek van geweest, maar gelukkig springt ze inmiddels weer rond.
Ik heb wel nog steeds fok-ambities maar zeer zeker niet meer raszuiver.
Over een poosje komt er absoluut weer een kromi. Zoals ik er nu naar kijk komt dat pupje bij een VRK-fokker weg en dan is het een ruwharig mixje. (De VRK fokt uitsluitend ruwharige kromi-mix)
Voorlopig heb ik mijn handen vol aan mijn ruwharig Doutze Draakje en de ouder wordende Aismee en geniet ik van het hebben van mijn 2 schatten.
Karen

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Er zijn helaas meerdere kromi teefjes die een bevalling en/of keizersnede niet hebben overleefd.[hoe zit dat mij een keizersnee en von Willebrand typeI ?
Bij zo iets lijkt het me toch dat je graag een goede bloedstolling wilt.
Er zijn honden die als doodsoorzaak "doodgebloed" hebben. De meesten nooit getest op von Willebrand, dus of dat ook de reden van het doodbloeden is weet ik natuurlijk niet.
Maar als ook dragers niet geheel zonder risico zijn, wil je daar dan wel mee fokken?
Karen

-
- Zeer actief
Interessant. Ik heb Bella bij Embark laten testen en hierbij stond:
Bella inherited one copy of the variant we tested
What does this result mean?
This result does not impact your dog’s health. It could have consequences for siblings or other family members, and you should let them know if you are in contact with them. This result is also important if you decide to breed this dog - to produce the healthiest puppies we recommend genetic testing any potential mates for this condition.
Maar ik begrijp nu dus dat een drager wél problemen kan hebben met de bloedstolling.
Ik heb de resultaten even openbaar gezet mocht je de info die daar staat erover willen lezen: https://my.embarkvet.com/members/result ... ion/010013
This result does not impact your dog’s health. It could have consequences for siblings or other family members, and you should let them know if you are in contact with them. This result is also important if you decide to breed this dog - to produce the healthiest puppies we recommend genetic testing any potential mates for this condition.
Maar ik begrijp nu dus dat een drager wél problemen kan hebben met de bloedstolling.
Ik heb de resultaten even openbaar gezet mocht je de info die daar staat erover willen lezen: https://my.embarkvet.com/members/result ... ion/010013
-
- Zeer actief
- Contacteer:
In mijn ogen, en zo is deze zin ook bedoeld, is lijnteelt een combinatie waarbij honden wel verwant zijn, maar niet in de 1e 2 a 3 generaties.Het is opgebouwd uit pure inteelt. (vader x dochter, broer x zus, etc) Dat heeft zich langzaam uitgebouwd tot nu waar men uitsluitend lijnteelt doet.
Die snap ik niet. Er is nooit uitgekruist; hoe kun je nu dan geen pure inteelt maar opeens ´lijnteelt´ hebben?
Werkelijk, de dommigheid druipt er vanaf.
Inteelt is combi tussen vader x dochter, en opa x kleinkind en voor zover ik weet is alles wat verder uit elkaar zit maar nog wel verbanden heeft lijnteelt.
Uiteraard is de pure inteelt, 1 a 2 generaties verwant, niet toegestaan.
3 generaties verwant is ongewenst.
Daarboven mag het wel en dat noem ik lijnteelt.
Dit is zoals de officiële RV, dus de stamboom fok het nu toepast. Niet hoe ik denk dat het zou moeten.
Karen
Laatst gewijzigd door Pets_Passion op 27 dec 2020 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is wel hoe ik de definities altijd begrepen heb.
Maar bij raszuivere kromi's is het inderdaad zo dat alles van dezelfde 2 ouderdieren afstamt.
Alles is sowieso familie.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is precies waarom ik niet goed weet wie te geloven.Persistence schreef: ↑27 dec 2020 14:14 Interessant. Ik heb Bella bij Embark laten testen en hierbij stond:
Wisdom panel (van MyDogDNA) zegt dit:
von Willebrand's Disease (vWD) type 1 is a clotting disorder that usually causes mild bleeding tendencies in affected dogs though some may have more severe signs. The low level of von Willebrand's factor impacts the bloods clotting ability.
Autosomal Recessive
For autosomal recessive disorders, dogs with two copies of the variant are at risk of developing the condition. Dogs with one copy of the variant are called carriers, and although they are not at risk for development of the disorder, they may pass the disease variant on to their puppies if bred.
Doutze has 1 copy of this variant for this condition.
What it Means for Doutze
Doutze has one copy of this mutation, and is therefore at low risk of showing signs of this disease. Dogs with two copies of the von Willebrand's Disease, type 1 mutation are at highest risk of being affected by this condition. However there are reports that some dogs with one copy of this mutation go on to show disease signs. Blood clotting is a complex process. This mutation can lead to a tendency for excessive bleeding because it results in low levels of von Willebrand's factor, a component of the clotting pathway. This problem may be seen in Doutze, and should be considered when caring for Doutze, especially if a surgical procedure is required.

-
- Zeer actief
Dan zou ik er dus toch rekening mee houden en niet mee fokken als dit al zo'n ding is bij de Kromfohrlanders is (maar dat was je al niet van plan.)
Bij mijn uitslag stond trouwens ook dat 80 van de 100 stabies ook dragers zijn. (en 46 van de 100 dobermanns en 22 van de 100 schipperkes).
Bij mijn uitslag stond trouwens ook dat 80 van de 100 stabies ook dragers zijn. (en 46 van de 100 dobermanns en 22 van de 100 schipperkes).
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Door een BMO is fokken met Doutze sowieso niet meer mogelijk. (gecastreerd)
Volgens MyDogDNA is 1 op de 73 kromfohrlanders die getest zijn minimaal drager.
Maar ja, er wordt raszuiver maar minimaal getest dus veel weet je natuurlijk niet.
Kan maar zo zijn dat er nog veel meer dragers rondlopen zonder dat men dat weet.
Karen
Volgens MyDogDNA is 1 op de 73 kromfohrlanders die getest zijn minimaal drager.
Maar ja, er wordt raszuiver maar minimaal getest dus veel weet je natuurlijk niet.
Kan maar zo zijn dat er nog veel meer dragers rondlopen zonder dat men dat weet.
Karen

- dagmar88
- Zeer actief
Ik vind de broer van Zus wel een goed idee. Vier rassen, geteste ouders en oerstabiel. Of Taro

Wat ontzettend zonde dat ze "gewoon" zo verder gaan

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Wat jammer dat een ras zo verkloot is. Maar aan de andere kant is dit ras wat het is omdat het zo gefokt is. Dus ze zijn als het goed is heel erg apart. Immers er is niks doorgegaan om bepaald karakter af te zwakken of juist te geven.
Ik zou zelf zo'n ras heel ver links laten liggen en mijn hart verpanden aan een ander ras als je wil fokken. Of een leuk teefje kopen van een leuk passend ras en dat door een van de heel weinige gezonde leuke hondjes uit je ras laten dekken en dan daar weer een hondje uit houden. Want als je een teefje van de kromfohrlander koopt is de kans alleen maar enorm groot dat ze niet fokwaardig is. En met de tijd wordt dat erger en erger. Over 10 jaar zijn ze allemaal ziek.
Ik zou zelf zo'n ras heel ver links laten liggen en mijn hart verpanden aan een ander ras als je wil fokken. Of een leuk teefje kopen van een leuk passend ras en dat door een van de heel weinige gezonde leuke hondjes uit je ras laten dekken en dan daar weer een hondje uit houden. Want als je een teefje van de kromfohrlander koopt is de kans alleen maar enorm groot dat ze niet fokwaardig is. En met de tijd wordt dat erger en erger. Over 10 jaar zijn ze allemaal ziek.
-
- Zeer actief
Waarom eigenlijk niet? Hij is bont en heeft een heel ver verwijderd genenpakket van dat ras. Het is slechts een injectie nieuwe genen. Anders krijg je dat Taxi verhaal. Dat je hondje een slechte smaak krijgt door een dekking. Je verbindt je er niet aan maar helpt slechts een genetische bende een beetje te herstellen.
- dagmar88
- Zeer actief
Precies. Maar natuurlijk niet met een teef die al allerlei problemen heeft in de hoop het meeste weg te kunnen strepen.
En ook niet gaan terugfokken op. Zal in dit geval vast niet realistisch zijn.
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
- Aantal honden: 3
Nou, dit topic is wel een extreem voorbeeld van wat ik fout vind aan rashondenfokkerij dus om daar nou aan mee te doen... 
Genetische bende hoeft van mij niet hersteld te worden, je kan er ook gewoon mee stoppen en alleen met honden vanuit een gezond uitgangspunt fokken.

Genetische bende hoeft van mij niet hersteld te worden, je kan er ook gewoon mee stoppen en alleen met honden vanuit een gezond uitgangspunt fokken.

- dagmar88
- Zeer actief
Nou, ik was even aan het denken of en hoe je het type kunt behouden als je dat zou willen. Aan sommige rassen gaat niets verloren, maar dit zou ik wel jammer vinden. Net als de lundehund.
Die rasfokkers kun je buiten beschouwing laten want die heb je niet nodig. Als je vijf kromi's hebt, heb je ze allemaal.
Op twintig jaar tijd kun je het type vanaf de grond af aan terug opbouwen met die ruwhaar outcross kromfohrländer altijd tegenover een onverwant ras of kruising en die weer terug op fox x basset.
Ik denk zonder nadelige gevolgen voor de nakomelingen. Dan moet je alleen aardig wat neuzen dezelfde kant op krijgen en accepteren dat het geen klonen worden. Daar zit het gezeik.
Die rasfokkers kun je buiten beschouwing laten want die heb je niet nodig. Als je vijf kromi's hebt, heb je ze allemaal.
Op twintig jaar tijd kun je het type vanaf de grond af aan terug opbouwen met die ruwhaar outcross kromfohrländer altijd tegenover een onverwant ras of kruising en die weer terug op fox x basset.
Ik denk zonder nadelige gevolgen voor de nakomelingen. Dan moet je alleen aardig wat neuzen dezelfde kant op krijgen en accepteren dat het geen klonen worden. Daar zit het gezeik.
-
- Zeer actief
Eigenlijk ook wel een giller. Ik wil ook een ras maken en ik vind mijn honden heel geschikt. Bas en Guus zijn samen een heel leuk stel. Prima fokwaardig en super leuke karakters. Ik heb geen zin om moeilijk te doen dus ik laat ze samen pups krijgen en vanaf dan alles intelen. En klaar. De meest onverantwoorde manier om een ras te maken maar uiterst effectief en super weinig moeite. Je kan meteen je kennel beginnen en hoeft nooit meer ergens naartoe voor dekkingen. Om te gillen toch?
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgens mij ging dit topic over de ziekte von Willebrand en niet zozeer om het ras van mijn honden.
Ik zocht vooral informatie over dit ras en wat de testuitslag van de DNA test nu precies betekende omdat daar in kromi land meerdere zienswijzes over bestaan en ik met Google ook niet heel veel wijzer werd.
Die informatie heb ik van jullie gekregen en daar ben ik heel blij mee.
Ik ben me er absoluut van bewust dat de kromi geen gezond ras is, iedereen die mijn website bezoekt kan dat ook gewoon lezen.
Daar mag een ieder verder van vinden wat ie wil, maar dit topic is daar niet voor bedoeld en lijkt me verder ook niet heel zinvol.
Karen

Ik zocht vooral informatie over dit ras en wat de testuitslag van de DNA test nu precies betekende omdat daar in kromi land meerdere zienswijzes over bestaan en ik met Google ook niet heel veel wijzer werd.
Ik ben me er absoluut van bewust dat de kromi geen gezond ras is, iedereen die mijn website bezoekt kan dat ook gewoon lezen.
Daar mag een ieder verder van vinden wat ie wil, maar dit topic is daar niet voor bedoeld en lijkt me verder ook niet heel zinvol.
Karen

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Pets_Passion schreef:Volgens mij ging dit topic over de ziekte von Willebrand en niet zozeer om het ras van mijn honden.![]()
Karen
Lijkt me toch prima aanvullende info