Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ongemerkte onzindelijkheid oudere hond

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongemerkte onzindelijkheid oudere hond

Ongelezen bericht door ranetje »

Beetje rare titel, maar het gaat volgens mij om ongemerkt verliezen van drollen in huis.
Vermoedelijk in de vroege ochtend, maar dat is niet zeker.
Ita (bijna 13) heeft een slechte rug en is daaraan geopereerd toen ze 7 was (CES).
Waarschijnlijk een van de oorzaken van dit probleempje nu ze oud wordt.

Die "verloren" drollen kan ik zo opruimen (gewoon stevig en zo op te pakken), maar ze vindt het zelf ook niet bepaald fris.
Het ligt vaak (niet altijd) in de mand en dan zoekt ze een ander plekje om te liggen.
Als ze bewust buiten poept blijft ze ook niet zitten, maar trekt een spoortje van drollen :mrgreen:
Het kost haar te veel inspanning om gehurkt te blijven, dus verslapping van de spieren in de achterhand zal ook meespelen.

Als er een eenvoudige manier is om haar te helpen zou ik dat wel fijn vinden voor haar en ook wel voor mezelf.
Midden in de nacht opstaan en uitlaten is een mogelijkheid, maar werkt niet afdoende :tongue:
Wie heeft een suggestie?

edit: typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 22 dec 2020 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Re: Ongemerkte onzindelijkheid oudere hond

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Heb je wel eens acupunctuur geprobeerd? Dat kan veel doen voor dit soort klachten. Een dierenarts die acupunctuur gebruikt vind je op deze site: www.acupunctuurbijdieren.nl
Het ziet er raar uit, is niet volledig pijnloos, maar mijn honden stonden altijd te duwen om de behandelkamer in te gaan, ze weten dat het werkt!
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Misschien kan je de etenstijden aanpassen zodat het niet meer 's nachts gebeurd?
Mijn oude teckel had ook niet zo'n beste rug/zenuwen na een hernia. Bij hem rolde de drollen er ook uit toen hij 13 a 14 was.
Mij is destijds verteld dat het een bekend probleem is bij oudere honden en weinig aan te doen.
Bij hem kwamen ze als hij opstond, tussen 9 en 10 's ochtends. Zodra je hem hoorde dribbelen kon je met keukenrol en sprayfles azijnoplossing achter hem aan ;-)
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

ranetje schreef: 21 dec 2020 21:07 Als ze bewust buiten poept blijft ze ook niet zitten, maar strekt een spoortje van drollen :mrgreen:
Het kost haar te veel inspanning om gehurkt te blijven, dus verslapping van de spieren in de achterhand zal ook meespelen.

Als er een eenvoudige manier is om haar te helpen zou ik dat wel fijn vinden voor haar en ook wel voor mezelf.
Midden in de nacht opstaan en uitlaten is een mogelijkheid, maar werkt niet afdoende :tongue:
Wie heeft een suggestie?
De tip van Pioenroos om de etenstijden aan te passen is wel een goede.
En midden in de nacht uitlaten kan, maar het "probleem" is juist soms ook nog eens dat ze wellicht geen aandrang voelen.

Finn had het buiten eigenlijk, dan floepte het eruit tijdens lopen op de stoep, en dat vond hij vreselijk omdat van jong af aan hem was gesommeerd het in struiken en op gras te doen. Bij hem had het te maken met zijn rug.
Jol had het met name buiten ook (ook pas vanaf haar 13,5de dat het op ging vallen, tijdens het lopen en dan een heel spoor, of ineens wel aandrang voelen en dan midden op het zebrapad gewoonweg gaan zitten, of wel lopen in de poephouding :oeps:
Zij voelde het volgens mij soms gewoon niet meer aankomen dat ze moest poepen.

Als het verslapping is van de spieren aan de achterhand, zou ik ook aan anabolen denken. Zeker als je ook nog met haar beweegt en genoeg wandelt. Finn heeft het 2x in zijn leven gekregen, maar het versterkte zeker wel tijdelijk zijn spieren in de achterhand. Waardoor hij ook meer controle leek te hebben en ook weer wat stabieler in de poephouding kon blijven zitten.
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Oh het laatste jaar van mijn Sterre (dsk) komt weer helemaal boven. Ze is ruim 15,5 jaar geworden. Het laatste jaar verloor ze ook drollen. Dat was niet erg en zo op te ruimen. Maar ‘s nachts ging ze soms een rondje draaien in haar mand zoals ze wel vaker deed om te gaan verliggen. Dan floepte er dus soms een drol uit waar ze in ging liggen. En gek genoeg vond ze dat dus niet vies en sliep ze gewoon verder. Ik rook het dan boven en ging naar beneden en moest dan natuurlijk mand en hond schoonmaken. Haar laatste dag had ze ook urine laten lopen. Toen hebben we de knoop doorgehakt en haar in laten slapen. Ik heb dus geen tips. Want ‘s nachts uitlaten hielp niet omdat ze dan niet hoefde kennelijk. En het was ook zielig omdat ze helemaal niet naar buiten wilde ‘s nachts.
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Tiba had het ook en dat kwam ook vanuit de rug. Ze voelde het gewoon niet aankomen.
Ik heb geen tips voor je helaas. Wij hebben het uitgezeten, uiteindelijk is ze ingeslapen vanwege alle ouderdomskwalen bij elkaar.
ranetje
Zeer actief

Dank voor de suggesties, daar kan ik misschien wel wat mee.
Ze is verder nog best actief, loopt alle wandelingen mee (ook de lange wandelingen van 1,5 uur) en doet af en toe ook nog een sprintje samen met Claire.
Ik zie dat er geen kracht meer zit in de achterhand, ze loopt op de voorhand zo gezegd.
Dat het aftellen is snap ik en weet ik.
Maar ik heb niet het idee dat het eindpunt is bereikt.
En ik ben bepaald niet van "uitstellen".
ZorroMax schreef: 21 dec 2020 21:51 Heb je wel eens acupunctuur geprobeerd? Dat kan veel doen voor dit soort klachten. Een dierenarts die acupunctuur gebruikt vind je op deze site: www.acupunctuurbijdieren.nl
Het ziet er raar uit, is niet volledig pijnloos, maar mijn honden stonden altijd te duwen om de behandelkamer in te gaan, ze weten dat het werkt!
Dank je wel. :ok:
Dat is zeker een optie, als het te regelen is (i.v.m. corona)
In de kliniek waar ik kom zit een acupuncturist
Cleva schreef: 21 dec 2020 22:00 Ik zou kijken of je iets met steroïden kan regelen. Het klinkt vooral als een kwestie van algehele spierzwakte en dat is op zich wel te verhelpen.
.
Dat kan.
Ik vind dat een lastige afweging omdat de osteopaat dan niets meer kan uitrichten.
Maar zeker een optie. :ok:
pioenroos schreef: 21 dec 2020 22:09 Misschien kan je de etenstijden aanpassen zodat het niet meer 's nachts gebeurd?
Mijn oude teckel had ook niet zo'n beste rug/zenuwen na een hernia. Bij hem rolde de drollen er ook uit toen hij 13 a 14 was.
Mij is destijds verteld dat het een bekend probleem is bij oudere honden en weinig aan te doen.
Bij hem kwamen ze als hij opstond, tussen 9 en 10 's ochtends. Zodra je hem hoorde dribbelen kon je met keukenrol en sprayfles azijnoplossing achter hem aan ;-)
Ze eet 2 x per dag en de "poeptijden" wisselen nogal ondanks regelmatige eettijden.
Soms doet ze op de laatste ronde nog wat.
Dat is dan een grotere kans op een schone mand 's morgens, maar geen garantie.
Wat dat betreft is er geen peil op te trekken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Als anabolen zouden helpen dan kun je dat proberen natuurlijk. Maar normale incontinentiemedicatie werkt ook op de sluitspier, als dat niet werkt dan zullen anabolen ook niet helpen.
Bij Tiba was het gewoon vergevorderde spondylose en delen waren verlamd/gevoelloos waardoor ze het niet voelde aankomen.
ranetje
Zeer actief

Floortje schreef: 22 dec 2020 13:19 Als anabolen zouden helpen dan kun je dat proberen natuurlijk. Maar normale incontinentiemedicatie werkt ook op de sluitspier, als dat niet werkt dan zullen anabolen ook niet helpen.
Bij Tiba was het gewoon vergevorderde spondylose en delen waren verlamd/gevoelloos waardoor ze het niet voelde aankomen.
Er is ongetwijfeld wel enige schade aan de zenuwbaan.
Eerst kijken naar de gewone incontinentiemedicatie is ook een optie :ok:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

En misschien, als het juist achterhand is die zo verzwakt wat fysio daarvoor? Ze is nog actief genoeg dat dat samen met anabolen misschien wat kan doen?

Suzanne
ranetje
Zeer actief

~Suzanne~ schreef: 22 dec 2020 19:47 En misschien, als het juist achterhand is die zo verzwakt wat fysio daarvoor? Ze is nog actief genoeg dat dat samen met anabolen misschien wat kan doen?

Suzanne
Ik heb sinds haar operatie en revalidatie oefeningen voor haar die ik regelmatig met haar doe.
Dat helpt niet meer echt, na 6 jaar
Eigenlijk is het mooi dat ze het nog zo doet.
Alleen dit kleine probleempje zou ik graag voor haar oplossen.

Ik ga het ook nog met haar DA overleggen.
Maar tips op het HF zijn altijd welkom. :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”