Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oudere hond niks meer te zeggen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Wildflower
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies
Aantal honden: 2

Re: Oudere hond niks meer te zeggen

Ongelezen bericht door Wildflower »

Nou, als mijn jonge sterke Dirkje meent te moeten snappen naar ouwe Ben dan grijp ik wel in hoor.
Je doet maar normaal. Laat die ouwe met rust.
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

De dames hier hadden tot de laatste dag respect voor Caspar. Als ze dat niet hadden gehad had ik wel gezorgd dat ze hem met rust lieten.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Wildflower
Zeer actief

Ramiek schreef: 13 dec 2020 14:28 De dames hier hadden tot de laatste dag respect voor Caspar. Als ze dat niet hadden gehad had ik wel gezorgd dat ze hem met rust lieten.
Dirkje gelukkig ook wel maar laatst vond ze het opeens nodig om hem af te katten terwijl ze bij mij op schoot zat. Nooit eerder deed ze dit. Dan ga je er meteen af en wil ik je ook niet naast me hebben liggen. Ben je nou helemaal.
Wildflower
Zeer actief

Boutje schreef: 13 dec 2020 14:40
Wildflower schreef: 13 dec 2020 14:34
Ramiek schreef: 13 dec 2020 14:28 De dames hier hadden tot de laatste dag respect voor Caspar. Als ze dat niet hadden gehad had ik wel gezorgd dat ze hem met rust lieten.
Dirkje gelukkig ook wel maar laatst vond ze het opeens nodig om hem af te katten terwijl ze bij mij op schoot zat. Nooit eerder deed ze dit. Dan ga je er meteen af en wil ik je ook niet naast me hebben liggen. Ben je nou helemaal.
Ja, dat doet Do de laatste tijd bij Sherlock ook, zelfde reactie van mijn kant... maar het lijkt vooralsnog niet te helpen.
Elke situatie is natuurlijk ook anders. Net als elke roedel.
Ik wens je veel sterkte met dit probleem. Het zal je niet in de koude kleren gaan zitten.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Finn en Bluf heb ik het niet bij meegemaakt toen Finn zwakker werd. Hij bleef in zijn kop wel redelijk helder en maakte nog goed gebruik van zijn mimiek en geluid als iets hem niet zinde, dus dat speelde denk ik ook mee. En hij was eigenlijk haar altijd de baas geweest als je dan in rangorde zou willen denken, dat respect voor hem heeft ze tot zijn dood toe wel gehad. Ook al waren er momenten dat hij niet stabiel was, en zij dat even leek te vergeten. Als hij daardoor viel of uit balans raakte, ging ze eigenlijk direct weer naar hem toe.

Bij Jol en Aki ging het eigenlijk net zo. Aak leek af en toe wel wat lomper te zijn. Iets minder respect buiten en binnen, waardoor hij haar dus soms wel wegdrukte of te lomp tegen haar aan liep. Als het echt nodig was gaven we daar wel een opmerking over, maar ook Jol was op de meeste momenten nog "mans" genoeg om haar punt even duidelijk te maken naar hem toe. Echt opzettelijk dingen doen omdat zij zwakker werd heeft Aki niet gedaan.

Als een andere hond een hond die slaapt van de plek wil gaan krijgen zou ik dat zelf niet accepteren. Ik zou daar dan dus wel op ingrijpen. Idem dus te lomp gedrag als er echt over grenzen wordt gegaan, en dat het een ander kan pijn doen.
Moeilijk hoor om het te zien, het maakt wel pijnlijk duidelijk dat oudere hondjes ook echt oud aan het worden zijn.!
Wildflower
Zeer actief

Cleva schreef: 13 dec 2020 15:15
Heavy schreef: 13 dec 2020 15:10 Jip is natuurlijk nooit de sterke leider geweest
Maar ik vind ook dat ze hem gewoon met rust moet laten
Dan wordt hij dus genegeerd. Of dat zo'n feest is...

In mijn ervaring werkt het toch het best door niet tegen de stroom op te willen roeien en je gewoon te voegen naar de roedeldynamiek zoals hij van nature is.
Het zijn beesten en honden denken nu eenmaal hiërarchisch. Je bent de baas over de ander of de ander is de baas over jou. Aan gelijkwaardige collega's doen ze niet en als je uitingen van die dynamiek gaat verbieden loopt het gewoon anders maar het wordt alsnog geuit.
Je hebt er niet zoveel om je eigen democratische gewauwel er tussen te stoppen. Dat gaan honden toch niet begrijpen.
Ik geloof niet dat er een vaste rangorde is tussen mijn honden. Het varieert.
Speelgoed trekt Dirkje uit z’n mond, als hij iets uit de mand heeft gepakt maar dat haalt ze niet in haar hoofd met voedsel of snoep.
Het lijkt wel redelijk gelijkwaardig, met mij als opperhoofd. En de katten natuurlijk. Want die zijn de baas.
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Nee hoor. Tenminste dat zou ik echt niet goed vinden. Als een oude hond ligt te slapen dan laat iedereen hem met rust.
blondie
Zeer actief

Cleva schreef: 13 dec 2020 15:15
Heavy schreef: 13 dec 2020 15:10 Jip is natuurlijk nooit de sterke leider geweest
Maar ik vind ook dat ze hem gewoon met rust moet laten
Dan wordt hij dus genegeerd. Of dat zo'n feest is...

In mijn ervaring werkt het toch het best door niet tegen de stroom op te willen roeien en je gewoon te voegen naar de roedeldynamiek zoals hij van nature is.
Het zijn beesten en honden denken nu eenmaal hiërarchisch. Je bent de baas over de ander of de ander is de baas over jou. Aan gelijkwaardige collega's doen ze niet en als je uitingen van die dynamiek gaat verbieden loopt het gewoon anders maar het wordt alsnog geuit.
Je hebt er niet zoveel om je eigen democratische gewauwel er tussen te stoppen. Dat gaan honden toch niet begrijpen.
Het zijn geen wilde beesten, het zijn huishonden die altijd nog wel het meeste respect voor ons als mens zouden moeten hebben. Daar gelaten dat op het moment als het eind echt nadert je dat als je goed kijkt in veel gevallen écht wel op gaat merken, betekent dat m.i. niet dat je als mens daar niet iets over mag zeggen. Maar ik heb dat althans wel zo ervaren bij zowel Finn als Joll, ik zag gewoon dat de andere honden afstand namen op het moment dat de dood zich aankondigde.

Net als dat je bij jonge honden soms ingrijpt om het in goede banen te leiden, vind ik dat je dat op een bepaalde hoogte ook moet doen als de dynamiek verandert omdat een hond ouder en zwakker wordt. Zeker als het de hond pijn gaat doen als een andere hond lomp reageert.

En trouwens, zal wat zijn. Buiten merkte ik het namelijk ook, dat andere honden gewoonweg merkten dat mijn oude hond zwakker werd. Dan neem je die toch in bescherming, als mens en als baas kun je dan niet gewoonweg toekijken en denken dat dat nu eenmaal de natuur is :19:

Zo sta ik er in ieder geval in.
blondie
Zeer actief

Heavy schreef: 13 dec 2020 15:34
Maar als hij dan ligt te slapen en dat is dan heel erg diep dan wil ze hem wakker maken
Waarom? Ze wil dan dat hij opstaat zodat zij daar kan liggen. Eerder tikte ze hem even aan ,Jip schrok dan en stond op en dat liet ik ook zo

Maar nu reageert Jip niet omdat hij zo diep slaapt en moet ze dus wat harder een poot op hem zetten of aan zijn kussen trekken
Gewoon maar toelaten dan ?
Ik zou dat dus niet toestaan. Ze heeft waarschijnlijk genoeg andere plekjes om te gaan liggen. Dan gaat ze daar maar heen en Jip met rust laten. Zoals ik al zei, zo sta ik erin.
Jol sliep op een bepaald moment ook vast en diep, en hoorde ook niet meer goed. Lekker met rust laten als ze lag te slapen.
Dennenappel
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Eens met Wildflower en Blondie.

Je bent een familie met je honden en je hebt respect voor elkaar en als het goed is leer je ze dat geleidelijk zodra ze al bij je in huis komen.
We zijn geen roedel wilde honden maar we zijn een familie en je geeft daarin zelf ook het goede voorbeeld. Het leervermogen van honden word nog steeds veel te veel onderschat.

Je hoeft daar geen heel punt van te maken maar je kunt het wel liefdevol sturen en begeleiden, inderdaad zoals je met een pup ook zou doen.
Een oude hond ruimte alleen geven/wegsluiten zou ik nooit doen dan sluit je hem buiten.
Gewoon ook weer wat werk en tijd aan besteden, dat verdienen ze.
Iedere hond heeft dingetjes die hij belangrijk vind maar tot zover de rangorde wat mij betreft.
blondie
Zeer actief

Nanna schreef: 13 dec 2020 17:59
Dennenappel schreef: 13 dec 2020 17:21 .. we zijn een familie en je geeft daarin zelf ook het goede voorbeeld. Het leervermogen van honden word nog steeds veel te veel onderschat.
Er is een verschil tissen het commando ZIT aanleren of duidelijk maken hoe de hond t.o.v. de oudere in huis aanwezige andere hond moet zien.
Anders zou je een pitbull ook moeten kunnen ‘leren’ om andere honden aardig te vinden.
Ik bedoel met mijn opmerkingen in ieder geval niet dat als dingen gebeuren zoals het gaat, omdat een hond gewoonweg niet meer mee kan komen dat je kostte wat kost zo'n hond moet gaan beschermen. Ik vind nog steeds wel dat je grenzen aan bepaald gedrag van een jongere hond mag stellen als die dusdanig vervelend gaat doen. Dat is nergens voor nodig, als er genoeg ruimte is in huis én als de verhoudingen voorheen wel "normaal" waren.

Ik laat geen vreemde hond mijn hond buiten omver beuken, want ook dat verschil heb ik in het verleden gewoonweg meegemaakt, dat andere honden feilloos door lijken te hebben wanneer een hond zwakker wordt. Maar dat laat je binnen je eigen gezin/roedel dan toch niet gebeuren?
Daar lijken de meningen in dit topic een klein beetje over te verschillen, al kan ik me dat nauwelijks voorstellen.
Dennenappel
Zeer actief

Cleva schreef: 13 dec 2020 17:51
Dennenappel schreef: 13 dec 2020 17:21 We zijn geen roedel wilde honden maar we zijn een familie en je geeft daarin zelf ook het goede voorbeeld.
Exact. Dus je gaat niet zelf lopen doen wat je wil dat zij niet doen. "we bemoeien ons niet met elkaar en laten elkaar met rust".
Dat is het tegenoverstelde van het eerst laten gebeuren en dan ook komen kakelen.

Als het goed is gebeurd dat niet omdat je je honden dat hun hele leven al mee gegeven het dus laat je het niet eerst gebeuren en ga je dan kakelen.
En daarbij geeft Heavy ook al iets aan over misschien verveling in het spel? Dat zijn allemaal factoren die je toch op orde moet hebben.

Inderdaad is zit leren niet hetzelfde. Er zijn volgens mij zat Pitbulls die ook in vrede met andere leven omdat die bij mensen zitten die weten wat ze doen en juiste keuzes maken. Daar hoor je natuurlijk niets over maar wil niet zeggen dat ze er niet zijn.
Alleen dat niet voor iedereen weggelegd en dat geldt toch niet alleen voor Pitbulls.
Als het goed is heb je al gauw door of jouw hond geschikt is om in een roedel te zijn.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik zou wel degelijk ingrijpen, even duidelijk maken aan Heavy dat je dit gedrag niet pikt! Jip mag zwakker worden maar daar hoeft ze niks mee, alleen normaal doen. En de rangorde verstoren zou ik me al helemaal niet druk om maken, er is er maar één de baas, als het goed is en dat ben jij, of ze helemaal besodemieterd is.... :boos:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Cleva schreef: 14 dec 2020 00:10
Lunatic schreef: 14 dec 2020 00:07of ze helemaal besodemieterd is.... :boos:
He, wordt het toch nog gezellig.

Dus als je een oudere hond hebt die zijn rust hard nodig heeft dan geef je die rust niet maar je doet ze samen in een kamer om te wachten tot de jongere hond gaat lopen treiteren en dan met je handjes in je zij er naartoe om te zeggen wat je er van vindt. Dat is je scenario?

Wat?..hoe?...he?
Wat fijn dat je het gezellig vindt :F:

Je hoeft niet met je handen in je zij te gaan staan en er word sowieso niet getreiterd. Er is een hond prima aan te leren om een andere hond met rust te laten, zeker op een bepaalde plek. Ik heb mijn honden inclusief pup Zinzi aangeleerd dat ze niet naar Max mochten als hij in z’n mand lag, die stond aan de andere kant van de kamer, dan wilde hij namelijk rust. Als Max zelf kwam uitdagen tot spelen, dan gingen ze hun goddelijke gang maar. En nee Max werd niet gepest, maar die had gewoon wat meer rust nodig :19:

En zo heb ik ze ook allemaal aangeleerd dat ze niet bij de bench mochten komen, dat is namelijk de veilige rust plek van de pup en daar heeft de rest niks te zoeken.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Ik ken het niet in eigen roedel wel met andere honden, die ook wel bekend waren.
Orson en Rio waren close tot zijn laatste snik en ook Rio werd gerespecteerd tot op het laatst ,net als Sien ,Spok en Micron.
Micron kreeg wel een aframmeling toen hij op hoge leeftijd was van de hond van Rens tijdens één van onze gezamenlijke vakanties.
Ze konden elkaar al jaren en goed dus dat was het niet.
Je zag ook echt dat Jans erop aan stuurde en duidelijk op een conflict uit was.
Ze kreeg overigens direct lik op stuk van Luus die er niet van gediend was en dat was effectief want ze heeft de rest van de vakantie geen één keer meer Micron opgezocht.
Hoe kinderachtig ook van mij ik vond het zo onsympathiek van Jans wat ook onzinnig is.

Abra was onlangs ook erg ziek , dan zie ik dat gedrag niet bij de andere , ik zou er denk ik ook wel op ingrijpen, je doet maar gewoon even normaal.
Er zijn hier zat plekken waar de honden kunnen liggen dus je zoekt maar een andere plek op als die bezet is.
Honden apart doen we niet aan , daar zouden onze honden doodongelukkig van worden dat is dus geen optie.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb dat eerste dus al nooit toegestaan: als je ergens wil gaan liggen waar al een hond ligt, heb je pech en zoek je maar een andere plek op om te liggen
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Heavy schreef: 14 dec 2020 08:25
Fotogravinnetje schreef: 14 dec 2020 08:20 Ik heb dat eerste dus al nooit toegestaan: als je ergens wil gaan liggen waar al een hond ligt, heb je pech en zoek je maar een andere plek op om te liggen
Ik heb dat dus wel toegestaan, maar ben wel benieuwd hoe het dan bij jou gaat. Hebben ze dat geaccepteerd en wordt er dus nooit meer geprobeerd om op een ander zijn plek te gaan liggen of moet je ze daar elke keer weer aan herinneren

Als Jip trouwens wel wakker is staat hij meteen op
Zo werkt dat hier ook, als er al een hond ligt in een mand of op een kussen of waar dan ook, dan is die plek bezet en heeft de ander pech. Net als met speeltjes en kauwspullen, afpakken wordt niet getolereerd. Ik hoef dat bij de nieuwe hond maar paar keer te sturen en dan gaat het erna eigenlijk altijd goed. Ook wanneer ik er niet bij ben, blijkt uit beelden van de camera.

Met de klapkaken en de onwijs bezitterige mechels ben ik daar altijd strikt in geweest om escalatie te voorkomen. Net als wanneer ze staan te eten, dan mogen ze pas bij elkaars bak wanneer de ander helemaal klaar is met eten. Ik heb met van die licht ontvlambare karakters geen zin in dat ze dat onderling gaat uitzoeken :schrik:
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Heavy schreef: 14 dec 2020 08:25
Fotogravinnetje schreef: 14 dec 2020 08:20 Ik heb dat eerste dus al nooit toegestaan: als je ergens wil gaan liggen waar al een hond ligt, heb je pech en zoek je maar een andere plek op om te liggen
Ik heb dat dus wel toegestaan, maar ben wel benieuwd hoe het dan bij jou gaat. Hebben ze dat geaccepteerd en wordt er dus nooit meer geprobeerd om op een ander zijn plek te gaan liggen of moet je ze daar elke keer weer aan herinneren

Als Jip trouwens wel wakker is staat hij meteen op
Natuurlijk wordt dat geaccepteerd, dat heet nou opvoeding en consequent zijn! Ze mogen hier een hoop, maar wat niet mag, dat mag ook écht niet, nu niet en nooit niet en dat is heel snel duidelijk. Ze hebben hier ook geen vaste ligplaatsen waar ze moeten liggen :schrik: ga gewoon lekker ergens liggen en bezet is bezet. Maar ik heb ook nooit van die drammerige zeurpieten die hun zin willen kosten wat het kost en zo wel zouden ze vette pech hebben. De verhoudingen zijn hier altijd héél duidelijk geweest en er is in al die jaren nog nooit een onvertogen woord gevallen, als er iets duidelijk gemaakt moet worden is een blik :hmmm: genoeg.
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Nanna schreef: 14 dec 2020 11:05 Hier staat Csikasz toch wel wat hoger in rang dan ouwe onderdanige Rozi. Als Csiek dus op de bank springt maakt Rozi zuchtend plaats.
Ik heb helemaal geen zin om me daar tegenaan te bemoeien, het is normaal hondengedrag.
Wij als mensen vinden het dan ‘zielig’ voor Rozi maar dat ziet ze zelf denk ik helemaal niet zo. Als zij hoger in rang zou staan zou ze precies hetzelfde doen ;-)
Je hoeft ook niet bij alles je honden je eigen menselijke maat op te leggen.
Maar dat vind ik eigenlijk wat anders dan een oude hond die diep in slaap is van zijn kleedje proberen te trekken. Of zie ik dat verkeerd en is dat hetzelfde?
blondie
Zeer actief

Iedereen bekijkt het anders en ziet het anders zo te lezen. Denk dat je op je eigen inschatting moet gaan vertrouwen, vind je dat Heavy te ver gaat of te lomp doet, dan laat je haar weten wat je er van vindt. Als je niet het idee hebt dat Jip er niet zo onder lijdt, en het accepteert dan zou ik me er verder niet meer mee bemoeien.

Aak werd gewoon soms te lomp en liep dwars door Jol soms heen. Terwijl hij dat voorheen niet in zijn hoofd haalde. Als Aak dan dus druk werd (spel, baas kwam thuis) dan temperden we dat zodat hij niet haar omver kon lopen. Dus niet eens zozeer hem corrigeren, maar wel zorgen dat dingen minder snel konden gebeuren.

En die ene zin over buiten, was meer in de context dat als ik het met vreemde honden buiten niet liet gebeuren, waarom zou ik er dan tussen eigen honden niets van zeggen om de oudere hond wat in bescherming te nemen. Omdat een aantal mensen aangaven zich niet met de honden te willen bemoeien binnen omdat het nu eenmaal de natuur is, of "de wet van de sterkste".
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Hier gaat Karel ook opzij als de koningin eraan komt. Als hij ergens ligt en Pom wil daar ook liggen dan staat ie meteen op en gaat ergens anders liggen. Zelfde met de katten overigens, hij heeft gewoon niets te zeggen. Daar wordt echt niet bij gesnauwd of gebeukt, dus zoek het lekker uit met zijn 2en. Alleen als de onderdaan dan ineens niet meer doorheeft dat de ranghogere ergens wil liggen, dan moet je hem even wakker maken :D Ik zou me daar niet te druk om maken hoor, zolang het daarbij blijft. We hebben hier ook nooit een onvertogen woord. Als Pom op de bank ligt en ik wil daar zitten moet ze ook weg. Dat is toch ook geen pesten?
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Heavy schreef: 14 dec 2020 12:48
sbientje schreef: 14 dec 2020 12:41 Hier gaat Karel ook opzij als de koningin eraan komt. Als hij ergens ligt en Pom wil daar ook liggen dan staat ie meteen op en gaat ergens anders liggen. Zelfde met de katten overigens, hij heeft gewoon niets te zeggen. Daar wordt echt niet bij gesnauwd of gebeukt, dus zoek het lekker uit met zijn 2en. Alleen als de onderdaan dan ineens niet meer doorheeft dat de ranghogere ergens wil liggen, dan moet je hem even wakker maken :D Ik zou me daar niet te druk om maken hoor, zolang het daarbij blijft. We hebben hier ook nooit een onvertogen woord. Als Pom op de bank ligt en ik wil daar zitten moet ze ook weg. Dat is toch ook geen pesten?
Ik heb ook het idee dat het juist zo goed gaat tussen die twee omdat Jip er nooit moeilijk over doet. Ik wil me ook niet teveel bemoeien in een goed huwelijk.
precies, dat zou ik ook niet doen. Hier hetzelfde, blijkbaar werkt het zo. Ik zou het heel vervelend vinden als ik daar steeds op moet letten. Het enige waar ik wel op let is eten, dat moet allebei uit je eigen bak. Niet omdat het ruzie geeft maar omdat Pom anders een dubbele portie eet en Karel niets.
blondie
Zeer actief

Nou, opgelost!
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Runar is ook de pispaal van Treskor. Ik laat het wel gebeuren (er aandacht aan schenken dat het niet mag, zou het veel erger maken).
hij slaapt 's nachts apart en overdag komt Treskor mee met mij. Dus rust genoeg zo.
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Ik lees vooral mee maar vind het heel interessant dat de meningen zoveel uiteenlopen (van scheiden, tot zelf laten uitzoeken, of ingrijpen). Zo zie je maar dat er niet 1 juiste manier is.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef: 14 dec 2020 16:07
Persistence schreef: 14 dec 2020 15:55 Ik lees vooral mee maar vind het heel interessant dat de meningen zoveel uiteenlopen (van scheiden, tot zelf laten uitzoeken, of ingrijpen). Zo zie je maar dat er niet 1 juiste manier is.
Het hangt er maar helemaal van af wat er gebeurt. Kijk, twee vechtende honden laat je natuurlijk hun gang niet gaan. Maar met gemiep over wie waar wil liggen en wie daarvoor wel of niet moet opstaan vermoei ik me niet hoor. Zoek het maar uit.
Ik ben hartstikke gelukkig dat ik er nooit meer bovenop hoef te zitten. :wink: Dan maar onopgevoed, met het hondengedoetje van Jaap en Zus bemoei ik me nooit.
Als ze niet slapen zijn ze aan het klieren. Schuift de een niet, gaat de ander er bovenop liggen. Speelgoed, brokken en snoep van de ander moeten ze altijd hebben. Ze overeten niet, dus als ze samen in een voerbak duiken, gooi ik er een extra handje bij.
Het concept eigen plek of op een plaats gestuurd worden kennen ze helemaal niet.
Zus kan via het kattenluik haar "vreethok" (kamerrennetje) in als ze hem beu is en verder veel plezier er mee. Ik ben niet méér de baas door te gaan lopen micromanagen. Zo makkelijk houd ik ze niet voor de gek :tongue:
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Hier liggen ze sowieso het liefst bij elkaar ,dus als de één bij de ander kruipt wordt dat ook niet gezien als een plek inpikken.
Één grote mand is te klein voor twee honden om lekker uitgestrekt te liggen en die is erg populair bij Jimi en die eigent hij zich soms middels een trucje toe.
Dan loopt hij mopperend naar de deur en dan lopen die domme Fila's er ook direct heen en dan duikt hij snel in de mand🙂.
Daar moet ik wel om lachen en vind ik best slim.

Ik vind het wel een verschil of de hond die op moet zouten er echt hinder van ondervind of niet.
Abra had laatst een hernia, dan zou ik er echt niet op zitten wachten dat ze steeds zou moeten opstaan voor niets.
Het mag dan wellicht des honds zijn dat is blaffen ook maar dat zou ik ook niet continu onnodig toestaan.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Cleva schreef: 14 dec 2020 22:04
Lunatic schreef: 14 dec 2020 00:42 Er is een hond prima aan te leren om een andere hond met rust te laten, zeker op een bepaalde plek. Ik heb mijn honden inclusief pup Zinzi aangeleerd dat ze niet naar Max mochten als hij in z’n mand lag, die stond aan de andere kant van de kamer, dan wilde hij namelijk rust.
Waarom zou je ze niet gewoon leren wat hun eigen plek is? Gewoon aanstruen op de gewneste situatie in plaats van het eerst bewust fout laten gaan en dan principieel te gaan zitten doen.
Als je wil dat je honden gaan slapen zorg je toch gewoon dat ze allemaal tevreden zijn?

Het is niet dat ik het accepteer dat er onderling getreiterd wordt, het gaat me om het moment van de bemoeizucht. 10 minuten eerder op een ander spoor zetten, klaar.
Ik snap weinig van dit antwoord :19:
Ik vertelde al dat ze geen vaste plek hebben, er liggen kussens, er staat een mand en verder mogen ze liggen waar ze willen, dus ook op de bank. En bewust fout laten gaan? Ik weet niet welke post jij gelezen heb, maar er gaat hier nooit iets fout, dat is nou het mooie van samen leven waardoor iedereen tevreden is en elkaar juist niet hoeft te treiteren of de baas willen spelen door een punt te maken :ok:

Ik vind het zielig en totaal onnodig om een hond die lekker ligt te slapen, weg te laten sturen door een andere hond omdat die zo nodig een punt moet maken en zeker bij een oude hond die nog doof is ook, even lekker van z’n kussen sleuren :80: dat soort gezeik moet ik dus niet!
Ik hou van rust en onderling respect, waar niemand constant bezig is met omhoog klimmen, iedereen weet z’n plek en is daar dik tevreden mee, heerlijk hoe rustig het allemaal loopt als alles gewoon duidelijk is, ook voor die ene etter :U:
Dennenappel
Zeer actief

Opvoeden en constant mee bemoeien/micromanagen zijn toch twee verschillende dingen lijkt me. Als je gemiddeld de eerste anderhalf jaar even goed en intensief tijd besteed aan je hond (pup of herplaatser) dan heb je de basis gewoon gelegd.

Als je ervoor kan zorgen dat je een zelfverzekerde en sociale en boven alles een tevreden hond kan maken en houden dan heb je na tien jaar dat gedoe ook niet.

Als ik op mijn bank 3 honden heb liggen en ik wil zitten dan stuur ik ze alvast niet weg maar schuif ik er tussen. Ik weet bijna zeker dat als ik ze of er een weg ga sturen dat Cash in staat zou zijn om dat ook te gaan doen. Prima als je dat niet erg vind maar dat werkt dan ook door als je het een keer wel erg vind, bij ouderdom ofzo.
Dan had ik ze beter kunnen leren niet op de bank maar in een mand.

Verder mogen ze hier ook klieren om botjes en spelen wat ze willen zonder dat ik er bovenop sta te loeren.
Dat kunnen ze prima.
Maar als ze het niet fatsoenlijk kunnen omdat ze nog pup zijn dan word het gewoon begeleid. Even wat werk maar dan heb je ook wat.

Dat is waarom ik ook geen fan ben van hekjes en benches. Ja veel werk en constant opletten maar door ze gewoon mee te laten draaien kan je wel meteen sturen en zien wat aandachtpuntjes zijn. Soms wat uitputtend maar na paar maandjes ben ik er blij mee.
Zolang een pup niet eerst intens gehaat word door de oudere hond natuurlijk.

Ik had nog wel eens de neiging om achter Sue aan te hollen als ie niet luisterde buiten (na akkefietje met egel) toen Joe er net was.
En vervolgens kon Sue geen sprintje meer trekken zonder dat Joe er achter aan ging.
Hij deed me dus gewoon na en toen ik me dat realiseerde kon ik dat makkelijk oplossen.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Nanna schreef: 15 dec 2020 10:44
Lunatic schreef: 15 dec 2020 10:39 er gaat hier nooit iets fout, dat is nou het mooie van samen leven waardoor iedereen tevreden is en elkaar juist niet hoeft te treiteren.
Ik vind het zielig en totaal onnodig om een hond die lekker ligt te slapen, weg te laten sturen door een andere hond omdat die zo nodig een punt moet maken
Je vermenselijkt ;-) Honden treiteren niet bewust. Ze willen gewoon op dat kussen liggen en de ranglagere moet daarvoor opzouten. Dat is alles. Als jij op de bank wilt zitten en de hond daarvoor wegstuurt 'treiter' je hem toch ook niet?

En ik begrijp dat je dergelijke situaties onprettig vindt maar dan zou ik het dus zo faciliteren dat dezulks niet meer aan de orde kan komen. De oude lul dus echt een eigen apart plekje geven waar de jonkies niet bij kunnen.
Kijk als je roedel lekker op elkaar ingespeeld is, heb je dat gezeik van rang hoger of lager niet, tot er echt iets mis gaat of buiten, maar binnen zijn het gewoon dikke vriendjes die allemaal samen kunnen liggen e.d. Het kan best zijn dat ik het vermenselijk, dat is dan maar zo, maar met een beetje opvoeden heb je de komende tig jaar dit gezeur niet en dat is wel zo fijn!

Als er iemand op mijn plekje is gaan liggen en ik kom terug, hoef ik niks te zeggen, dan staat diegene gewoon op en schuift een stukje op of gaat van de bank :19: het kan allemaal zo simpel, zonder altijd overal bovenop te moeten zitten, dat lijkt me zó vermoeiend :blauwoog:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”