Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Pups enten of titeren
Moderator: moderatorteam
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Pups enten of titeren
Advies van de WSAVA is om lepto alleen te enten bij een bewezen verhoogd risico op het oplopen van 1 van de 4 serovars in de enting, omdat de enting beperkt werkzaam is (zowel in effectiviteit als in duur) en relatief vaak vervelende bijwerkingen heeft
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Lepto vaccineer ik ook niet

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Winegum
- Actief
Duidelijk over Lepto, ook van wat ik verder lees.
Rabies laat ik denk ik ook alleen doen wanneer ik daadwerkelijk met de hond naar t buitenland ga, en dan twee weken van te voren.
Rabies laat ik denk ik ook alleen doen wanneer ik daadwerkelijk met de hond naar t buitenland ga, en dan twee weken van te voren.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Twee weken is te kort. Minimaal 21 dagen voor vertrek, dus 3 wekenWinegum schreef:Duidelijk over Lepto, ook van wat ik verder lees.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Lepto en rabiës gaan er hier probleemloos in, ik neem het risico niet, maar dat maakt ieder voor zich uit.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Inderdaad, dat is een afweging die je zelf moet maken. Rabiës gaat hier ook zonder twijfel in als ik reden heb aan te nemen dat we de grens over zouden kunnen gaanmaart schreef:Lepto en rabiës gaan er hier probleemloos in, ik neem het risico niet, maar dat maakt ieder voor zich uit.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Rabies is 3 weken minimaal. Je kunt hem wel laten ontstoren. Dat doe ik ookWinegum schreef:Duidelijk over Lepto, ook van wat ik verder lees.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Ontstoren is iets uit de esoterische hoek. Kwakzalverij, biologisch en chemisch is er echt nul onderbouwing voor.malinois schreef:Rabies is 3 weken minimaal. Je kunt hem wel laten ontstoren. Dat doe ik ookWinegum schreef:Duidelijk over Lepto, ook van wat ik verder lees.
En dit is ook de reden dat ik wel extra voorzichtig ben met titeren. Het is gewoon een prima, bewezen, wetenschappelijke methode maar het is geclaimd door de alternatieve hoek. Het wordt aangeboden door dierenartsen die daarnaast aan homeopathie en acupunctuur doen. Heel eerlijk, dan heb ik er gelijk al veel minder vertrouwen in dat ze echt verstand hebben van biologie, fysiologie en labtechnieken. Dat rijmt namelijk niet met elkaar.

Ja. Zo is Barf en later kvv ook ontstaan uit de 'alternatieve' hoek.Lothian schreef:Ontstoren is iets uit de esoterische hoek. Kwakzalverij, biologisch en chemisch is er echt nul onderbouwing voor.malinois schreef:Rabies is 3 weken minimaal. Je kunt hem wel laten ontstoren. Dat doe ik ookWinegum schreef:Duidelijk over Lepto, ook van wat ik verder lees.
En dit is ook de reden dat ik wel extra voorzichtig ben met titeren. Het is gewoon een prima, bewezen, wetenschappelijke methode maar het is geclaimd door de alternatieve hoek. Het wordt aangeboden door dierenartsen die daarnaast aan homeopathie en acupunctuur doen. Heel eerlijk, dan heb ik er gelijk al veel minder vertrouwen in dat ze echt verstand hebben van biologie, fysiologie en labtechnieken. Dat rijmt namelijk niet met elkaar.
Zijn dierenartsen die gewoon dezelfde opleiding diergeneeskunde hebben gedaan hoor. Waarom vertrouw jij die minder dan afgestudeerden die nog wel doorleren na hun studie?
Maar verder prima toch? Jouw honden, jouw beleving. Voor mijn part jas je er jaarlijks de hele riedel in.
Maar beetje respect voor de mensen en dierenartsen die hier wel voor openstaan, zou je ook niet misstaan.
Maar beetje respect voor de mensen en dierenartsen die hier wel voor openstaan, zou je ook niet misstaan.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Tja dat is jouw probleem tochLothian schreef:Ontstoren is iets uit de esoterische hoek. Kwakzalverij, biologisch en chemisch is er echt nul onderbouwing voor.malinois schreef:Rabies is 3 weken minimaal. Je kunt hem wel laten ontstoren. Dat doe ik ookWinegum schreef:Duidelijk over Lepto, ook van wat ik verder lees.

Ik heb zelf uitstekende ervaringen met accupunctuur dus bij honden vind ik t ook een uitstekend middel. On topic: Ik vind ontstoren wel iets toevoegen dus doe ik het wel. De computer leest de strip af bij vaccicheck, bij de andere methode worden er 2 streepjes zichtbaar of niet. Sorry hoor maar daar heb je geen labtechniek en fysiologie voor nodig. Dat kan ik zelfs nog. Dat jij beren ziet die er niet hoeven zijn ligt echt aan jezelf.
Deze dierenartsen hebben exact dezelfde diplomatjes als hun collega's hoor dus wat is t probleem? Ik ben overigens zelf op zoek gegaan naar ontstoring, daar is geen enkele dierenarts geweest die dat mij heeft aanbevolen.
Laatst gewijzigd door malinois op 18 sep 2020 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.

- Lothian
- Zeer actief
Nee, ik heb er echt moeite mee om daar respect voor te hebben. Ik heb er enorm veel ellende van gezien.
Dingen als homeopathie en acupunctuur zijn niet doorleren, dat is juist terugkomen op alles wat je geleerd hebt.
Dingen als homeopathie en acupunctuur zijn niet doorleren, dat is juist terugkomen op alles wat je geleerd hebt.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is dan jouw probleem, zolang ik zie dat mijn honden baat hebben bij homeopathie krijgen ze dat. Wat niet wil zeggen dat ik niets anders zou doen, maar homeopathie is zowel bij mezelf als bij mijn honden een prima optie.Lothian schreef:Nee, ik heb er echt moeite mee om daar respect voor te hebben. Ik heb er enorm veel ellende van gezien.
Trouwens mijn dierenarts die zelf geen homeopatie/accupunctuur aanbiedt adviseerd me regelmatig om dat eerst te proberen voor er iets reguliers ingezet wordt

- dagmar88
- Zeer actief
Dat ze ofwel debiel, ofwel oplichters zijn, maar in ieder geval de wetenschap aan de kant hebben geschoven.malinois schreef: Deze dierenartsen hebben exact dezelfde diplomatjes als hun collega's hoor dus wat is t probleem?
Wat moet ik er dan van denken als ze zelf hun billen vegen met dat diploma.
- Lothian
- Zeer actief
Waarom moet ik dan eerst een lijst op Facebook raadplegen om te weten wie er mee om kan gaan?malinois schreef: De computer leest de strip af bij vaccicheck, bij de andere methode worden er 2 streepjes zichtbaar of niet. Sorry hoor maar daar heb je geen labtechniek en fysiologie voor nodig.

- Lothian
- Zeer actief
Ik heb het eerder in dit topic al gezegd maar mijn honden worden binnenkort getiterdMarion. schreef:Voor mijn part jas je er jaarlijks de hele riedel in.

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Er zijn hier in de wat wijdere omgeving (maar niet waar ik altijd loop) in de afgelopen jaren wel gevallen geweest van Weil bij honden. Tenminste, 'klinisch beeld, niet daadwerkelijk aangetoond', 'sterk verdacht van'. En dan waren dat ook nog honden die wél de enting gehad hadden. Het zou dus ook iets anders dan de ziekte van Weil geweest kunnen zijn (leverfalen is niet altijd Weil) en als het wel lepto was, heeft de enting niet geholpen. Dus ik zie nog geen reden te denken dat mijn honden dan een verhoogd risico lopen op 1 van de serovars uit de enting. Verder is er hier een muskusrattenbestrijder die dol is op Elco en Gait, dus die spreek ik zo af en toe. Die heeft honden die hij inzet voor ongediertebestrijding, waaronder ratten. Zelfs die worden niet ingeënt tegen lepto. Die honden lopen echt heel wat meer risico door hun directe contact met die ratten. Dus ook dat sterkt mij in het idee dat er op dit moment geen sprake is van een verhoogd risico op Weil, laat staan een bewezen risico. Dat kan uiteraard veranderen en dan zal ik niet schromen om die enting te laten geven aan Elco en Gait. Tot die tijd neem ik het risico.
- under the red sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Mijn ervaring was dat hoe meer ik ging lezen, hoe kritischer ik werd over titeren.Marion. schreef:@Winegum, mijn reactie is absoluut niet naar jou gericht, maar naar de 'oude rotten in dit vak' die nu ineens met een uurtje inlezen wel menen te weten hoe het in elkaar zit.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Nee, mensen worden niet ingeënt tegen Weil, omdat zelfs in risico-beroepen de kans op besmetting klein is en bij op tijd herkennen een antibiotica-kuurtje over het algemeen voldoende is, terwijl de enting niet heel effectief is en relatief veel bijwerkingen oplevert. Niet-enten is dus wat er uit de kosten-baten-analyse komt voor mensen met dergelijke beroepen
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Omdat niet iedereen dan wil of doet. Die lezen het zelf af en daar zit dan vaak het probleem. Maar nogmaals die nieuwe test heeft geen stipjes dat is gewoon beschermt of niet beschermt. Daar valt niks mis aan te lezenLothian schreef:Waarom moet ik dan eerst een lijst op Facebook raadplegen om te weten wie er mee om kan gaan?malinois schreef: De computer leest de strip af bij vaccicheck, bij de andere methode worden er 2 streepjes zichtbaar of niet. Sorry hoor maar daar heb je geen labtechniek en fysiologie voor nodig.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat heb ik hier ook gedaan. Ook hier ent hij zn honden niet dus ik zie ook niet de noodzaak om het dan wel te doen. Wel zit ik nu bij een symptoom bij de da, liever een keer teveel dan te weinig.Fotogravinnetje schreef: Verder is er hier een muskusrattenbestrijder die dol is op Elco en Gait, dus die spreek ik zo af en toe. Die heeft honden die hij inzet voor ongediertebestrijding, waaronder ratten. Zelfs die worden niet ingeënt tegen lepto. Die honden lopen echt heel wat meer risico door hun directe contact met die ratten. Dus ook dat sterkt mij in het idee dat er op dit moment geen sprake is van een verhoogd risico op Weil, laat staan een bewezen risico. Dat kan uiteraard veranderen en dan zal ik niet schromen om die enting te laten geven aan Elco en Gait. Tot die tijd neem ik het risico.

- under the red sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Vorig jaar volgde ik nog een online lezing over VacciCheck, georganiseerd door de producent van de test. Ik vroeg de Amerikaanse professor hoe hij dacht over het titeren van ongevaccineerde pups. Dat vond hij uitermate onverstandig, daar was de test ook helemaal niet voor bedoeld. We lopen in Nederland niet voor met titeren. Het wordt hier gepusht door een kleine groep en er loopt een hele kudde achteraan.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Nee, die infectiedruk blijkt helemaal niet zo hoog te zijn. Het risico op een besmetting is op de meeste plaatsen heel erg laag. Zelfs in waterland Nederland.Cleva schreef:Ik vind het een mooi verhaal. Maar is de strekking nu dat Weil-enting niet nodig is bij een hoge infectiedruk? Want anders bel ik de vakbladen even.
Jullie zijn lieve schatten maar anekdotes moet je niet meenemen in dit soort kwesties. Dan maak je de chaos alleen maar groter.
Dat twee ierse terriers niet ziek zijn geworden van waar een salukipup dadelijk van omvalt kan ook nog en misschien is het ook wel juist de constante blootstelling die het enten niet nodig maakt.
Dan kun je wel gaan doen alsof een flatpoedeltje dan ook veilig is maar dat is natuurlijk niet zo.
Die kruipt na twee jaar een keertje onder een vuilcontainer waar een plas water staat en die is wel na drie dagen dood.
Ik vind dat je niet moet doen alsof je weet wat veilig is als je domweg niet weet wat veilig is. En een risicoloos bestaan bestaat niet maar daarom streven er we nog wel naar. Juist met jonge honden.
Zelfs de kans dat jij als mens besmet raakt doordat je een hond met Weil in huis hebt en verzorgt, blijkt in de praktijk miniem te zijn. Terwijl het risico op besmet raken door je hond meestal als hoofdargument gebruikt wordt om vooral wel de enting te laten zetten
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Omdat de vaccicheck schijnbaar zoveel problemen geeft, daarnaast is het veel sneller, binnen een kwartier heb je de uitslag je hoeft geen uur meer te wachten. Beschermt is beschermt. Bij een pup zou ik ook voor de vaccicheck gaan ivm maternale bescherming maar voor een volwassen hond geloof ik het wel. Ik heb hier een jonge hond lopen die al 2 jaar lang een score van 2 a 3 heeft voor Distemper. Als ik hem over 2 jaar weer laat titeren heb ik genoeg aan beschermt of niet beschermt want ik heb niet de illussie dat t ineens 6 zal zijn en wat moet ik verder met die waardes behalve dat t waarschijnlijk nog steeds rond de 2 zal zitten dus gewoon beschermt. Maar als je wil kun je gewoon de vaccicheck laten doen bij de meeste dierenartsen kun je kiezen.Cleva schreef:Wat raar eigenlijk.malinois schreef:Maar nogmaals die nieuwe test heeft geen stipjes dat is gewoon beschermt of niet beschermt. Daar valt niks mis aan te lezen
Waarom zou je de verpakking van je test zo ontwerpen dat je er een minimum aan informatie uit krijgt?
Ik vraag me af waarom dat zo besloten is.

- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Aantal honden: 1
Uit mijn hoofd gezegd hebben 50% van de ratten en 90% van de muizen lepto in Nederland. Het zou ook andersom kunnen zijn (90% van de ratten lepto). Dat is een relatief recent onderzoek door de wur gebleken. Dat is zeker geen zeer lage infectiedruk, al helemaal in combinatie met de oplopende muizen- en rattenpopulatie (door de zachte winters, predatie blijkt maar heel weinig verschil te maken).
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
KijkLothian schreef:Waarom moet ik dan eerst een lijst op Facebook raadplegen om te weten wie er mee om kan gaan?malinois schreef: De computer leest de strip af bij vaccicheck, bij de andere methode worden er 2 streepjes zichtbaar of niet. Sorry hoor maar daar heb je geen labtechniek en fysiologie voor nodig.

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
De dierenartsen die op Facebook aandringen om toch vooral de enting tegen Weil te laten zetten onder andere
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Een site van een willekeurige dierenarts:Cleva schreef:Ja. Dat lijkt me ook.Fotogravinnetje schreef: Zelfs de kans dat jij als mens besmet raakt doordat je een hond met Weil in huis hebt en verzorgt, blijkt in de praktijk miniem te zijn.
Dat heeft volgens mij meer te maken met het feit dat ik niet uit stoepranden drink of gore saus-emmers uitlikt.
Ik weet niet zo goed wat ik met deze informatie moet.
Ik ben geen hond.
Nou, het is dat je het nu zegt maar daar heb ik zelf echt nog nooit een seconde aan gedacht. Wie zegt dat dan?Terwijl het risico op besmet raken door je hond meestal als hoofdargument gebruikt wordt om vooral wel de enting te laten zetten
Zo'n amerikaanse blogje zeker.
"Omdat besmette dieren ook mensen kunnen infecteren (dit heet zoönose) is een goede bescherming tegen leptospirose gewenst"
https://www.dierenartskeizerslanden.nl/ ... irose.html

Misschien dat ze het een leuk verdienmodelletje vinden. Homeopathie staat gelijk een aan niks doen, maar voor niks doen kun je niks rekenen. Dus vandaar misschien. Acupunctuur is niet niks doen, want je prikt. Je prikt volkomen zinloos. Eigenlijk vind ik dat een soort van dierenmishandeling. En ontstoren is wel een van de zotste dingen die ze in de alternatieve hoek verzonnen hebben. Een rariteitenkabinet is het, die alternatieve sector.dagmar88 schreef:Dat ze ofwel debiel, ofwel oplichters zijn, maar in ieder geval de wetenschap aan de kant hebben geschoven.malinois schreef: Deze dierenartsen hebben exact dezelfde diplomatjes als hun collega's hoor dus wat is t probleem?
Wat moet ik er dan van denken als ze zelf hun billen vegen met dat diploma.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Dat zegt niets over het percentage dat een van de serovars draagt wat honden en mensen ziek van worden. Er zijn er meer dan 100, waarvan de meeste geen kwaad kunnen een er maar 4 in de enting zittenDomor schreef:Uit mijn hoofd gezegd hebben 50% van de ratten en 90% van de muizen lepto in Nederland. Het zou ook andersom kunnen zijn (90% van de ratten lepto). Dat is een relatief recent onderzoek door de wur gebleken. Dat is zeker geen zeer lage infectiedruk, al helemaal in combinatie met de oplopende muizen- en rattenpopulatie (door de zachte winters, predatie blijkt maar heel weinig verschil te maken).
Laatst gewijzigd door Fotogravinnetje op 18 sep 2020 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.