Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pups enten of titeren

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door malinois »

Winegum schreef:Ok, even verder denken over deze twee scenario’s. Klopt het zo wat ik zeh?

Scenario 1: laatste enting met 12 weken, titer week 16 negatief = enten. Kan je dan voor DHP al gelijk 3 jaar aanhouden?

Scenario 2: laatste enting met 12 weken, titer week 16 positief = titer week 20. Negatief = enten eN DHP 3 jaar later? Bij positief ook pas 3 jaar later weer DHP?

Of geef je in alle gevallen altijd een booster met 6 maanden?

Los daarvan lees ik een verschil in wel/niet enten kennelhoest, eigenlijk alleen risicogroepen die dit jaarlijks krijgen. Hoe doen jullie dit?
Nee een pup wordt voor max een jaar afgetekend. Bij mijn hond maar voor 6 maanden omdat de waardes laag waren en de da twijfelde of t maternaal was of de enting. Waardes zijn nu na een jaar nog steeds laag maar voldoende. Hij is nu voor 2 jaar afgetekend, is dat over 2 jaar nog steeds hetzelfde dan wordt er voor 3 jaar afgetekend

En nee kennelhoest ent ik niet. Ook al lopen ze erg veel risico de keren dat ze t hier gehad hebben in 25 jaar is op 1 hand te tellen.
Laatst gewijzigd door malinois op 15 sep 2020 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:
malinois schreef:
laeken schreef:Ik moet zeggen dat ik uit deze topic ook niet kan opmaken wat nu het beste is. Want positief titeren zegt dus net zo goed niks over een maand later? Je zou om veilig te zitten je pups dus feitelijk steeds moeten titeren. Dan zouden ze totaal zonder antistoffen moeten rondlopen om vervolgens geeent te kunnen worden. :denken:

Wat ik wel weet is dat enten volgens het met reden bedachte entschema zorgt voor weinig kansen op problemen. Dat is jaren zo gegaan en ik heb nog nooit gehoord van een pup die na inenten stierf aan een van de ziektes waarvoor deze pup was ingeent. Die verhalen bestaan vast wel.

En dan epilepsie. Door enten. Genoeg niet geente honden en getiterde honden met epilepsie. Dus als er eens een ingeent hondje epileptisch wordt is het sterk de vraag hoe dat ontstaan is. Als je titert ent je net zo goed toch? Alleen wat later. Of wat eerder. Net hoe de titer uitpakt. Niet inenten is geen optie ondanks titeren want zonder enting geen imuniteit na die die ze van de moeder kregen maar die altijd verwijnt.

Ik ent mijn honden zelden. Ik ga uit van levenskracht en ik spaar hun die entingen. Soms ineens krijg ik na 2 of 3 jaar het idee dat ze misschien eens een enting moeten en dan krijgen ze die. Gezonde vaker ingeente honden geloof ik het wel van eigenlijk.
Een goede kennis van me ente ook gewoon volgens t schema, tot ze op 8 maanden over t titeren gelezen had en dacht, ik laat alles eens titeren. Parvo 0. Na de enting na 4 weken opnieuw getitert weer 0. Niet aangeslagen. Ander merk geent, weer getitert na 4 weken en toen was t 5. Dus had ze niet getitert, was de hond waarschijnlijk niet beschermt geweest tegen parvo. Ook niet na 3 jaar en de volgende enting. Dit terwijl ze in parvo gebied woont en traint. (In Brabant komt nog veel parvo voor door de broodfokkers en niet entende knpv boeren). En dit is niet t enige verhaal dat ik ken uit zeer betrouwbare bron.
Het is toch veel logischer dat de titer foutief is?
Waarom zou een herhaaldelijk geente hond in parvogebied geen parvotiter hebben?

Ik vind dat titeren onnodig heilig verklaard word. De kans dat die vals negatief geeft is met mijn boerenverstand veel groter dan herhaalde entingen die gewoon helemaal niets doen.
Omdat t 3x gedaan is, maar t 0 bleef. Ik geloof wel dat t 1x 0 kan geven maar geen 3x. En dat hoor je toch met regelmaat. Ook geente honden die dus hier overlijden aan bijv parvo. Dan moet t dus niet aangeslagen zijn. Ik verklaar niets heilig hoor want ik ent mn pups hier ook gewoon 2x (6 wkn fokker, 9 a 10 wkn hier) maar de 12 ga ik titeren en event daarna enten wanneer nodig.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Nee, ander merk betekent andere hulpstoffen en andere virusgedeeltes of anders verzwakt virus, dat kan voldoende zijn om wel een correcte entreactie te geven terwijl dat eerder niet triggerde.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Paarlen voor de zwijnen. Ik wil niet, en ik weet het beter.
En over 10 jaar praat hij weer anders. Wie had ooit 15 jaar geleden bedacht dat hij ooit het woord barf zou uitspreken? Nah, hij deed het nu toch maar. Knap kind, die Cleva. Duurt even, maar hij leert best hoor.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Cleva schreef:
malinois schreef: Omdat t 3x gedaan is, maar t 0 bleef. Ik geloof wel dat t 1x 0 kan geven maar geen 3x.
Nee, is inderdaad heel vreemd maar dat de enting niet zou werken en dan de derde keer wel is net zo vreemd, vind ik.
Met ander merk ingeënt. Het komt gewoon voor dat individuen niet reageren op een van de componenten uit de enting van een bepaald merk en wel op die van een ander merk. Dat is ook de reden dat ik Gait met een ander merk wil laten enten de volgende keer, omdat ik hoop dat hij met een ander merk een grotere hoeveelheid antistoffen gaat aanmaken tegen hepatitis dan hij met de Nobivac gedaan heeft
80564M

Fotogravinnetje schreef:
Cleva schreef:
malinois schreef: Omdat t 3x gedaan is, maar t 0 bleef. Ik geloof wel dat t 1x 0 kan geven maar geen 3x.
Nee, is inderdaad heel vreemd maar dat de enting niet zou werken en dan de derde keer wel is net zo vreemd, vind ik.
Met ander merk ingeënt. Het komt gewoon voor dat individuen niet reageren op een van de componenten uit de enting van een bepaald merk en wel op die van een ander merk. Dat is ook de reden dat ik Gait met een ander merk wil laten enten de volgende keer, omdat ik hoop dat hij met een ander merk een grotere hoeveelheid antistoffen gaat aanmaken tegen hepatitis dan hij met de Nobivac gedaan heeft
Off topic. Maar ik heb diep respect voor jouw geduld :ok:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Cleva schreef:Oh, op die manier.
Het wordt wel een ingewikkelde kwestie. Niet dat erg is.
Het was inderdaad gemakkelijker geweest als alle pups op dezelfde leeftijd met succes ingeënt konden worden met 1 enting en zonder immuniteitsgat. En ze dus ook allemaal hetzelfde zouden reageren op elk merk van de vaccins.
Genoeg dierenartsen die nog steeds denken dat elke enting iets doet en pups dus stukje bij beetje geïmmuniseerd worden en na de 12-weken-enting volledig beschermd zijn. En de enting met 1 jaar wordt dan een booster genoemd, die nodig zou zijn om voor langere tijd beschermd te blijven. Dat klopt gewoon niet met hoe het immuunsysteem werkt bij deze weinig muterende virussen
Winegum
Actief

Ongelezen bericht door Winegum »

@sirene: dank je wel voor je uitleg. Ik meen in dit topic gelezen te hebben over de booster, daarnaast kwam ik het op deze site tegen van een dierenarts. Voor mij is dit nieuwe materie, vandaar de vragen ;)
http://www.dierenartsvankessel.nl/ziekt ... /hond.html

Begrijp ik het goed dat je dus 2x een positieve titer wil hebben, voordat je een jaar aanhoudt? Deze vraag ivm het voorbeeld dat net genoemd werd die 3x negatief testte.

@marion: Je reactie komt niet erg vriendelijk op me over. Ik moet ergens beginnen toch? Voor mij is dit nieuwe materie, een topic is ook om vragen te stellen en van te leren.

@malinois: thanks!
80564M

@Winegum, mijn reactie is absoluut niet naar jou gericht, maar naar de 'oude rotten in dit vak' die nu ineens met een uurtje inlezen wel menen te weten hoe het in elkaar zit.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

:engel:
Afbeelding
Winegum
Actief

Oh, sorry Marion! Verkeerd begrepen :)

Ok, het is me inmiddels wat duidelijker met wanneer je titert. Nu nog bedenken of ik dit vanaf 12 of 16 weken zou doen.
Winegum
Actief

Thanks! Aangemeld :)

Edit: wat een waardevolle informatie. Het maakt een en ander een stuk duidelijker.
Vrees echter wel dat ik daardoor van dierenarts moet gaan overstappen. Huidige dierenarts is fijn, maar moet nog teveel zelf dokteren. Als in bloedwaardes analyseren, zelf basiswaarde urine meten welke soms nog nauwkeuriger is en doorvragen naar uitgebreidere labonderzoeken (waaruit bleek dat desbetreffend dier de geadviseerde medicatie niet nodig had). Zat er dus als een beetje aan te komen.
Zij doen wel vaccicheck, maar niet volgens de laatste richtlijnen. Voel er weinig voor om met mijn dierenarts in discussie te gaan waarom wel/niet een bepaalde enting en/of herhaling.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Winegum schreef:Thanks! Aangemeld :)

Edit: wat een waardevolle informatie. Het maakt een en ander een stuk duidelijker.
Vrees echter wel dat ik daardoor van dierenarts moet gaan overstappen. Huidige dierenarts is fijn, maar moet nog teveel zelf dokteren. Als in bloedwaardes analyseren, zelf basiswaarde urine meten welke soms nog nauwkeuriger is en doorvragen naar uitgebreidere labonderzoeken (waaruit bleek dat desbetreffend dier de geadviseerde medicatie niet nodig had). Zat er dus als een beetje aan te komen.
Zij doen wel vaccicheck, maar niet volgens de laatste richtlijnen. Voel er weinig voor om met mijn dierenarts in discussie te gaan waarom wel/niet een bepaalde enting en/of herhaling.
Ik ga voor titeren altijd naar een andere dierenarts dan voor de rest. Sterker nog, ik heb er diverse. Voor botten/spieren/blessures heb ik er 1 in Belgie, voor spoed 1 lokaal, voor holistisch weer een ander en voor titeren ga ik of naar een titersessie in de buurt of naar Wagenberg of naar Den Bommel. Dus ik heb niet 1 dierenarts voor alles. Enten doe ik bij het titeren indien nodig wn heeft er een een rabiesenting nodig dan doe ik die er daar bij. Ook als de betreffende hond niet getitert hoeft te worden dat is geen probleem.
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Er is ook een varicheck lijst met aangesloten da's.

Ik titer ook bij een andere da dan mijn eigen want die doet geen titer. Is verder geen probleem .

https://www.vaccicheck.nl/lijst
Fenneke en Baloe
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Oké. Ik heb geen faceboek maar dacht dat dit de juiste lijst was. Die had ik eens gekregen maar goed dan heb ik blijkbaar de verkeerde lijst gepost .
Fenneke en Baloe
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

fenneke schreef:Oké. Ik heb geen faceboek maar dacht dat dit de juiste lijst was. Die had ik eens gekregen maar goed dan heb ik blijkbaar de verkeerde lijst gepost .
Dat is de lijst van vaccicheck en daarop staan alle dierenartsen die vaccocheck gebruiken. Ook als ze geen idee hebben hoe t nu exact werkt. "Vroeger" was deze dezelfde, tegenwoordig staan alle dierenartsen erop.
Afbeelding
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Lekker dan weer dat je lid moet worden van een besloten groep om te zien wie er überhaupt mee om kan gaan.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Lothian schreef:Lekker dan weer dat je lid moet worden van een besloten groep om te zien wie er überhaupt mee om kan gaan.
De groep heeft niets (meer) met vaccicheck als producent te maken. In de groep zitten dierenartsen die vaccicheck gebruiken maar ook de nieuwe rapidtest. Verder checken ze de kennis van dierenartsen om op de lijst te komen
Afbeelding
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Snap ik, maar dat vind ik juist heel raar. Bieden Vaccicheck en Rapidtest dan geen goede trainingen voordat je het product mag gebruiken?
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Blijkbaar. Er zijn gevallen bekend waar de strip ondersteboven is afgelezen, de volgorde staat op de strip, maar zelfs waardes compleet verkeerd afgelezen zijn.

De score gaat van 0-6, de controlestip is 3, er moet geënt worden bij 0 of 1.

De scores hier hadden 5-6-0 moeten zijn. De opgeschreven score is 2-1-<1. Of hier geënt moet worden is locatieafhankelijk. Distemper komt in sommige gebieden voor, maar is zeer zeldzaam. DP had in ieder geval voldoende geweest, want hepatitis hoeft met deze waarde absoluut niet geënt te worden (Parvo ook niet, maar Distemper wordt alleen in combinatie met Parvo geleverd).
Afbeelding
Winegum
Actief

malinois schreef:Ik ga voor titeren altijd naar een andere dierenarts dan voor de rest. Sterker nog, ik heb er diverse. Voor botten/spieren/blessures heb ik er 1 in Belgie, voor spoed 1 lokaal, voor holistisch weer een ander en voor titeren ga ik of naar een titersessie in de buurt of naar Wagenberg of naar Den Bommel. Dus ik heb niet 1 dierenarts voor alles. Enten doe ik bij het titeren indien nodig wn heeft er een een rabiesenting nodig dan doe ik die er daar bij. Ook als de betreffende hond niet getitert hoeft te worden dat is geen probleem.
Eigenlijk wel een goed punt. Zoals jij t omschrijft doe ik het ook voor mijn paarden, niet voor mijn katten, maar kan natuurlijk ook prima voor de hond.

Vind het een handige lijst, ook omdat je kan zien wanneer er titersessies in de buurt worden gehouden en eventueel daarbij aan kan sluiten.

Ik zag dat een vd dierenartsen op die lijst wel standaard elk jaar Lepto-vaccinatie geeft, daar moet ik me ook nog eens in verdiepen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Lothian schreef:Snap ik, maar dat vind ik juist heel raar. Bieden Vaccicheck en Rapidtest dan geen goede trainingen voordat je het product mag gebruiken?
De bijsluiter is duidelijk. Als je die netjes volgt, gaat het gewoon goed. In de praktijk blijkt dat echter toch wel heel lastig. Met op de kop aflezen, waardes zonder het bijgeleverde hulpmiddel aflezen en het verschil tussen licht positief en negatief niet begrijpen. Plus dan nog het misverstand dat de hoeveelheid antistoffen heel erg zou kunnen fluctueren in de tijd (het is slechts een momentopname), wat een reden zou zijn om standaard elk jaar opnieuw te titeren, zelfs bij waardes van 5 en hoger, terwijl een waarde van 3 al voldoende is (bij volwassen honden) om zeker drie jaar beschermd te zijn
80564M

Winegum schreef:Eigenlijk wel een goed punt. Zoals jij t omschrijft doe ik het ook voor mijn paarden, niet voor mijn katten, maar kan natuurlijk ook prima voor de hond.
Even voor de duidelijkheid, hoe belangrijk het is dat het een DA is die weet wat hij/zij doet:

Mijn hond moest op 1-jarige leeftijd opnieuw getiterd worden, maar daar kwam epilepsie tussendoor. Toen daar bloed voor afgenomen werd (dat moet, voordat je door "mag" naar de 2e lijn) heb ik ook gelijk bloed af laten nemen voor de Vaccicheck. Want mijn dierenarts kon dat ook, zei ze. Stond niet op de lijst, dus ik wilde het alleen maar doen ter kennisneming zeg maar. Sowieso zou ik er op dat moment nog geen enkele enting in laten jassen. Kreeg 's avonds telefoontje, alles stond laag, dus volledige enting. Oké, weten we dat. Het stripje heb ik overigens nooit gezien, want toen ik die in haar paspoort wilde laten plakken hadden ze hem al weggegooid.

Paar maanden later was de epilepsie zodanig onder controle dat ik een enting wel aandurfde. Dus ik ging inclusief cash voor de enting naar een sessie, aannemende dat ze de volledige enting moest omdat 3 maanden daarvoor alle waarden laag stonden.
En wat schetste onze verbazing (ook die van de titerende DA)? Ze had gewoon nog ongeveer dezelfde (hoge) waarden als 15 maanden daarvoor. Hoe de stipjes bij mijn eigen DA dan zo licht waren??? Kan van alles zijn, ook bv bloed op verkeerde temperatuur getest. Nogmaals heb ik het stripje niet zelf gezien, maar voordat ze 0 of 1 zijn moeten ze heel licht zijn.
Maakte mij ook niet uit, ik was in deze situatie (dus met epileptische aanvallen) alleen maar heel erg blij met deze uitslag en dus geen enting nodig.
Winegum
Actief

Jeetje, dat is dus precies wat ik niet wil. Dat je dus zelf nog achter de strip aan moet gaan en in jouw geval dus ook nog zelf de interpretatie moet doen. Jezelf van te voren inlezen vind ik goed, maar je moet er toch op kunnen vertrouwen dat de dierenarts zijn/haar ding goed doet.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Winegum schreef:Jeetje, dat is dus precies wat ik niet wil. Dat je dus zelf nog achter de strip aan moet gaan en in jouw geval dus ook nog zelf de interpretatie moet doen. Jezelf van te voren inlezen vind ik goed, maar je moet er toch op kunnen vertrouwen dat de dierenarts zijn/haar ding goed doet.
Dus naar een da van de lijst van de fb pagina ;)
Afbeelding
80564M

Winegum schreef:Jeetje, dat is dus precies wat ik niet wil. Dat je dus zelf nog achter de strip aan moet gaan en in jouw geval dus ook nog zelf de interpretatie moet doen. Jezelf van te voren inlezen vind ik goed, maar je moet er toch op kunnen vertrouwen dat de dierenarts zijn/haar ding goed doet.
Ik heb zelf niks geïnterpreteerd hoor, ik heb de strip ook niet gezien. Maar kan rustig dat alle stipjes op die strip wit waren, omdat ze de test niet juist uitgevoerd hebben.
Maar in mijn geval 'mocht' ze extra bloed afnemen omdat we daar toch al mee bezig waren. En zij beweerde dat ze ook kon titeren. Klopt in die zin dat ze de spullen in huis had.
Winegum
Actief

Yup, er zitten er gelukkig nog drie in mijn omgeving die wel op de lijst staan.
Winegum
Actief

Ik ben nog niet aan lepto begonnen om in te lezen. Uit interesse, wat is jouw reden om hiervoor niet te vaccineren?
Bulley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Bonairse kruising

Ongelezen bericht door Bulley »

Als het even zou kunnen zou ik een pup vanaf t begin laten titeren (ligt ook aan de fokker)
Het hondje van mn ouders is nu 1,5 jr die heeft bij de fokker de eerste enting gehad daarna ben ik gaan titeren. We hebben met 10 weken laten titeren (parvo en hepatitis stonden rond de 2 en distemper 5) Na 2 weken laten enten met DHP. En toen 4 weken later weer vaccicheck en toen was alles hoog en afgetekend voor een jaar. Een jaar later was alles nog goed dus nu goed voor 3 jaar. En we laten geen weil enten.

Mn eigen hond (toen mnd of 13) komt uit t buitenland. Schijnt daar 1x geënt te zijn met dhp+weil.
Toen ze bij mij kwam heb ik dr ook 1 x geënt met dhp en weil (ziek van de weil enting) 3 weken later booster weil (weer ziek) toen wist ik nog niet voldoende af van titeren. Jaar later vaccicheck gedaan met alles maximale score. Een jaar later is ze meerdere keren in contact geweest met een pup die parvo had. Dus kon t niet laten om op nieuw de vaccicheck te doen, nog steeds maximale score. Nu is ze in feb weer aan de beurt, en ben benieuwd :) En heb geen weil meer laten enten.
Kennelhoest doe ik sowieso niet. Rabies wel. Gaan wel eens met dr naar de ardenne.
Bulley 11.02.2005-24.02.2015
Winegum
Actief

Toevallig gister fokker hierover gesproken, die titeren vanaf begin af aan gelijk.
Weil nog niet over ingelezen, maar lees toch vooral dat mensen dat niet doen.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”