Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk hondenras past in onze situatie?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Lanoibaira
Vaste gebruiker

Welk hondenras past in onze situatie?

Ongelezen bericht door Lanoibaira »

Wij zijn ons aan het oriënteren op een hond.

Het zal heel bewust een herplaatser worden, want een pup is in onze situatie niet de juiste keuze.
Wij willen hiervoor zowel kijken bij eventuele rasverenigingen als asiels. Een kruising is dan ook niet uitgesloten, maar toch zoekt het naar mijn idee makkelijker als je ook wat rassen weet die zouden passen.

Onze situatie, man en ik en 3 kinderen (11, 9 en 5). Wij wonen in een dorp in een gewone tussenwoning met omheinde tuin, ik ben bijna volledig thuis (op 3 uurtjes vrijwilligerswerk per week na).

Onze oudste kan werkelijk met elke hond (of welk dier dan ook), zelfs de meest bange dieren komen naar haar toe. Zij lijkt dieren ook echt te kunnen lezen.
Onze middelste is een ander geval, hij is drukker. En als een hond druk is zal hij nog drukker worden, de hond dan ook en zo verwacht ik dan een volledige neerwaartse spiraal. Ook wilt hij wel eens spontaan gaan schreeuwen/vloeken/juichen als hij bijv aan het gamen is. Hij heeft dit overigens niet extreem, maar valt hiermee wel meer op qua aanwezigheid dan de oudste.
De jongste is wijs voor haar leeftijd, luistert goed, vocaal aanwezig (hoge harde stem), kan niet echt heel veel met drukke hondjes. Vindt springende honden eng. We kennen er een paar die van springen hun hobby hebben gemaakt en totaal niet luisteren als hun eigenaar zegt dat ze dat niet mogen doen.

Man is geen honden gewend, anders dan de honden van anderen.

Zelf ben ik opgegroeid met een bouvier en duitse herders.

De herders waren echt top, maar toch heb ik niet het idee dat dat nou een perfecte optie zou zijn als herplaatser.
De bouvier waar ik mee opgegroeid ben was een lobbes. Liever lui dan moe, erg groot en breed (70 kg zonder overgewicht), deed geen vlieg kwaad, zou zelfs inbrekers begroeten, al stond hij liever alleen op voor eten. Natuurlijk kon hij ook lekker spelen, wandelen, zelfs "stoeien". Hij voelde haarfijn aan wat iemand voelde en wist hier precies rekening mee te houden. Een fantastisch beest, al heb ik wel door dat vast niet alle bouviers zoals hem zouden zijn. Hij was al een grote luie lobbes vanaf pup.

Toch is dat het karakter waarvan ik denk dat hij binnen ons gezin past.
Wij zoeken een middelgrote of grote hond die rustig is (voldoende beweging is geen probleem, ik heb tijd zat en eventueel een hondensport is ook een optie daarnaast, maar liever niet een hond die naast de beweging, denkwerk ook nog eens minimaal 2x per week hondensport nodig heeft).
Maar rustig in huis is een must.
Ook is het belangrijk dat de hond zich niet of nauwelijks laat beïnvloeden door drukte van de kinderen.
Liever een hond die zachtaardig is naar alles en iedereen dan een hond die eenkennig is, waaks is zeker geen must.
Geen overmatig blaffend ras.
Liefst kan de hond ook los lopen op den duur, dus geen (extreme) jachtpassie.
Ik houd van eigenwijze honden die soms hun oren volledig dicht hebben, maar in ons gezin niet zo geschikt. Tikkeltje eigenwijs is natuurlijk prima, maar het moet niet op de voorgrond staan.
Vachtonderhoud maakt niet heel veel uit. Ik heb tijd zat voor onderhoud, af en toe naar de trimmer ofzo voor een was/knip/pluk beurt oid is ook prima.
Maar zelf vind ik het wel belangrijk dat ik de hond lekker mee kan nemen met wandelen, ook als dat 15 km is. Ik weet dat de meeste middelgrote honden dat natuurlijk makkelijk zouden redden, maar ben wel bang dat dat lastiger is met grotere honden ivm de gewrichten. Maar dat kan ik verkeerd zien.

Echter is dat laatste punt wel minder belangrijk dan het stabiele, rustige karakter die wij zoeken.

Uiteraard weet ik dat elke hond anders is. Dat een rasomschrijving niet altijd wat zegt.

Ik kom zelf uit op mogelijk:

-labrador, maar ik weet niet of voldoende beweging ook rust in huis garandeerd
-Golden retriever, mits voldoende beweging
-Berner Sennen misschien, maar zo ongezond
-Leonberger zie ik hier wel eens lopen in het dorp, prachtig, wel heel groot (past dat wel in een eengezinswoning, met kop en al even hoog als mijn 5 jarige), maar verder ken ik ze niet.

Zelf ben ik erg gecharmeerd van de Hollandse Schapendoes, maar ja, of die rustig genoeg zijn voor de rest van het gezin weet ik niet.

Maar ik ben vooral heel benieuwd welk ras jullie hierbij vinden passen.
S@ndr@
Zeer actief

Re: Welk hondenras past in onze situatie?

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Leuk een golden of zo, inderdaad past die bijna overal wel,.. beetje netjes opvoeden, heb je er een dijk van een hond aan - nadeel is dan weer wel dat ze er nauwelijks zijn als herplaatsers en als ze er zijn dan zijn ze zo weg.
Lanoibaira
Vaste gebruiker

S@ndr@ schreef:Leuk een golden of zo, inderdaad past die bijna overal wel,.. beetje netjes opvoeden, heb je er een dijk van een hond aan - nadeel is dan weer wel dat ze er nauwelijks zijn als herplaatsers en als ze er zijn dan zijn ze zo weg.
Dank je. We beseffen ons dat herplaatsers zo weg zijn, helemaal degene zonder extra uitdagingen. De golden gaan wij zeker in de gaten houden. De 2 die wij kennen zouden inderdaad zo in onze situatie passen.
Lanoibaira
Vaste gebruiker

Dank je! De bearded collie ga ik ook eens opzoeken.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Ik zou voor de Golden gaan.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Een newfoundlander zou volgens mij ook helemaal in het plaatje passen, maar zoals bij zo'n beetje alle grote honden is de gezondheid wel een punt.
Of, iets sportiever, een landseer?
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

al lezende dacht ik ook meteen Golden en Berner :wink:

@ S@ndr@: past een Mastin een beetje in dit plaatje?
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ehm Neuh, ze had t over een beetje eigenwijs mag, niet stoïcijns Oost-Indisch doof :wink: .. een mastin is een verhaal apart, geweldige honden, maar ik zie ze niet in het geschetste plaatje.. :wink:
Lanoibaira
Vaste gebruiker

S@ndr@ schreef:ehm Neuh, ze had t over een beetje eigenwijs mag, niet stoïcijns Oost-Indisch doof :wink: .. een mastin is een verhaal apart, geweldige honden, maar ik zie ze niet in het geschetste plaatje.. :wink:
Klinkt als perfect voor mij :lol1: maar niet voor het grootste deel van het gezin haha.
Lanoibaira
Vaste gebruiker

Emmalinde schreef:Een newfoundlander zou volgens mij ook helemaal in het plaatje passen, maar zoals bij zo'n beetje alle grote honden is de gezondheid wel een punt.
Newfoundlander vind ik zooooo mooi! Waar ik eerder woonde liep er altijd 1 in het park. 1 grote goedzak. Maar kan zo'n hond wel in een eengezinswoning?
Landseer ken ik niet. Ga ik even opzoeken.
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door GrethavW »

Lanoibaira schreef:
Emmalinde schreef:Een newfoundlander zou volgens mij ook helemaal in het plaatje passen, maar zoals bij zo'n beetje alle grote honden is de gezondheid wel een punt.
Newfoundlander vind ik zooooo mooi! Waar ik eerder woonde liep er altijd 1 in het park. 1 grote goedzak. Maar kan zo'n hond wel in een eengezinswoning?
Een Newfy past 100% bij jullie beschrijving. Alleen vind nog maar een relatief gezonde :(:
Ze kunnen prima in een eengezinswoning. In huis zijn ze rustig, levende vloerkleden. Nergens van onder de indruk en zo enorm lief.
Ondanks hun formaat gaan ze graag met je op pad, maar als het een dagje niet lukt maakt dat ook niets uit.
Makkelijk met andere honden.
Qua karakter wel echte dogachtigen. Luisteren alleen als ze daar zin in hebben.
Maar omdat ze eigenlijk nooit rottigheid uithalen, is dat niet zo'n probleem. Ze komen uiteindelijk altijd weer bij je.
Bij andere rassen irriteer ik me mateloos als ze niet luisteren, bij onze Newfoundlanders heb ik het nooit vervelend gevonden.

Mocht je er wel voor gaan, probeer dan het oude "beer" type te vinden en laat de Amerikanen met hun hoge voorhoofden en scherpe stop links liggen. Die zijn in alles nog extremer en hun gezondheid is over het algemeen nog belabberder.
Er zijn regelmatig herplaatsers.
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

Lanoibaira schreef:
Ik zie dan het verschil niet tussen een leo of een newfy.

Golden zou prima passen. Mijn Baloe zie onderschrift heb ik via mp. Dus het kan wel :mrgreen:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

lucie schreef:al lezende dacht ik ook meteen Golden en Berner :wink:

@ S@ndr@: past een Mastin een beetje in dit plaatje?
Ik dacht gelijk aan onze Mastin Noa. Zij had perfect in dit plaatje gepast.
S@ndr@ schreef:ehm Neuh, ze had t over een beetje eigenwijs mag, niet stoïcijns Oost-Indisch doof :wink: .. een mastin is een verhaal apart, geweldige honden, maar ik zie ze niet in het geschetste plaatje.. :wink:
De verschillen binnen een ras kunnen groot zijn.
Lanoibaira
Vaste gebruiker

Nu maak ik mijzelf wel gelijk een stuk minder anoniem, maar mijn middelste volgt sociale vaardigheidstraining met honden.
De (hondengedrags-)therapeut heeft aangeboden te helpen met zoeken. Naast het woord van de vorige eigenaar hebben wij dan ook een oordeel van een gedragstherapeut.
Dat scheelt natuurlijk al een heleboel, maar het lijkt mij wel goed als ik al wat voorwerk doe, ga inlezen in rassen (bij kruisingen/bastaards werkt dat natuurlijk minder goed) om straks gerichter te kunnen gaan zoeken.
Lanoibaira
Vaste gebruiker

fenneke schreef:
Lanoibaira schreef:
Ik zie dan het verschil niet tussen een leo of een newfy.

Golden zou prima passen. Mijn Baloe zie onderschrift heb ik via mp. Dus het kan wel :mrgreen:
Is dat een golden dan? Ik dacht dat die alleen wit/creme en beige waren haha.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Nee Baloe zijn moeder is een tervurenseherdetxbordercollie. De vader is voor mij onbekend.

Het staat er misschien raar maar ik vind een golden wel bij jullie passen en mijn Baloe komt van mp . Dat zeg ik omdat jij schreef dat mp moeilijk is. Dat ben ik ook met je eens hoor. Baloe is mijn 5e herplaatser.
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Lanoibaira schreef:Nu maak ik mijzelf wel gelijk een stuk minder anoniem, maar mijn middelste volgt sociale vaardigheidstraining met honden.
De (hondengedrags-)therapeut heeft aangeboden te helpen met zoeken. Naast het woord van de vorige eigenaar hebben wij dan ook een oordeel van een gedragstherapeut.
Dat scheelt natuurlijk al een heleboel, maar het lijkt mij wel goed als ik al wat voorwerk doe, ga inlezen in rassen (bij kruisingen/bastaards werkt dat natuurlijk minder goed) om straks gerichter te kunnen gaan zoeken.
Ik heb een neefje met flinke communicatieve problemen. Toen hij een jaar of drie was kregen wij onze herplaatser Noa. Een Mastin in de puberleeftijd die als pup in een gezin in Nederland was geplaatst. De familie vond Noa een beetje eng toen we haar net kregen, zo'n grote hond met een beetje bozige blik. Maar ze was meer dan fantastisch met het neefje, heel erg aandoenlijk. Ze was met alle jonge kinderen (en dieren) trouwens goed, maar het neefje wat niet zo vaak kwam was heel speciaal voor haar, en Noa ook voor hem.

Afbeelding

Noa is zonder gezondheidsproblemen 11 jaar oud geworden. Maar toen was ze op :cry:

En Noa met mijn zoon, hier hadden we haar net.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Johnny Jones op 14 sep 2020 22:30, 2 keer totaal gewijzigd.
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Lanoibaira schreef: Zelf ben ik erg gecharmeerd van de Hollandse Schapendoes, maar ja, of die rustig genoeg zijn voor de rest van het gezin weet ik niet.
Een Nederlandse Schapendoes (niet Hollandse :hmmm:) zou best kunnen passen. Ik heb er zelf ook een, een teefje van 8,5 die ik letterlijk vanaf haar geboorte ken (ik was erbij :I: ), binnen is ze meestal rustig, buiten enthousiast. Ze is dol op kinderen, en ik ken zelf best wat Schapendoezen, en die zijn allemaal goed met kinderen. Er zijn weleens herplaatsers, voornamelijk omdat de baas er om wat voor reden niet meer voor kon zorgen. Je mag me een prima sturen als je meer wil weten.

Afbeelding
Afbeelding
Winegum
Actief

Ongelezen bericht door Winegum »

Ik heb geen tip voor een ras, maar wil je wel een tip meegeven die ik tijdens onze eigen zoektocht kreeg. Neem, als je zover bent, eens contact op met fokkers. Als zij uitgefokt zijn met hun teefjes, zoeken ze daarvoor een gouden mand. Dan moet je wel ongeveer aan de leeftijd van 6 jaar denken. Maar dan weet je wel precies wat voor hond je in huis haalt.
Lanoibaira
Vaste gebruiker

fenneke schreef:Nee Baloe zijn moeder is een tervurenseherdetxbordercollie. De vader is voor mij onbekend.

Het staat er misschien raar maar ik vind een golden wel bij jullie passen en mijn Baloe komt van mp . Dat zeg ik omdat jij schreef dat mp moeilijk is. Dat ben ik ook met je eens hoor. Baloe is mijn 5e herplaatser.
Nu snap ik het. Ik dacht al hahaha. Ik denk ook wel dat het kan via mp, ik weet alleen niet of ik het risico moet nemen.
Lanoibaira
Vaste gebruiker

Johnny Jones schreef:
Lanoibaira schreef:Nu maak ik mijzelf wel gelijk een stuk minder anoniem, maar mijn middelste volgt sociale vaardigheidstraining met honden.
Ik heb een neefje met flinke communicatieve problemen. Toen hij een jaar of drie was kregen wij onze herplaatser Noa. Een Mastin in de puberleeftijd die als pup in een gezin in Nederland was geplaatst. De familie vond Noa een beetje eng toen we haar net kregen, zo'n grote hond met een beetje bozige blik. Maar ze was meer dan fantastisch met het neefje, heel erg aandoenlijk. Ze was met alle jonge kinderen (en dieren) trouwens goed, maar het neefje wat niet zo vaak kwam was heel speciaal voor haar, en Noa ook voor hem.

Afbeelding

Noa is zonder gezondheidsproblemen 11 jaar oud geworden. Maar toen was ze op :cry:

En Noa met mijn zoon, hier hadden we haar net.
Afbeelding
Ah wat een mooierd was zij! Mijn zoon leert het lezen van emoties en gedrag van de hond, om het daarna te spiegelen aan zichzelf. Ik denk dat honden hier echt heel goed voor zijn. En dat het voor hem dus ook heel goed zou zijn om een hond te hebben, zolang als het de juiste hond is.
Lanoibaira
Vaste gebruiker

HillieS schreef:
Lanoibaira schreef: Zelf ben ik erg gecharmeerd van de Hollandse Schapendoes, maar ja, of die rustig genoeg zijn voor de rest van het gezin weet ik niet.
Een Nederlandse Schapendoes (niet Hollandse :hmmm:) zou best kunnen passen. Ik heb er zelf ook een, een teefje van 8,5 die ik letterlijk vanaf haar geboorte ken (ik was erbij :I: ), binnen is ze meestal rustig, buiten enthousiast. Ze is dol op kinderen, en ik ken zelf best wat Schapendoezen, en die zijn allemaal goed met kinderen. Er zijn weleens herplaatsers, voornamelijk omdat de baas er om wat voor reden niet meer voor kon zorgen. Je mag me een prima sturen als je meer wil weten.

Afbeelding
Oeps, ja nederlands bedoel ik idd.
Maar binnen zijn het dus geen drukke hondjes? Uiteraard mits voldoende beweging en uitdaging.
Ik heb er ooit 1 gezien en ook met de eigenaar gesproken, maar dat is lang geleden. Ik weet wel dat de fokkers van onze bouvier van vroeger schapendoezen zijn gaan fokken.

Ik ben erg gecharmeerd van deze honden. Zou ook graag bijv agility ofzo gaan doen. Maar ik weet wel dat het belangrijk is dat de hond vooral bij de rest van het gezin past.
Lanoibaira
Vaste gebruiker

Winegum schreef:Ik heb geen tip voor een ras, maar wil je wel een tip meegeven die ik tijdens onze eigen zoektocht kreeg. Neem, als je zover bent, eens contact op met fokkers. Als zij uitgefokt zijn met hun teefjes, zoeken ze daarvoor een gouden mand. Dan moet je wel ongeveer aan de leeftijd van 6 jaar denken. Maar dan weet je wel precies wat voor hond je in huis haalt.
Ja dat willen we ook zeker gaan doen. Ik hoop ook via fokkers toch eerlijke informatie en ervaringen te horen. En ze hebben vaak meer inzicht in mogelijke herplaatsers denk ik.
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Zinodo schreef:Ik weet niet hoe het met jullie is maar ik zou een herplaatser van 60-70 kilo niet echt van harte naast mijn vijfjarig kind zetten. Of 9 of 11jarige. Ja, karakter is dan wel bekend, maar er kan er net zo goed om gelogen zijn. Je vertrouwt dan op andermans woord. Naahhhh, ik zou het toch maar niet doen. :19:
Met een Newfoundlander zou ik dat geen enkel probleem vinden. De herplaatsing via de rasvereniging gaat ook niet over 1 nacht ijs en geeft absoluut eerlijke info.
fenneke schreef: Ik zie dan het verschil niet tussen een leo of een newfy.
Daar zit qua karakter toch wel een hoop verschil in. Leonbergers zijn een stukje pittiger en niet allemaal even sociaal naar andere honden.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Lanoibaira schreef: Oeps, ja nederlands bedoel ik idd.
Maar binnen zijn het dus geen drukke hondjes? Uiteraard mits voldoende beweging en uitdaging.
Ik heb er ooit 1 gezien en ook met de eigenaar gesproken, maar dat is lang geleden. Ik weet wel dat de fokkers van onze bouvier van vroeger schapendoezen zijn gaan fokken.

Ik ben erg gecharmeerd van deze honden. Zou ook graag bijv agility ofzo gaan doen. Maar ik weet wel dat het belangrijk is dat de hond vooral bij de rest van het gezin past.
Ze zijn in huis niet druk als in rondvliegen via de gordijnen :wink: maar het zijn ook geen vloerkleedjes. Ze stellen zich wel graag op de hoogte van wat je aan het doen ben en een (zoek)spelletje of wat truukjes leren vinden ze altijd leuk :cheer: Als ze zich er niet mee mogen bemoeien dan is dat ook goed, dan gaan ze een stukje verderop een dutje doen.
Voordeel is ook dat ze absoluut niet lomp zijn en heel behendig en lichtvoetig dus ook met jonge kinderen geen kans op ongelukken.
Maar, ik vind niet alle schapendoezen stoïcijns eerlijk gezegd. Die van mijn moeder heeft met 1 van mijn neefjes best moeite gehad. Hij kan erg druk, luidruchtig en beweegelijk zijn en dat vond ze in huis eng. Het hielp ook niet dat ze hem niet vaak zag. Inmiddels zijn ze beiden wat ouder en gaat het prima.
Tijdens wandelingen gaat het perfect: ze weet de kinderen prima te vinden voor een spelletje (bal) en rent graag met ze mee rond zonder ooit eentje ondersteboven te hebben gelopen.

Het iets eigenwijze dat je zoekt zul je ook in een schapendoes vinden. Ze weten prima duidelijk te maken hoe ze zelf graag zouden zien hoe de dag eruit komt te zien :mrgreen: Maar, het blijven ook herdertjes die het allerliefst samen leuke dingen doen dus een volledig eigen plan zullen ze echt niet trekken.
Luidruchtig kunnen ze wel zijn: bezoekers en vermeend onraad wordt luid aangekondigd. In huis/tuin maar als het aan hun ligt ook tijdens de wandeling.

Herplaatsers zijn wel gewild volgens mij. Mocht je serieus een schapendoes overwegen dan zou ik pro-actief de 2 rasverenigingen en fokkers benaderen zodat je al in beeld bent voordat er een herplaatser beschikbaar komt.
Afbeelding
Hammetime
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Hammetime »

Ik zou dan toch kijken om een herder.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

En toch zie ik een Wetter ook nog wel voor me eigenlijk
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik heb ze zelf niet gehad, maar de Newfoundlanders hier in buurt (5 honden bij 3 verschillende baasjes) vind ik verre van actief overkomen. Ze worden stuk voor stuk door hun eigenaar voortgetrokken aan de riem. Bij ons in de straat woonden mensen met 2 landseers. Die mochten blij zijn als ze 3km/u konden lopen, werkelijk geen vaart in die honden te krijgen en die waren nog jong. Weet overigens niet of dat voor alle newfoundlanders en landseers geldt, maar ik vind ze echt een enorme hondenlucht hebben :schrik:
De leonberger uit het dorp was echt een heerlijk beest tot een jaar, ineens was hij agressief naar andere honden :19:

Zeker met een gedragstherapeut die kan helpen, zou ik herplaatsers op Marktplaats niet links laten liggen. Staan met regelmaat ontzettend leuke honden op aangeboden van mensen die hun hond niet via een asiel willen herplaatsen.

Succes met je zoektocht!
Lanoibaira
Vaste gebruiker

pioenroos schreef:
Lanoibaira schreef: Oeps, ja nederlands bedoel ik idd.

Ze zijn in huis niet druk als in rondvliegen via de gordijnen :wink: maar het zijn ook geen vloerkleedjes. Ze stellen zich wel graag op de hoogte van wat je aan het doen ben en een (zoek)spelletje of wat truukjes leren vinden ze altijd leuk :cheer: Als ze zich er niet mee mogen bemoeien dan is dat ook goed, dan gaan ze een stukje verderop een dutje doen.
Voordeel is ook dat ze absoluut niet lomp zijn en heel behendig en lichtvoetig dus ook met jonge kinderen geen kans op ongelukken.
Maar, ik vind niet alle schapendoezen stoïcijns eerlijk gezegd. Die van mijn moeder heeft met 1 van mijn neefjes best moeite gehad. Hij kan erg druk, luidruchtig en beweegelijk zijn en dat vond ze in huis eng. Het hielp ook niet dat ze hem niet vaak zag. Inmiddels zijn ze beiden wat ouder en gaat het prima.
Tijdens wandelingen gaat het perfect: ze weet de kinderen prima te vinden voor een spelletje (bal) en rent graag met ze mee rond zonder ooit eentje ondersteboven te hebben gelopen.

Het iets eigenwijze dat je zoekt zul je ook in een schapendoes vinden. Ze weten prima duidelijk te maken hoe ze zelf graag zouden zien hoe de dag eruit komt te zien :mrgreen: Maar, het blijven ook herdertjes die het allerliefst samen leuke dingen doen dus een volledig eigen plan zullen ze echt niet trekken.
Luidruchtig kunnen ze wel zijn: bezoekers en vermeend onraad wordt luid aangekondigd. In huis/tuin maar als het aan hun ligt ook tijdens de wandeling.

Herplaatsers zijn wel gewild volgens mij. Mocht je serieus een schapendoes overwegen dan zou ik pro-actief de 2 rasverenigingen en fokkers benaderen zodat je al in beeld bent voordat er een herplaatser beschikbaar komt.
Levendige vloerkleedjes is dan ook weer niet nodig haha. Wat voor mij belangrijk is is dat de hond schijt kan hebben aan eventueel druk gedrag van de kinderen. Dat dit elkaar niet gaat versterken. Spelletjes e.d. moet natuurlijk heel goed kunnen. Weet nog dat wij vroeger met de herders dagelijks wel gingen speuren in huis. Geweldig vonden die honden dat. Ze kregen hun snoepjes op die manier, voertje over de grond halen en dan een route afleggen tot ze bij de verstop plek uit kwamen. Maar als iedereen hun eigen ding deed, deden de honden dat ook. Of een hond schijt kan hebben aan druk gedrag van de kinderen zal waarschijnlijk echt afhankelijk zijn van de hond zelf. Maar dat is dus belangrijk.
Lanoibaira
Vaste gebruiker

Hippo schreef:Ik heb ze zelf niet gehad, maar de Newfoundlanders hier in buurt (5 honden bij 3 verschillende baasjes) vind ik verre van actief overkomen. Ze worden stuk voor stuk door hun eigenaar voortgetrokken aan de riem. Bij ons in de straat woonden mensen met 2 landseers. Die mochten blij zijn als ze 3km/u konden lopen, werkelijk geen vaart in die honden te krijgen en die waren nog jong. Weet overigens niet of dat voor alle newfoundlanders en landseers geldt, maar ik vind ze echt een enorme hondenlucht hebben :schrik:
De leonberger uit het dorp was echt een heerlijk beest tot een jaar, ineens was hij agressief naar andere honden :19:

Zeker met een gedragstherapeut die kan helpen, zou ik herplaatsers op Marktplaats niet links laten liggen. Staan met regelmaat ontzettend leuke honden op aangeboden van mensen die hun hond niet via een asiel willen herplaatsen.

Succes met je zoektocht!
Ja dat is wel een beetje wat mij tegen staat. Ik houd van wandelen en zou graag een hond hebben die met mij mee gaat. Maar dan liever niet slenteren.

Wat ik mij vannacht ineens bedacht is de auto, wij hebben een station, de meeste honden passen hier makkelijk in. Maar of een Newfoundlander en andere honden van dat formaat daar nou zo comfortabel in zouden zitten.... vermoed dat ze niet eens rechtop kunnen zitten. En ik ben zeker niet van plan om een busje aan te schaffen voor een hond.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”