Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Twijfel wondje

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Twijfel wondje

Ongelezen bericht door Caro. »

Jessie heeft een wondje aan haar poot, opengehaald aan ?? geen idee, ik vermoed riet in de sloot.
Ik vond het niet zo ernstig, het is gisteren gebeurd, maar nu begin ik toch te twijfelen of hechten niet beter zou zijn?
Ze wil er constant aan likken (er hangt zo'n flapje huid), maar dat mag natuurlijk niet. Als ik het verbied, dan blijft ze alleen maar heel
onrustig heen en weer lopen. Oké, toen heb ik het verbonden zodat ze er niet aan kon komen, maar een paar minuten niet opletten, betekent
dat het verbandje er direct weer af ligt.

Ik twijfel omdat het dus open staat en er een flapje huid hangt. Gaat dit gewoon genezen zo, ondanks af en toe gelik (ik kan niet 24 uur per
dag opletten natuurlijk) of is het toch beter om er een hechting in te laten zetten en een degelijk verband wat ze er niet afkrijgt?
Het heeft een beetje gebloed, maar niet erg en het bloed nu helemaal niet meer.

Afbeelding
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Re: Twijfel wondje

Nanna schreef:Niet hechten.
Poot af en toe in de biotex en wat acederm in de wond spuiten.
Gaat vanzelf weer dicht.
:ok: Ik heb geen acederm, wel betadine, maar ik ben bang dat ze me er dan nooit meer aan laat zitten :schrik:

en dat likken? toch blijven verbieden?
Afbeelding
A good dog never dies...

dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Caro. schreef: Ik vond het niet zo ernstig, het is gisteren gebeurd, maar nu begin ik toch te twijfelen of hechten niet beter zou zijn?
:wink: Nu hoef je niet meer te twijfelen, het is toch al te laat.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Lekker laten likken :mann:
Een hondentong vermag ook veel. Zolang je de zaak maar niet gaat lopen afsluiten met rare verbandjes of zo.
Nee, daar was ze het ook niet mee eens :mrgreen:
Ik weet dat je het beter open kan laten, maar omdat ze bleef likken, dacht ik toch een verbandje om te doen... nou, dat hield
niet lang stand.

Kind, is helemaal van de leg :roll: wil niet eten ook. Pffff.

Kortom: af en toe in de biotex en verder geen moer aan doen :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hechten zou meteen moeten, dus dat is nu wat aan de late kant.

Claire had zo'n wondje (nou ja een winkelhaak) op haar dijbeen.
DA zei dagelijks 2 x schoonmaken (ik deed het na elke wandeling buiten even) en wat honingzalf er op.
Het was snel dicht, maar ik liet haar niet likken.
De DA waar ik mee heb overlegd smeekte ook om haar niet te laten likken.
Zeker niet als het daardoor niet dicht gaat.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Ik zou haar absoluut niet laten likken, dat gaat de wondheling alleen vertragen. Ik zou bij zo'n wonde wel schrik hebben voor infectie. Finn had een kleiner sneetje in zijn poot en dat heeft toch ook een twee à drietal weken geduurd voor het dicht was.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hier hebben zowel Arlo als Amy wel eens zo'n huidflapje opgelopen met spelen. Het advies van mijn dierenarts was schoonhouden, tweemaal daags honingzalf erop en ervoor zorgen dat ze er niet aan likken. Bij allebei zat het flapje na een dag of 3 wel weer vast aan de rest van de huid en was het na 1 - 1,5 week eigenlijk helemaal genezen.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Nou ja, dat is dus een probleem dat niet likken... ze is volkomen obsessief met het wondje bezig :ugh:
Zelfs tijdens het uitlaten, wil ze er alleen maar aan likken, ik word er gestoord van. Zoveel stelt het niet voor en waarom ze er zo
mee bezig is? geen idee.
Niks interesseert haar meer, ze is normaal ontzettend speels, maar ik krijg haar niet aan het spelen. Eten wil ze alleen als het makkelijk eten is,
maar een kong dat wil ze niet, een speeltje gevuld met eten ook niet.
Ze heeft nog geen seconde geslapen vandaag....
Dat is toch niet normaal? :(:

Ik wacht het maar af en hoop dat ze vannacht slaapt en ze morgen over de obsessie heen is. Ik weet het: afleiden en nog een keer afleiden,
maar niks interesseert haar op het moment.
Ik snap er niks van.

Hoe zorgden jullie ervoor dat ze er niet aan gingen likken?
Afbeelding
A good dog never dies...

Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Zit er niks in het wondje wat nog zeer doet? Misschien een splinter van iets ofzo en dat ze dat probeert eruit te krijgen?
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Persistence schreef:Zit er niks in het wondje wat nog zeer doet? Misschien een splinter van iets ofzo en dat ze dat probeert eruit te krijgen?
Volgens mij niet, maar dat weet ik ook niet zeker natuurlijk.
Ik kan 'erin' kijken en dat ziet er netjes en rustig uit. Wel zitten aan het flapje huid wat haartjes en ik ben bang dat dit erin gaat groeien, maar
zo ver is het nog lang niet.

Ik heb dit echt nog nooit meegemaakt dat een hond zo extreem reageert op een wondje :ugh:
Ze is compleet van het padje en ik heb geen idee wat ik eraan moet doen.
Als ze morgen nog zo is, dan laat ik de dierenarts er toch maar even naar kijken, misschien mis ik toch iets. Ze lijkt verder niet ziek ofzo.
Afbeelding
A good dog never dies...

Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Nee dat snap ik, het is wel opmerkelijk dat ze daar zo obsessief mee bezig is.
Misschien heeft ze morgen het velletje er wel af, ik weet niet of dat erg zou zijn? Ik denk dat het wel weer dichtgroeit.

Hopelijk gaat ze straks toch wel slapen.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Kan je dat flapje er niet afknippen?
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Een sok eroverheen? Vastzetten met tape? zeker als je de nacht ingaat en het risico erin zit dat ze de hele nacht bljft lkken.. DAT is echt niet goed!

Suzanne
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

billy schreef:Kan je dat flapje er niet afknippen?
Dat lijkt mij vrij pijnlijk :schrik: Het is best een dik stuk huid nog en niet een 'flubbertje'.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

~Suzanne~ schreef:Een sok eroverheen? Vastzetten met tape? zeker als je de nacht ingaat en het risico erin zit dat ze de hele nacht bljft lkken.. DAT is echt niet goed!

Suzanne
Ik weet het, maar hoe meer ik ermee doe, hoe obsessiever ze wordt en ik denk dat ze dwars door die sok heengaat.
Ik neem de gok maar en kijk hoe het er morgenochtend uitziet of en wat ik er verder mee ga doen. Ze likt het niet tot bloedens toe.
Afbeelding
A good dog never dies...

billy
Erelid

Caro. schreef:
Dat lijkt mij vrij pijnlijk :schrik: Het is best een dik stuk huid nog en niet een 'flubbertje'.
Ohhh hahaha op de foto kon ik het niet goed zien, dacht een klein stukje en als je het snel doet heeft ze er geen erg in :mann: :wink:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

billy schreef:
Caro. schreef:
Ohhh hahaha op de foto kon ik het niet goed zien, dacht een klein stukje en als je het snel doet heeft ze er geen erg in :mann: :wink:
Nee joh :mrgreen: het is een soort driehoek, net als je bv met een mes dwars in je vinger snijdt.
Het past perfect als ik het flapje erop doe, wellicht was een hechting toch beter geweest... maar ja, het was zaterdagmiddag, dan moest ik
naar de spoed toe en het leek me ook niet echt noodzakelijk (zo'n hechting doet vaak meer pijn dan het hele wondje).
Alleen ik wist natuurlijk niet dat ze er zo gestoord op zou reageren en helemaal snappen doe ik het ook niet: ze kwam gewoon aangerend,
was speels en al met wondje. Eenmaal thuis ook weinig aan de hand, gisteravond ook niks aan de hand en vanmorgen toen ik beneden
kwam was ze er helemaal hysterisch over.
Dus ik de boel verbieden, hielp niet echt, verbandje met dat speciale tape gedaan (ze laat me er gewoon aankomen, geen probleem),
maar dat had ze er zo weer vanaf en daarna is het van kwaad tot erger gegaan.
Afbeelding
A good dog never dies...

billy
Erelid

Caro. schreef:
billy schreef:
Caro. schreef:
Nee joh :mrgreen: het is een soort driehoek, net als je bv met een mes dwars in je vinger snijdt.
Het past perfect als ik het flapje erop doe, wellicht was een hechting toch beter geweest... maar ja, het was zaterdagmiddag, dan moest ik
naar de spoed toe en het leek me ook niet echt noodzakelijk (zo'n hechting doet vaak meer pijn dan het hele wondje).
Alleen ik wist natuurlijk niet dat ze er zo gestoord op zou reageren en helemaal snappen doe ik het ook niet: ze kwam gewoon aangerend,
was speels en al met wondje. Eenmaal thuis ook weinig aan de hand, gisteravond ook niks aan de hand en vanmorgen toen ik beneden
kwam was ze er helemaal hysterisch over.
Dus ik de boel verbieden, hielp niet echt, verbandje met dat speciale tape gedaan (ze laat me er gewoon aankomen, geen probleem),
maar dat had ze er zo weer vanaf en daarna is het van kwaad tot erger gegaan.
Wat een muts is het :LOL: nou gewoon maar kijken morgen dan hoe het eruit ziet. :mrgreen:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Dat klinkt wel obsessief ja :ugh:
Ik doe in zulke gevallen een loszittende mouw of body aan, zodat ze er niet aan kunnen zitten, er geen vuil in kan komen, maar er nog wel genoeg zuurstof bij kan. Maar op de voet gaat dat natuurlijk niet, en mijn honden zijn ook niet echt dwangmatig met willen likken dus laten alles netjes zitten.
Amy had dat één keer met een gaatje van een hoektand, dat ze er maar niet van af wilde blijven en daar bleek een vreemde bacterie in te zitten, waar ze antibiotica voor nodig had. Dus ik zou morgen gewoon even voor de zekerheid naar de dierenarts gaan om het even te laten bekijken. Misschien is er toch een reden dat ze er zo obsessief mee is.
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

DeDiana schreef:Dat klinkt wel obsessief ja :ugh:
Ik doe in zulke gevallen een loszittende mouw of body aan, zodat ze er niet aan kunnen zitten, er geen vuil in kan komen, maar er nog wel genoeg zuurstof bij kan. Maar op de voet gaat dat natuurlijk niet, en mijn honden zijn ook niet echt dwangmatig met willen likken dus laten alles netjes zitten.
Amy had dat één keer met een gaatje van een hoektand, dat ze er maar niet van af wilde blijven en daar bleek een vreemde bacterie in te zitten, waar ze antibiotica voor nodig had. Dus ik zou morgen gewoon even voor de zekerheid naar de dierenarts gaan om het even te laten bekijken. Misschien is er toch een reden dat ze er zo obsessief mee is.
of een sok? dat werkt hier wel goed
Jetski
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jetski »

Oh dat obsessieve gedrag is lastig.
Ollie heeft dat als ie smetplekken van vies zwemwater in z'n lies heeft.
Het enige wat dan helpt is een kap om en constant in de gaten houden en 'm zo rustig mogelijk proberen te houden om het te proberen doorbreken..
Altijd heel sneu.. :ugh:
Hopelijk gaat het snel beter!
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Vandaag gaat het gelukkig iets beter: ze likt niet meer obsessief, wel af en toe, maar is goed te corrigeren.
Ze wil alleen nog steeds niet spelen en geen moeite doen voor eten (makkelijk eten gaat er graag in en ze drinkt ook gewoon),
ik heb even de temp gemeten en dat was 38.7, dus geen koorts.
Pootje voelt ook niet warm (of koud) aan en het ziet er rustig uit.
Nadat ze 2 uur gelegen had, wat niets voor haar is, heb ik haar overeind getrokken en toen ging ze weer zo gek lopen (ik heb het al eens
eerder beschreven, net alsof ze door een wesp gestoken is... slinger poten, scheef rennen, ineen duiken, heel typisch), dus dat was de oorzaak van het
niet willen opstaan.
Hiervoor zijn we al eens naar de dierenarts geweest, het is een onduidelijk probleem, maar goed dat staat dus los van het wondje en kwam
alleen tegelijkertijd (of het is een stress probleem wat nu hierdoor getriggerd is).
Eenmaal buiten loopt ze weer gewoon.

In ieder geval gaat het met het wondje wel de goede kant op en hopelijk is ze morgen ook dat andere kwijt en wil ze weer spelen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

Hoe gaat het nu?
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Caro. schreef:Vandaag gaat het gelukkig iets beter: ze likt niet meer obsessief, wel af en toe, maar is goed te corrigeren.
Ze wil alleen nog steeds niet spelen en geen moeite doen voor eten (makkelijk eten gaat er graag in en ze drinkt ook gewoon),
Nadat ze 2 uur gelegen had, wat niets voor haar is, heb ik haar overeind getrokken en toen ging ze weer zo gek lopen (ik heb het al eens
eerder beschreven, net alsof ze door een wesp gestoken is... slinger poten, scheef rennen, ineen duiken, heel typisch), dus dat was de oorzaak van het
niet willen opstaan.
Hiervoor zijn we al eens naar de dierenarts geweest, het is een onduidelijk probleem, maar goed dat staat dus los van het wondje en kwam
alleen tegelijkertijd (of het is een stress probleem wat nu hierdoor getriggerd is).

In ieder geval gaat het met het wondje wel de goede kant op en hopelijk is ze morgen ook dat andere kwijt en wil ze weer spelen.
waarom?
als ze toch ligt en rustig is waarom haar dan in de benen trekken?
Het is misschien niks voor haar maar als daardoor die poot ook wat tijd krijgt om te helen waarom dan beweging forceren.
Ben je er zelf niet te veel mee bezig en op aan het letten?
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Waarom niet gewoon een dag of 2 een kraag om gedaan? Kan die wond genezen en zij er niet aan zitten. Of is dat te simpel gedacht?
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Gimmick schreef:
Caro. schreef:Vandaag gaat het gelukkig iets beter: ze likt niet meer obsessief, wel af en toe, maar is goed te corrigeren.
niet willen opstaan.

waarom?
als ze toch ligt en rustig is waarom haar dan in de benen trekken?
Het is misschien niks voor haar maar als daardoor die poot ook wat tijd krijgt om te helen waarom dan beweging forceren.
Ben je er zelf niet te veel mee bezig en op aan het letten?

O, geen idee meer waarom ik haar overeind trok, maar ik had vast een goede reden (uitlaten ofzo), het was in ieder geval niet om haar te pesten :wink:

Het gaat goed hoor :ok: ze is 2 dagen heel stilletjes geweest, wilde niets en ineens was het over en was ze weer helemaal vrolijk en speels.
Het wondje ziet er goed uit, maar voorlopig mag ze niet los, want dan ligt ze binnen 3 seconde in het water en dat mag dus even echt niet.
Ze likt er af en toe nog aan, maar geen obsessief gedrag meer.

Edit: ik lette niet teveel op het wondje, want ik vond het allemaal iet zo ernstig, maar omdat Jessie zich zo vreemd en heel stil ging gedragen, ging
ik dáár dus wel opletten met het oog op eventuele infectie en koorts en dan moet je er snel bijzijn.
Toen zij ineens weer zichzelf was, heb ik alleen nog soda badjes gedaan (nu mee gestopt, omdat de wond toch hard moet worden) en kijk af en toe of het wondje nog goed gaat. Het ging mij dus om haar gedrag wat ineens totaal anders was.
Laatst gewijzigd door Caro. op 17 sep 2020 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Sandra&co schreef:Waarom niet gewoon een dag of 2 een kraag om gedaan? Kan die wond genezen en zij er niet aan zitten. Of is dat te simpel gedacht?
Ze was al helemaal van de leg en ik vermoed dat zo'n kraag helemaal drama was geworden.
Maar ze is weer 'normaal' (haha) en vrolijk en likt er niet meer overmatig aan. Ik denk dat het vanzelf nu goed gaat komen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Barkley schreef:Hoe gaat het nu?
O sorry, ik had je vraag over het hoofd gezien, lief dat je het vraagt!

Het gaat goed: Jessie is weer zichzelf en wondje ziet er goed uit. Het zal wel even nodig hebben om dicht te gaan, jammer, maar even niet
zwemmen dus.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Frootje schreef:Jammer voor Jessie, als ik die foto in je onderschrift zo zie vindt ze zwemmen erg leuk. :F:

Fijn dat het beter gaat!
Ja nogal... en het betekent meteen ook dat ze nauwelijks nog los kan, want ze ligt binnen een paar seconde altijd wel ergens
in het water en als ze dat niet doet, dan rent ze als een idioot door bosjes heen en dat kan ook al niet, want dan gaat de
boel weer open :ugh:

Dus we moeten even wat andere dingen verzinnen om het kind bezig te houden :oeps:
Afbeelding
A good dog never dies...

Plaats reactie

Terug naar “Medisch”