Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
herplaatser en contact/loslopen
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Re: herplaatser en contact/loslopen
Overprikkeld. Teveel van het goede. Teveel mensen, teveel honden, teveel geuren, teveel alles.
Kleiner beginnn, veel kleiner, veel minder.
Ze is dus echt niets gewend.
(just my 2 cents)
Suzanne
Kleiner beginnn, veel kleiner, veel minder.
Ze is dus echt niets gewend.
(just my 2 cents)
Suzanne
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
- Aantal honden: 2
Het is een andere situatie, maar Alfil kan soms helemaal dichtklappen. Dan lijken er echt een paar knoppen omgezet te zijn in zijn hoofd.
Een tijd geleden bv ging hij er even vandoor met Lily (dat doet hij niet vaak). Lily kwam na een minuut of 10 weer terug maar Alfil was spoorloos. Overal gezocht, naam roepen, fluiten, maar geen reactie. Uiteindelijk bleek hij vlakbij in een bosje te staan, dus hij had me echt wel gehoord. Hij was helemaal dichtgeklapt. Dan overziet hij de situatie niet meer of zo en dan blijft hij alleen nog wezenloos voor zich uitstaren. Geen enkele reactie. Het bizarre was dat hij de week daarna elke keer weer dichtklapte als we langs die plek kwamen. Stil staan en niet meer zelf kunnen of willen lopen. Als ik hem dan aanlijnde, liep hij wel gewoon mee, beetje zombieachtig weliswaar. Een paar honderd meter verder was hij dan weer zijn gewone zelf.
Het is niet helemaal hetzelfde als wat jij beschrijft, maar het valt me op dat die 'mind set' (kom niet op het Nederlandse woord) van een hond heel snel kan omslaan.
Een tijd geleden bv ging hij er even vandoor met Lily (dat doet hij niet vaak). Lily kwam na een minuut of 10 weer terug maar Alfil was spoorloos. Overal gezocht, naam roepen, fluiten, maar geen reactie. Uiteindelijk bleek hij vlakbij in een bosje te staan, dus hij had me echt wel gehoord. Hij was helemaal dichtgeklapt. Dan overziet hij de situatie niet meer of zo en dan blijft hij alleen nog wezenloos voor zich uitstaren. Geen enkele reactie. Het bizarre was dat hij de week daarna elke keer weer dichtklapte als we langs die plek kwamen. Stil staan en niet meer zelf kunnen of willen lopen. Als ik hem dan aanlijnde, liep hij wel gewoon mee, beetje zombieachtig weliswaar. Een paar honderd meter verder was hij dan weer zijn gewone zelf.
Het is niet helemaal hetzelfde als wat jij beschrijft, maar het valt me op dat die 'mind set' (kom niet op het Nederlandse woord) van een hond heel snel kan omslaan.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Ik herken het wel van mijn Mies. Mies is een xteckel uit een Pools asiel.
Ze is vanaf dag 1 uitermate lief voor alle mensen en toont nergens angst voor.
Maar, buitenshuis was ik niks belangrijker dan welk lekker luchtje of ander lief mens. Ze trok niet aan de lijn maar deed gewoon haar eigen ding met snuffelen. Het concept van bepaald gedrag laten zien voor een beloning (stem of voer) kende ze ook niet.
Ze liep wel keurig aan de riem dus op een gegeven moment loslopen geprobeerd. Ze liep gewoon zonder op te letten de kant op van haar keus en ik kon rennen want ze reageerde op niks. Heb naar mensen moeten roepen haar alsjeblieft vast te pakken
Ik heb niks bijzonders gedaan behalve stug doorgaan met belonen voor gewenst gedrag. Heel langzaam ging het kwartje vallen dat er lekkere dingen te verdienen zijn. Nu jaren later staat ze vooraan te hupsen als ik het trainingstasje pak
Buitenshuis op mij gaan letten kwam pas na een half jaar geloof ik. Opeens zat ze strak de winkel in te kijken toen ik even zonder haar naar binnen ging en ze buiten moest blijven bij een vriendin. Voorheen interesseerde haar het niks als ik uit beeld verdween en zou ze ook probleemloos met een wildvreemd persoon meegelopen zijn
Nu kan ze in wildarm gebied probleemloos los, ze zal me echt niet uit het oog verliezen. Ze vindt nog steeds alle mensen fantastisch maar gelukkig ben ik wel duidelijk de leukste
Ze is vanaf dag 1 uitermate lief voor alle mensen en toont nergens angst voor.
Maar, buitenshuis was ik niks belangrijker dan welk lekker luchtje of ander lief mens. Ze trok niet aan de lijn maar deed gewoon haar eigen ding met snuffelen. Het concept van bepaald gedrag laten zien voor een beloning (stem of voer) kende ze ook niet.
Ze liep wel keurig aan de riem dus op een gegeven moment loslopen geprobeerd. Ze liep gewoon zonder op te letten de kant op van haar keus en ik kon rennen want ze reageerde op niks. Heb naar mensen moeten roepen haar alsjeblieft vast te pakken

Ik heb niks bijzonders gedaan behalve stug doorgaan met belonen voor gewenst gedrag. Heel langzaam ging het kwartje vallen dat er lekkere dingen te verdienen zijn. Nu jaren later staat ze vooraan te hupsen als ik het trainingstasje pak

Buitenshuis op mij gaan letten kwam pas na een half jaar geloof ik. Opeens zat ze strak de winkel in te kijken toen ik even zonder haar naar binnen ging en ze buiten moest blijven bij een vriendin. Voorheen interesseerde haar het niks als ik uit beeld verdween en zou ze ook probleemloos met een wildvreemd persoon meegelopen zijn

Nu kan ze in wildarm gebied probleemloos los, ze zal me echt niet uit het oog verliezen. Ze vindt nog steeds alle mensen fantastisch maar gelukkig ben ik wel duidelijk de leukste

- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik denk dat er vooral heel erg veel op haar afkomt nu plus dat de situatie waar ze uitkomt ondermaats lijkt, dat heeft tijd nodig. Tijd, rust en regelmaat. Ik denk dat je inderdaad niet teveel ineens moet willen, maar jij ziet haar en bent dus in de beste positie om in te schatten wanneer je te snel gaat.
De eerste tijd met een herplaatser zet ik in op het tot rust komen van de hond, daarna op het contact en dan pas op het vergroten van de wereld.
De eerste tijd met een herplaatser zet ik in op het tot rust komen van de hond, daarna op het contact en dan pas op het vergroten van de wereld.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Dit denk ik ook. Ze snapt helemaal nog niet wat de bedoeling is van 'vrij' samen wandelen en dat zij op jou moet letten.Cleva schreef:Basis ontbreekt.
Er is weinig mee gedaan dus ze kent het fenomeen samen iets doen waarschijnlijk gewoon niet goed.
Als ze in huis wel mooi contact maakt en tijdens aangelijnde wandelingen, zou ik het van daaruit opbouwen (met andere plekken, afleidingen, prikkels, etc.). Maar zonder druk of verwachtingen en spelenderwijs, misschien is ze er nog niet helemaal aan toe, maar je kunt best een beginnetje maken natuurlijk.
- Charlie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 1
Toen onze herplaatser (lees zwaar ondervoede en mishandelde hond) bij ons kwam, heb ik de eerste 6 weken eigenlijk niets speciaals mee gedaan. Hem eerst gewoon laten wennen aan de nieuwe situatie, aan de nieuwe mensen, het nieuwe huis, de nieuwe geuren, de nieuwe gewoontes, het nieuwe eten, het aan de riem leren lopen.
Toen hij dat éénmaal gewend was, ging heel gestaag nieuwe dingen introduceren (zoals een wandeling met meerdere/vreemde honden). Eerst deed ik dat 1 x in de week ....... daar moest hij dan al 3 dagen van bijkomen. Pas als hij zijn alertere/wakkere blik weer had van "wat gaan we vandaag doen", dan pas ging ik iets anders nieuws met hem doen. Wat ook heel erg hielp bij hem, was gewoon ergens op een bankje gaan zitten en hem de omgeving laten bekijken, hem laten observeren.Ook dit was soms na 10 minuten al genoeg...... daar ging hij dan ook weer heel de dag op slapen.
Wat ik wel altijd met een herplaatser doe is, in het begin aan een lange riem en bepaalde oefeningen doen dat jij in het middelpunt staat. Hiermee bedoel ik dat jij altijd de moeite waard bent om naar toe te komen, maak er een feestje van ! Ik oefen dat eerst in een prikkelarme omgeving, daarna zoek ik steeds meer prikkels op, maar dan doe ik wel die oefeningen (jij bent het feestje).... Als dat uiteindelijk erin zit, dan weet je dat je al een aardige dosis vertrouwen bij de hond hebt gewekt. Je hebt een begin van een band met elkaar. En dan pas heb ik hem uiteindelijk los gedaan en inderdaad hij luisterde, hij zocht contact, zocht me op. Toen was het een feestje bij mij hihi
De situatie die jij beschreef van dat er totaal geen contact was op dat losloopveld, is in mijn ogen pure onzekerheid van je hond. Wat bij mijn herplaatsers dan altijd werkt, is dat ik ze aanlijn, zodat ze weten dat ze steun hebben. Laat ze maar lekker observeren.
Ik weet dat je genoeg ervaring met honden hebt en het ras leert heel snel, dus het komt helemaal goed.
Toen hij dat éénmaal gewend was, ging heel gestaag nieuwe dingen introduceren (zoals een wandeling met meerdere/vreemde honden). Eerst deed ik dat 1 x in de week ....... daar moest hij dan al 3 dagen van bijkomen. Pas als hij zijn alertere/wakkere blik weer had van "wat gaan we vandaag doen", dan pas ging ik iets anders nieuws met hem doen. Wat ook heel erg hielp bij hem, was gewoon ergens op een bankje gaan zitten en hem de omgeving laten bekijken, hem laten observeren.Ook dit was soms na 10 minuten al genoeg...... daar ging hij dan ook weer heel de dag op slapen.
Wat ik wel altijd met een herplaatser doe is, in het begin aan een lange riem en bepaalde oefeningen doen dat jij in het middelpunt staat. Hiermee bedoel ik dat jij altijd de moeite waard bent om naar toe te komen, maak er een feestje van ! Ik oefen dat eerst in een prikkelarme omgeving, daarna zoek ik steeds meer prikkels op, maar dan doe ik wel die oefeningen (jij bent het feestje).... Als dat uiteindelijk erin zit, dan weet je dat je al een aardige dosis vertrouwen bij de hond hebt gewekt. Je hebt een begin van een band met elkaar. En dan pas heb ik hem uiteindelijk los gedaan en inderdaad hij luisterde, hij zocht contact, zocht me op. Toen was het een feestje bij mij hihi
De situatie die jij beschreef van dat er totaal geen contact was op dat losloopveld, is in mijn ogen pure onzekerheid van je hond. Wat bij mijn herplaatsers dan altijd werkt, is dat ik ze aanlijn, zodat ze weten dat ze steun hebben. Laat ze maar lekker observeren.
Ik weet dat je genoeg ervaring met honden hebt en het ras leert heel snel, dus het komt helemaal goed.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Ben het wel eens met Cleva, Diana en Zamunda.
Ze kent het loslopen nog helemaal niet en ze is ook niet gewend dat er "iets" met haar gedaan wordt.
Misschien kan je thuis beginnen met wat eenvoudige oefeningetjes oogcontact.
In de tuin kijken wat haar interesse kan wekken in spelletjes om samen te doen.
Daarna heb je buiten (eventueel eerst aan de lijn, of sleeplijn) een handvat om echt samen uit te zijn en samen te spelen.
Rustig aan, dan breekt het lintje niet.
Ze kent het loslopen nog helemaal niet en ze is ook niet gewend dat er "iets" met haar gedaan wordt.
Misschien kan je thuis beginnen met wat eenvoudige oefeningetjes oogcontact.
In de tuin kijken wat haar interesse kan wekken in spelletjes om samen te doen.
Daarna heb je buiten (eventueel eerst aan de lijn, of sleeplijn) een handvat om echt samen uit te zijn en samen te spelen.
Rustig aan, dan breekt het lintje niet.
-
- Zeer actief
Graag gedaanBoutje schreef:Oke, te veel en te snel dus.
Daarnet voor het eerst even met Do gespeeld.
En lichte interesse in een balletje wat wegrolt.
Even wat stappen terug dus.
Bedankt voor het mee denken!

Het komt wel, geef het tijd.. !

Ben je bekend met de clicker? Dan zou je dat in kunnen zetten voor "aandacht/inchecken/aankijken".
Samen "spelen" met een voerbal?
Ze snuffelt kennelijk wel... zou je zeer eevnoudige zoekspelletjes in kunnen zetten? Wel 1 op 1, niet met de andere honden erbij. Niet eens echt hersenwerk maar vele nivo's daaronder? Koekje naast een krant - vlak naast een krant - op een krant - marginaal onder een krant (nog geen mm van koekje onder krant) en zo uitbreiden? Wel de cue "zoek" gebruiken en heel blj worden als ze het pakt

Koekje achter een stoelpoot, net iets onder een bank...
Onder slierten van een speeltje (sommige fleecespeeltjes zijn daar geschikt voor).
Dat geeft mogelijk de link dat iets lekkers en leuks aan jou gekoppeld wordt... vandaar kun je verder uitbouwen.
Oh, en 1 of 2 van die dingetjes per dag, niet eens elke dag, zeker niet de eerste paar keer... laat maar het vertrouwen krijgen.
Suzanne
- DeDiana
- Zeer actief
Ja, ik denk inderdaad dat je veel te snel gaat en haar op sommige gebieden echt moet zien als een pup die nog helemaal bij de basis moet beginnen. Ik heb bij mijn herplaatsers die niets gewend waren ook altijd met de clicker gewerkt, maar de eerste maand(en) vaak alleen gedrag geclickerd dat ze zelf aanboden en daar op den duur een commando aan gekoppeld. Dus inchecken, handtouch, bij je komen, naast je lopen, etc. Nog helemaal geen dingen waarbij ik moest sturen of waarbij ze te veel uit moesten zoeken, daar waren ze in het begin nog te onzeker voor en dat gaf druk, vooral bij Amoz. Amy was nog jong en durfde al snel meer zelf te proberen, dat zit ook meer in haar aard, maar bij Amoz heeft dat zeker een halfjaar geduurd.Boutje schreef:Met clicker al naam aangeleerd en begonnen met zitten (ging vanzelf, denk dat ze dat wel al kent, alleen wil ze telkens pootje geven dus dat kent ze ook) en bezig met blijven, leert dit erg snel.~Suzanne~ schreef:Graag gedaanBoutje schreef:Oke, te veel en te snel dus.
Daarnet voor het eerst even met Do gespeeld.
En lichte interesse in een balletje wat wegrolt.
Even wat stappen terug dus.
Bedankt voor het mee denken!
Het komt wel, geef het tijd.. !
Ben je bekend met de clicker? Dan zou je dat in kunnen zetten voor "aandacht/inchecken/aankijken".
Samen "spelen" met een voerbal?
Ze snuffelt kennelijk wel... zou je zeer eevnoudige zoekspelletjes in kunnen zetten? Wel 1 op 1, niet met de andere honden erbij. Niet eens echt hersenwerk maar vele nivo's daaronder? Koekje naast een krant - vlak naast een krant - op een krant - marginaal onder een krant (nog geen mm van koekje onder krant) en zo uitbreiden? Wel de cue "zoek" gebruiken en heel blj worden als ze het paktKrant eventuee op de vouw over het koekje, als een tunneltje, maar ook maar heel klein stukje eroverheen. Zet dan wel iets HEUL lekkers in!
Koekje achter een stoelpoot, net iets onder een bank...
Onder slierten van een speeltje (sommige fleecespeeltjes zijn daar geschikt voor).
Dat geeft mogelijk de link dat iets lekkers en leuks aan jou gekoppeld wordt... vandaar kun je verder uitbouwen.
Oh, en 1 of 2 van die dingetjes per dag, niet eens elke dag, zeker niet de eerste paar keer... laat maar het vertrouwen krijgen.
Suzanne
Oren zalven was een ramp, met de clicker en gedroogde kip gaat dit nu prima, komt na eerste oor en kipje al om 2e oor vragen.
Snuffelmat kijkt ze naar, snuffelt maar nog niet meer.
Koekjes intereseren haar amper, en dat met overwicht en dieet....
Goed zo en aaitjes is ze wel dol op, ze wordt helemaal blij van stembeloningen dus ik ben weer in debiele juichmodus![]()
Denk dat volgende handtarget wordt... is meestal ook een hele makkelijke.
En dan misschien een target op de grond en van me af en terug voor de beloning.
Fitness-balans oefeningen zou ik ook willen, maar dat is echt nog veeeeel te vroeg, ze vindt een houten vlonder of een brugje of een hekje al doodeng. Zelfs een hondenmand die iets ritselt is eng.
En ze heeft ligplekken, heb een orthopedische matras van Jinn nog en ... ja.. die is ook al eng.
Kortom, ik ben heel benieuwd hoe ze over een jaartje is
Ook als het gaat om bijvoorbeeld balans en coördinatie: met veel overgewicht en een onzekere hond zou ik sowieso voorzichtig zijn en haar alleen maar succeservaringen laten opdoen. Echt met puppydingen beginnen die ze makkelijk kan en waarbij niets mis kan gaan (dus ze nergens van kan schrikken, nergens af kan vallen, etc.), zoals haar over bijvoorbeeld een zeiltje laten lopen en andere vreemde (maar wel stabiele) oppervlakken, maar echt pas als ze meer vertrouwd is en de handtouch kent, zodat ze jouw hand kan volgen.
-
- Zeer actief
10 stappen terug graag
om dan stapjes vooruit te maken.
Ik herken het zo heel erg..
Denk 's aan gedroogde kipfilet om te belonen of gedroogde longblokjes (daar zit echt niets in, dat is vrij letterlijk gedroogde lucht). Wel zelf drogen, zodat je heel kleine brokjes kunt maken.
Uiteraard aftrekken van gewoon voer.
Suzanne

Ik herken het zo heel erg..
Denk 's aan gedroogde kipfilet om te belonen of gedroogde longblokjes (daar zit echt niets in, dat is vrij letterlijk gedroogde lucht). Wel zelf drogen, zodat je heel kleine brokjes kunt maken.
Uiteraard aftrekken van gewoon voer.
Suzanne
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Blacky had ook zijn tijd nodig eerst was alles wat vreemd was eng zoals kippen en zo, sommige honden hebben wel een paar maanden nodig
- DeDiana
- Zeer actief
Ja, en ook bij een hond die niet per se heel veel eng vindt, merk je dat ze gewoon helemaal dicht kunnen slaan van alle prikkels. Amy en Amoz hadden dat allebei in het begin. Behalve voor vreemde mensen en vreemde honden (alleen Amy) waren die eigenlijk helemaal niet snel bang en eerder open nieuwsgierig dan angstig, maar alles was nieuw en onbekend. Alles wat ze zagen, hoorden, roken. Zelfs van één kort wandelingetje op een dag op een rustige plek moesten ze in het begin een hele dag mentaal bijkomen.twinkeltje schreef:Blacky had ook zijn tijd nodig eerst was alles wat vreemd was eng zoals kippen en zo, sommige honden hebben wel een paar maanden nodig
Taartje had dat trouwens niet op die manier. Die was wel verschrikkelijk geïnteresseerd en afgeleid door alle nieuwe dingen, waardoor contact niet altijd makkelijk was, maar was dan tijdens en na zo'n wandeling niet zo lamgeslagen door alle nieuwe prikkels.