Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Giardex ervaringen? Update 9 september

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Giardex ervaringen? Update 9 september

Ongelezen bericht door duitse herder »

Perry sukkelt al een tijdje met zijn darmen. Hij had al tijdje wisselende ontlasting, uit onderzoek kwam toen giardia uit. Hij kreeg 3 dagen panacur mee, ik heb het zelf 5 dagen gegeven. Helaas werd het alleen maar erger, met bloed erbij. Dierenarts gebeld en die schreef 5 dagen panacur en metrobactin voor. Er zat 10 dagen tussen deze kuur. De 2e dag werd zijn ontlasting meteen al beter en vanaf toen was het ook gewoon goed. Poep eten werd ook meteen minder. Na 14 dagen nogmaals 5 dagen panacur en metrobactin gehad.
Laatste dag van de kuur was zondag 26 januari. Vanaf donderdag 30 januari werd de ontlasting weer wat zachter. Maandag weer langs eigen da gegaan en die adviseerde toch even af te wachten. We zijn een midweek op vakantie geweest maar helaas, zijn ontlasting is weer met bloed. Daarbij moet hij er steeds snachts uit om te poepen.

Vanaf de eerste kuur krijgt hij ook l lysine om de weerstand te verbeteren en na kuur steeds puur probiotica. Hij krijgt 4x per dag Lotgering te eten (Ivm Noah, die moet 4x per dag). Hij groeit goed, is er nooit ziek van gelukkig.

Nu wil ik wel weer een kuur gaan halen, maar lees ook positieve berichten over giardex. Dit is een middel met Chinese kruiden. Heeft er iemand ervaring mee? Ik las ook dat je er gastro bij moet bestellen voor de darmen.
Laatst gewijzigd door duitse herder op 09 sep 2020 18:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Perry en Noah

Afbeelding
Soeb88
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Giardex ervaringen?

Ongelezen bericht door Soeb88 »

Opnieuw laten onderzoeken en laten kweken? Misschien iets in de maag wat niet lekker gaat?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

toen wel naar gekeken toen ik hier een Giardia probleem had, niet gebruikt, uiteindelijk panacuur met herhaalde kuren tot de ontlasting schoon was bij testen (uiteindelijk 4 volledige rondes met panacuur zo uit mijn hoofd)
duitse herder
Zeer actief

crutz schreef:toen wel naar gekeken toen ik hier een Giardia probleem had, niet gebruikt, uiteindelijk panacuur met herhaalde kuren tot de ontlasting schoon was bij testen (uiteindelijk 4 volledige rondes met panacuur zo uit mijn hoofd)
Helaas is het dus niet uitzonderlijk om meerdere kuren te geven, begrijp ik?
Ik heb ook veendrenkstof gehaald, ga kijken of dat werkt. Meneer is best een poep eter. Na 1e gecombineerde kuur at hij wel nauwelijks poep gelukkig. Het zal wel zo een cirkel zijn
Perry en Noah

Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik zou eens proberen naar 1x per dag eten te gaan. Een grote hoeveelheid in 1x. En een merk die bekend staat om wat meer bot. Van Kivo hebbben ze hier bv altijd behoorlijk harde ontlasting.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
duitse herder
Zeer actief

Ondertussen 3 maanden verder en nogmaals 2x kuur panacur en metrobactin, helaas nog steeds positief getest. Dit keer ook Noah getest (geen klachten) en ook zij heeft het... schiet mij maar lek. Geeft wel weer aan dat er veel honden zijn die giardia hebben zonder klachten.

Maar wat nu? Ik ben 2x bij de holistische dierenarts geweest. Dat heeft wel wat gewerkt, Perry is zelden echt aan de diarree. Maar heel veel verder dan een lege portemonnee ben ik niet gekomen.

Nu kom ik dus weer terug bij de giardex. Zal dat dan werken?
Perry en Noah

Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Re: Giardex ervaringen? Update 14 mei

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Het is nogal hardnekkig zo te horen en er zijn geen garanties .. al die kuren zijn natuurlijk niet goed voor de darmflora ( voor zover die er nu nog dus is) dus misschien gewoon proberen of ook eens kijken voor iets van biogarde en/of darmcompositum en/of parasiet compositum van de groene os of zo en dan een tijdje rust in de tent proberen te kweken. het is maar een idee hoor, maar ik vind het best heftig wat er al allemaal gebeurt is en als dat al niet helpt :(
crutz
Zeer actief
Contacteer:

duitse herder schreef:Ondertussen 3 maanden verder en nogmaals 2x kuur panacur en metrobactin, helaas nog steeds positief getest. Dit keer ook Noah getest (geen klachten) en ook zij heeft het... schiet mij maar lek. Geeft wel weer aan dat er veel honden zijn die giardia hebben zonder klachten.

Maar wat nu? Ik ben 2x bij de holistische dierenarts geweest. Dat heeft wel wat gewerkt, Perry is zelden echt aan de diarree. Maar heel veel verder dan een lege portemonnee ben ik niet gekomen.

Maar is Noah ook al die keren behandeld?

Hier heb ik destijds in 2017 alles behandeld. Heeft haast een jaar en 3x een kuur (dus 2x 5 dagen met pauze) metrazol en 3x een kuur (dus 2x 5 dagen met pauze) panacur gekost maar toen was ik er eindelijk af.

Bij ons hadden ruim 14 dagen 7 besmette honden op ons terrein gelopen dus herbesmetting heeft lang aangehouden ondanks dat de besmette honden na die 14 dagen niet meer geweest zijn.
duitse herder
Zeer actief

S@ndr@ schreef:Het is nogal hardnekkig zo te horen en er zijn geen garanties .. al die kuren zijn natuurlijk niet goed voor de darmflora ( voor zover die er nu nog dus is) dus misschien gewoon proberen of ook eens kijken voor iets van biogarde en/of darmcompositum en/of parasiet compositum van de groene os of zo en dan een tijdje rust in de tent proberen te kweken. het is maar een idee hoor, maar ik vind het best heftig wat er al allemaal gebeurt is en als dat al niet helpt :(
Perry heeft nu 2 maanden lang l glutamine en probiotica gehad. Verder nog 3 weken puur parasitus en verschillende druppeltjes van de holistische dierenarts. Ook geef ik hem weer vitamine c Ivm pus piemel. Heel veel meer kan ik daarin niet doen. Het heerst als een malle, zowel thuis als op mijn werk. Ondertussen herken ik de giardia drollen goed, waardoor ik bazen kan aanspreken. Maar zoals met Noah, daar zie je niks aan. Dus hoeveel zullen het wel niet hebben maar weet je het niet van?
Perry en Noah

Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

volgens mij is het overal, ik denk ook dat als je alle honden test dat ze bijna allemaal wel in een bepaalde mate last hebben, t is alleen dat t actief wordt als er iets aan de hand is met de weerstand of stress gebeuren of iets dergelijks en zie er maar af te komen ja :ugh:
duitse herder
Zeer actief

crutz schreef:
duitse herder schreef:Ondertussen 3 maanden verder en nogmaals 2x kuur panacur en metrobactin, helaas nog steeds positief getest. Dit keer ook Noah getest (geen klachten) en ook zij heeft het... schiet mij maar lek. Geeft wel weer aan dat er veel honden zijn die giardia hebben zonder klachten.

Maar is Noah ook al die keren behandeld?

Hier heb ik destijds in 2017 alles behandeld. Heeft haast een jaar en 3x een kuur (dus 2x 5 dagen met pauze) metrazol en 3x een kuur (dus 2x 5 dagen met pauze) panacur gekost maar toen was ik er eindelijk af.

Bij ons hadden ruim 14 dagen 7 besmette honden op ons terrein gelopen dus herbesmetting heeft lang aangehouden ondanks dat de besmette honden na die 14 dagen niet meer geweest zijn.
Noah is de 1e en 3e keer mee behandeld. Ze vertoont op poep eten na geen klachten. Daarom dacht ik: doe haar nu ook testen, dan hoeft zij ook niet steeds een kuur.
Het enige wat ik nog kan proberen is 5-5-5 aanhouden met panacur en metrobactin. De vorige 3x was het met 14 dagen ertussen.

Het enige fijne is dat zijn ontlasting echt stukken verbeterd is! Al weken geen slijmerige ontlasting gezien, alleen na inspanning vaak dunner dan normaal. Hij poept minder veel en vaak, daarom was ik echt wel positief dat het nu voorbij zou zijn maar helaas. Hij is ook goed opgegroeid, weegt bijna 20 kilo
Perry en Noah

Afbeelding
Nikki90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Hussel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Nikki90 »

Wat vervelend zeg dat Perry er zo mee blijft sukkelen en dat Noah het nu ook heeft.

Ik heb geen ervaring met Giardex, maar wel met Eurologist, Chineese kruiden tegen blaasgruis. Jet reageert meestal nooit zo lekker op kruiden, maar Eurologist ging goed en het werkte super! Ikzelf zou Giardex daarom zeker eens proberen!

Doe je ook zeer regelmatig de dekens waar de honden op liggen zo heet mogelijk wassen? Dweilen met Dettol o.i.d. Of de vloer stomen. En de honden zelf (of in ieder geval hun achterwerk) regelmatig wassen.
duitse herder
Zeer actief

Sowieso tijdens de kuur op dag 3 en 5 alle kleedjes wassen, dat zijn er nogal veel, daarna elke week. Huis doe ik regelmatig met dettol schoonmaken en elke keer na het poepen maak ik Perry zijn kont schoon met doekje. Enige wat ik niet meer mee was zijn de speeltjes. Maar eigenlijk is dat hele wassen natuurlijk ook beetje schijn. 1 stap buiten en ze lopen weer een besmetting op. Het lastige is dat er meerdere honden op mijn werk het hebben; maar hoor het ook in de straat van eigenaren. Ik ben al blij als het is zoals bij Noah. Geen zichtbare klachten, maar ze heeft het blijkbaar wel.

Ik heb toch maar giardex besteld. Zal straks ook maar weer een kuur halen, en dan eens 5-5-5 dagen doen.
Perry en Noah

Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Giardex ervaringen? Update 14 mei

S@ndr@ schreef:volgens mij is het overal, ik denk ook dat als je alle honden test dat ze bijna allemaal wel in een bepaalde mate last hebben, t is alleen dat t actief wordt als er iets aan de hand is met de weerstand of stress gebeuren of iets dergelijks en zie er maar af te komen ja :ugh:
Hier wordt sinds 2018 echt vrij getest. Test altijd als ik een nest heb sinds deze ellende begin 2017. En het nest in 2018 was nog op het oude adres waar de besmetting geweest is die waren vrij. Het nest dit jaar ook. En test dan ook de volwassen honden.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Ik zou eens proberen naar 1x per dag eten te gaan. Een grote hoeveelheid in 1x. En een merk die bekend staat om wat meer bot. Van Kivo hebbben ze hier bv altijd behoorlijk harde ontlasting.
Dan hebben ze mss geen diarree maar kunnen nog steeds giardia hebben.
Ik had een export (die tot 6-7 mnd moest blijven) uitgeplaatst bij de besmettingsbron hier. Deze had door het voer regime daar haast stoepkrijt ontlasting maar testte wel positief op giardia en is dus eerst behandeld voor hij vertrok en daardoor 1 maand later vertrokken.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
sirene schreef:Ik zou eens proberen naar 1x per dag eten te gaan. Een grote hoeveelheid in 1x. En een merk die bekend staat om wat meer bot. Van Kivo hebbben ze hier bv altijd behoorlijk harde ontlasting.
Dan hebben ze mss geen diarree maar kunnen nog steeds giardia hebben.
Dat snap ik maar een hele tijd geen diarree zal de darmen ook meer rust geven. Plus kan het nooit kwaad om het voeren eens helemaal om te gooien als blijkt dat het oude regime niet werkt. Alleen al het feit dat de parasiet niet continu "gevoerd" wordt zou al verbetering kunnen geven. Toen ik het schreef moest ze er s'nachts uit voor Perry en had hij steeds weer zachte ontlasting.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
duitse herder
Zeer actief

Even weer een update. Beide honden krijgen sinds 3 weken giardex, ze hebben geen nieuwe kuur panacur/metrobactin gehad. De eerste 2 weken kregen ze een dubbele dosis Giardex, daarna normale dosis. Je moet het wel echt lang geven, 6-12 weken lang.
Voorzichtig ben ik erg positief erover! Zijn ontlasting is zelden nog dun, poept minder veel en vaak. Ook Noah haar ontlasting is toch verbeterd, bijna nooit meer rommelende darmen. Nu eet ze nog wel steeds poep, ook al is dat wel verminderd. Perry eet alleen nog kattenpoep heb ik het idee.

Al met al zie ik het nu allemaal wel weer positiever dat die giardia ooit weg zal gaan. Over een paar weken ga ik opnieuw testen en kijken of het nu echt weg is.
Perry en Noah

Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

Re: Giardex ervaringen? Update 9 september

Nou helaas blijft Perry een drama op dit gebied, kreeg net weer een bericht dat hij positief is :U: hij heeft nogmaals 3 dagen panacur gehad en ook een goedje van de fokker. Iets met vezels, groene kleine en zaadjes. Dat is 2 weken geleden geweest, sindsdien geen slijmerige ontlasting meer gezien.
Echt, ik weet echt niet meer hoe ik er vanaf moet komen, het blijft gewoon steeds (terug komen?). Noah haar uitslag zal ik morgen wel krijgen, zal mij niks verbazen dat zij het ook weer heeft. En Noah heeft dus echt 0 klachten.
Perry krijgt nog steeds l glutamine en probiotica. Ook druppels voor immuun systeem te verhogen.
Steeds weer panacur/metrobactin lijkt me ook niet oke, maar heb ook geen idee meer wat ik er aan kan doen. Heb nu zoveel geprobeerd, zou alleen ander vlees of brokken kunnen proberen.
Perry en Noah

Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

duitse herder schreef:Nou helaas blijft Perry een drama op dit gebied, kreeg net weer een bericht dat hij positief is :U: hij heeft nogmaals 3 dagen panacur gehad en ook een goedje van de fokker. Iets met vezels, groene kleine en zaadjes. Dat is 2 weken geleden geweest, sindsdien geen slijmerige ontlasting meer gezien.
Echt, ik weet echt niet meer hoe ik er vanaf moet komen, het blijft gewoon steeds (terug komen?). Noah haar uitslag zal ik morgen wel krijgen, zal mij niks verbazen dat zij het ook weer heeft. En Noah heeft dus echt 0 klachten.
Perry krijgt nog steeds l glutamine en probiotica. Ook druppels voor immuun systeem te verhogen.
Steeds weer panacur/metrobactin lijkt me ook niet oke, maar heb ook geen idee meer wat ik er aan kan doen. Heb nu zoveel geprobeerd, zou alleen ander vlees of brokken kunnen proberen.
Bij een besmetting is 3 dagen niet voldoende. Dat is als gewone ontworming. Bij een besmetting moeten ze minimaal 2x 5 dagen krijgen
duitse herder
Zeer actief

Dat weet ik maar de vorige 3x kuur heeft ons ook niet veel verder geholpen :blauwoog:
Perry en Noah

Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

duitse herder schreef:Dat weet ik maar de vorige 3x kuur heeft ons ook niet veel verder geholpen :blauwoog:
Maar dan heeft 3 dagen ook geen zin

Wat zegt de dierenarts?

Ik ben toen bijna 12 maanden en dacht 6 kuren waarvan 5x panacur bezig geweest helaas
duitse herder
Zeer actief

Dierenarts ga ik morgen mee overleggen, heb onderzoek via het woud gedaan. Morgen krijg ik ook de uitslag van Noah, dan weet ik ook wat meer. Al twijfel ik of ik haar nog wil behandelen. Ze heeft geen klachten en is er ondertussen al 12 jaar mee geworden. Besmetting loopt Perry toch wel ergens op vrees ik, niet alleen van Noah. Op mijn werk heerst het namelijk ook als een malle :vaag:
Perry en Noah

Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

duitse herder schreef:Dierenarts ga ik morgen mee overleggen, heb onderzoek via het woud gedaan. Morgen krijg ik ook de uitslag van Noah, dan weet ik ook wat meer. Al twijfel ik of ik haar nog wil behandelen. Ze heeft geen klachten en is er ondertussen al 12 jaar mee geworden. Besmetting loopt Perry toch wel ergens op vrees ik, niet alleen van Noah. Op mijn werk heerst het namelijk ook als een malle :vaag:
Heeft in de tussentijd de dierenarts ook getest. De laatste tijd vage dingen gehoord over giardia en coccodiose besmettingen getest via het Woud. Dat waren wel vrij geteste honden via het Woud en die hadden symptomen en zijn via de dierenarts besmet getest.
Nikki90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Hussel

Ongelezen bericht door Nikki90 »

Nou zeg, wat een ellende steeds :ugh:

Ik zou ook eens inzetten op ander vlees/brokken om dat ook maar geprobeerd te hebben.
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Charlie »

Heb je dit al eens geprobeerd ? Ik weet dat er al veel honden met giardia meegeholpen zijn en de meeste honden hebben dezelfde lijdensweg al afgelegd als jij met je honden meemaakt.... werkt echt heel goed :
https://www.baroen.nl/winkel/anti-onged ... tom-detail
Groetjes Charlie

Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

Charlie schreef:Heb je dit al eens geprobeerd ? Ik weet dat er al veel honden met giardia meegeholpen zijn en de meeste honden hebben dezelfde lijdensweg al afgelegd als jij met je honden meemaakt.... werkt echt heel goed :
https://www.baroen.nl/winkel/anti-onged ... tom-detail
Die tip heb ik vaker gehad, toch maar eens in verdiepen.

Positieve is dat Noah negatief is getest!! Zij heeft vorige keer ook positief getest en daarna giardex gehad voor 11 weken. En in augustus 3 dagen panacur. Bij haar heeft het dus wel gewerkt die giardex.

Voor nu ga ik toch nogmaals kuur geven panacur/metrobactin maar dan 5-5-5 ipv 5-14-5. En meteen erachteraan weer giardex zodat de darmen onaantrekkelijk blijven voor giardia.
Noah behandel ik niet, kan altijd nog giardex gaan geven.
Perry en Noah

Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Wat vervelend dat hij maar steeds positief blijft zeg. Heeft hij nu ook echt symptomen?

Ik zou het echt gaan zoeken in het totaal veranderen van zijn voeding. Minder/geen koolhydraten (KVV) en minder keren op een dag voeren. En zolang hij positief test geen probiotica want de giardia schijnt dol te zijn op probiotica.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Op mijn werk worden dieren alleen nog behandeld zolang ze symptomen hebben (dit op advies van de faculteit in Gent). Veel dieren zullen altijd drager zijn en blijven van giardia, zelfs na weken/maanden aan een stuk behandelen.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

~Tine~ schreef:Op mijn werk worden dieren alleen nog behandeld zolang ze symptomen hebben (dit op advies van de faculteit in Gent). Veel dieren zullen altijd drager zijn en blijven van giardia, zelfs na weken/maanden aan een stuk behandelen.
Moet ik dan zien als bijvoorbeeld het herpesvirus van de koortslip. Je draagt het altijd bij je maar hebt er alleen bij verminderde weerstand last van?
Ik dacht dat giardia wel altijd schadelijk was voor de darmen, ook al zijn er niet direct symptomen.
Vic is ook minimaal 1x per jaar wel weer de pineut.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ach wat een ellende :ugh:
Met Jessie ben ik er ook wel een jaartje mee bezig geweest, die had giardia en coccidiose (op het laatste zou ik ook even laten testen als ik jou was).
Kook je ook de eet- en waterbakken uit? En speeltjes ook steeds uitkoken. Stoffen speeltjes wassen en/of heel lang in de volle zon hangen.
Het is echt een gelazer. Hier uiteindelijk er vanaf gekomen door steeds maar weer de panacur en metrobactin te geven.
Overigens at Jessie toen ook bergen stront :kotz: het lijkt wel iets met elkaar te maken te hebben inderdaad (wel echt proberen te voorkomen, want
door het poep eten kunnen ze ook weer besmet raken).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”