Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uitslag Embark Bella: tikkeltje teleurgesteld ;)

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Persistence
Zeer actief

Uitslag Embark Bella: tikkeltje teleurgesteld ;)

Ongelezen bericht door Persistence »

Eergister kreeg ik de uitslagen van de medische checks binnen, waar ik een beetje van schrok. Kom ik zo op terug.

Vanavond de rasuitslag:

Klikker!

Nu staat er onderaan bij de Supermutt: mogelijk Australian Shepherd, maar er staat geen Supermutt in de uitslag... :hmmm:
Of moet ik de European Villagedog als Supermutt zien (is het natuurlijk wel, maar ik dacht dat bij anderen Supermutt als 'los' percentage erbij stond).
Gewoon een schoffie dus :Q: , en géén Kees wat velen (en ik ook wel) hadden gedacht. Sheltie en iets jack russels (boerenfox) had ik verwacht, in wat hogere mate eigenlijk.

De health checks:

Op 2 dingen is een verhoogd risico (rood), maar hoe moet ik dit nu precies lezen? Willen jullie even meekijken naar de onderstreepte gedeeltes?
Intervertebral Disc Disease (Type I)
Chondrodystrophy and Intervertebral Disc Disease, CDDY/IVDD, Type I IVDD

Bella inherited one copy of the variant we tested

Health State Visual
Bella is at increased risk for Type I IVDD

How to interpret this result
Bella has one copy of an FGF4 retrogene on chromosome 12 and is at increased risk for Type I IVDD. Bella would also be expected to have an intermediate chondrodystrophic phenotype (slightly short legs relative to body length). Please consult with your veterinarian to discuss preventative and monitoring measures for Bella.

What is Type I IVDD ?
Chondrodystrophy (CDDY) refers to the relative proportions between dogs' legs and body. Dogs with chondrodystrophy have shorter legs and a longer body. An extreme example of this is a Dachshund or Corgi. Type I Intervertebral Disc Disease (IVDD) refers to a health condition affecting the discs that act as cushions between vertebrae. With Type I IVDD, affected dogs can have a disc event where it ruptures or herniates towards the spinal cord. The pressure on the spinal cord causes neurologic symptoms.

About Type I IVDD
When signs & symptoms develop in affected dogs
Signs of CDDY are recognized in puppies as it affects body shape. IVDD is usually first recognized in adult dogs, with breed specific differences in age of onset.

Signs & symptoms
There may be no obvious proportional differences in a dog with one copy of this variant. Dogs with two copies of this variant have characteristically short and bowed legs with a relatively long body. Signs of IVDD include neck or back pain, a change in your dog's walking pattern (including dragging of the hind limbs), and paralysis. These signs can be mild to severe and should be monitored closely.

How vets diagnose this condition
For CDDY, dogs with one copy of this variant may have mild proportional differences in their leg length. Dogs with two copies of this variant will often have visually longer bodies and shorter legs. For IVDD, a neurological exam will be performed on any dog showing suspicious signs. Based on the result of this exam, radiographs to detect the presence of calcified discs or advanced imaging (MRI/CT) to detect a disc rupture may be recommended.

How this condition is treated
IVDD is treated differently based on the severity of the disease. Mild cases often respond to medical management which includes cage rest and pain management, while severe cases are often treated with surgical intervention. Both conservative and surgical treatment should be followed up with rehabilitation and physical therapy.

Actions to take if your dog is affected
Follow veterinary advice for diet, weight management, and daily exercise.
Ramps up to furniture, avoiding flights of stairs, and using a harness on walks will also help minimize some of the risk of an IVDD event.
More information
Please note that this variant is extremely common in many small and chondrodystrophic dog breeds. In these breeds, this variant may not be the strongest predictor of IVDD risk compared to other genetic or environmental factors.

Gene name
FGF4 - chr12

Inheritance type
Dominant
Wat betekent het nu dat ze 1 copy heeft? Is ze dan drager of lijder? Want op andere zaken is ze drager, maar staat er geen 'increased risk' bij en daar staat bij Inheritance type: Recessive en hierbij Dominant.
Ik zou heel graag agility met haar willen doen, maar ik vraag me af of dit dan wel kan met een 'dwergtype'.
Hereditary Cataracts
Hereditary Cataracts, Early-Onset Cataracts, Juvenile Cataracts

Bella inherited one copy of the variant we tested

Health State Visual
Bella is at some increased risk for developing Hereditary Cataracts

What does this result mean?
Our research indicates that this genetic variant is likely to increase the risk that Bella will develop this disease.

Scientific Basis
Research studies for this variant have been based on dogs of other closely related breeds. While dogs of Bella’s breed makeup have not yet been the focus of research studies, our data indicates that Bella is likely to be at increased risk.

What is Hereditary Cataracts ?
Cataracts are the result of a progressive disease of the lens. The lens is normally a transparent structure of precisely organized fibers that lives in the pupil and focuses light. Cataracts cause the lens fibers to become disordered and turns the lens into a milky blue color. The lens is no longer transparent, light fails to reach the retina, and blindness is the end result. With this genetic mutation, dogs can develop cataracts at only a few weeks to months of age.

About Hereditary Cataracts
When signs & symptoms develop in affected dogs
While cataracts are typically a disease of the aged dog and can be associated with other eye diseases (these would be termed secondary cataracts), mutations in the HSF4 gene cause cataracts to form at an accelerated rate in comparatively young dogs (approximately 2-7 years of age).

Signs & symptoms
Affected dogs will first show a cloudy haze in their pupil that becomes progressively more milky blue to crystalline in appearance. Vision will become progressively worse, and dogs may start bumping into furniture, be more hesitant on steps, and run into walls or doorways.

How vets diagnose this condition
Veterinarians will examine your dog’s eyes, and may use a light or lens to assist in the diagnosis. Please note that there are other ocular diseases that are commonly mistaken for cataracts so be sure to have your dog evaluated by a veterinarian.

How this condition is treated
Surgical correction by a veterinary ophthalmologist is currently the only treatment available to restore your dog’s vision. The other alternative is careful monitoring and lifestyle changes to make your dog’s blindness more manageable.

Actions to take if your dog is affected
The best care you can provide your dog is seeking the expert opinion of your veterinarian for an accurate diagnosis and determining whether or not a specialty consult for surgery is required.
More information
This mutation was first identified in the Australian Shepherd.

Gene name
HSF4

Inheritance type
Dominant
Ik zie nog geen blauwe waas in haar ogen en zie ook dat het dit tussen de 2-7 jaar voorkomt dus dat parkeer ik nog even.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Uitslag Embark Bella: tikkeltje teleurgesteld ;)

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Die eerste is nog niet zo lang geleden langs gekomen. Op dogzine staat daar een artikel over. Zit nu op m'n telefoon, dus kan niet even snel de link opzoeken.

Die cataract is wel heel jammer. Hou er rekening mee dat ze op vrij jonge leeftijd stukje bij beetje haar zicht zal gaan verliezen. Dus eerst in het donker onzekerder, later ook overdag. En begin vast te trainen op betrouwbaar op stem-aanwijzingen te reageren. Speeltjes met geluid gebruiken. Dat soort dingen. Dan kun je het voor haar zo gemakkelijk mogelijk maken als de staar inderdaad merkbaar wordt
Persistence
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Die eerste is nog niet zo lang geleden langs gekomen. Op dogzine staat daar een artikel over. Zit nu op m'n telefoon, dus kan niet even snel de link opzoeken.

Die cataract is wel heel jammer. Hou er rekening mee dat ze op vrij jonge leeftijd stukje bij beetje haar zicht zal gaan verliezen. Dus eerst in het donker onzekerder, later ook overdag. En begin vast te trainen op betrouwbaar op stem-aanwijzingen te reageren. Speeltjes met geluid gebruiken. Dat soort dingen. Dan kun je het voor haar zo gemakkelijk mogelijk maken als de staar inderdaad merkbaar wordt
Ah je moet daar abonnee van zijn zien ik, dat ben ik niet. Mocht je weten in welke uitgave dat was, dan kan ik het los bestellen.

Ik wordt eerlijk gezegd een beetje verdrietig van je reactie over de staar, hoewel je het ongetwijfeld goed bedoeld. De dingen die ik graag met haar wilde doen als sporthondje, hardlopen en agility lijken zo eigenlijk niet echt haalbaar.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Persistence schreef:
Fotogravinnetje schreef:Die eerste is nog niet zo lang geleden langs gekomen. Op dogzine staat daar een artikel over. Zit nu op m'n telefoon, dus kan niet even snel de link opzoeken.

Ah je moet daar abonnee van zijn zien ik, dat ben ik niet. Mocht je weten in welke uitgave dat was, dan kan ik het los bestellen.

Ik wordt eerlijk gezegd een beetje verdrietig van je reactie over de staar, hoewel je het ongetwijfeld goed bedoeld. De dingen die ik graag met haar wilde doen als sporthondje, hardlopen en agility lijken zo eigenlijk niet echt haalbaar.
Is een openbaar artikel op hun site
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Nou ja een verhoogd risico wil uiteraard nog niet zeggen dat ze het krijgt. Ik zou het gewoon goed in de gaten houden.
Afbeelding
Doyaquba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Persistence schreef:
Wat betekent het nu dat ze 1 copy heeft? Is ze dan drager of lijder? Want op andere zaken is ze drager, maar staat er geen 'increased risk' bij en daar staat bij Inheritance type: Recessive en hierbij Dominant.
Ik zou heel graag agility met haar willen doen, maar ik vraag me af of dit dan wel kan met een 'dwergtype'.
Lijder omdat het dus een dominante trait is. Als ze 1 copy heeft maar het is recessief heb je 2 kopiën van het gen nodig om lijder te zijn en 1 is daar drager. Bij een dominante gen(mutatie) is dat 1 om lijder te zijn. Daar heb je geen dragers bij, alleen dubbel positief en enkel, wat voor de overerving wel relevant is maar voor jou niet dan neem ik aan.

Er was inderdaad een topic over laatst, dat eerste.

Wat de staar betreft, het is geen garantie natuurlijk dat ze het krijgt. Je kan je voorbereiden op het ergste, maar misschien krijgt ze nooit ergens last van, dat hopen we dan maar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Je kunt gewoon beginnen met de training. Zolang het gaat, gaat het. Ik zou het zeker niet bij voorbaat maar laten omdat ze mogelijk steeds slechter kan gaan zien
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Ik zou me er voorál niet druk over maken nu. Mijn hemel, ik zou echt nooit zo een test bij mezelf willen afnemen om dan te weten te komen dat ik
-op mijn 45e wellicht reuma krijg
-op mijn 60e mogelijk een tumor
-zwakke dit, dat en zus en zo heb.

En voor de rest wat Zinodo al zei. Honden kunnen zich, net als andere dieren, ontzettend goed aanpassen aan mogelijke handicaps.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
georges
Zeer actief
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher

Ongelezen bericht door georges »

Zoals de rest al zegt : wat er nu niet is, moet je nog niet om treuren. Wie weet heeft ze voor de rest van haar leven perfecte oogjes. Ik kan me voorstellen dat het niet het nieuws is dat je verwacht had, maar aan de andere kant is het wel gewoon een lijstje waar je mee rekening kan houden de dag dat je iets van symptomen ziet die op staar zouden kunnen wijzen.

Maar dat is nu helemaal nog niet, dus geniet gewoon van je kleine monstermeisje ! En die agility in elk geval gewoon gaan doen.
Persistence
Zeer actief

Arggh ik had reactie geschreven op de quotes maar die verkloot door iets verkeerd te kopieren :gvd:
Dan maar even zo:

Fotogravinnetje: bedankt voor je link! Het kan inderdaad geen kwaad om meer op stem te trainen, want ik train nu nagenoeg alles met gebaren, simpelweg omdat dat bij Victor het beste werkt en Bella er ook goed op reageert.

Doyaquba: Bedankt voor je uitleg, zo snap ik het! Ik denk helaas toch niet dat het alleen voor de vererving geldt, er staat dat er een hoger risico voor haar haarzelf is en in het artikel van Dogzine lees ik dit:
FGF4
FGF4 staat voor fibroblast growth factor 4, een groeifactor-gen dat een rol speelt bij de ontwikkeling van beenderen in de embryonale fase. Een aanname van de onderzoekers is dat dit gen ook invloed kan hebben op het proces waarin de gel-achtige structuur van de nucleus pulposus verkalkt; met IVDD als gevolg.
...
Honden met één kopie van het gen zijn iets kleiner dan ze zouden zijn zonder, honden met twee kopieën zijn nog kleiner. Voor de mogelijke verandering aan de tussenwervelschijven waar de mutatie mee in verband wordt gebracht zou één kopie van het gen echter voldoende zijn. Er zijn nog geen duidelijke aanwijzingen dat honden met twee kopieën meer risico lopen op IVDD dan honden met één kopie.
Miezemuis, Zinodo: natuurlijk is het nog niet zover, en misschien komt het ook nooit zover. Maar rennend in het bos over boomwortels en stronken en een agilityparcours lijkt me verdomd lastig als je weinig ziet. En anders wordt het gewoon over het strand rennen ofzo. Uiteraard vinden we er wel wat op. Precies wat je zegt Zinodo, een tegenvaller maar niet het eind van de wereld. :J:

Crescent, Cleva: ik ben even pessimistisch en het glas is halfvol. Stomme test. Dit soort dingen blijven bij mij gewoon altijd knagen in het achterhoofd. En natuurlijk weet ik dat er vanalles kan gebeuren waar je toch geen invloed op hebt. Het voelt nu gewoon klote.
Doyaquba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Ik bedoelde qua overerving dat ze met 1 kopie dus de helft vd nakomelingen ermee zou opzadelen en met 2 kopieën alle nakomelingen. Mits de reu vrij is.

Voor haarzelf is het even erg. Hopelijk krijgt ze er gewoon geen last van, ze lijkt niet kleinbenig toch? Een kans op een ziekte is ook niet meer dan dat. Een kans.

Als de kans normaal 1% is en hij is nu 2 keer zo groot is het alsnog maar 2%. Zolang ze gezond is is ze gezond, denk dat je het zo moet zien. En dus gewoon lekker die sporten doen, want stel ze krijgt staar met 7 jaar oud...dan heeft ze tot die tijd wel lekker al die dingen gedaan die je wil
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Persistence schreef:Arggh ik had reactie geschreven op de quotes maar die verkloot door iets verkeerd te kopieren :gvd:
Dan maar even zo:

Fotogravinnetje: bedankt voor je link! Het kan inderdaad geen kwaad om meer op stem te trainen, want ik train nu nagenoeg alles met gebaren, simpelweg omdat dat bij Victor het beste werkt en Bella er ook goed op reageert.

Doyaquba: Bedankt voor je uitleg, zo snap ik het! Ik denk helaas toch niet dat het alleen voor de vererving geldt, er staat dat er een hoger risico voor haar haarzelf is en in het artikel van Dogzine lees ik dit:
FGF4
FGF4 staat voor fibroblast growth factor 4, een groeifactor-gen dat een rol speelt bij de ontwikkeling van beenderen in de embryonale fase. Een aanname van de onderzoekers is dat dit gen ook invloed kan hebben op het proces waarin de gel-achtige structuur van de nucleus pulposus verkalkt; met IVDD als gevolg.
...
Honden met één kopie van het gen zijn iets kleiner dan ze zouden zijn zonder, honden met twee kopieën zijn nog kleiner. Voor de mogelijke verandering aan de tussenwervelschijven waar de mutatie mee in verband wordt gebracht zou één kopie van het gen echter voldoende zijn. Er zijn nog geen duidelijke aanwijzingen dat honden met twee kopieën meer risico lopen op IVDD dan honden met één kopie.
Klopt. Het is een dominante eigenschap, dus één kopie is voldoende om het tot uiting te laten komen. Het ding met het gen is wel, er is nog amper bekend hoe groot dat vergrote risico dan is. Ik denk zelf dat van bijna alle middelgrote rassen (Spaniels, Beagles, Tollers etc) een groot deel van de populatie één of twee kopieën heeft. En het is geen algemeen bekend iets dat middelgrote honden een verhoogde kans hebben op een acute hernia. Ofwel, maar dit is m'n eigen aanname; ik denk dat het allemaal wel meevalt. Op basis van alleen dit gen dan. Binnen de Toller wordt er nu heel fanatiek op getest en ik zie dat er bepaalde honden zijn met één of twee kopieën die last hebben, en meerdere honden in die lijn. En net zo veel die er nooit iets van merken. Dus het kan haast niet anders dan dat er meerdere genen een rol spelen, maar daar doen de onderzoekers op dit moment helaas nog niks mee..

Ik heb Segno ook laten testen bij Embark (breeders kit) en die bleek ook één kopie van het gen. Ik kreeg een mail met daarin dat ik haar moet uitlaten aan een tuigje en ze niet meer zelf in de auto mag springen. Sorry, maar nee :LOL: Ze gaat gewoon hond zijn, in haar lijn zijn geen rugproblemen bekend en dat zegt me meer dan deze gentest op dit moment. En verder moet een hond ook gewoon hond kunnen zijn.
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Over die rasuitslag. Ze is een kruising boerenfox toch? Dan was zo'n uitslag wel te verwachten denk ik. Een scheutje terrier, scheutje collie, scheutje van alles.

Die gezondheidstest kan ik me voorstellen dat het wel even flink balen is. Maar wat anderen ook zeggen, het zegt net zoveel wel iets als niks. Ze is nu een mooi gezond blij hondje. Je kan er misschien een klein beetje rekening mee houden door haar rug niet te overbelasten en ook duidelijk stemcommando's aan te leren. Maar verder, gewoon lekker doen wat je al deed en wilde doen.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Zinodo schreef:
Persistence schreef: Ik wordt eerlijk gezegd een beetje verdrietig van je reactie over de staar, hoewel je het ongetwijfeld goed bedoeld. De dingen die ik graag met haar wilde doen als sporthondje, hardlopen en agility lijken zo eigenlijk niet echt haalbaar.
Over andere dingen weet ik niet genoeg om advies over te geven, maar dit begrijp ik. Heel zuur. Maar het is ten eerste nog niet zo ver, ze heeft haar zicht nu nog. En ten tweede, een slechtziende hond is niet gelijk gehandicapt. Hardlopen is geen probleem, zelfs bikejoring ging geweldig, totdat we om andere redenen daarmee moesten stoppen. Ja, je moet leren aanwijzen en kijken voor haar, en omgeving inschatten, maar sport is niet uitgesloten gewoon omdat oogjes het niet goed doen. Ze kunnen veel, echt veel, ook al krijg je soms een beetje idiote situaties zoals struikelen over een stoep die net iets hoger of lager is dan de gemiddelde stoep of zo. En je hebt in ieder geval tijd om haar erop voor te bereiden, ook al weet je nog niet zeker dat ze het krijgt. Je kan haar nu dingen uitleggen die ze met beperkt zicht slecht kan begrijpen. Ik kan me voorstellen dat het nu voelt als een schop in je buik maar het is geen einde van de wereld. :knuffel:
Ik snap inderdaad die trap in de buik ook goed voorstellen, maar ga gewoon lekker trainen op je stem en hopelijk heb je het nooit nodig. Mijn zus haar husky is volledig blind geworden door acute glaucoom. Eerst blind aan één oog, vier maanden later ook het andere oog. Beide operatief verwijderd en mijn zus haar wereld stortte in. Ze heeft haar husky's altijd voor de step of de slee en kon zich niet indenken dat dat ooit nog mogelijk was. Maar haar hond bleek dus zó goed getraind te zijn op aanwijzingen van mijn zus, dat ze alles nog kan. Inclusief loslopen op de hei. Natuurlijk is ze iets voorzichtiger, maar mijn zus kan haar heel goed sturen als ze op een boom dreigt af te stormen.

We gaan er gewoon vanuit dat Bella de mazzel heeft dat de oogproblemen nooit tot uiting komen. Daarnaast zou ik er voor kiezen een afspraak in te plannen met een orthomanueel dierenarts om te overleggen wat die IVDD precies inhoudt en om afspreken dat je ieder jaar even langs komt voor een check ofzo. Verder onderneem je gewoon alles met haar wat je sowieso al van plan was :)
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Even heel kort,

Naast dominant overerfbare en recessief overerfbare aandoeningen bestaat ook nog intermediate.

Die vergeet iedereen tot nu toe in de reacties.

Komt ook omdat daar op scholen en verder veel minder aandacht aan besteed wordt.

Ik vermoed door de manier waarop ze het hier stellen dat die korte poten aandoening zo'n intermediare is.

Zo kort mogelijk uitgelegd:
Bij recessieve kenmerken moet je die van beide ouders gekregen hebben om hem tot uitdrukking te laten komen.
Heb je er 1 dan noem je het drager, kun je hem wel doorgeven maar zelf de kenmerken niet.

Bij dominant overerfbare kenmerken moet je 1 kopie hebben, 2 kan.
Maar als je er 1 hebt, heb je de kenmerken.

Intermediate betekent bij 2 kopieën zeer duidelijk de kenmerken, bij 1 kopie een beetje en bij geen niet.

(Rode erwt x witte erwt geeft roze erwt, dat idee)

(Er zijn nog meer mogelijkheden, maar dan moet ik erg ver de genetica induiken en voor het verhaal van Bella lijkt dat niet nodig)

Wat betekent deze uitslag?
Dat ze dus 1 kopie heeft van een gen dat korte poten kán geven en soms rugaandoeningen kán geven.

In hoeverre dit bij haar tot uiting komt?
Voorlopig heeft ze alvast geen korte poten in ieder geval.

Eigenlijk zegt deze uitslag niets meer dan dat ze héél misschien ooit last van haar rug krijgt.
Dat geldt natuurlijk voor iedere hond, dat dat kán gebeuren...
Alleen jij hebt nu een gen waar je dat dan misschien aan kunt koppelen bij Bella.
Betekent dat dat ze rugpijn krijgt? Nee hoor, is absoluut niet gezegd.
Betekent dat dat als ze rugpijn krijgt, dat dat door dit gen komt? Dat zóu kunnen maar hoeft niet eens...

Het risico met dit soort tests is dat je minutieus alles in de gaten gaat zitten houden, en daardoor vergeet om gewoon te leven...

Ik zou vooreerst maar gewoon lekker de spirt ingaan met haar.
Een goede conditie van spieren, gewrichten, pezen en banden is namelijk áltijd verstandig, en laat je die nou net krijgen van sporten... :wink:

De tweede aandoening lees ik later vandaag even.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Even over de rasuitslag: bij die van Guus van Laeken stond de supermutt er ook niet los bij. De supermutt is de Village dog. Wel opvallend dat Guus grotendeels een West European Village dog is, en Bella een 'gewone' European Village dog.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Persistence schreef:
Vanavond de rasuitslag:

Klikker!

Nu staat er onderaan bij de Supermutt: mogelijk Australian Shepherd, maar er staat geen Supermutt in de uitslag... :hmmm:
Of moet ik de European Villagedog als Supermutt zien (is het natuurlijk wel, maar ik dacht dat bij anderen Supermutt als 'los' percentage erbij stond).
Gewoon een schoffie dus :Q: , en géén Kees wat velen (en ik ook wel) hadden gedacht. Sheltie en iets jack russels (boerenfox) had ik verwacht, in wat hogere mate eigenlijk.
Ik zou daarover een e-mail sturen naar Embark. (Dat zou ik als ik Laeken was trouwens ook doen ;) )
Een Village Dog is namelijk niet hetzelfde als een supermutt, maar hoe dat precies zit ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Ik heb contact gehad met Embark over de resultaten van Abel, maar Abel is 100% Village Dog en er wordt met geen woord gesproken over een supermutt. Bij hem is echt geen enkel spoor van een rashond gevonden, dus zijn voorouders waren allemaal ook 100% Village Dog. Ik vermoed dat ze hier best veel vragen over krijgen en dat het grotendeels een standaard antwoord zal zijn, maar ik zie op de Facebookpagina ook wel eens antwoorden voorbij komen die echt heel specifiek over de betreffende hond gaan. Daar nemen ze dan blijkbaar toch wel even de tijd voor.
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Het was Manipi die pas ook die uitslag over Type I IVDD heeft gekregen. Ik schrok daar ook best wel van, vooral omdat hij een huppeltje heeft wat mogelijk uit zijn rug komt. Maar de fysio weet zeker dat hij nu geen hernia heeft. Manipi vindt het namelijk heerlijk om overstrekt op zijn rug op je schoot te liggen. Een hond met een hernia zou dat absoluut niet kunnen, aldus de fysio.
Ik maakte me er ook erg druk om. De fysio adviseerde om niet te gaan hardlopen met hem en behendigheid in de toekomst moest ik ook maar niet aan denken.
Na alle reacties hier te hebben gelezen heb ik net gelijk een canicrosstuig voor hem gekocht! :mrgreen: Ik houd hem goed in de gaten en zie wel of het goed gaat!

Hoe zwaar is Bella? Ze lijken qua bouw wel een beetje op elkaar. Manipi is ook niet echt laagbenig, maar hoogbenig kan je hem ook niet noemen. Manipi is driekwart East European Villagedog en een kwart Russeltype.

Ik snap dat je baalt, maar hopelijk hebben de reacties je een beetje gerustgesteld!
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Ik hoop ook dat alle reacties je een beetje hebben gerustgesteld. Als ik jou was was ik ook geschrokken en verdrietig. Je rekent daar natuurlijk niet op als je allerlei leuke toekomstplannen aan het maken bent!

Maar, zoals iedereen eigenlijk ook al zegt: gewoon lekker doorgaan met je plannen en goed naar haar kijken. Dit kan je in je achterhoofd meenemen maar het moet niet leidend zijn.

Even een flinke baaldag en dan hup, weer door met lol maken!
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Nog even een aanvulling op CDDY: alle honden met 1 of 2 kopieën van het gen hebben afwijkingen aan de tussenwervelschijven. Die afwijkingen hebben ze al als pup en zijn zichtbaar op een CT-scan. Dat hoeft niet perse problemen op te leveren maar er wordt vanuit gegaan dat die afwijkingen het risico op IVDD verhogen.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Persistence
Zeer actief

Heb het even laten bezinken en ben er weer. We gaan vanavond starten met doggydance, iets waarvan ik dacht dat ik dat nooit ging doen :LOL: Maar dan zijn we in elk geval wekelijks even lekker 1 op 1 bezig totdat het volgende seizoen van start gaat. Trucjes leren vind ze namelijk ook heel leuk en dan kan ik wat meer focus op de stem leggen.
Doyaquba schreef:Ik bedoelde qua overerving dat ze met 1 kopie dus de helft vd nakomelingen ermee zou opzadelen en met 2 kopieën alle nakomelingen. Mits de reu vrij is.

Voor haarzelf is het even erg. Hopelijk krijgt ze er gewoon geen last van, ze lijkt niet kleinbenig toch? Een kans op een ziekte is ook niet meer dan dat. Een kans.

Als de kans normaal 1% is en hij is nu 2 keer zo groot is het alsnog maar 2%. Zolang ze gezond is is ze gezond, denk dat je het zo moet zien. En dus gewoon lekker die sporten doen, want stel ze krijgt staar met 7 jaar oud...dan heeft ze tot die tijd wel lekker al die dingen gedaan die je wil
Maeve schreef: Klopt. Het is een dominante eigenschap, dus één kopie is voldoende om het tot uiting te laten komen. Het ding met het gen is wel, er is nog amper bekend hoe groot dat vergrote risico dan is. Ik denk zelf dat van bijna alle middelgrote rassen (Spaniels, Beagles, Tollers etc) een groot deel van de populatie één of twee kopieën heeft. En het is geen algemeen bekend iets dat middelgrote honden een verhoogde kans hebben op een acute hernia. Ofwel, maar dit is m'n eigen aanname; ik denk dat het allemaal wel meevalt. Op basis van alleen dit gen dan. Binnen de Toller wordt er nu heel fanatiek op getest en ik zie dat er bepaalde honden zijn met één of twee kopieën die last hebben, en meerdere honden in die lijn. En net zo veel die er nooit iets van merken. Dus het kan haast niet anders dan dat er meerdere genen een rol spelen, maar daar doen de onderzoekers op dit moment helaas nog niks mee..

Ik heb Segno ook laten testen bij Embark (breeders kit) en die bleek ook één kopie van het gen. Ik kreeg een mail met daarin dat ik haar moet uitlaten aan een tuigje en ze niet meer zelf in de auto mag springen. Sorry, maar nee :LOL: Ze gaat gewoon hond zijn, in haar lijn zijn geen rugproblemen bekend en dat zegt me meer dan deze gentest op dit moment. En verder moet een hond ook gewoon hond kunnen zijn.
Bedankt voor jullie uitleg. :ok: Ik was toch al niet van plan een nestje met haar te nemen.
Tja, is ze kleinbenig… hoe weet/meet je dat? Ik heb wel steeds gezegd dat ze erg korte pootjes heeft en een vrij lange rug, maar het is ook weer niet zo dat ze teckel pootjes heeft. Zal straks nog een foto posten van de zijkant.

Ik had het inderdaad gelezen van de tollers. Op de Embark site stond dat Type 1 IVDD ook bij bijna alle cocker en clumber spaniels gezien wordt.
hakunamatata schreef:Over die rasuitslag. Ze is een kruising boerenfox toch? Dan was zo'n uitslag wel te verwachten denk ik. Een scheutje terrier, scheutje collie, scheutje van alles.

Die gezondheidstest kan ik me voorstellen dat het wel even flink balen is. Maar wat anderen ook zeggen, het zegt net zoveel wel iets als niks. Ze is nu een mooi gezond blij hondje. Je kan er misschien een klein beetje rekening mee houden door haar rug niet te overbelasten en ook duidelijk stemcommando's aan te leren. Maar verder, gewoon lekker doen wat je al deed en wilde doen.
Klopt, boerenfox-sheltie stond er in haar paspoort. Ik had zelf wat meer specifieke rassen verwacht, of meer 50/50 eigenlijk.
Nu ik dit weet ga ik er wel rekening mee houden door haar niet te vaak van dingen af te laten springen.
Tamara81 schreef:Leuke ras uitslag! Sheltie x boerenfox type x village dog. Ze ziet er ook zo mooi en leuk uit!

Dat van de gezondsheids uitslagen is klote ja. Je maakt al met kloppend hart de test open en dan lees je over de erfelijke aandoeningen van Bella. Het is nu nog zo vers dat ik wel snap dat je bezorgd bent... maar er is niks ernstigs aan de hand. Bella is een gezond hondje; er zijn alleen wat dingen waar je rekening mee zou kunnen houden. Dit is juist ook het fijne van die health test, hoe eng het ook is om de uitslag in te zien: je weet nu waar je rekening mee kunt houden. Gewoon doorgaan zoals je momenteel met haar bezig bent en zoals hierboven beschreven is wat training doen om haar op geluiden te laten reageren. Gelukkig is het belangrijkste zintuig voor onze hond het reukorgaan en kunnen honden met slecht tot geen zicht nog goed uit de voeten/poten komen. Zie Doortje van Zinodo.

En voor de rest wat Zinodo al zei. Honden kunnen zich, net als andere dieren, ontzettend goed aanpassen aan mogelijke handicaps.
Zeg dat! Voor mezelf moet ik er niet aan denken om de uitslag van een gezondheidstest in te zien. Toen ik de uitslag van de test van Feta opende kreeg ik bij voorbaat al een hartverzakking bij het idee wat ze allemaal onder de leden zou kunnen hebben.[/quote]

Ik had eigenlijk niks verwacht van de health check omdat ze een kruising is, beetje naief misschien… wilde vooral de rassen weten :wink:
Ik wist helemaal niet dat Zinodo het dus over haar Doortje had die blijkbaar ook slechtziend is! Joh.
Was bij Feta alles in orde?
natalie schreef:
Ik snap inderdaad die trap in de buik ook goed voorstellen, maar ga gewoon lekker trainen op je stem en hopelijk heb je het nooit nodig. Mijn zus haar husky is volledig blind geworden door acute glaucoom. Eerst blind aan één oog, vier maanden later ook het andere oog. Beide operatief verwijderd en mijn zus haar wereld stortte in. Ze heeft haar husky's altijd voor de step of de slee en kon zich niet indenken dat dat ooit nog mogelijk was. Maar haar hond bleek dus zó goed getraind te zijn op aanwijzingen van mijn zus, dat ze alles nog kan. Inclusief loslopen op de hei. Natuurlijk is ze iets voorzichtiger, maar mijn zus kan haar heel goed sturen als ze op een boom dreigt af te stormen.

We gaan er gewoon vanuit dat Bella de mazzel heeft dat de oogproblemen nooit tot uiting komen. Daarnaast zou ik er voor kiezen een afspraak in te plannen met een orthomanueel dierenarts om te overleggen wat die IVDD precies inhoudt en om afspreken dat je ieder jaar even langs komt voor een check ofzo. Verder onderneem je gewoon alles met haar wat je sowieso al van plan was :)
Poeh wat een verhaal, maar wat een aanpassingsvermogen zeg! We doet sowieso jaarlijks een algemene check up bij de dierenarts. Is een orthomanueel dierenarts weer wat anders dan een fysio? Mocht agility nu wel lukken, dan was ik ook wel van plan om op regelmatige basis een bezoekje te brengen aan de fysio.
Persistence
Zeer actief

Re: Uitslag Embark Bella: tikkeltje teleurgesteld [emoji6]

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zie hier wat pootjesfoto’s. Voor mijn gevoel staat haar achterhand wat hoger dan haar voorhand. Heeft ze nou korte pootjes of niet?

Afbeelding
Persistence
Zeer actief

Habibi schreef:
...
In hoeverre dit bij haar tot uiting komt?
Voorlopig heeft ze alvast geen korte poten in ieder geval.

Eigenlijk zegt deze uitslag niets meer dan dat ze héél misschien ooit last van haar rug krijgt.
Dat geldt natuurlijk voor iedere hond, dat dat kán gebeuren...
Alleen jij hebt nu een gen waar je dat dan misschien aan kunt koppelen bij Bella.
Betekent dat dat ze rugpijn krijgt? Nee hoor, is absoluut niet gezegd.
Betekent dat dat als ze rugpijn krijgt, dat dat door dit gen komt? Dat zóu kunnen maar hoeft niet eens...

Het risico met dit soort tests is dat je minutieus alles in de gaten gaat zitten houden, en daardoor vergeet om gewoon te leven...

Ik zou vooreerst maar gewoon lekker de spirt ingaan met haar.
Een goede conditie van spieren, gewrichten, pezen en banden is namelijk áltijd verstandig, en laat je die nou net krijgen van sporten... :wink:

De tweede aandoening lees ik later vandaag even.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Heb hem voor de quote even ingekort hoor. Heb zojuist wat foto's geplaatst van haar pootjes. Ik vind haar voorpootjes wel kort haha.
Je hebt gelijk, we gaan gewoon lekker aan de slag, wel met dit in het achterhoofd. Ze heeft trouwens al best wat bespiering op de pootjes en billen gekregen, merk ook dat haar conditie steeds beter wordt. Ze was zo sloom na de loopsheid, maar nu trekt ze weer sprintjes.
Alfilillo schreef:Even over de rasuitslag: bij die van Guus van Laeken stond de supermutt er ook niet los bij. De supermutt is de Village dog. Wel opvallend dat Guus grotendeels een West European Village dog is, en Bella een 'gewone' European Village dog.
En bij Manipi stond er East European Villege Dog! Heb de beschrijvingen vergeleken maar die zijn wel hetzelfde.

Het heeft denk ik met het haplotype te maken, want die zijn wel verschillend.
Haplogroups are groups of similar DNA sequences (called haplotypes) that are inherited entirely from the mother (maternal) or father (paternal) and don’t get shuffled up like other parts of your dog’s genome.
These groups all originally descend from one male or female wolf, usually one that lived tens of thousands of years ago. Because they are inherited whole and not shuffled like other DNA, they can be used to trace the ancestral routes that dogs took around the globe en route to your home.
Only male dogs have paternal haplogroups because they are determined by the Y chromosome, which only male dogs have. Both males and females have maternal haplogroups, which come from a part of DNA called the mitochondrial DNA
natalie schreef: Ik zou daarover een e-mail sturen naar Embark. (Dat zou ik als ik Laeken was trouwens ook doen ;) )
Een Village Dog is namelijk niet hetzelfde als een supermutt, maar hoe dat precies zit ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Ik heb contact gehad met Embark over de resultaten van Abel, maar Abel is 100% Village Dog en er wordt met geen woord gesproken over een supermutt. Bij hem is echt geen enkel spoor van een rashond gevonden, dus zijn voorouders waren allemaal ook 100% Village Dog. Ik vermoed dat ze hier best veel vragen over krijgen en dat het grotendeels een standaard antwoord zal zijn, maar ik zie op de Facebookpagina ook wel eens antwoorden voorbij komen die echt heel specifiek over de betreffende hond gaan. Daar nemen ze dan blijkbaar toch wel even de tijd voor.
Goed idee, ga ik doen!
Johnny Jones schreef:Het was Manipi die pas ook die uitslag over Type I IVDD heeft gekregen. Ik schrok daar ook best wel van, vooral omdat hij een huppeltje heeft wat mogelijk uit zijn rug komt. Maar de fysio weet zeker dat hij nu geen hernia heeft. Manipi vindt het namelijk heerlijk om overstrekt op zijn rug op je schoot te liggen. Een hond met een hernia zou dat absoluut niet kunnen, aldus de fysio.
Ik maakte me er ook erg druk om. De fysio adviseerde om niet te gaan hardlopen met hem en behendigheid in de toekomst moest ik ook maar niet aan denken.
Na alle reacties hier te hebben gelezen heb ik net gelijk een canicrosstuig voor hem gekocht! :mrgreen: Ik houd hem goed in de gaten en zie wel of het goed gaat!

Hoe zwaar is Bella? Ze lijken qua bouw wel een beetje op elkaar. Manipi is ook niet echt laagbenig, maar hoogbenig kan je hem ook niet noemen. Manipi is driekwart East European Villagedog en een kwart Russeltype.

Ik snap dat je baalt, maar hopelijk hebben de reacties je een beetje gerustgesteld!
Kon het topic even niet meer vinden, thanks! Waarom adviseerde de fysio dat dan als hij nu geen hernia heeft? Uit voorzorg neem ik aan? Fijn dat jij nu ook wat meer gerustgesteld bent!
Bella was de laatste keer dat ik haar woog 10,4kg. Volgens mij lijken Manipi en Bella best op elkaar in bouw als ik naar zijn foto's kijk. Heb wat foto's hierboven gezet van Bella's bouw. In de reactie hierboven heb ik hun profielen eens vergeleken.
Nerazi schreef:Ik hoop ook dat alle reacties je een beetje hebben gerustgesteld. Als ik jou was was ik ook geschrokken en verdrietig. Je rekent daar natuurlijk niet op als je allerlei leuke toekomstplannen aan het maken bent!

Maar, zoals iedereen eigenlijk ook al zegt: gewoon lekker doorgaan met je plannen en goed naar haar kijken. Dit kan je in je achterhoofd meenemen maar het moet niet leidend zijn.

Even een flinke baaldag en dan hup, weer door met lol maken!
Zeker, ik ben weer wat gerustgesteld en kan er weer met een nuchtere blik naar kijken :wink:
under the red sky schreef:Nog even een aanvulling op CDDY: alle honden met 1 of 2 kopieën van het gen hebben afwijkingen aan de tussenwervelschijven. Die afwijkingen hebben ze al als pup en zijn zichtbaar op een CT-scan. Dat hoeft niet perse problemen op te leveren maar er wordt vanuit gegaan dat die afwijkingen het risico op IVDD verhogen.
Dat wist ik niet. Mochten er klachten komen, dan weet je nu wel waar je direct naar kan kijken.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Johnny Jones schreef:Het was Manipi die pas ook die uitslag over Type I IVDD heeft gekregen. Ik schrok daar ook best wel van, vooral omdat hij een huppeltje heeft wat mogelijk uit zijn rug komt. Maar de fysio weet zeker dat hij nu geen hernia heeft. Manipi vindt het namelijk heerlijk om overstrekt op zijn rug op je schoot te liggen. Een hond met een hernia zou dat absoluut niet kunnen, aldus de fysio.

:wink: Ik snap de opwinding niet. Je hebt toch al jaren een kortbenige hond en iedereen weet dat kortbenige honden wat vaker rugproblemen hebben.
Waarom zou één kopie van het gen opeens een probleem zijn? Met een extreem lage hond als een corgi of teckel ga je geen agility doen nee.
Met het lichaamstype van een jack russell is al er geen enkele reden meer om je hond niet volledig te belasten.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ze heeft geen korte pootjes. Ze lijkt wel wat weinig hoeking te hebben.
Kun je je beter zorgen maken om die knieën in plaats van de rug :LOL:

Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Qua pootjes zit ze er denk ik tussenin, tussen kort en gewoon. Zoals Habibi schrijft: witte erwt x rode erwt geeft roze erwt. Dat heet blijkbaar intermediate.

Ik ben er bijna zeker van dat als ik die test bij Lily zou doen, er hetzelfde uit zou komen. Ze heeft niet echt korte pootjes zoals een maneto, maar ze zijn wel korter dan bij een gewone podenco andaluz:

Afbeelding

Afbeelding

Ik maak me er alvast niet druk om. Nu hebben ze dit gen geidentificeerd, maar als alle genen voor alle soorten aandoeningen bekend zouden zijn, denk ik dat je bij elk individu wel een afwijking zou vinden. Afwijkingen kunnen bovendien nadelig zijn onder bepaalde omstandigheden en voordelig in andere.

Fisio´s en da´s zullen wel blij zijn met deze tests :wink:
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

ik heb begrepen dat deze aandoening pas tot uiting komt als er nog een gen aanwezig is. (nu weet ik niet meer welke) zonder dat gen doet deze niets.
Afbeelding
gevni havanezers
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Ik snap op zich wel dat je teleurgesteld was, maar je moet je maar bedenken, elk levend wezen heeft wel 'foutjes' in het DNA. Ook jij, jouw honden, ik, mijn hond, en elke persoon en diens hond(en) en alle overige (huis)dieren hier op dit forum. Gelukkig komen deze 'foutjes' vaker niet dan wel tot uitdrukking. Als er niks uit zo'n DNA-onderzoek komt, dan is dat omdat ze de genen van veel aandoeningen nog niet hebben geïdentificeerd, niet omdat er niks te vinden is.

Daarom is inteelt ook een slechte zaak. Een 'mooi' voorbeeld daarvan is de stier Carlin M Ivanhoe Bell bij de Holstein Friesian runderen. Die heeft een paar ernstige recessieve afwijkingen doorgegeven, waar ze pas generaties later achter kwamen. Toen was een heel groot gedeelte van de wereldwijde populatie al aan hem verwant.

Ik zou me er verder niet al te druk om maken. Je weet het nu, dus je kunt je erop voorbereiden dat je hond later misschien blind wordt door alvast goed te trainen op stemcommando's. Je kunt je voorbereiden op rugproblemen door te zorgen voor een goede bespiering. Maar eerlijk gezegd, is het niet sowieso goed voor elke hond om een goede bespiering te hebben, en te kunnen reageren op zowel stem als gebaren?
Persistence
Zeer actief

Even een snelle reactie tussendoor: Mensen kunnen aan staar geopereerd worden, dan moet dat bij honden toch ook het geval zijn? Stel dat...?
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”