Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Sint Bernard
Moderator: moderatorteam
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Sint Bernard
Prachtige hond, die eerste. Lekker karaktervolle kop. Kan ik van dat uitgezakte hoofd van die andere niet zeggen...
Nou, de Newfies die ik tegenkom zien er anders echt niet zo uit hoor 

- GoldenGizmo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
- Aantal honden: 1
Maar waag het eens tegen een 'liefhebber' van een ras (eender welk ras vermoed ik), dat je de honden van 100 jaar geleden mooier vindt dan wat er nu op shows wint

- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Als ik op MP weleens advertenties zie van stamboomloze Bernards, vind ik die vaak mooier, veel minder van die gedrongen koppies.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Op show ja. Maar show is niet de normale wereld. In het echt zie je meer normale.

Deze lijkt op jouw onderschrift

Laatst gewijzigd door Floortje op 08 sep 2020 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
- Aantal honden: 1
Gelukkig is dit het type dat ik nog steeds in het straatbeeld tegenkom.Nanna schreef: Dit was mijn reu en ik vond hem prachtig. Dat logge hoort helemaal niet.
Sint Bernards zie ik eigenlijk nooit. Die van de bovenste foto's vind ik erg mooi.
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Hier een paar foto's waar Storm op staat, het broertje van Anne. 1/4 newfoundlander, 3/4 leonberger. Ik vind het een prachtige hond.

Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse herder
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
Ik denk dat er bij veel rassen juist liefhebbers zijn die ze 'van vroeger' mooier vinden. En dat hoeft dan nog niet eens een hele eeuw geleden te zijn; pak er wat hondenbladen bij uit de jaren '70 en '80 en je ziet dat menig ras er toen een stuk frisser en vlotter bij liep.GoldenGizmo schreef:Maar waag het eens tegen een 'liefhebber' van een ras (eender welk ras vermoed ik), dat je de honden van 100 jaar geleden mooier vindt dan wat er nu op shows wint![]()
![]()
Zolang de winnende honden op tentoonstellingen ook echt mooie functionele honden zijn, is er niet zo veel aan de hand. Gaat men doorslaan met het bekronen van steeds overdrevener kenmerken, dan is het júist voor een hoop liefhebbers van het ras niet meer leuk. Zie bijvoorbeeld ook de verschillende topics over bouviers die de afgelopen tijd op het forum zijn geweest; die staan voor de helft vol met "dat waren vroeger zulke leuke honden, maar nu vind ik er geen klap meer aan". In de jaren 70 waren ze heel populair en nu niet meer, tja hoe zou dat nou komen.
- dagmar88
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse herder
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
Dat is natuurlijk ook een punt, maar dat verklaart niet die golf van 'vroeger waren ze veel leuker' hier op het forum. Ik ga ervan uit dat de mensen hier niet bedoelen 'waren ze nog maar gecoupeerd'.Nanna schreef:Ik denk dat dat ook veel te maken heeft met het coupeerverbod. Net als bij de Dober.
Nadat ze niet meer met afgehakte oren en staart mochten rondlopen vonden de ´liefhebbers´ ze er niet meer vervaarlijk genoeg uitzien en keken es om naar een ander ras.
En als je de winnende bouviers van vroeger ongecoupeerd denkt: dan staat er nog steeds wat anders dan waar men nu mee in de showring verschijnt.
(Netter getrimd ook. Wat je tegenwoordig ziet: dubbeldikke bakkebaarden, slierten haar over de ogen heen.... mijn vingers jeuken. Vroeger stond er dan 'helaas niet optimaal getoiletteerd' in het keurverslag. )
Maar goed, het ging over sint-bernards eigenlijk

In het klooster waar ze oorspronkelijk gefokt werden waren ze ook niet zo superzwaar. Het moet gewoon vlot kilometers door de sneeuw kunnen sjouwen tenslotte.