Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Erger dan Corona

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Erger dan Corona

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Denk je goed bezig te zijn met een berekend COI van zo'n 6% (over 10 generaties), blijkt het net zo inteelt als broer-zus-combinatie: 25%. Of nog erger: nog geen halve procent over 10 generaties, op DNA-niveau blijkt het 27% te zijn. Dus ja, er zijn nu al fokkers die zich het rambam schrikken met die testen...
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tamara/Bayko schreef: Van mij zou dat nu al ingevoerd mogen worden. Ik denk dat heul veul fokkers van stamboomhonden zich het rambam schrikken van de uitslag als ze hun fokhonden en pups daarop laten testen.
Nee, er hoeft niets ingevoerd. Steeds meer bewust gefokte kruisingen hebben een uitgebreid in te zien DNA profiel. Zonder dat het opgelegd wordt.
Fokkers die niets meer willen doen dan de minimale opgelegde eisen kunnen we toch beter bedanken en uitzwaaien.
Van de rassen met een te kleine genenpool is dat bekend. Dat je er als fokker van zo'n ras voor kiest niet even te embarreken, zegt op den duur genoeg.
Die denken niet goed bezig te zijn. De enige "schrik" is dat eerlijkheid kopers wegjaagt.

Voor de corona was het nog allemaal kak en de schuld van de designer breeds en nu is er niks meer aan de hand. Het blijft kenmerkend.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Fotogravinnetje schreef:Denk je goed bezig te zijn met een berekend COI van zo'n 6% (over 10 generaties), blijkt het net zo inteelt als broer-zus-combinatie: 25%. Of nog erger: nog geen halve procent over 10 generaties, op DNA-niveau blijkt het 27% te zijn. Dus ja, er zijn nu al fokkers die zich het rambam schrikken met die testen...
ik niet op papier 10% dna getest 6% het kan wel maar het is wel zoeken. Nu een reu gevonden voor mijn pups op papier is de coi 17 procent dna getest is de coi 12% (via matchmaking van embark).
Lager kom ik bijna niet als het mee zit een coi voor de pups bij het volgende nest van 8%.

Ik zou heel blij zijn met verplichte match op coi maar wat is dan de norm?
Afbeelding
gevni havanezers
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Volgens Working-dog.com zitten mijn beide mechels op 0% inteelt coëfficiënt, ben benieuwd of dat ook uit de DNA test gaat komen. In het verleden werd nog best een andere reu gebruikt dan op de stamboom staat...
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Hippo schreef:Volgens Working-dog.com zitten mijn beide mechels op 0% inteelt coëfficiënt, ben benieuwd of dat ook uit de DNA test gaat komen. In het verleden werd nog best een andere reu gebruikt dan op de stamboom staat...
Over hoeveel generaties op WD ?
Beiden Embark getest nu? Ben benieuwd
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

crutz schreef:
Hippo schreef:Volgens Working-dog.com zitten mijn beide mechels op 0% inteelt coëfficiënt, ben benieuwd of dat ook uit de DNA test gaat komen. In het verleden werd nog best een andere reu gebruikt dan op de stamboom staat...
Over hoeveel generaties op WD ?
Beiden Embark getest nu? Ben benieuwd
Nee heb ze nog niet getest, ik ga ze nog wel testen. Wacht weer even op een aanbieding, heb geen haast.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”