Winegum schreef:Wat zijn jullie ervaringen verder vwb het wandelen? Op een slechte dag 3x20-30 minuten, of liever 1x een uur en twee keer een kwartier? Ik noem maar wat.
Alleen korte wandelingen betekent dat de hond niet verder dan een klein kringetje rond het huis komt. Als het een keer een dag zo uitkomt kan dat wel, maar honden vinden het ook fijn om wat meer van de wereld te zien en wat verder van huis te gaan. Momenteel heb ik geen hond; met hond is het reguliere wandelschema 's morgens kort, 's middags lang en 's avonds kort. Dit geldt voor een volwassen hond.
Lange wandeling is afwisselend een wat grotere ronde in de buurt, of met de trein de stad uit en naar een losloopbos, of van huis uit een end lopen en dan met de bus weer terug. Ik zou zelf ook gaar worden van iedere dag hetzelfde rondje.
Winegum schreef:
Wel lijkt het me lastig om een stabiele herplaatser te vinden.
Ik vraag me dan af: stel we gaan voor een bodeguero van 2 jaar, die wellicht toch wat trauma’s heeft, kan je daar dan nog een stabiele hond van maken? Bij paarden heb ik doe ervaring wel, bij katten niet. Een van onze katten is zó gevoelig en wij passen ons met alle liefde aan, maar we zijn wel toe aan niet-gecompliceerd.
Een hond die elders is opgegroeid, hóeft natuurlijk helemaal niet instabiel en/of getraumatiseerd te zijn. Dat kunnen net zo goed doodgewone honden zijn. Lang niet alle herplaatsers worden weggedaan omdat er iets aan het dier mankeert.
Hoe was jouw kat dan als jong katje? Dat weet je natuurlijk niet als je hem toen niet meegemaakt hebt, maar (over)gevoeligheid is een karaktereigenschap, die zit er dus al van jongsaf in, een heel erg gevoelig dier is sowieso een beetje zorgenkindje denk ik, ook als je hem zo uit het nest zou krijgen.
Of een nieuw dier in huis nou 8 weken of 8 jaar is: thuis geraken in de nieuwe omgeving, elkaars knoppen weten te vinden, huisregels leren, dat hou je toch.