Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat vind jij het beste ras dat bij ons past?
Moderator: moderatorteam
- Winegum
- Actief
Wat vind jij het beste ras dat bij ons past?
Vanuit het voorsteltopic meld ik mij hier. Benieuwd naar jullie meningen!
Wij zoeken een wat actievere gezelschapshond. Wij hebben er bewust voor gekozen om voor een raspup te gaan. Gezondheid en karakter zijn voor ons belangrijker dan een bepaald kleurtje. Wij zijn voornemens om volgend jaar pas tot aankoop over te gaan. Haast hebben we niet.
Om de dag ga ik naar de paarden, het zou fijn zijn als de hond mee kan, maar de hond zich ook even zelf kan redden als ik mijn aandacht bij mn paard nodig heb. De hond is dan gewoon buiten op het land, kan uiteraard aangelijnd, maar mega jachtdrift is dus niet wenselijk. Ik begrijp dat een pup hierin getraind moet worden, maar ik kan me voorstellen dat dat bij een whippet moeilijker zal zijn.
Een echte werkhond past niet bij ons, omdat wij die nu niet kunnen bieden wat die nodig heeft.
Het lijkt mij leuk om af en toe met de hond speurtraining of agility te gaan doen. Ik train dieren r+ (connection training), geen kunstjes maar alles wat je in de basisopvoeding kan gebruiken.
Zelf ben ik de hele dag thuis. Wij hebben een mooie tuin van 100m2.
Tot slot voor ons belangrijk; een nerveuze keffer past niet bij ons, wij zoeken geen hyperactieve hond ivm een minder valide persoon in ons huishouden. Waaks mag best, mits dit wel wat trainbaar is.
Rassen op t oog:
Duitse pinscher
Oostenrijkse pinscher
Manchester terrier
Vastgotaspets
Havanezer
Lhasa apso
Wij zoeken een wat actievere gezelschapshond. Wij hebben er bewust voor gekozen om voor een raspup te gaan. Gezondheid en karakter zijn voor ons belangrijker dan een bepaald kleurtje. Wij zijn voornemens om volgend jaar pas tot aankoop over te gaan. Haast hebben we niet.
Om de dag ga ik naar de paarden, het zou fijn zijn als de hond mee kan, maar de hond zich ook even zelf kan redden als ik mijn aandacht bij mn paard nodig heb. De hond is dan gewoon buiten op het land, kan uiteraard aangelijnd, maar mega jachtdrift is dus niet wenselijk. Ik begrijp dat een pup hierin getraind moet worden, maar ik kan me voorstellen dat dat bij een whippet moeilijker zal zijn.
Een echte werkhond past niet bij ons, omdat wij die nu niet kunnen bieden wat die nodig heeft.
Het lijkt mij leuk om af en toe met de hond speurtraining of agility te gaan doen. Ik train dieren r+ (connection training), geen kunstjes maar alles wat je in de basisopvoeding kan gebruiken.
Zelf ben ik de hele dag thuis. Wij hebben een mooie tuin van 100m2.
Tot slot voor ons belangrijk; een nerveuze keffer past niet bij ons, wij zoeken geen hyperactieve hond ivm een minder valide persoon in ons huishouden. Waaks mag best, mits dit wel wat trainbaar is.
Rassen op t oog:
Duitse pinscher
Oostenrijkse pinscher
Manchester terrier
Vastgotaspets
Havanezer
Lhasa apso
Laatst gewijzigd door Winegum op 27 aug 2020 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
Re: Wat vind jij het beste ras dat bij ons past?
Ik heb zelf een Bodeguero die goed in dit plaatje past, alleen weet ik niet of je makkelijk aan een pup kunt komen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
- Aantal honden: 2
https://www.adopteer.be/hond/bodeguero/javilucie schreef:Ik heb zelf een Bodeguero die goed in dit plaatje past, alleen weet ik niet of je makkelijk aan een pup kunt komen.
Even vluchtig gezocht en ik vond deze. Wel jammer dat hij zó jong gecastreerd is.
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
nou inderdaad, ze slaan wel erg doorAlfilillo schreef:https://www.adopteer.be/hond/bodeguero/javilucie schreef:Ik heb zelf een Bodeguero die goed in dit plaatje past, alleen weet ik niet of je makkelijk aan een pup kunt komen.
Even vluchtig gezocht en ik vond deze. Wel jammer dat hij zó jong gecastreerd is.

Ik weet ook niet waarom het een pup moet zijn, maar Bodegueros staan erom bekend dat ze zich heel makkelijk aanpassen en dat is dan ook mijn ervaring. Liza was meteen 'thuis' en leert waanzinnig snel, daar hoef je weinig moeite voor te doen. Ze is ook absoluut niet overdreven energiek of blafferig. Het jagen zit er wel in, maar ik vind het prima te behappen.
- Winegum
- Actief
@heavy: voor mij vallen kelpie en border collie wel onder de werkhonden, dat past voor ons niet. De jack russels die ik ken zijn voor ons te energiek/hyper
Labrador vraag ik me ook af of die niet meer uitdaging nodig heeft dan ik kan bieden, met name op de dagen dat ik niet naar stal ga. Ik kraak niet zo maar alle rassen af hoor, ik wil gewoon goed doordacht mijn keuze maken! En als ik het verkeerd heb, do correct me.
@lucie:bodegueros is mij onbekend, ik ga me eens inlezen. Qua jagen, ze kunnen wel los als ik bijv. bij de paarden ben? Of moet er dan een gps-tracker om
Een pup heeft ermee te maken dat wij graag vanaf 0 willen beginnen met gewenst gedrag aanleren ipv weer een dier in huis die we ongewenst gedrag (of trauma, of stress) af moeten leren. Dat is ook de reden waarom ik niet zo snel uit het buitenland zou adopteren, want ik heb nog geen mensen in mijn omgeving die een hond uit het buitenland hebben zonder rugzakje. Zie ik dit nu helemaal verkeerd of heb je tips hoe ik daarmee niet de plank mis kan slaan, dan sta ik daar absoluut voor open.
Wat ik tot dusver heb gelezen over het ras spreekt mij absoluut aan. Kwam al een knappe kruising tegen, maar al gereserveerd en wij willen ook niet nu gelijk een hond: https://www.adopteer.be/hond/bodeguero/leo-1
@nanna: grappig, de puli ken ik ook nog niet. Zoals jij omschrijft zou het goed passen. De eerste pagina waar ik inlees over het ras zegt wel: "De Puli wil en moet werken. Hij moet dus veel uitloop hebben en het is aan te bevelen om cursussen te volgen zodat hij zijn energie kwijt kan. De Puli is ook bijzonder geschikt voor alle soorten van sport zoals GG of flyball. De vrolijke en altijd aktieve Puli past goed op een boerderij en bij actieve mensen".
Maar nu past een werkhond niet bij ons, simpelweg omdat ik dat niet elke dag aan kan bieden

@lucie:bodegueros is mij onbekend, ik ga me eens inlezen. Qua jagen, ze kunnen wel los als ik bijv. bij de paarden ben? Of moet er dan een gps-tracker om

Wat ik tot dusver heb gelezen over het ras spreekt mij absoluut aan. Kwam al een knappe kruising tegen, maar al gereserveerd en wij willen ook niet nu gelijk een hond: https://www.adopteer.be/hond/bodeguero/leo-1
@nanna: grappig, de puli ken ik ook nog niet. Zoals jij omschrijft zou het goed passen. De eerste pagina waar ik inlees over het ras zegt wel: "De Puli wil en moet werken. Hij moet dus veel uitloop hebben en het is aan te bevelen om cursussen te volgen zodat hij zijn energie kwijt kan. De Puli is ook bijzonder geschikt voor alle soorten van sport zoals GG of flyball. De vrolijke en altijd aktieve Puli past goed op een boerderij en bij actieve mensen".
Maar nu past een werkhond niet bij ons, simpelweg omdat ik dat niet elke dag aan kan bieden

- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
ik heb havanezers ik denk op zich wel dat een havanezer pup in je plaatje zal passen. Ik zou dan wel voor een wat steviger exemplaar gaan. Ook uit het nestje wat ik nu heb gaat er een pup naar iemand met paarden daar kan ze straks ook mee. Over een paar maanden kan ik je vertellen hoe dat gaat bij hun. Rond struinen in de stallen en de wei is wel echt een hava dingetje als de baas er maar bij is.
Volgend jaar hoop ik weer op een nestje met onze Lucky.
Volgend jaar hoop ik weer op een nestje met onze Lucky.
- Winegum
- Actief
Het scheelt dat we hier geen stallen hebben, qua vacht en stro.
Wat bedoel je met; als de baas er maar bij is?
Wat is jouw ervaring met havanezers knippen? Ik bedoel dan niet kort zoals een jack russel, maar meer een gulden middenweg. Dat je wel de functie van de isolerende vacht kan houden. Of verpest je dat zo gauw je laat knippen/trimmen?
Ik vind de puppie-look zo mooi:

Wat is jouw ervaring met havanezers knippen? Ik bedoel dan niet kort zoals een jack russel, maar meer een gulden middenweg. Dat je wel de functie van de isolerende vacht kan houden. Of verpest je dat zo gauw je laat knippen/trimmen?

-
- Zeer actief
De pinschers die ik ken zijn niet hyper, maar wel erg actief. Gonnie heeft een paar Duitse Pinschers, die kan je er vast meer over vertellen.
Bij mij kwam meteen een Ierse Terrier op bij je verhaal. Nu ken ik er maar één zelf, dus dat is niet echt representatief, maar dat is een rustige, vriendelijke hond die het wel leuk vind om wat te leren, maar niet dat het echt hoeft.
Bij mij kwam meteen een Ierse Terrier op bij je verhaal. Nu ken ik er maar één zelf, dus dat is niet echt representatief, maar dat is een rustige, vriendelijke hond die het wel leuk vind om wat te leren, maar niet dat het echt hoeft.
- Winegum
- Actief
@nanna: dank je wel voor je toevoeging. Ik ga de puli dan zeker op mijn lijstje zetten. Wat is het advies voor de vacht? Qua onderhoud bedoel ik dan, was jij met regelmaat of kan het veilig wat korter?
@persistence: hoe kan ik Gonnie op dit forum vinden? Ierse terrier is voor mij ook nog een onbekend ras (nou ja, ik herken ze alleen vd foto), ik ga me gelijk eens inlezen. Dank.
@persistence: hoe kan ik Gonnie op dit forum vinden? Ierse terrier is voor mij ook nog een onbekend ras (nou ja, ik herken ze alleen vd foto), ik ga me gelijk eens inlezen. Dank.
-
- Zeer actief
Nu is degene die ik net een teefje en géén klootzakNanna schreef:Ik vind het vervelende klootzakkenPersistence schreef: Bij mij kwam meteen een Ierse Terrier op bij je verhaal. Nu ken ik er maar één zelf, dus dat is niet echt representatief, maar dat is een rustige, vriendelijke hond die het wel leuk vind om wat te leren, maar niet dat het echt hoeft.Of je moet een vechtlustige hond leuk vinden.

Hier kun je Gonnie vinden: memberlist.php?mode=viewprofile&u=35347Winegum schreef:
@persistence: hoe kan ik Gonnie op dit forum vinden?
- Winegum
- Actief
@persistence: thanks, heb een pb gestuurd.
@nanna: jij ook dank, ik ga even zoeken (zoekfunctie doet het niet)
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ik ken markiesjes die regelmatig mee naar stal gaan. 2 nadelen: er zitten nogal eens nerveuze exemplaren tussen en de wachtlijst, zowel voor een pup als voor een herplaatser, is heel erg lang. Oh, en sommige hebben best wat jachtdrift, maar ik durf niet te zeggen of dat bij andere baasjes ook zo tot uiting gekomen zou zijn. Mijn jongens heb ik in ieder geval goed kunnen leren om vogels, konijnen en hazen met rust te laten
- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
viewtopic.php?f=26&t=334496&p=8457089#p8457089Winegum schreef:@persistence: thanks, heb een pb gestuurd.

- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
Mooi pupje lijkt erg op één van onze pupjes.Winegum schreef:Het scheelt dat we hier geen stallen hebben, qua vacht en stro.
Oh ik vind dat je met de vacht mag doen wat je zelf graag wilt. Ik zou graag zien dat de mensen die bij mij een pup hebben gekocht de vacht lang houden maar dat hoeft niet. Als je er gewoon minimaal 3 cm op laat dan verniel je de vacht niet. Het is tenslotte maar haar. Zelf ook wel eens één van mijn honden helemaal kort geknipt om het daarna weer te laten groeien en de vacht was er echt niet anders van.
Havanezers zijn echte gezelschapshonden. Ze durven alles en doen alles als de baas er bij is. Als we in het bos lopen lopen ze altijd los maar echt niet dat ze zelf het pad afgaan. Heerlijk bij de baas lopen even rond rennen maar de baas goed in de gaten houden.
- Winegum
- Actief
Ja, ik vind het ook een heel mooi diertje. Jij fokt zelf ook? Heb jij een site waar ik op kan kijken?blacky schreef:
Mooi pupje lijkt erg op één van onze pupjes.
Oh ik vind dat je met de vacht mag doen wat je zelf graag wilt. Ik zou graag zien dat de mensen die bij mij een pup hebben gekocht de vacht lang houden maar dat hoeft niet. Als je er gewoon minimaal 3 cm op laat dan verniel je de vacht niet. Het is tenslotte maar haar. Zelf ook wel eens één van mijn honden helemaal kort geknipt om het daarna weer te laten groeien en de vacht was er echt niet anders van.
Havanezers zijn echte gezelschapshonden. Ze durven alles en doen alles als de baas er bij is. Als we in het bos lopen lopen ze altijd los maar echt niet dat ze zelf het pad afgaan. Heerlijk bij de baas lopen even rond rennen maar de baas goed in de gaten houden.
Ah, die 3cm is goed om te weten. Ergens anders reageerde iemand vrij dramatisch toen ik begon over knippen. Ik las ook iets over dat het niet meer isolerend werkt, dus maar even navraag doen

Ik heb wel het idee dat een havanezer misschien wat geleerd moet worden om soms alleen te zijn? En dan bedoel ik niet in huis, maar nu zie ik voor me dat als ik 10m verder met mn paard bezig ben, de havanezer uit zn plaat gaat omdat ik niet in de buurt ben. Aanhankelijk is fijn, maar het moet niet te. Of schat ik dat verkeerd in?
Overigens wil ik ook het liefste twee honden, maar niet twee puppies te gelijk.
@hillies: thanks, had m gevonden!
@fotogravinnetje: Markiesje heb ik ook een tijd op de lijst gehad. Maar dat nerveuze.. is dat al bij een 8 weken oude pup te herkennen?
Wachtlijst is niet erg, wij hebben geen haast.
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
- Aantal honden: 1
Er werd helemaal niet dramatisch gereageerd
Alleen is het raar dat je een langharig ras zou kiezen om hem dan kort te willen knippen omdat je dat gemakkelijker vindt.
Neem dan gelijk een kortharige hond
Een langharig ras verpesten door hem kort te zetten is nooit goed voor de vacht tenzij je een doorgroeiende vacht hebt zoals bv een poedel. Trouwens ook nog een optie voor je

Alleen is het raar dat je een langharig ras zou kiezen om hem dan kort te willen knippen omdat je dat gemakkelijker vindt.
Neem dan gelijk een kortharige hond

Een langharig ras verpesten door hem kort te zetten is nooit goed voor de vacht tenzij je een doorgroeiende vacht hebt zoals bv een poedel. Trouwens ook nog een optie voor je
Fenneke en Baloe

- Ramiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): borderterrier
- Contacteer:
Borderterrier
- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
Dan ging ik eerder voor de Welsh Terriër.Nanna schreef:Ik vind het vervelende klootzakkenPersistence schreef:De pinschers die ik ken zijn niet hyper, maar wel erg actief. Gonnie heeft een paar Duitse Pinschers, die kan je er vast meer over vertellen.
Bij mij kwam meteen een Ierse Terrier op bij je verhaal. Nu ken ik er maar één zelf, dus dat is niet echt representatief, maar dat is een rustige, vriendelijke hond die het wel leuk vind om wat te leren, maar niet dat het echt hoeft.Of je moet een vechtlustige hond leuk vinden.
De ierse terriër is een trouwe, dappere en intelligente hond. ... Naar honden van hetzelfde geslacht kunnen ze agressief zijn en ze zullen niet terugdeinzen als ze worden uitgedaagd - hoe groot de andere hond ook is.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Je hebt me ondertussen gevonden. Succes.Winegum schreef:@nanna: dank je wel voor je toevoeging. Ik ga de puli dan zeker op mijn lijstje zetten. Wat is het advies voor de vacht? Qua onderhoud bedoel ik dan, was jij met regelmaat of kan het veilig wat korter?
Pinschers zijn wel vrij zelfstandige honden, dus complete gehoorzaamheid hoef je niet altijd te verwachten.
Al moet ik zeggen dat Tanja van me toch vrij gehoorzaam is. En zeker als je zorgt dat je wat lekkers bij je hebt.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- Winegum
- Actief
@fenneke: ik vond die reactie nogal overtrokken, dat is mijn mening. Ik ben altijd allergisch voor mensen die hun mening presenteren als een feit, aannames doen en me woorden in de mond leggen. Ik reageer dan ook verder niet op je bericht. En als je de behoefte voelt om hierop hetzelfde te reageren, reageer dan alsjeblieft niet.
@ramiek: staat toevallig al op mn twijfellijstje
@gretha: hahaha nog een terrier om uit te zoeken. Toch grappig hoeveel terriers er voorbij, terwijl ik die toch best een beetje zie als eigenwijze jagertjes
@gonnie: yes, tot dusver heel blij met alle antwoorden!
@ramiek: staat toevallig al op mn twijfellijstje

@gretha: hahaha nog een terrier om uit te zoeken. Toch grappig hoeveel terriers er voorbij, terwijl ik die toch best een beetje zie als eigenwijze jagertjes

@gonnie: yes, tot dusver heel blij met alle antwoorden!
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Toen onze paarden nog op een manege gestald stonden nam ik altijd onze Cairn terrier Tibby mee. Die liep altijd overal achter me aan. Maar zodra ik met het paard wegging, ging ze voor de box liggen slapen tot ik terugkwam. Cairn terriers zijn ontzettend leuke honden.
Onze kruising flatcoat / labrador ging ook mee. Zij ging op de manege veel meer haar eigen gang, op zoek naar mensen die met haar wilde spelen.
Nu we de paarden aan huis hebben zijn het eigenlijk alleen de veedrijvers (voorheen de cattledog, nu de Kelpie) die het echt leuk vinden om mee het 'paardengebied' in te gaan. De rest blijft liever buiten het hek.
Onze kruising flatcoat / labrador ging ook mee. Zij ging op de manege veel meer haar eigen gang, op zoek naar mensen die met haar wilde spelen.
Nu we de paarden aan huis hebben zijn het eigenlijk alleen de veedrijvers (voorheen de cattledog, nu de Kelpie) die het echt leuk vinden om mee het 'paardengebied' in te gaan. De rest blijft liever buiten het hek.
- Winegum
- Actief
Ah wat zoet! Cairn terrier heb ik ook mn reservelijstje. Leuk om te horen!
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
- Aantal honden: 1
Wat begreep ik niet ?
Winegum schreef:
Dank je wel. Een langharige zou ik ook kort laten trimmen, vind ik diervriendelijker.
Fenneke en Baloe

- Winegum
- Actief
@heavy: ah kijk, daar ben ik niet in thuis. Had er geen idee van dat daar zoveel verschil in zit!
@cleve: daarin ben ik het helemaal met je eens. Ik ben iemand bij wie de dieren nog voor mezelf gaan. Ik wil ze absoluut niet te kort doen. Daarom probeer ik zo eerlijk mogelijk te kijken naar wat ik een hond kan bieden. Want eigenlijk ligt mijn hart juist bij grote, energieke honden, maar dat past echt niet in de leefsituatie.
Ik vind het erg leuk om ervaringen en kennis van anderen te horen. Want dan wijkt het beeld toch echt wel af van het standaard plaatje zoals dat online geschetst wordt.
@cleve: daarin ben ik het helemaal met je eens. Ik ben iemand bij wie de dieren nog voor mezelf gaan. Ik wil ze absoluut niet te kort doen. Daarom probeer ik zo eerlijk mogelijk te kijken naar wat ik een hond kan bieden. Want eigenlijk ligt mijn hart juist bij grote, energieke honden, maar dat past echt niet in de leefsituatie.
Ik vind het erg leuk om ervaringen en kennis van anderen te horen. Want dan wijkt het beeld toch echt wel af van het standaard plaatje zoals dat online geschetst wordt.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Je zult vooral naar de ouderdieren moeten kijken. Vooral de invloed van de moeder is groot, maar niet allesbepalend. Beter gezegd: een stabiele moeder is geen garantie voor stabiele pups, maar een nerveuze moeder vergroot de kans op nerveuze pups. Mijn oudste heeft een nerveuze moeder en heeft zelf ook een snel overlopend stress-emmertje. Als ik kijk naar zijn nakomelingen (allemaal met stabiele moeder, daar hebben we uiteraard op gelet), dan zit in elk nest wel een hondje dat ook last heeft van dat snel overlopende stress-emmertje, maar meer zijn er wel echt stabiel. En tot nog toe lijken de nakomelingen van zijn stabiele nakomelingen ook gewoon stabiel te zijn. Voor mij overigens een reden om die oudste niet meer in te zetten: hij heeft genoeg pups verwekt (11 stuks), waarvan gelukkig de meeste mooi stabiel, maar helaas wel elke keer toch ook eentje die duidelijk de nervositeit meegekregen heeft.Winegum schreef: @fotogravinnetje: Markiesje heb ik ook een tijd op de lijst gehad. Maar dat nerveuze.. is dat al bij een 8 weken oude pup te herkennen?
Wachtlijst is niet erg, wij hebben geen haast.
Oh ja, veel mensen denken bij wachtlijst aan een jaar moeten wachten, maar reken maar eerder op 2 jaar. Er is ook een outcross-project bezig. Ik begreep dat komend voorjaar er weer een F2-nest verwacht wordt. De pups daarvan zullen, mits ze gezond zijn, ingezet worden. Deel van de pups zal een doorgroeivacht hebben, aangezien hun opa een powderpuff is en hun moeder dus heterozygoot voor baard. Dus als je wilt meewerken aan het project, zou eventueel zo'n pup ook een optie kunnen zijn (die gaan niet via de centrale wachtlijst, want het zijn officieel geen markiesjes, maar ze worden dus wel via de vereniging gefokt en gemonitord)
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Mijn ouders hebben ook 2 havanezers gehad. Ik zou ze zelf te kwetsbaar vinden voor op stal. De hondjes van mijn ouders en ook die van andere eigenaren die we spraken bij de jaarlijkse wandelingen, zijn wel vrij actieve honden. Ze kunnen echt wel eens een dag een wat minder grote ronde, maar het zijn in mijn ogen geen hondjes die het prima vinden om regelmatig niet zoveel aandacht te krijgen.
Voor wat betreft het jagen, dat heb je grotendeels ook zelf in de hand
Voor wat betreft het jagen, dat heb je grotendeels ook zelf in de hand

Wat is precies de reden dat je naar kleinere rassen kijkt als je voorkeur uit gaat naar grotere rassen? Er zijn genoeg middelgrote en grote honden, zeker uit showlijnen, die een gemoedelijk karakter hebben.Winegum schreef:@heavy: ah kijk, daar ben ik niet in thuis. Had er geen idee van dat daar zoveel verschil in zit!
Dat zou ik dan juist weer niet doen, dan liever een Ier.GrethavW schreef:Dan ging ik eerder voor de Welsh Terriër.Nanna schreef:Ik vind het vervelende klootzakkenPersistence schreef:De pinschers die ik ken zijn niet hyper, maar wel erg actief. Gonnie heeft een paar Duitse Pinschers, die kan je er vast meer over vertellen.
Bij mij kwam meteen een Ierse Terrier op bij je verhaal. Nu ken ik er maar één zelf, dus dat is niet echt representatief, maar dat is een rustige, vriendelijke hond die het wel leuk vind om wat te leren, maar niet dat het echt hoeft.Of je moet een vechtlustige hond leuk vinden.
De ierse terriër is een trouwe, dappere en intelligente hond. ... Naar honden van hetzelfde geslacht kunnen ze agressief zijn en ze zullen niet terugdeinzen als ze worden uitgedaagd - hoe groot de andere hond ook is.
- Winegum
- Actief
Misschien een algemene vraag naar fokkers toe, maar ook aan jou Cleva: hoe bepaal je welke pup bij je past uit een nest?Cleva schreef:
Het blijft moeilijk.
Ik heb pups van drie weken liggen en ik moet ook kiezen.
Ga ik voor de rustigste, is dat een eeuwig tevreden hond?
Pak ik juist de oproerkraaier? Wordt dat een expressief hondje of een eeuwige schreeuwer?
Uiteindelijk moet je doen wat je hond van je verlangt en heeft je hond het te stellen met wat je in redelijkheid kunt bieden.
Zolang je uberhaupt mmaar naar balans zoekt komt dat wel goed. Dat is wat je nu aan het doen bent.
Je neemt al geen rottweiler/border collie-kruising of een mechelaar.
En mooi omschreven; het is inderdaad zoeken naar de juiste balans.
@fotogravinnetje: dank voor het delen van je info.
@hippo: ja, de kwetsbaarheid kan ik inkomen. Wel is het in ons geval zo dat de paarden niet direct bij de honden kunnen komen, tenzij ze van jou onder het hek door mogen (de honden), maar dat zou ik uberhaupt niet willen. Vandaar dat ik benieuwd ben of een havanezer zich even alleen zou redden als ik mijn aandacht bij mn paard heb.
Als we regelmatig geen aandacht of wandeling konden maken/geven, zouden we er niet aan beginnen. Het voordeel van de minder valide persoon is dat deze zga 24/7 thuis is. Leuk voor de hond, minder leuk voor desbetreffend persoon

Het formaat heeft er vooral mee te maken dat de minder valide persoon oa evenwichtsproblemen heeft. Met wandelen of fietsen wil ik graag voorkomen dat zij valt omdat de hond een keer de andere kant op gaat dan de bedoeling is. Dat zie ik sneller met een grotere hond gebeuren dan een kleinere

En daarom is een passende hond wellicht wat moeilijker, voor de een een trouwe gezelschapshond, voor de ander een die het ook leuk vind om af en toe agility, speuren etc te doen.
Schotse herder ga ik me ook eens in verdiepen.
Op dit moment is het lijstje in willekeurige volgorde:
duitse pinscher
vastgotaspets
Oostenrijkse pinscher
bodeguero
Havanezer
Het twijfellijstje in willekeurige volgorde:
Fox (gladhaar) terrier
Cairn terrier
Border terrier
Manchester terrier
puli
- Winegum
- Actief
hahaha Nanna, dat is wel een goeie!
De schotse herder (smooth) vind ik ook prachtig om te zien, wat een knappe honden. Vooral blue merle. Beeldig.
Ga me nog eens verder verdiepen.
Tenzij iemand bij voorbaat al zegt zegt: neeee, deze honden hebben zoveel energie en behoefte om te werken, doe het niet.
De schotse herder (smooth) vind ik ook prachtig om te zien, wat een knappe honden. Vooral blue merle. Beeldig.
Ga me nog eens verder verdiepen.
Tenzij iemand bij voorbaat al zegt zegt: neeee, deze honden hebben zoveel energie en behoefte om te werken, doe het niet.