Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond wennen aan schapen (Ze zijn er! )

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Hond wennen aan schapen (Ze zijn er! )

Ongelezen bericht door laeken »

Ik wil schapen in de tuin. Maar de honden lopen ook in de tuin. Ze zien schapen op zeker niet als prooi. Dus daar geen zorgen over. Ik ben benieuwd of iemand eerder een andere diersoort in het territorium van zijn of haar honden heeft gedaan. Met de kippen gaat het prima. Dus ze zijn er absoluut toe in staat om het goed te laten gaan. Guus kan alleen niet tegen agressie. Dus als de schapen hem zouden aanvallen gaat hij terug hakken. Ik dacht zelf schapen eerst in een dicht weitje zetten en dan de honden zodra de schapen gewend zijn onder toezicht in de wei bij de schapen? En dat een heel vriendelijk gezellig snoepjes samenzijn te maken en het zo uit te bouwen?

In potentie worden het dikke maatjes. Gaat het mis met Guus dan is er misschien een probleem. Dus ik wil het direct en meteen goed laten gaan en de honden ook echt bij de schapen hebben. Guus is eigenlijk elke dag wel uren en uren alleen in de tuin (deur open) en dat willen we zo houden. Geen hekwerken en gedoe om honden en schapen te scheiden dus.

Tips? En hoe zouden jullie dat aanpakken?
Laatst gewijzigd door laeken op 22 aug 2020 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Re: Hond wennen aan schapen

Nanna schreef:Kun je niet eens eerst met Guus langs iemand met schapen om te zien of hij überhaupt wel reageert?
Guus reageert buiten onze tuin en huis altijd goed op alles. Het is voor hem lastig als het op zijn terrein komt. Hij loopt doodleuk onder paarden door. Negeert schapen volledig en kan prima met katten en dieren buiten de tuin. In de tuin is alles anders. Hij kan niet met katten daar. Vecht met onze haan en alleen de kippen gaan eigenlijk goed. Andere honden is ook lastig. Aan de hek dan. Want binnenlaten hebben we nog niet eens geprobeerd.

Ik zit in dubio tussen twee manieren. Of ik maak er een feestje van en corrigeer hem als hij uitvalt naar ze of ik maak hem timide en zet hem onder apel aan de riem en laat hem vanaf de eerste minuut weten dat die schapen heilig zijn niet om aan te komen. :neenee: Ik verkies het schapenfeestje.... Snoepjes en zeggen kijk eens wat een lieve diertjes.

Niks doen is geen optie. Want hij heeft op zeker begeleiding nodig. :ok: Niks doen zal hem zo vrij maken heel intens op de schapen af te gaan maar zodra die hem een kopstoot geven of gaan rennen zal hij reageren. Of contact zoeken en blaffen of heel vervelend om ze heen rennen en happerig doen.
Afbeelding
Dennenappel
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Ik zou het doen zoals jezelf al omschrijft!
Precies zo.

Wel grappig, bij Sue is het andersom, buiten is ie vrij verwonderd en opgewonden bij nieuwe diersoorten maar zet het in de tuin en het zijn meteen zijn vrienden.
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:Eigenlijk denk ik dat schapen geen probleem zijn. De meeste schapen zijn helmaal niet bezig met dominantie,hahaha. En zeker niet met een hond.
Misschien als je ze ooit laat lammeren ze dan wel Guus een bats voor zijn kop geven maar als ie ook maar een beetje slim is weet ie dat ie ze daarna beter uit de weg kan gaan.
Ik hoop dat ze gewoon totaal aan elkaar wennen en hij net als bij de paarden van schoonzus doet alsof ze lucht zijn. Daar is hij wel toe in staat. We gaan het zien. Ik zal jullie op de hoogte houden.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Dennenappel schreef:Ik zou het doen zoals jezelf al omschrijft!
Precies zo.

Wel grappig, bij Sue is het andersom, buiten is ie vrij verwonderd en opgewonden bij nieuwe diersoorten maar zet het in de tuin en het zijn meteen zijn vrienden.
Hier inderdaad precies andersom. De kat die hij in de avond in een hoek drijft om vervolgens gekrabt of gebeten te worden en krijsend op die kat te blijven afvliegen is voor op straat gewoon zijn vriendje. Kunnen ze prima samen en ruiken ze aan elkaar. In onze tuin is het meteen ellende en wordt de kat in een hoek gedreven en lastig gevallen tot hij Guus aanvalt.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Cleva schreef:Met een totaal ontspannen sfeer kennis laten maken en desnoods een beetje afleiden als hij gaat fixeren.
Komt er op neer dat je hem gewoon in je pyjama meeneemt bij de ochtendronde (aan de riem) meeneemt en hem de tijd geeft om te kijken zonder zich drukt te maken.
Als hij toch de jakkerkant op lijkt te gaan leid je hem af of "corrigeer"je hem met een zachte "Hey, Hou es op." en dan meteen weer rustig door.

Het belangrijkste is dat je schapen rustig blijven want als die gaan lopen hyperen valt er niets meer te vertellen en als dat al aan het begin is lukt het niet.
Ik zou gewoon heel veel tijd nemen. Dat klinkt als een trage klus maar dan gaat het juist het snelst.

De eerste dagen zou ik hem er sowieso niet bij laten want dan wil je eerst je schaapjes laten wennen.

Hou een beetje het midden tussen ontspannen/passief en gezellig. Als het dan niet goed gaat gaat het op een andere manier ook niet goed.
Ze gaan sowieso de eerste dagen apart in een weitje waar wel een hek omheen staat. Hun paddock. Of hoe noem je dat bij paarden? Dus dan kunnen ze rustig wennen en kan Guus er niet bij. Bas zal gewoon met de staart tussen de benen aan de kant gaan voor ze. Daar verwacht ik 0.0 problemen. Guus is veel reactiever. En super nieuwsgierig. We gaan het zien. :cheer:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Denk dat ze zodra ze weten dat er snoepjes uit de kont van een schaap komen de beste vriendjes worden :LOL: :LOL: :LOL:
Afbeelding
Wildflower
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Wildflower »

Het is ook een beetje afhankelijk van de schapen. Als die niks gewend zijn en schrikken van mensen en dieren en paniekerig rond gaan rennen in hun weitje word het lastig om Guus rustig te houden.
Zorg dat je wat schapenbiks bij je hebt om de dieren aan je te laten wennen, telkens als je het weitje in gaat.
En neem daar dan eerst de tijd voor.
Als de schapen rustig en vriendelijk zijn kun je Guus aan de riem meenemen de wei in. Niet elk schaap is van jongs af aan veel met mensen in aanraking geweest.

Als je wél makke schapen aanschaft, dieren die veel in handen geweest zijn en snel herstellen van schrik, en je neemt Guus mee de wei in, houdt dan in de gaten of het schaap niet de confrontatie opzoekt met de hond. Die zijn er ook namelijk :wink:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Vorig jaar waren we op vakantie en aangrenzend stonden de schapen. Wel met een laag hekje, raster met grote gaten ertussen.
Het waren jonge ooien. Eerst was er paniek, en zetten de schapen het op een rennen, en dat lokte wel reactie uit bij Aki.
We hebben Aki vervolgens aangesproken op zijn gedrag, althans, meer dat hij rustig moest doen, of af moest gaan bij het hek en het soort gezwets dat schaapjes hem anders eng vonden :mann:
Verbazend snel was de onderlinge interesse er. Een paar schapen zijn altijd blijven stampen als Aki bij het hek kwam. Maar meerdere schapen vonden hem oprecht interessant en andersom ook.
Verrassend snel was er dan ook een band ontstaan en kwamen die schapen hem begroeten in de ochtend, of na een wandeling in de middag als we de tuin weer in gingen en andersom Aak ging ook altijd even "hallo" zeggen.
Maar niet te druk, als hij té enthousiast aan kwam rennen vonden ze dat telkens toch wel eng en zag je het kuddegedrag bij de schapen, dat ze het dus ineens allemaal weer eng vonden en er vandoor gingen.

Maar met rustige benadering vragen vanuit de hond ging het bij ons prima, en dus verschil in karakters van de schapen. De ene zal wat meer op de hoede zijn en blijven dan een ander.
laeken
Zeer actief

Deze schapen zijn makker dan mak. Ze komen namelijk uit de lokale dierentuin en dan ook nog eens een waar je bij de ingang voer koopt en de schapen mag voeren en erbij mag. Dus tammer bestaat niet.

Dat heb ik bewust zo gekozen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Het gaat prima.

Afbeelding
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Re: Hond wennen aan schapen (Ze zijn er! )

Afbeelding
Afbeelding
Dennenappel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Ohhh nu al!!! :cheer:
Wat ontzettend leuk, ben een beetje jaloers!!
En tuurlijk gaat het goed, echt heel erg leuk.
Kijk hem nou zitten :I:
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

Zijn dit van die Ouessantschaapjes ? Leuk joh
Fenneke en Baloe
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Yep ouessant. Erg leuk!
Afbeelding
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Je hebt er geen gras over laten groeien! Leuke schapen, en wat zit Guus er lief naar te kijken.
Afbeelding
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Wat leuk! En fijn dat ze zo mak zijn.
Veel plezier met ze!
fenneke
Zeer actief

Die zijn zo leuk. In ons oppas huis hebben ze ze ook. Een bokje en 2 schaapjes. Geweldige eigenwijsjes
Fenneke en Baloe
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

wordt al een geweldige beesten boerderij bij je, geweldig leuk
laeken
Zeer actief

Kijk dan hoe klein ze zijn! Ik vind ze nu al geweldig. En ze voelen zich gewoon al helemaal thuis en super mak.

Hoofd van mijn partner is er even af voor de privacy haha.

Afbeelding
Afbeelding
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Nou die zijn leuk inderdaad! Zijn ze nog jong omdat ze zo klein zijn of is het gewoon een klein ras?
Ik wordt altijd een tikkeltje jaloers als ik hier de foto’s van kippen, geiten en schapen zie. Willikook :tongue:
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Nanna schreef:Wat schattig. Moet je die nou op een gegeven moment ook scheren?
Ja, ergens juni/juli, denk ik.

@ Laeken: Is dit moeder en dochter?
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
fenneke
Zeer actief

Juni inderdaad :mrgreen:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Persistence schreef:Nou die zijn leuk inderdaad! Zijn ze nog jong omdat ze zo klein zijn of is het gewoon een klein ras?
Ik wordt altijd een tikkeltje jaloers als ik hier de foto’s van kippen, geiten en schapen zie. Willikook :tongue:
Die hier vlakbij waren pasgeboren kleiner dan de kippen :mrgreen: Je zou ze bijna onder je trui stoppen en meenemen zo schattig.
En ik heb schapen nou nooit echt vrolijke dieren gevonden, maar wat een lolbroeken zijn dat :lol1:
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Wat een leuke schaapjes
Afbeelding
Wildflower
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies

Ongelezen bericht door Wildflower »

Leuk! Super dat je bewust hebt gekozen voor makke schapen.
Veel plezier met ze!
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Wat zijn ze leuk.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Wildflower schreef:Het is ook een beetje afhankelijk van de schapen. Als die niks gewend zijn en schrikken van mensen en dieren en paniekerig rond gaan rennen in hun weitje word het lastig om Guus rustig te houden.
Zorg dat je wat schapenbiks bij je hebt om de dieren aan je te laten wennen, telkens als je het weitje in gaat.
En neem daar dan eerst de tijd voor.
Als de schapen rustig en vriendelijk zijn kun je Guus aan de riem meenemen de wei in. Niet elk schaap is van jongs af aan veel met mensen in aanraking geweest.

Als je wél makke schapen aanschaft, dieren die veel in handen geweest zijn en snel herstellen van schrik, en je neemt Guus mee de wei in, houdt dan in de gaten of het schaap niet de confrontatie opzoekt met de hond. Die zijn er ook namelijk :wink:
Wij hebben twee totaal verschillende schapen gekregen. Een is ontzettend woest en brutaal en de andere meer terughoudend. Ik geloof niks van de leeftijd. Bij allebei staat april 2019 op de papieren maar een is duidelijk ouder en de andere is net haar lam. Die vacht is ook niet geschoren. Lijkt mij dus een lam van 2020.
De brutale zoekt zeker de confrontatie op met de honden. De schuwere die overigens gewoon uit de hand eet zal dat niet doen. De brutale rent al springend langs de hek als een dolle impala als de hondjes voorbij rennen en ze stampt op de grond en gaat ze aanstaren. Komt ook op ze af. Maar dat is goed. Want mijn hondjes doen ze echt niks meer dan aanblaffen. Dat leert zij ze wel af. :engel:

Alleen zit ik een beetje met de papieren. Ze zijn met oornummer maar dat lijkt heel vers ingeschoten. Zouden op dezelfde dag geboren zijn maar zien eruit als moeder en dochter. Mij om het even overigens want ze zijn ontzettend leuk en mekkeren niet. Doodstil en heel tevreden. :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Odi schreef:
Nanna schreef:Wat schattig. Moet je die nou op een gegeven moment ook scheren?
Ja, ergens juni/juli, denk ik.

@ Laeken: Is dit moeder en dochter?
Lijkt wel zo. De papieren zeggen allebei geboren april 2019. Maar het lam is nog helemaal niet geschoren. Lijkt mij ook moeder en dochter. Ze zijn dol op elkaar en missen ook geen andere schapen. Blaten niet naar de buurschapen en roepen helemaal niet.

Deze lijkt mij een lam van 2020

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
gerard k
Actief
Mijn ras(sen): Västgötaspets, Working kelpie

Ongelezen bericht door gerard k »

Als de oornummers kloppen met wat er in de ienr database staat dan is het goed.
Het hoort natuurlijk niet, maar misschien hebben ze de merken pas bij verkoop ingeschoten en zo de verkeerde merken in de dieren gezet (al wel in 2019 aangemeld)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”