Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Chemische castratie versus echte castratie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

sebastianroga

Chemische castratie versus echte castratie

Ongelezen bericht door sebastianroga »

Geachten,

Onze Vizsla is vorig jaar chemisch gecastreerd. Deze chip gaat nu uitwerken en we zijn aan het twijfelen wat we nu gaan doen. We horen namelijk verschillende verhalen rondom effecten van chemische castratie. De halfbroer van onze Milo is op beide manieren geholpen en zijn baasjes merken echt verschil nadat de balletjes eraf zijn gegaan.
Ik ben benieuwd wat de ervaringen hierover bij jullie zijn?

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Chemische castratie versus echte castratie

Ongelezen bericht door crutz »

Waarom is hij chemisch gecastreerd? En wat was de reden dat z’n broer gecastreerd is en het verschil tussen chemisch en operatief en op welke leeftijd is beiden gedaan?
sebastianroga

Reden is vanwege drukke gedrag, berijden, dwangmatig geursporen volgen en vechten met andere reuen.
Broer is gecastreerd volgens mij vanwege dat laatste vooral.

Leeftijd is bijna 2 jaar

tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tobi__ »

sebastianroga schreef:Reden is vanwege drukke gedrag, berijden, dwangmatig geursporen volgen en vechten met andere reuen.
Broer is gecastreerd volgens mij vanwege dat laatste vooral.

Leeftijd is bijna 2 jaar

Dat zijn allemaal geen redenen om een hond te castreren, maar eerder een kwestie van opvoeden en begrenzen.
_Esmee
sebastianroga

Oei... Met alle respect, maar ik vraag of er er ervaringen zijn met beide vormen van castratie en of er verschillen zijn. Ik ben niet op zoek naar adviezen.

stoffeltje
Zeer actief

Ongelezen bericht door stoffeltje »

als je dan toch voor castratie kiest dan zou ik voor de definitieve gaan. Dat chemische gedoe lijkt me ook niet echt gezond op de lange termijn.
tobi__
Zeer actief

sebastianroga schreef:Oei... Met alle respect, maar ik vraag of er er ervaringen zijn met beide vormen van castratie en of er verschillen zijn. Ik ben niet op zoek naar adviezen.

De reuen die hier rondlopen die gecastreerd zijn, zijn allemaal veranderd in onzekere en aantrekkelijke honden voor andere reuen. Weet van zeker drie baasjes dat ze er oprecht spijt van hebben de castratie uitgevoerd te hebben. Het gedrag (niet luisteren) is vrijwel niet veranderd, maar er zijn allemaal nieuwe problemen bij gekomen.

Chemisch loopt er hier eentje rond, maar dat heeft weinig effect op hem heb ik het idee. Hij is niet anders of veranderd, dit geven zijn baasjes zelf ook aan.
_Esmee
stoffeltje
Zeer actief

Ongelezen bericht door stoffeltje »

tobi__ schreef:
sebastianroga schreef:Oei... Met alle respect, maar ik vraag of er er ervaringen zijn met beide vormen van castratie en of er verschillen zijn. Ik ben niet op zoek naar adviezen.

De reuen die hier rondlopen die gecastreerd zijn, zijn allemaal veranderd in onzekere en aantrekkelijke honden voor andere reuen. Weet van zeker drie baasjes dat ze er oprecht spijt van hebben de castratie uitgevoerd te hebben. Het gedrag (niet luisteren) is vrijwel niet veranderd, maar er zijn allemaal nieuwe problemen bij gekomen.

Chemisch loopt er hier eentje rond, maar dat heeft weinig effect op hem heb ik het idee. Hij is niet anders of veranderd, dit geven zijn baasjes zelf ook aan.
Dat is nou de grootst mogelijke onzin! echt iets wat iemand die zwaar tegen castratie is beweert!
Alsof iedere gecastreerde reu veranderd in een onzeker wrak :roll:
tobi__
Zeer actief

stoffeltje schreef:
tobi__ schreef:

Dat is nou de grootst mogelijke onzin! echt iets wat iemand die zwaar tegen castratie is beweert!
Ik ben nergens tegen? Dit is puur wat ik hier zie (en hoor) gebeuren. Natuurlijk lopen er vast hele gelukkige gecastreerde reuen rond. Maar die zie ik hier niet. :19:
_Esmee
Dennenappel
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Dennenappel »

stoffeltje schreef:als je dan toch voor castratie kiest dan zou ik voor de definitieve gaan. Dat chemische gedoe lijkt me ook niet echt gezond op de lange termijn.

Absoluut.
Chemisch raad ik 100% af.
Maak gewoon de keuze, stop geen rommel in dat lijf.
Daarnaast is chemische castratie totaal niet te vergelijken met definitief.
Chemisch gecastreerde honden, zeker waarbij het vaker gebeurd, worden halve zombies.

Mijn hondje is inderdaad wat aantrekkelijker voor reuen door zijn castratie maar dat levert 0 gedoe op.
Totaal niet onzeker en opdringerige, jonge en onopgevoede reuen die sporadisch eens irritant zijn sturen Cash en ik wel weg.

Verwacht verder geen wonderen voor bepaald gedrag en blijf opvoeden.

Overigens denk ik dat ik een van de weinige hier ben die niet tegen castratie is, hoor.
Gedrag is voor mij dan geen reden, wel minder geouwehoer in deze drukke maatschappij.

Ik heb liever dat die kleine wat aantrekkelijker is voor reuen dan dat ie gegrepen word puur omdat ie z’n zaakje nog heeft.

Zonde maar het zij zo.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

stoffeltje schreef: Dat is nou de grootst mogelijke onzin! echt iets wat iemand die zwaar tegen castratie is beweert!
Haha ja, testosteron wegnemen heeft natuurlijk geen effect. Waar dient het ook voor he.

Hoe reageert hij nu op de chip?
sebastianroga

Dennenappel schreef:
stoffeltje schreef:als je dan toch voor castratie kiest dan zou ik voor de definitieve gaan. Dat chemische gedoe lijkt me ook niet echt gezond op de lange termijn.

Absoluut.
Chemisch raad ik 100% af.
Maak gewoon de keuze, stop geen rommel in dat lijf.
Daarnaast is chemische castratie totaal niet te vergelijken met definitief.
Chemisch gecastreerde honden, zeker waarbij het vaker gebeurd, worden halve zombies.

Mijn hondje is inderdaad wat aantrekkelijker voor reuen door zijn castratie maar dat levert 0 gedoe op.
Totaal niet onzeker en opdringerige, jonge en onopgevoede reuen die sporadisch eens irritant zijn sturen Cash en ik wel weg.

Verwacht verder geen wonderen voor bepaald gedrag en blijf opvoeden.

Overigens denk ik dat ik een van de weinige hier ben die niet tegen castratie is, hoor.
Gedrag is voor mij dan geen reden, wel minder geouwehoer in deze drukke maatschappij.

Ik heb liever dat die kleine wat aantrekkelijker is voor reuen dan dat ie gegrepen word puur omdat ie z’n zaakje nog heeft.

Zonde maar het zij zo.
Ik ben het eens met jouw beredenering. Liefst niet snijden in een gezond lichaam, maar onze reu zit zichzelf zo vreselijk in de weg... We gaan we eerst even kijken wat hij doet als zijn ballen weet volledig terug zijn.
Maar onze fokker die ook gedragsdeskundige is, heeft ons castratie geadviseerd.
Onze Milo heeft vorig haar dus een chemische chip gekregen, maar zombie is hij er allerminst van geworden... Nog steeds hyper en hysterisch, klapperkaken als hij een loops teefje ruikt en veel van het klassieke reuen gedrag.

Soeb88
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Soeb88 »

Ik denk niet dat je moet verwachten dat het ineens zal veranderen. Onze overleden rott ook beiden gedaan, maar ondanks dat hij luier werd en zn bespiering verzakte (hij was medisch gecastreerd na een chip)... veranderde hij qua karakter weinig.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Nou dat laatste gaat echt niet weg als je castreert en dan kan ik je uit ervaring zeggen. Hier twee reuen gehad de eerste 27 jaar terug laten castreren gewoon omdat dit toen gebruikelijk was ik was zwanger en hij meende we veel tegen mij te moeten grommen. Na zijn castratie was dat over hij kreeg echter een rotvacht en het reageren op teefjes bleef met idd klappertanden en schuimbekken bij plasjes.
Spikey was hyperseksueel wat er voor zorgde dat hij ons teefje niet met rust kon laten ipv van spelen wat er de eerste jaren werd gedaan werd het vechten omdat ons teefje dat natuurlijk niet toeliet.
Spikey heeft eerst een chemische castratie gehad dat was beter maar nu wilde hij niets meer van Laika weten.
Daarna de gewone castratie en na 1 dag konden de twee weer spelen en had ik weer een leuk stelletje.
Spikey was toen iets meer dan 5 jaar oud.

Er is dus verschil tussen de twee vormen van castratie. maar die helpen niet tegen: niet luisteren, druk gedrag (jonge honden gedrag) en reageren op teefjes.
Zou ik kiezen voor een castratie voor een hond jonger dan 3 nee dat zou ik niet het kantel punt qua gedrag zit toch wel ongeveer op die leeftijd. Heb dus nog even geduld castreren kan altijd nog terug draaien niet.
Afbeelding
gevni havanezers
tobi__
Zeer actief

Het gedrag wat je omschrijft gaat echt niet zomaar weg door castreren.
_Esmee
dagmar88
Zeer actief

sebastianroga schreef: Onze Milo heeft vorig haar dus een chemische chip gekregen, maar zombie is hij er allerminst van geworden... Nog steeds hyper en hysterisch, klapperkaken als hij een loops teefje ruikt en veel van het klassieke reuen gedrag.
Dan kun je bij permanente castratie hetzelfde verwachten. Ik zou toch echt inzetten op opvoeding. Een gedragsdeskundige die bij een werkras aanraadt een jonge reu te castreren bij "hyper en hysterisch' gedrag heb ik geen vertrouwen in.
Gedragstrainer kan iedereen worden, dat is een cursusje van likmevestje.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
sebastianroga schreef: Onze Milo heeft vorig haar dus een chemische chip gekregen, maar zombie is hij er allerminst van geworden... Nog steeds hyper en hysterisch, klapperkaken als hij een loops teefje ruikt en veel van het klassieke reuen gedrag.
Dan kun je bij permanente castratie hetzelfde verwachten. Ik zou toch echt inzetten op opvoeding. Een gedragsdeskundige die bij een werkras aanraadt een jonge reu te castreren bij "hyper en hysterisch' gedrag heb ik geen vertrouwen in.
Volledig met Dagmar eens!

Je reu is nog geen 2 en dus al voor er enige vorm van volwassenheid was is er gekozen voor chemische castratie. Zelf denk ik zelfs dat de (chemische) castratie het hyper en hysterisch gedrag versterkt heeft door de leeftijd waarop het ingezet is. Van stabiele volwassenheid was nog geen sprake.

Wat doen jullie qua trainen met de hond, want inderdaad een werkras
sebastianroga

tobi__ schreef:Het gedrag wat je omschrijft gaat echt niet zomaar weg door castreren.
Gaat ook niet zozeer direct om gedrag, maar juist om hetgeen bepaald gedrag triggert. Dit kunnen hormonen zijn zoals testosteron die bepaalde zaken aanjagen

dagmar88
Zeer actief

crutz schreef:

Je reu is nog geen 2 en dus al voor er enige vorm van volwassenheid was is er gekozen voor chemische castratie. Zelf denk ik zelfs dat de (chemische) castratie het hyper en hysterisch gedrag versterkt heeft door de leeftijd waarop het ingezet is. Van stabiele volwassenheid was nog geen sprake.
Mijn Jaap is bij mijn ex chemisch gecastreerd omdat het in de roedel niet lekker ging. Hij was toen ruim een jaar.
Vooral met het uitwerken heeft hij het echt moeilijk gehad. Gewoon een tweede puberteit.
:80: Z'n testikels werden ook enorm groot. Nu heeft hij beschaafde balletjes en staat als een huis.
Maar ik heb dan ook de gelegenheid lekker met hem te sporten.

Z'n papa is inmiddels gecastreerd omdat die last had van een binnenbal ter hoogte van de nieren. Nu is z'n vacht een ramp en hij kan met z'n 38 kilo maar 400 gram vlees per dag eten. Ik had zelf dus de andere laten zitten en ben blij dat het bij Jaap niet definitief was.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

dagmar88 schreef:
crutz schreef:

Mijn Jaap is bij mijn ex chemisch gecastreerd omdat het in de roedel niet lekker ging. Hij was toen ruim een jaar.
Vooral met het uitwerken heeft hij het echt moeilijk gehad. Gewoon een tweede puberteit.
:80: Z'n testikels werden ook enorm groot. Nu heeft hij beschaafde balletjes en staat als een huis.
Maar ik heb dan ook de gelegenheid lekker met hem te sporten.

Z'n papa is inmiddels gecastreerd omdat die last had van een binnenbal ter hoogte van de nieren. Nu is z'n vacht een ramp en hij kan met z'n 38 kilo maar 400 gram vlees per dag eten. Ik had zelf dus de andere laten zitten en ben blij dat het bij Jaap niet definitief was.
Daar zeg je wat, zowel bij het zetten als bij het uitwerken verergerde het gedrag enorm.
Je hebt zo'n prachtige hond wees je er van bewust dat bij zo'n hond als ze eenmaal gecastreerd zijn de pracht en praal er af gaat. Bespiering wordt minder waardoor de houding van de hond wat ingezakter lijkt. Vacht wordt doffer en hij wordt zoals gezegd sneller dik.
Afbeelding
gevni havanezers
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik weet van eigenaren dat er weldegelijk verschil kan zijn in het gedrag tussen chemische castratie en gewone castratie. Een clubgenoot heeft zijn mechelreu chemisch laten castreren d.m.v. suprelorin (implantaat). Zijn reu was net 2 jaar en ze hadden een Jack Russellteefje van 8 maanden. Die reu was bezeten van die jack. Met het implantaat is het gedrag doorbroken, het is nu uitgewerkt en hij laat het zo.

Ik heb mijn eerste dobermann chemisch laten castreren, 0,0 effect, toen op advies van de DA gewoon laten castreren en nog 0,0 effect...

Onze amstaff Hippo heb ik met 8,5 maand laten castreren, die was echt onhoudbaar door de hormonen. Werd mega agressief naar andere honden. Bij hem hielp het geweldig. Dat was overigens een super zelfverzekerde hond, een onzekere hond zou ik nooit laten castreren. Ken helaas veel reuen waarbij het gedrag na castratie negatief is veranderd.

Mijn huidige mechelreu is 14 maanden sinds 2 maanden is het echt een hormoonbom. Heb het bij mijn mechels niet eerder zo meegemaakt. Hij krijgt nu Hyperseks van Puur en daardoor is zijn gedrag een stuk beter te behappen. Nog een paar maanden dan is het ergste weer voorbij.
sebastianroga

crutz schreef:
dagmar88 schreef:

Bij alle trainingen zijn we weggestuurd vanwege zijn gedrag.... Helaas. Deze vlieger gaat dus niet op. Hij is superlief, maar kan niet op z'n beurt wachten, blaft de boel bij elkaar en ontwrichtte de lessen.

Ik zou het wel fijn vinden als men niet zou worden afgezeken op dit forum. Ik mag er vanuit gaan dat gedragsdeskundigen hun werk serieus nemen en weten waar ze het over hebben. In ieder geval meer dan hondenbezitters die soms wijsheid in pacht denken te hebben.

Maar wij gaan weer intensief trainen wanneer onze Milo stabieler is geworden. Wellicht is het ook een kwestie van tijd...

crutz
Zeer actief
Contacteer:

sebastianroga schreef:
crutz schreef:
dagmar88 schreef:

Bij alle trainingen zijn we weggestuurd vanwege zijn gedrag.... [/]Helaas. Deze vlieger gaat dus niet op. Hij is superlief, maar kan niet op z'n beurt wachten, blaft de boel bij elkaar en ontwrichtte de lessen.

Ik zou het wel fijn vinden als men niet zou worden afgezeken op dit forum. Ik mag er vanuit gaan dat gedragsdeskundigen hun werk serieus nemen en weten waar ze het over hebben. In ieder geval meer dan hondenbezitters die soms wijsheid in pacht denken te hebben.

Maar wij gaan weer intensief trainen wanneer onze Milo stabieler is geworden. Wellicht is het ook een kwestie van tijd...

Ehhhh wat zijn dat voor hondenscholen die honden met moeilijk gedrag wegsturen?

En ja snap dan ook wel dat het niet verbeterd, dit gedrag moet je doorbreken met trainen, niet afwachten tot het zichzelf wel oplost, want dat gaat niet gebeuren.

Sterker nog, bij een werkras zal het door gebrek aan uitdaging en gebrek aan sturing juist verergeren
dagmar88
Zeer actief

sebastianroga schreef:Bij alle trainingen zijn we weggestuurd vanwege zijn gedrag.... Helaas. Deze vlieger gaat dus niet op. Hij is superlief, maar kan niet op z'n beurt wachten, blaft de boel bij elkaar en ontwrichtte de lessen.

:ok: Fijn dat je het zo oppakt.

Helaas kun je dus niet vertrouwen op de kunde van een gedragstrainer. Dat papiertje zegt drie keer niks.
Wat vervelend voor je dat je zo afgeserveerd bent. Dat doet je zelfvertrouwen geen goed.
Open hier eens een topic, er weet vast wel iemand een fijne hondenschool in de buurt waar ze wel 1 op 1 met je willen werken.
En ondertussen kun je zelf ook een hoop.

https://www.bol.com/nl/p/iedere-hond-ka ... oductTitle

https://www.bol.com/nl/p/actief-met-uw- ... oductImage
sebastianroga

Zinodo schreef:

En ja snap dan ook wel dat het niet verbeterd, dit gedrag moet je doorbreken met trainen, niet afwachten tot het zichzelf wel oplost, want dat gaat niet gebeuren.

Sterker nog, bij een werkras zal het door gebrek aan uitdaging en gebrek aan sturing juist verergeren
Precies dit laatste, het is een vizsla en geen boomertje. Wat had je verwacht? Druk druk druk en werken werken werken is zo ongeveer de rasomschrijving. :denken:
Mag ook, maar andere honden aanvallen en aan de lijn helemaal knetter worden als hij een andere hond ziet hoort niet bij de rasomschrijving. Druk is ok. Hyper focus is ok. Weggestuurd worden bij gehoorzaamheidscursus is niet ok. Puppy's aanvallen is niet ok.

Advies van fokker en dierenarts = castreren.

Voor een hondenpension moet hij helaas ook gecastreerd zijn. Is een eis.

crutz
Zeer actief
Contacteer:

sebastianroga schreef:
Zinodo schreef:

Precies dit laatste, het is een vizsla en geen boomertje. Wat had je verwacht? Druk druk druk en werken werken werken is zo ongeveer de rasomschrijving. :denken:
Mag ook, maar andere honden aanvallen en aan de lijn helemaal knetter worden als hij een andere hond ziet hoort niet bij de rasomschrijving. Druk is ok. Hyper focus is ok. Weggestuurd worden bij gehoorzaamheidscursus is niet ok. Puppy's aanvallen is niet ok.

Advies van fokker en dierenarts = castreren.

Voor een hondenpension moet hij helaas ook gecastreerd zijn. Is een eis.

De tijd dat ik ze nog wel eens naar een pension bracht konden mijn intacte reuen probleemloos terecht
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Het probleem lijkt me vooral in zijn kop te zitten en niet in zijn ballen.

Castratie kan zeker de oplossing. Maar het kan dat evengoed ook niet zijn en wat ga je dan laten afsnijden? :wink:
Hij zit op een vervelende leeftijd, ik weet er alles van want zit zelf ook met zo'n exemplaar, castratie werd me ook al voorgesteld, maar dat is in mijn ogen echt niet hoe dit moet aangepakt worden. En grote kans dat binnen een paar maanden alles vanzelf ook wat stabiliseert als het volwassen verstand er is. (mits voldoende uitdaging en training uiteraard)
crutz
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:Het probleem lijkt me vooral in zijn kop te zitten en niet in zijn ballen.

Castratie kan zeker de oplossing. Maar het kan dat evengoed ook niet zijn en wat ga je dan laten afsnijden? :wink:
Hij zit op een vervelende leeftijd, ik weet er alles van want zit zelf ook met zo'n exemplaar, castratie werd me ook al voorgesteld, maar dat is in mijn ogen echt niet hoe dit moet aangepakt worden. En grote kans dat binnen een paar maanden alles vanzelf ook wat stabiliseert als het volwassen verstand er is. (mits voldoende uitdaging en training uiteraard)
Maar wat ik lees is die uitdaging en training er niet, daar wordt mee gewacht tot dit (vanzelf) oplost
sebastianroga

crutz schreef:
maart schreef:Het probleem lijkt me vooral in zijn kop te zitten en niet in zijn ballen.

Maar wat ik lees is die uitdaging en training er niet, daar wordt mee gewacht tot dit (vanzelf) oplost
Niet alles lost vanzelf op, maar ontwikkeling, vooral hormonale ontwikkeling maakt een wezen ook stabieler. Geldt ook voor den mensch. Kijk maar naar pubers. Hormoonhuishouding ontwikkelt zich en stabiliseert, waardoor het gedrag ook verandert. Elementaire biologie Afbeelding...

Maar zoals ik al eerder heb gevraagd... Ik ben niet op zoek naar (ongevraagd) advies, wel zou ik graag de ervaringen van verschillende vormen van castratie willen lezen. Aangezien ik daar veel verschillende verhalen over lees, ben ik voornamelijk benieuwd naar de persoonlijke ervaringen van hondenbezitters

dagmar88
Zeer actief

sebastianroga schreef: Maar zoals ik al eerder heb gevraagd... Ik ben niet op zoek naar (ongevraagd) advies, wel zou ik graag de ervaringen van verschillende vormen van castratie willen lezen. Aangezien ik daar veel verschillende verhalen over lees, ben ik voornamelijk benieuwd naar de persoonlijke ervaringen van hondenbezitters
Nee, zo werkt het hier niet. Advies wordt gegeven op basis van het welzijn van je hond. Niet afgestemd op wat jij graag wilt horen.
Als je de boel wilt lopen sturen kun je daarmee beter bij je hond beginnen.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”