Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lijst met pupprijzen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Lijst met pupprijzen

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Nu betaalt gewoon iedereen die een pup neemt mee aan de opbouw en het behoud van het ras, niet alleen leden. En ook niet-leden betalen hetzelfde bij de keuring waarvoor hun hond is uitgenodigd. Dat is anders bij de onderzoeken op latere leeftijd
Doyaquba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Inge schreef:
Doyaquba schreef:Ik weet dat het oud is, maar zelfs in 2016 waren boxers geen 975 euro.
Quira was in 2014 geloof ik 1300 euro.

Inmiddels zijn ze meestal 1400-1600 euro, Donner was 1600, dat is in Duitsland gangbaar.

Dure hond als ik het zo lees :schrik:

Hij was wel een eenling dus de fokster heeft er alleen maar op toegelegd...vorige nest uit die teef was er ook maar 1. Gaat niet goed met de winst :tongue:
In 1999 betaalde ik 800 gulden voor een boxerpupAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
Die van 1997 weet ik niet, toen was ik zelf nog niet geboren, maar die uit 2007 was 900 euro. Is met de invoering van de hartecho, DNA testen en spondylose foto's hard omhoog gegaan :O:

De onderzoeken doe je bij onze rasvereniging trouwens zelf, er is ook geen afdracht naar de rasvereniging bij pups. Alleen een kleine jaarlijkse contributie.
En dan nog houden ze alle uitslagen van de onderzoeken gewoon bij :ok:
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Doyaquba schreef:
Inge schreef:
Doyaquba schreef:Ik weet dat het oud is, maar zelfs in 2016 waren boxers geen 975 euro.
Quira was in 2014 geloof ik 1300 euro.

Inmiddels zijn ze meestal 1400-1600 euro, Donner was 1600, dat is in Duitsland gangbaar.

Dure hond als ik het zo lees :schrik:

Hij was wel een eenling dus de fokster heeft er alleen maar op toegelegd...vorige nest uit die teef was er ook maar 1. Gaat niet goed met de winst :tongue:
In 1999 betaalde ik 800 gulden voor een boxerpupAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
Die van 1997 weet ik niet, toen was ik zelf nog niet geboren, maar die uit 2007 was 900 euro. Is met de invoering van de hartecho, DNA testen en spondylose foto's hard omhoog gegaan :O:

De onderzoeken doe je bij onze rasvereniging trouwens zelf, er is ook geen afdracht naar de rasvereniging bij pups. Alleen een kleine jaarlijkse contributie.
En dan nog houden ze alle uitslagen van de onderzoeken gewoon bij :ok:
1600 euro voor een Boxer?
alsjeblieft zeg... wat een geld bij 8 pups heb je dat 12.800 euro aan kosten...
geloof er werkelijk helemaal niks van.
Dat kan een gemiddelde fokker echt niet zo even voorschieten als dat je kosten zijn.
Daar wordt gewoon duizenden euro's winst op gedraaid. .
Prima hoor maar begin dan niet dat hartecho, DNA testen en spondylose foto's zo duur zijn.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Doyaquba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Tsja voor mezelf was 1500 de max, maar de fokster heeft er echt alleen op toegelegd dus dit was prima. Hij was 15 weken dus alle extra kosten ook qua entingen had ik niet en zij had natuurlijk wel veel extra kosten. En was enige pup, 8 pups is niet gemiddeld, vaak 5 of 6.
Prijzen in Duitsland zijn 1600-1800 euro zelfs...dus wat dat betreft had ik nog 'geluk'.
Maar hoop niet dat de prijzen zo blijven stijgen :denken:

En ik weet dat er winst wordt gemaakt bij grote nesten ja. Dat ligt ook niet alleen aan de testen maar ook aan de enorme vraag, voor een ongeteste stamboomloze boxer betaal je ook 1000-2000 euro (2000 voor kekke kleurtjes die niet voorkomen binnen het ras, blue merle bijvoorbeeld)

Zolang de vraag hoger is dan het aanbod vrees ik het ergste :roll:
Maar onder de prijs van broodfokkers gaan zitten willen de meeste serieuze fokkers die ik ken ook niet, bang voor scheve gezichten...

Ik zei trouwens niet dat de testen de reden waren voor de stijging, alleen dat het ongeveer met de invoering daarvan begon. Wellicht omdat er toen een excuus was ofzo, maar de wachtlijsten werden toen ook langer. In 2007 hoefden we ook helemaal niet op een wachtlijst maar kon je gewoon langs fokkers met beschikbare pups via de rasvereniging. Dat is nu niet meer te doen, je staat 6-18 maanden op een lijst :denken:

Dus klassiek vraag/aanbod en prijsstijging is vast de logische verklaring, dat is bij meer rassen het geval. Maar goed ik vind het persoonlijk niet erg als een fokker wat winst maakt bij een groter nest. Het is ook een heleboel werk namelijk en binnen mijn kenniskring gaat dat extra geld ook altijd weer naar dingen voor de honden. Als je dat wel erg vindt koop je dus niet zo'n dure pup, dat is een vrije keuze. Gelukkig maar :D
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Boutje schreef:Ik ben even blij met mijn Poppy van 300 euro als met mijn veel duurdere stamboomhondjes.

En toch wordt de volgende er weer eentje met stamboom... aangezien ik wedstrijden wil doen onder de Kkush en die eist dat je na een eventuele eerste stamboomloze hond elke volgende eentje met is. Anders geen werkboekje.
Dit valt te omzeilen (heb ik ook gedaan, James vroeger had ook geen stamboom) door de hond op naam van man, kind,... te zetten en dan jezelf als geleider... maar nu is het 1 per adres. Ook dat valt te omzeilen maar nu ligt er nog een voorstel op tafel om per wedstrijd per geleider maar 1 stamboomloze hond meer toe te laten... ALS dat er door komt, maar dat risico wil ik niet nemen.

Dus ja, ik voorzie 1200 euro tegen dat de volgende hond zich aandient...
Nou, ik hoef voor niets of niemand iets te omzeilen. En die stamboom hoef ik ook al niet. Het enige wat ik wil is een betrokken fokker, èn die zijn/haar uiterste best heeft gedaan om een gezonde combinatie te maken. En daar betaal ik gewoon voor, en daar zit geen bovengrens aan.
Of nou ja, zit er natuurlijk wel, ik ga geen 10.000 euro voor een pup betalen. Maar ik vind het ook weer niet heel raar dat een pup nu het dubbele kost van 20 jaar geleden. Inflatie enzo.

Ik heb net een potje kervel weggegooid, goed tot oktober 2018. Adviesprijs € 1,09 staat er op het etiketje. Nu ben je al zo 2 of 3 euro kwijt. En dat is dan een verdubbeling in 2 jaar, ipv in 20 jaar.
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Ik las net dat een Flatcoated met stamboom nu €1.250 kost. Dus dat is €100 meer dan vier jaar geleden. Op marktplaats staat een nest stamboomloze Flatcoateds voor €1.450. Iemand die graag volgende week een pup wil, zal daar waarschijnlijk best voor zwichten. Via een fokker die bij de rasvereniging is aangesloten vind je momenteel namelijk geen pup. Die worden overladen met ‘aanvragen’ en dan ben je misschien over twee jaar aan de beurt.
80564M

natalie schreef:Ik las net dat een Flatcoated met stamboom nu €1.250 kost. Dus dat is €100 meer dan vier jaar geleden. Op marktplaats staat een nest stamboomloze Flatcoateds voor €1.450. Iemand die graag volgende week een pup wil, zal daar waarschijnlijk best voor zwichten. Via een fokker die bij de rasvereniging is aangesloten vind je momenteel namelijk geen pup. Die worden overladen met ‘aanvragen’ en dan ben je misschien over twee jaar aan de beurt.
Dat is denk ik bij alle rassen zo :ugh:
Maarrrr van de andere kant is de fokker daar ook zelf bij natuurlijk. Een goede fokker wil zijn puppen bij de beste baasjes, niet bij degenen die bovenaan de lijst staan :wink:

Edit, nog even een nuancering (ik zit op dit moment natuurlijk in het zelfde schuitje, wil een pup, en ja net nu). Fokkers kunnen gewoon nee zeggen he? Hoeven niet een wachtlijst-rijtje af te gaan. Ook niet als ze aangesloten zijn bij de RV.
Laatst gewijzigd door 80564M op 20 aug 2020 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
natalie
Zeer actief

Marion. schreef:
natalie schreef:Ik las net dat een Flatcoated met stamboom nu €1.250 kost. Dus dat is €100 meer dan vier jaar geleden. Op marktplaats staat een nest stamboomloze Flatcoateds voor €1.450. Iemand die graag volgende week een pup wil, zal daar waarschijnlijk best voor zwichten. Via een fokker die bij de rasvereniging is aangesloten vind je momenteel namelijk geen pup. Die worden overladen met ‘aanvragen’ en dan ben je misschien over twee jaar aan de beurt.
Dat is denk ik bij alle rassen zo :ugh:
Maarrrr van de andere kant is de fokker daar ook zelf bij natuurlijk. Een goede fokker wil zijn puppen bij de beste baasjes, niet bij degenen die bovenaan de lijst staan :wink:
Ja, klopt. Ik denk niet dat er gewerkt wordt op volgorde van een wachtlijst, maar ik denk wel dat een fokker na 20 aanvragen een keer stopt met het noteren van iemands gegevens. Kan ik mij goed voorstellen in ieder geval. Hoe het precies gaat, zal per fokker ook weer verschillen.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Frootje schreef:
Boutje schreef:En toch wordt de volgende er weer eentje met stamboom... aangezien ik wedstrijden wil doen onder de Kkush en die eist dat je na een eventuele eerste stamboomloze hond elke volgende eentje met is. Anders geen werkboekje..
Waarom is dat eigenlijk? :denken: Er zal vast een reden voor zijn maar ik heb er geen verstand van.
Dat is alleen in belgie. In Nederland mag je gewoon altijd met je rasloze meedoen. Gelukkig maar!
Een kroaat kost zo’n 900 euro in Nederland. De border collies gaan zelden onder de 1250 weg.
natalie
Zeer actief

Frootje schreef:
Boutje schreef:En toch wordt de volgende er weer eentje met stamboom... aangezien ik wedstrijden wil doen onder de Kkush en die eist dat je na een eventuele eerste stamboomloze hond elke volgende eentje met is. Anders geen werkboekje..
Waarom is dat eigenlijk? :denken: Er zal vast een reden voor zijn maar ik heb er geen verstand van.
Ben ik ook benieuwd naar. Voor deelname aan jachtwedstrijden geldt ook dat de hond een stamboom (van een bepaalde rasgroep) moet hebben. Ik heb nooit uitgezocht waarom dat zo is, maar ik vraag het mij wel af ja.
80564M

natalie schreef:Ja, klopt. Ik denk niet dat er gewerkt wordt op volgorde van een wachtlijst, maar ik denk wel dat een fokker na 20 aanvragen een keer stopt met het noteren van iemands gegevens. Kan ik mij goed voorstellen in ieder geval. Hoe het precies gaat, zal per fokker ook weer verschillen.
Dat denk ik ook, maar voor mij maakt dat ook wel het verschil tussen fokkers. Geen namen op een lijstje. Maar mensen waar je in elk geval al een middagje mee gesproken hebt zeg maar, voordat dat nestje er überhaupt is. Ik hoor dat ze al alle contactgegevens van internet halen, omdat er gewoon 's avonds laat mensen aan de deur staan. "Hallo, jij hebt puppies he? Wij willen er eentje."

Ik zou van minder gek worden.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Célie schreef:
Boutje schreef:Ik ben even blij met mijn Poppy van 300 euro als met mijn veel duurdere stamboomhondjes.

En toch wordt de volgende er weer eentje met stamboom... aangezien ik wedstrijden wil doen onder de Kkush en die eist dat je na een eventuele eerste stamboomloze hond elke volgende eentje met is. Anders geen werkboekje.
Dit valt te omzeilen (heb ik ook gedaan, James vroeger had ook geen stamboom) door de hond op naam van man, kind,... te zetten en dan jezelf als geleider... maar nu is het 1 per adres. Ook dat valt te omzeilen maar nu ligt er nog een voorstel op tafel om per wedstrijd per geleider maar 1 stamboomloze hond meer toe te laten... ALS dat er door komt, maar dat risico wil ik niet nemen.

Wat een raar gedoe, waarom kun je met een stamboomloze hond niet net zo goed wedstrijden doen?
Die kun je prima, alleen niet onder de Kkush. Het is een regel van hun, wil je die niet volgen, dan speel je maar volgens de regel van een ander :wink:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Célie schreef:
maart schreef:
Célie schreef:

Wat een raar gedoe, waarom kun je met een stamboomloze hond niet net zo goed wedstrijden doen?
Die kun je prima, alleen niet onder de Kkush. Het is een regel van hun, wil je die niet volgen, dan speel je maar volgens de regel van een ander :wink:
Nou ja ik vind het wat vreemd, kijk als het nou een show is dan snap ik het nog dat een stamboom dan gevraagd wordt, maar voor behendigheid en zuks gaat er dan toch alleen om dat zo'n dier behendig is.
Op een show gaat het erom of de hond voldoet aan de rasstandaard van het ras waarvoor ie in de ring staat. Daar zou je in principe ook geen stamboom voor nodig moeten hebben, toch?
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Het is echt België die die regels heeft. Veel andere landen maakt het niks uit. Ik loop zowel fci als ifcs en dat mag in Nederland gelukkig :)
maart
Zeer actief

Célie schreef:
Fotogravinnetje schreef:
Op een show gaat het erom of de hond voldoet aan de rasstandaard van het ras waarvoor ie in de ring staat. Daar zou je in principe ook geen stamboom voor nodig moeten hebben, toch?
Nee voor mij ook niet, maar ik kan de gedachte erachter nog wel snappen. Maar bij behendigheid dat als het je eerste hond is dat het dan wel een straatfikkie mag zijn maar bij de tweede niet meer.
omdat inlezen meestal pas gebeurt als de eerste hond er al is...
maart
Zeer actief

Célie schreef:
maart schreef:
Célie schreef:
Fotogravinnetje schreef:
Nee voor mij ook niet, maar ik kan de gedachte erachter nog wel snappen. Maar bij behendigheid dat als het je eerste hond is dat het dan wel een straatfikkie mag zijn maar bij de tweede niet meer.
Daarom kan het toch juist zijn dat een ervaren hondeneigenaar liever een stamboomloze of kruising gebruikt voor sporten.
dat kan. Dan kies je voor een andere organisatie om voor te spelen :D

Ik kan ook geen Belgisch Kampioen bij de mechelaars meer worden omdat ik het niet eens ben met bepaalde regels. Het is uitstekend allemaal zelf te bepalen wat je wil doen of laten hoor :wink:
Lopen janken om regeltjes omtrent puur een hobby is nogal amateuristisch, niets moet immers.
maart
Zeer actief

Célie schreef:
maart schreef:
dat kan. Dan kies je voor een andere organisatie om voor te spelen :D

Ik kan ook geen Belgisch Kampioen bij de mechelaars meer worden omdat ik het niet eens ben met bepaalde regels. Het is uitstekend allemaal zelf te bepalen wat je wil doen of laten hoor :wink:
Lopen janken om regeltjes omtrent puur een hobby is nogal amateuristisch, niets moet immers.
Als je bij de ene organisatie maar 1x per jaar wat kunt doen (wat ik eruit begreep) en bij de andere veel meer dan is het toch een rare keuze :19:
En ik zie niemand janken hoor, maar een hobby is meestal iets voor amateurs hè anders heette het wel werk :mrgreen:
niet als de ene organisatie wereldwijd gaat en de andere zich beperkt tot eigen land en/of een veel kleiner speelveld.
Het is wikken en wegen en voor jezelf uitmaken wat je wil gaan doen en daar je keuze op afstemmen.
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Zonder stamboom mogen wij wel meedoen aan het NK FCI Obedience, maar voor het WK moet de hond een stamboom hebben.
Nu geraak je niet zomaar op het WK dus je kan gewoon lekker door hobbyen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Célie schreef:
maart schreef:
Célie schreef:
Fotogravinnetje schreef:
Daarom kan het toch juist zijn dat een ervaren hondeneigenaar liever een stamboomloze of kruising gebruikt voor sporten.
Inderdaad, ik heb jarenlang stamboomhonden gehad met sporten. Nu al ruim 10 jaar stamboomloos en/of -kruising. Aan de honden merk ik 0.0 verschil qua geschiktheid en ik vind t ook nog steeds een vage regel omdat je juist steeds meer kruisingen in t wereldje ziet. Maar goed, met een stamboomhond stond ik ook niet op t wk dus het zal. Ik kan alleen niet aan NK en WK meedoen. Verder zijn er amper nog CACIT wedstrijden dus bijna overal mag je verder aan meedoen. Maar ik zie t nut echt niet dat alleen stamboomhonden een WK mogen lopen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

Berner sennen schrijven ze 1000 euro, klopt niet

Nisha koste 6 jaar terug 1250 euro, met stamboom
Mila koste 4 jaar terug 1300 euro, met stamboom

Denk dat ze nu rond de 1400 a 1500 euro al gaan zitten
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Mijn ras staat er niet op

In 2000 betaalde ik als ik me goed herinner iets van 750 euro.
In 2008 was dat 850 euro en in 2017 was dat 1000 euro

Geen extreem hoge prijzen, maar nou ook niet direct spotgoedkoop.
Bij ons is geen afdracht van geld per pup aan de rasvereniging.
Zie ook niet wat de rasvereniging voor kosten maakt voor die pups :denken: :U:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
80564M

ranetje schreef: In 2000 betaalde ik als ik me goed herinner iets van 750 euro.
In 2000 was er nog geen euro :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Kells schreef:
ranetje schreef:Mijn ras staat er niet op

In 2000 betaalde ik als ik me goed herinner iets van 750 euro.

Geen extreem hoge prijzen, maar nou ook niet direct spotgoedkoop.
Bij ons is geen afdracht van geld per pup aan de rasvereniging.
Zie ook niet wat de rasvereniging voor kosten maakt voor die pups :denken: :U:
Bij ons ras komen er een paar dames van de ABC langs voor nestcontrole en krijg je als fokker een stapel puppieboekjes mee om aan de kopers mee te geven. Die ABC dames zijn ook maar een stel fokkers/vrijwilligers die daar hooguit reiskosten voor vergoed krijgen.
Twee leden van de FBC komen bij de fokker langs als de pups zijn gechipt. :ok:
Om het nest te bekijken en er een eerste indruk over te hebben.
Ook als ze geen "inbreng" hebben gehad bij de partnerkeuze.

Later worden de pups met baasjes uitgenodigd voor de JAT (Jacht Aanleg Test) als ze oud genoeg zijn.
Ik meen dat de leeftijd van de pups dan tussen 8 maanden en 18 maanden zit ongeveer.
Wordt een keer per jaar georganiseerd en daarvoor wordt een (kleine) financiële bijdrage gevraagd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”