Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Guus doet weer vreemd...:(
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Guus doet weer vreemd...:(
Guus is ondanks dat hij het zonnetje in huis is en nooit zwak of sloom is toch wel een beetje een zorgenkindje.
Vorige keer voordat hij de ontsteking in zijn gezicht kreeg was hij een paar keer heel erg mank en ook duizelig. Ik heb daar filmpjes van.
Gisteren was mijn partner onderweg naar het water en ineens kon Guus niet meer lopen. Deze keer geen achter maar een voorpoot die te pijnlijk? was om op te staan. Naar de auto gedragen en thuis ging het al beter. Nu vertelde mijn partner dat hij ook dit weekend al een keer zo'n vreemd aanvalletje van wankelen had. Dus dan loopt hij rond alsof hij dronken is en waggelt en slingert alle kanten op. Twee minuutjes.
Verder is hij vrolijk en ook snel niet meer mank. Ik zie geen verdikking aan zijn kopje dus of dat met elkaar te maken had is de vraag.
Waar kan zoiets een symptoom van zijn? Dus zo nu en dan ineens extreem mank om vervolgens binnen een uur helemaal niet meer mank te zijn. En dus ineens twee minuten wankelen als een dronkeman en dan daarna even wat timide. Maar iets later weer rennen door de tuin en gek en vrolijk doen?
Herkent iemand dit? Ik ga hem niet de mallemolen in sturen van onderzoeken etc. Daarvoor is dit niet groot genoeg en omdat hij het maar heel soms heeft en het ook weer over gaat begin ik niet aan een serie onderzoeken naar een raadsel wat waarschijnlijk onverklaarbaar zal blijven. Het hondje is de rest van de tijd en wervelwind en vrolijk. Elke dag en altijd.
Vorige keer voordat hij de ontsteking in zijn gezicht kreeg was hij een paar keer heel erg mank en ook duizelig. Ik heb daar filmpjes van.
Gisteren was mijn partner onderweg naar het water en ineens kon Guus niet meer lopen. Deze keer geen achter maar een voorpoot die te pijnlijk? was om op te staan. Naar de auto gedragen en thuis ging het al beter. Nu vertelde mijn partner dat hij ook dit weekend al een keer zo'n vreemd aanvalletje van wankelen had. Dus dan loopt hij rond alsof hij dronken is en waggelt en slingert alle kanten op. Twee minuutjes.
Verder is hij vrolijk en ook snel niet meer mank. Ik zie geen verdikking aan zijn kopje dus of dat met elkaar te maken had is de vraag.
Waar kan zoiets een symptoom van zijn? Dus zo nu en dan ineens extreem mank om vervolgens binnen een uur helemaal niet meer mank te zijn. En dus ineens twee minuten wankelen als een dronkeman en dan daarna even wat timide. Maar iets later weer rennen door de tuin en gek en vrolijk doen?
Herkent iemand dit? Ik ga hem niet de mallemolen in sturen van onderzoeken etc. Daarvoor is dit niet groot genoeg en omdat hij het maar heel soms heeft en het ook weer over gaat begin ik niet aan een serie onderzoeken naar een raadsel wat waarschijnlijk onverklaarbaar zal blijven. Het hondje is de rest van de tijd en wervelwind en vrolijk. Elke dag en altijd.
- kloesje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own) - Aantal honden: 4
Re: Guus doet weer vreemd...:(
Kan hij niet in de brandnetels gestaan hebben? Dan zijn ze hier ook ineens vreselijk kreupel en na een uur is het over 

- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
- Aantal honden: 2
Ergens een zenuw, pees of spier die klem komt te zitten?
Ik herken het plots niet meer op 1 poot kunnen staan of gillende pijn hebben die ook zo weer weg is tenminste. Dan moet ik mijn been of rug ff kalibreren en loopt het weer goed.
Je zou er een apk'tje bij een fysio/ osteopaat tegenaan kunnen gooien.
Ik herken het plots niet meer op 1 poot kunnen staan of gillende pijn hebben die ook zo weer weg is tenminste. Dan moet ik mijn been of rug ff kalibreren en loopt het weer goed.
Je zou er een apk'tje bij een fysio/ osteopaat tegenaan kunnen gooien.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ik vraag me af of het niet toch met dat abces van laatst te maken heeft. De oorzaak is toch nooit gevonden? Stel dat het toch een grasaar was, die nu verder z'n hersenen in aan het gaan is? Te diep om van buitenaf zwelling te zien?
-
- Zeer actief
He jesses, hou eens op!Fotogravinnetje schreef:Ik vraag me af of het niet toch met dat abces van laatst te maken heeft. De oorzaak is toch nooit gevonden? Stel dat het toch een grasaar was, die nu verder z'n hersenen in aan het gaan is? Te diep om van buitenaf zwelling te zien?

Daar wil ik echt nog even niet vanuit gaan. Ik wil even aan iets heel onschuldigs denken. En als er echt iets mis zou zijn in de hersenen dan zou je toch veel meer symptomen verwachten? Dit was zaterdag en zondag. En daarvoor een maand geleden ook een keer mank. Verband is onduidelijk.
Maar hersenen zitten in de schedel. Als in ingepakt in een hersenpan. Daar kan toch niet zomaar een grasaar binnendringen?
- Lucia
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Milo had wel eens dat hij opeens niet meer kon lopen, wel staan, maar dan plots in slow motion lopen, superstijf of zelfs stilstaan. En ook zo plots weer over.
Nooit exacte oorzaak gevonden, hij was altijd gevoelig op de rug en als dit toenam (was niet vaak hoor) dan ging ik weet even maar de fysio met hem en knapte het toch wel weer op.
Hij stond op gabapentine volgens mij als pijnstiller, gekregen om uit te sluiten dat het neurologisch was.
Dit werd later uitgesloten, weet niet meer hoe hoor, maar werkte als pijnstilling wel.
Ik heb ook een tijdje puur magnesium ofzo gegeven, voor spierkrampen omdat het daar wat op leek.
Nooit exacte oorzaak gevonden, hij was altijd gevoelig op de rug en als dit toenam (was niet vaak hoor) dan ging ik weet even maar de fysio met hem en knapte het toch wel weer op.
Hij stond op gabapentine volgens mij als pijnstiller, gekregen om uit te sluiten dat het neurologisch was.
Dit werd later uitgesloten, weet niet meer hoe hoor, maar werkte als pijnstilling wel.
Ik heb ook een tijdje puur magnesium ofzo gegeven, voor spierkrampen omdat het daar wat op leek.
-
- Zeer actief
Dat vanuit diepe rust op gang komen gaat goed. Als hij slaapt en Bas blaft vliegt hij door de tuin om haar te helpen. Zo uit slaap op de bank. In een fractie van een seconde sjeest hij dan weg.Cleva schreef:Ik zou even een bloedbeeld laten trekken. Gewoon met de melding dat je wil weten of het allemaal weer is zoals het hoort.
Ontstekingswaarden en rode bloedlichaampjes.
Daarnaast nog even vanuit diepe rust vlot aan de slag gaan en kijken of dat goed gaat.
Een keertje wat langer vasten. Dan zou je het boven water moeten kunnen krijgen.
Bloedbeeld is een idee. Het is heel subtiel en kort. Als ik minder op hem zou letten had ik het waarschijnlijk niet eens gezien. Dat manke is ook vreemd. Elke keer andere poten en dan echt helemaal opgetrokken en auw... Twee uur later zwemt rent en speelt hij dat het een lieve lust is. Niks meer te merken.
-
- Zeer actief
Het klinkt wel een beetje neurologisch, met dat zwalken erbij. Epilepsie misschien?
-
- Zeer actief
Geen idee. Hij is gewoon bij dan. Lijkt eerder puur lichamelijk. Je kan hem gewoon roepen en dan komt hij. Maar wel zwalkend en daarna is hij een beetje timide. Maar dat kan ook de aandacht en onze reactie zijn. Het is een gevoelig hondje.Johnny Jones schreef:Het klinkt wel een beetje neurologisch, met dat zwalken erbij. Epilepsie misschien?
-
- Zeer actief
Hij lijkt dan wat angstig. Maar komt wel als je roept bijvoorbeeld. Hij valt dan net niet om van duizeligheid.Cleva schreef:Nou, dat hij af en toe wat pijnklachten aan zijn poten heeft vind ik bij zijn poten niet zo bijzonder.
Ze zijn niet optimaal, zeg maar.
Dat hoeft verder geen probleem te zijn.
Maar dat duizelige vind ik wel raar. Zie je dan ook iets aan zijn blik of is het alleen motorisch?
-
- Zeer actief
Frolic schreef:Kan het niet met warmte van doen hebben?
Ik herken dit een beetje van Vriend die heel slecht tegen warmte kon. Hij viel er soms echt bij neer en na een tijdje kwam hij weer overeind en ging vrolijk verder.
Toen ik na een griep weer voor het eerst een lange wandeling met Puck maakte, had ze exact hetzelfde, ik herkende de symptomen en heb haar even met haat poten in het water gezet. Daarna aan de riem verder mee genomen en niks meer aan de hand.
Nee hij deed het in februari ook al een keer.
- Barkley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Ik kwam hetzelfde zeggen als Frolic - ik ken een hond die dat doet omdat zijn bloedsuikerspiegel te laag was met het warme weer
-
- Zeer actief
Ik heb Cleva een filmpje geappt. Nu ik dat terugzie lijkt het toch ook wel zijn rug te zijn. Met zijn pootstand helemaal niet zo onlogisch. Dus een scheut rugpijn? Mank kan natuurlijk ook uit de rug komen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Doet mij denken aan spondylose/hernia-achtige symptomen. Daarbij gaat het goed, als in niets aan de hand, tot er zo'n uitsteekseltje langs een zenuw schuurt. Dat veroorzaakt hevige pijn en/of uitvalverschijnselen. Komt de zenuw los dan keert de niets aan de hand situatie weer terug.
-
- Zeer actief
Ik denk inmiddels ook dat het uit zijn rug komt. Gezien zijn bouw niet vreemd. We gaan het in de gaten houden. Top! Ik heb Cleva een filmpje gestuurd en ook hij denkt rug. Gelukkig is hij slank en verder goed bespierd. Dus gewoon opletten en geen vreemde bewegingen.
laeken schreef:Geen idee. Hij is gewoon bij dan. Lijkt eerder puur lichamelijk. Je kan hem gewoon roepen en dan komt hij. Maar wel zwalkend en daarna is hij een beetje timide. Maar dat kan ook de aandacht en onze reactie zijn. Het is een gevoelig hondje.Johnny Jones schreef:Het klinkt wel een beetje neurologisch, met dat zwalken erbij. Epilepsie misschien?
laeken schreef: Hij lijkt dan wat angstig. Maar komt wel als je roept bijvoorbeeld. Hij valt dan net niet om van duizeligheid.
Dat wat uiteindelijk epilepsie bij mijn vorige hond bleek, begon net zo.
Dat was geen gevoelige hond.
Ik zeg niet dat guus epilepsie heeft, ik herken alleen het beeld.
- annnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
laeken schreef:Ik denk inmiddels ook dat het uit zijn rug komt. Gezien zijn bouw niet vreemd. We gaan het in de gaten houden. Top! Ik heb Cleva een filmpje gestuurd en ook hij denkt rug. Gelukkig is hij slank en verder goed bespierd. Dus gewoon opletten en geen vreemde bewegingen.
Je kan altijd even langs een orthomanueel dierenarts zoals Jacha Heukels
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Barkley schreef:Ik kwam hetzelfde zeggen als Frolic - ik ken een hond die dat doet omdat zijn bloedsuikerspiegel te laag was met het warme weer
mijn oude Ace had een insulineoom (gezwel in de alvleesklier) en dat gaf ook vergelijkbare symptomen van het wankelen en zo doordat zijn bloedsuikerspiegel veel te laag werd
-
- Zeer actief
Met zulke klachten zou ik er ook een bezoekje fysio aan wagen.
Soms is het een relatief simpel iets wat met maar een paar sessies langdurig verholpen kan zijn.
Soms is het een relatief simpel iets wat met maar een paar sessies langdurig verholpen kan zijn.
-
- Zeer actief
Aangezien hij twee keer een minuut wankel liep en af en aan een keer of 5 mank was aan verschillende pootjes in twee jaar kijk ik het even aan. Fysio kan altijd nog maar ikzelf zie nog geen noodzaak om aan zoiets te beginnen omdat mijn gevoel zegt dat ze altijd iets gaan vinden en ze daar altijd op door zullen gaan terwijl ik daar zelf dan nog niet eens effect van ga merken omdat hij sowieso de afgelopen 6 maanden geen enkele klacht liet zien. Dus dat gaat me nu nog wat ver. Zodra blijkt dat hij regelmatig klachten heeft die goed duidelijk zijn ga ik daar wel naar kijken en dan zie ik ook of het helpt. Voor nu gaat het om te weinig klachten. Beestje zwemt rent en springt elke dag de hele dag. Misschien zijn het wel blessures omdat hij over de leuningen van stoelen en banken rent en daar ook op en af springt dagelijks.
- Zamunda
- Zeer actief
Ik zou eerder naar een orthomanueel dierenarts gaan dan naar een fysio in dit geval.laeken schreef:Aangezien hij twee keer een minuut wankel liep en af en aan een keer of 5 mank was aan verschillende pootjes in twee jaar kijk ik het even aan. Fysio kan altijd nog maar ikzelf zie nog geen noodzaak om aan zoiets te beginnen omdat mijn gevoel zegt dat ze altijd iets gaan vinden en ze daar altijd op door zullen gaan terwijl ik daar zelf dan nog niet eens effect van ga merken omdat hij sowieso de afgelopen 6 maanden geen enkele klacht liet zien. Dus dat gaat me nu nog wat ver. Zodra blijkt dat hij regelmatig klachten heeft die goed duidelijk zijn ga ik daar wel naar kijken en dan zie ik ook of het helpt. Voor nu gaat het om te weinig klachten. Beestje zwemt rent en springt elke dag de hele dag. Misschien zijn het wel blessures omdat hij over de leuningen van stoelen en banken rent en daar ook op en af springt dagelijks.
Ik kan zo vanaf papier niet beoordelen of het ataxie is, maar kun je aangeven hoe hij precies zwalkt? Met enkel achterpoten, of alle vier de poten en doet de kop ook mee? Lais heeft meerdere ataxie-aanvallen gehad, ik had ingeschat dat het wel alle vier de poten waren maar niet de kop (dan zit het in de nekwervels). De DA kon geen oorzaak vinden, toen ben ik naar een orthomanueel DA geweest en bleken er drie nekwervels verschoven (twee opeenvolgende en nog eentje verderop). Die heeft ze rechtgezet en de ataxie was weg. Later nog weer een aanval, terug geweest en de twee opeenvolgende wervels waren weer wat verschoven, weer rechtgezet en sindsdien geen ataxie meer gehad. Laatste keer was januari geloof ik. Ik zal kijken of ik mijn topic kan vinden en een filmpje van hoe de ataxie er bij Lais uit zag.
Edit: dit is het topic over de ataxie van Lais https://www.hondenforum.nl/plaza/viewto ... lit=ataxie
- Zamunda
- Zeer actief
Hier een filmpje van zo'n ataxie-aanval. Lais loopt hier nogal gedrukt (en haren opgezet), niet vanuit pijn maar puur onzekerheid doordat haar lijf niet meewerkt. Wat ze hier toont is dus ataxie aan vier poten waarbij de kop niet meedoet (anders gaat de kop meer heen en weer/op en neer). Rechtuit moet je goed kijken, bij stoppen (als ze gaat plassen bijv.) zie je haar corrigeren/evenwicht zoeken. Ook bij draaien.
(ik vind het zelf een vervelend filmpje om te zien omdat ik zie dat ze zich zo rot voelt dat ze weer naar binnen wil na het plassen, maar ik wilde het goed op beeld hebben voor de DA dus heb ik haar nog even rond laten lopen etc.)
Je zou het even na moeten lezen in mijn topic maar zo uit mijn hoofd duurden de aanvallen tussen een kwartier en anderhalf uur. Er was nooit een directe aanleiding voor een aanval, meestal lag ze gewoon te slapen/rusten en dan stond ze zwalkend op bij het wakker worden. De aanleiding voor het verschuiven van de wervels is zeer waarschijnlijk een wilde koprol geweest die weken voor de eerste aanval plaatsvond (daarom had ik het in eerste instantie ook niet gelinkt).
(ik vind het zelf een vervelend filmpje om te zien omdat ik zie dat ze zich zo rot voelt dat ze weer naar binnen wil na het plassen, maar ik wilde het goed op beeld hebben voor de DA dus heb ik haar nog even rond laten lopen etc.)
Je zou het even na moeten lezen in mijn topic maar zo uit mijn hoofd duurden de aanvallen tussen een kwartier en anderhalf uur. Er was nooit een directe aanleiding voor een aanval, meestal lag ze gewoon te slapen/rusten en dan stond ze zwalkend op bij het wakker worden. De aanleiding voor het verschuiven van de wervels is zeer waarschijnlijk een wilde koprol geweest die weken voor de eerste aanval plaatsvond (daarom had ik het in eerste instantie ook niet gelinkt).
-
- Zeer actief
Mee eens. Een schat van een vrouw voor dier en mens. Zij was de enige dierenarts die aan Sarah kon komen zonder gaatjes in de handen te krijgen. Zij weet op 1 of andere manier een dier te laten voelen dat ze het beste ermee voor heeft.annnie schreef: Je kan altijd even langs een orthomanueel dierenarts zoals Jacha Heukels
- Zamunda
- Zeer actief
Daar ben ik met Lais ook geweest. Ik vind haar erg kundig en heel fijn. Ik was eerder al bij haar geweest omdat Lais vreselijk veel pijn in het bekkengebied had: bekken bleek scheef te staan. Ze heeft het rechtgezet en de pijn was over. Eén behandeling en klaar. Wel elk jaar even laten controleren (Lais zit nogal gebrekkig in elkaar en kan nogal wild doen waardoor er weleens weer wat wil verschuiven).teckeltoos schreef:Mee eens. Een schat van een vrouw voor dier en mens. Zij was de enige dierenarts die aan Sarah kon komen zonder gaatjes in de handen te krijgen. Zij weet op 1 of andere manier een dier te laten voelen dat ze het beste ermee voor heeft.annnie schreef: Je kan altijd even langs een orthomanueel dierenarts zoals Jacha Heukels
- Caro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense herder
Mijn hond heeft al jaren af en toe aanvalletjes zoals ik het maar noem. Ze kan dan opeens bijna niet meer opstaan. Zodra ze staat loopt ze alsof ze dronken is en trekt daarbij één of meerdere poten helemaal in. Hijgen en angstig maar wel helemaal bij bewustzijn. Valt soms ook om. Duurt nooit langer dan paar minuten. Bij verschillende dierenartsen geweest. Waarschijnlijk partiële epilepsie. Ik heb daar filmpjes van opgezocht op youtube en van sommige honden die dat hebben lijkt de aanval precies op die van Shep. Ook heeft een dierenarts ooit gesuggereerd dat het kan komen omdat het bloed van Shep vaak nogal dik is. Dat was steeds te zien in bloedonderzoek. Weet even niet meer welke waarde er altijd heel hoog is bij haar, volgens mij rode bloedlichamen. Shep is een slechte drinker en daar zou het door kunnen komen aldus dierenarts. Mij leek het toch meer op dat partiële epilepsie. Ik kwam er uiteindelijk achter dat ze de aanvallen steeds had nadat ik middelen tegen teken had gedruppeld. Daarmee gestopt en geen aanvallen meer.
Toevallig was er afgelopen nacht wel weer iets. Ze kon niet opstaan maar zag er anders uit dan de eerdere aanvallen. Gezien haar leeftijd denk ik eerder aan acute verstijving ofzo. Maar google eens op you tube op partiële epilepsie, misschien herken je iets.
Toevallig was er afgelopen nacht wel weer iets. Ze kon niet opstaan maar zag er anders uit dan de eerdere aanvallen. Gezien haar leeftijd denk ik eerder aan acute verstijving ofzo. Maar google eens op you tube op partiële epilepsie, misschien herken je iets.

- Ri@nne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.
Kai heeft dit soort klachten als hij weer last van zijn nek heeft. Nu is hij door zijn hersenbeschadiging motorisch al geen ster, maar dan is het echt verschrikkelijk. Alsof hij vergeten is hoe hij moet lopen. Bij hem helpt een bezoekje aan de osteopaat meestal goed.