Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kitten introduceren bij de pup

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

SandraG
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): border collie
Aantal honden: 1

Kitten introduceren bij de pup

Ongelezen bericht door SandraG »

Hi,

Ik heb een border collie pup van bijna 12 weken....
Zij gaat inmiddels prima samen met mijn kat van 8.
Wanneer mijn kat rustig is, lopen ze aan elkaar te snuffelen, alleen wanneer de kat ineens weg sprint, wil de pup er wel eens achter aan (met een nee commando, stopt de pup meteen, dus wordt nog mee gewerkt).
Heel af en toe blaast de kat een x als de pup te druk doet, maar daar blijft het bij.
Het loopt op het gemak vlak langs elkaar heen.
(ik geef ze ook beiden iets lekkers, als het rustig naast elkaar staat, bv tegelijk bij mij staat te kroelen.

Dus, de pup introduceren bij de kat, is naar mijn idee goed gelukt.

Maar....
Nu hebben we ook een kitten in huis.
Deze zit nu nog in de andere kamer, om eerst in huis te laten wennen.
Nu willen we de pup en de kitten introduceren, maar de kitten is best een fel ding.

Hebben jullie tips om dit op de juiste manier te doen.
Ze hebben elkaar al een paar x gezien, vanaf afstand, maar 1 x kwam de kitten op de pup af en gaf een haal.
Vanuit niets (ja, angst waarschijnlijk) de pup lag stil.

Dus, nu probeer ik het ook met snoepjes, samen in dezelfde ruimte, elkaar zien en toch rustig blijven, betekend wat lekkers.

Wat is nu de beste manier om de kitten langzaam in de woonkamer te introduceren, zonder dat ze de pup aan valt, of de pup met de kitten wil spelen....
We willen ze de komende dagen echt samen gaan zetten, is nu zo zielig voor de kitten om veel alleen te zitten....
Maar we willen ook niet dat de pup bang wordt van katten, omdat de kitten uit haalt.....
Afbeelding

Sometimes the best therapist, has fur and four legs.

Als je een huisdierenfotograaf zoekt in Noord Brabant, stuur gerust een pb
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes
Aantal honden: 2

Re: Kitten introduceren bij de pup

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Laat het kitten eerst eens een aantal keer in de ruimte zonder dat de pup er is. Dan leert die de ruimte kennen, waar die kan schuilen of de hoogte in kan. Sowieso is de hoogte in kunnen belangrijk voor een kat, op hoogte voelen ze zich veiliger. Zodra het kitten vertrouwd is met de omgeving kun je de pup introduceren. In dit geval zou ik niet werken met spel om ze af te leiden, maar bv ze tegelijk wat lekkers geven. Eerst op afstand en dan dichterbij elkaar, op tempo van de pup en het kitten. Het topic van blondie over haar kittens is ook wel een mooie om te lezen.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Vlak ze allebei niet uit hé.. kitten heeft scherpe nageltjes en tandjes, maar een pup kan onbehouwen zijn en ook met zijn tandjes en poten werken. En het nalopen is dan bij de pup vaak weer een ding.

Als voerbeloning om alles en iedereen te paaien heb ik hier breekbare kattensticks. Ideaal. Hond een stukje, katten een stukje en ook direct super om alles en iedereen netjes te leren zitten en rustig eten aan te nemen zonder met de poten te slaan of direct tanden in je hand te zetten :mann:

Kitten met pup heb ik hier trouwens nooit aan de hand gehad, pup met volwassen katten vond ik vele malen gemakkelijker gaan dan volwassen grote hond met kitten(s) :oeps:

Weet niet of je voor de pup gebruik maakt van een bench? Ik had hier bench staan, twee zelfs inmiddels. En ik vond het heel fijn om de dieren op die manier aan elkaar te laten wennen. Dan weer even de kittens vrij en lekker spelen en gek kunnen doen en de hond even in de bench, en dat weer afwisselen. Zo konden ze elkaars gedrag zien en horen, ze konden bij elkaar gaan snuffelen en contact maken op eigen gelegenheid.

De zoekfunctie werkt niet helaas... maar Tycha had toch ook pup en kitten samen?
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik heb nooit een kitten en een pup samen gehad.
Maar je kunt een grote bench of ren in de kamer zetten en dan kitten erin zodat de pup het kan zien maar niet kan vermoorden, een andere keer pup in de banch/ren en kitten vrij rond laten lopen. Op deze manier kunnen ze aan elkaars geur wennen ...... klinkt dat niet professioneel :engel:
SandraG
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): border collie

Ongelezen bericht door SandraG »

Dank jullie wel allemaal.
Inmiddels inderdaad de oude bench ook opgesnord. Daar zit de kitten veilig in.

Beiden in de bench, maar elkaar kijken, steeds iets dichterbij.
inderdaad af en toe 1 van beiden even los....

Hopelijk werkt het.
Afbeelding

Sometimes the best therapist, has fur and four legs.

Als je een huisdierenfotograaf zoekt in Noord Brabant, stuur gerust een pb
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

SandraG schreef:Dank jullie wel allemaal.
Inmiddels inderdaad de oude bench ook opgesnord. Daar zit de kitten veilig in.

Beiden in de bench, maar elkaar kijken, steeds iets dichterbij.
inderdaad af en toe 1 van beiden even los....

Hopelijk werkt het.
Vast wel, maar ook oefenen met begrenzen. Een hond leert meestal sneller dan een kat.
Pup Aki, met de volwassen katten (dat dan wel) leerden we met Nee, dat hij er niet achteraan mocht gaan. Of op een speelse manier alles met elkaar in contact brengen en gebruik maken van een lekker vreetje.
Zit, bijvoorbeeld en niet met de klauwen het eten uit je hand halen is hier bijvoorbeeld al bij de kittens aangeleerd.
Destijds leerden we Aki zo ook zitten en rustig een snoepje aannemen. En nu de kittens dus in combi met Aki.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”