Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

knobbel in bal, wel of niet castreren

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
Aantal honden: 2

knobbel in bal, wel of niet castreren

Ongelezen bericht door annnie »

Er is hier vast al wel eerder over geschreven, want het is denk niet een zeldzaam probleem. Maar zoeken werkt nog steeds niet.

Mijn reu heeft dus een knobbel in een van z'n ballen. dierenarts raad castratie aan, maar ik zie hier erg tegen op. Toen Nelson eerder dit jaar onder narcose ging ivm een grasaar was hij daarna echt even een oude man.

Ook heeft hij vorig jaar een hernia gehad. Ik denk dat het feit dat hij goed in z'n bespiering zit hem daar doorheen heeft gehaald. Dierenarts geeft aan dat als de andere bal tumorvrij is die gewoon kan blijven zitten. Daarmee zou spierverlies door castratie wel voorkomen kunnen worden.

Ander dingetje is dat hij wat vage klachten heeft die in de richting van iets auto imuunsachtigs wijzen. Zo nu en dan dubieuze wondjes aan z'n tenen. Ik wil niet dat er foor een operatie iets getriggered wordt.

Ik vroeg me af of jullie hier ervaring mee hebben. Als ik niks doe wat kan ik dan verwachten? Ik lees dat de meeste testikeltumoren goedaardig zijn. Hoe vlug zou dat proces zijn?
Hij is nu 12 jaar en bij voorkeur gaat hij nog wat jaartjes mee, maar dan bij voorkeur wel zo lang mogelijk zoals hij nu is. Hij gaat nog mee op wandelingen van 2 uur en komt regelmatig zeuren om een spelletje. Hij is misschien iets kalmer, maar ook geen hoog bejaarde hond
annnie
Zeer actief

Re: knobbel in bal, wel of niet castreren

Cleva schreef:Je kunt toch ook alleen de aangedane bal laten verwijderen?

Als je zeker weet dat het een tumor is (ook goedaardig) dan zou ik dat wel laten verhelpen.
Als je dat niet weet eerst een biopt.

Zomaar castreren zou ik ook niet doen. Gewoon omdat dat nog niet geïndiceerd is.

Ja, dat klopt. Zei ik ook al. Dierenarts had al voorgesteld om eerst dmv een echo te controleren of er in de andere bal ook iets zit.
Dat zou ik dus ook willen in het geval ik wel besluit iets te doen. Mijn twijfels zitten voornamelijk in de gevolgen niet opereren vs. wel opereren. Leeft hij vrolijk verder met tumor waar hij (voor nu, voor hoelang?) geen last van heeft voor één a 2 jaar of is hij straks tumor vrij en een echte bejaarde?
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Afgelopen mei is de testikel met tumor weggehaald bij mijn 12-jarige reu, de andere bal is blijven zitten. De tumoreuze bal was al een paar jaar wat vergroot maar groeide ineens heel hard, Balu kreeg er ook last van met lopen.
Hij heeft een lichte narcose gehad, net genoeg om hem weg te maken, de rest is geregeld met lokale verdoving. Het herstel ging aardig voorspoedig, al had hij na een paar weken wel een dip, maar of dat door de operatie kwam weet ik niet.
Nu is hij weer fit en vrolijk.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

annnie schreef: Ja, dat klopt. Zei ik ook al. Dierenarts had al voorgesteld om eerst dmv een echo te controleren of er in de andere bal ook iets zit.
Dat zou ik dus ook willen in het geval ik wel besluit iets te doen. Mijn twijfels zitten voornamelijk in de gevolgen niet opereren vs. wel opereren. Leeft hij vrolijk verder met tumor waar hij (voor nu, voor hoelang?) geen last van heeft voor één a 2 jaar of is hij straks tumor vrij en een echte bejaarde?
Heb je die vraag gesteld?
Wat zegt de DA daarover?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
annnie
Zeer actief

ranetje schreef:
annnie schreef: Ja, dat klopt. Zei ik ook al. Dierenarts had al voorgesteld om eerst dmv een echo te controleren of er in de andere bal ook iets zit.
Heb je die vraag gesteld?
Wat zegt de DA daarover?
Dierenarts zegt als ik verwacht dat hij nog wat jaartjes leeft wel moet operen en anders niet, lekker vaag
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik heb er niets aan laten doen bij mijn reu en hij heeft een jaar of 4 rondgelopen met een wat grotere bal.
Hij is aan iets anders op 16 jarige leeftijd overleden.
Afbeelding
annnie
Zeer actief

Pemba schreef:Ik heb er niets aan laten doen bij mijn reu en hij heeft een jaar of 4 rondgelopen met een wat grotere bal.

Daar teken ik voor! Wat een mooie leeftijd

Wat was voor jou de reden om niks te doen?
annnie
Zeer actief

Omega schreef:Afgelopen mei is de testikel met tumor weggehaald bij mijn 12-jarige reu, de andere bal is blijven zitten. De tumoreuze bal was al een paar jaar wat vergroot maar groeide ineens heel hard, Balu kreeg er ook last van met lopen.
Hij heeft een lichte narcose gehad, net genoeg om hem weg te maken, de rest is geregeld met lokale verdoving. Het herstel ging aardig voorspoedig, al had hij na een paar weken wel een dip, maar of dat door de operatie kwam weet ik niet.

Dat is natuurlijk ook nog een optie. Wachten tot het echt begint te groeien.
Ik verwacht (je weet t natuurlijk ook nooit zeker) dat het niet kwaadaardig is. Dan schijnen ze toch vaak vrouwelijke kenmerken te gaan tonen. Heb je de tumor nog laten onderzoeken?
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

annnie schreef:
Pemba schreef:Ik heb er niets aan laten doen bij mijn reu en hij heeft een jaar of 4 rondgelopen met een wat grotere bal.

Daar teken ik voor! Wat een mooie leeftijd

Wat was voor jou de reden om niks te doen?
Omdat het meestal goedaardig is en hij er geen last van had.
Afbeelding
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

annnie schreef:
Omega schreef:Afgelopen mei is de testikel met tumor weggehaald bij mijn 12-jarige reu, de andere bal is blijven zitten. De tumoreuze bal was al een paar jaar wat vergroot maar groeide ineens heel hard, Balu kreeg er ook last van met lopen.

Dat is natuurlijk ook nog een optie. Wachten tot het echt begint te groeien.
Ik verwacht (je weet t natuurlijk ook nooit zeker) dat het niet kwaadaardig is. Dan schijnen ze toch vaak vrouwelijke kenmerken te gaan tonen. Heb je de tumor nog laten onderzoeken?
Nee heb het niet laten onderzoeken omdat ik het toch niet verder laat behandelen. Volgens de DA zaait een baltumor meestal niet uit, daar vertrouw ik dan maar op. Een hond van 12 laat ik niet meer teveel aan versleutelen, jonger wordt hij niet meer. Zolang hij fit is laten we kleine behandelingen doen die nodig zijn, grote operaties of dingen om zijn leven een paar dagen te rekken doen we niet. Vooralsnog is hij een fitte oude heer en genieten we van hem zolang het kan.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Mijn toen 11-jarige reu bleek een goedaardige tumor te hebben, is toen gecastreerd nadat de dierenarts aangaf dat de teelbal waar uiterlijk niets aan te zien is vaak ook tumorcellen bevat (bleek ook zo te zijn).
Hij verloor razendsnel spiermassa en al snel kon zijn artrose niet meer gecompenseerd worden met zijn spieren.
Werd ook onzekerder en begon een stuk vaker te waken/blaffen. Hij is een halfjaar later overleden omdat zijn artrose niet meer te beheersen viel.
Ik had het nooit moeten laten doen.
annnie
Zeer actief

-Saskia- schreef:Mijn toen 11-jarige reu bleek een goedaardige tumor te hebben, is toen gecastreerd nadat de dierenarts aangaf dat de teelbal waar uiterlijk niets aan te zien is vaak ook tumorcellen bevat (bleek ook zo te zijn).
Hij verloor razendsnel spiermassa en al snel kon zijn artrose niet meer gecompenseerd worden met zijn spieren.
Werd ook onzekerder en begon een stuk vaker te waken/blaffen. Hij is een halfjaar later overleden omdat zijn artrose niet meer te beheersen viel.
Ik had het nooit moeten laten doen.
Jouw verhaal is precies waar ik bang voor ben bij castratie.

Ik heb inderdaad op sites van dierenartsen gelezen dat ook de andere bal vaak aangedaan is. Dit en de andere verhalen sterkt me wel in mijn eerste instinct om voorlopig niets te doen. Zolang het niet enorm gaat groeien blijven die ballen maar lekker hangen waar ze hangen. Dankjulliewel
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Een operatie blijft voor een hond die zo kort geleden een hernia gehad heeft een riskante zaak. De spieren verslappen bij narcose en ondersteunen de wervelkolom niet meer.
Iets waar de da echt rekening mee moet houden.
annnie
Zeer actief

teckeltoos schreef:Een operatie blijft voor een hond die zo kort geleden een hernia gehad heeft een riskante zaak. De spieren verslappen bij narcose en ondersteunen de wervelkolom niet meer.
Iets waar de da echt rekening mee moet houden.

Oh ja dat is ook een ding. Toen hij onder narcose moest voor die pokke grasaar heb ik ze wel 10x verteld extra voorzichtig te zijn met z'n rug
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”