Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Weer een zindelijkheidsvraag, maar net iets anders...
Moderator: moderatorteam
- SandraG
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): border collie
- Aantal honden: 1
Weer een zindelijkheidsvraag, maar net iets anders...
Hi,
Onze border collie pup is pas 11 weken, dus nog volop met de zindelijkheid bezig.
De eerste dag deed ze alles in huis, maar al heel snel verplaatste zich dat naar de tuin.
Wij hebben een grote tuin en met dit weer is deze de hele dag toegankelijk, dus met zeer grote regelmaat vloog ze naar buiten om daar haar behoefte te doen.
Omdat ze nog zo jong is, geeft ze het nauwelijks van te voren aan en wanneer je iets ziet, is het eigenlijk al te laat.
Het pad onze tuin uit, loopt langs het hele huis en is dus echt te lang om haar op te pakken en daar neer te zetten, om verder te gaan met bv haar plasje.
Natuurlijk zijn we al lang blij, dat ze het veelal buiten doet, met af en toe natuurlijk wel iets in huis.
Maar zodra ik met haar ga wandelen, op de tijden waarvan we denken dat ze iets zal moeten, dan vind ze het heel leuk buiten en houdt alles netjes op, tot we weer in de tuin zijn.
Als we haar in de tuin los laten, doet ze binnen een minuut haar behoefte.
Voorlopig is het voor ons echt geen probleem, we ruimen het meteen op en spoelen de plek even schoon, maar hoe gaan we het voor elkaar krijgen, dat ze ook iets buiten de tuin gaat doen.
Het weer helpt ook niet echt mee natuurlijk.
We kunnen niet al te veel met haar gaan wandelen, daar is ze nog te klein voor en daarvoor heeft ze te veel last van de warmte.
Vanaf 12.00 ongeveer kunnen we langs het huis in de schaduw een stuk lopen, want in de zon is niet te doen nu.
Ik hoor graag tips, hoe we het zouden kunnen aanpakken.
Misschien is het gewoon een kwestie van geduld hoor.
Zindelijk krijgen duurt maaaanden natuurlijk.
Maar je leest overal dat je ze moet prijzen op het moment dat ze op de gewenste plek iets doet, maar die kans krijgen we nog niet.
En natuurlijk mag ze het niet in de tuin blijven doen op den duur....
Wat we nu proberen:
1. We zijn gaan bij houden wanneer ze eet en wanneer ze meestal haar boodschap doet. Daarmee proberen we haar uit te laten op de tijden waarop ze normaal iets doet en haar dan geen toegang te geven tot de tuin.
2. Ik ben met haar in de schaduw op het gras gaan zitten (buiten de tuin) en heb haar lekker laten spelen en slapen en af en toe een stukje lopen. Ze vind het vooral leuk en maakt zich erg moe, waardoor ik genoodzaakt ben terug te gaan, omdat het anders te veel voor haar wordt.
3. We gaan even lopen na een activiteit, zoals bv trainen van zit/lig/hier enz....of wanneer ze heeft gespeeld.
Onze border collie pup is pas 11 weken, dus nog volop met de zindelijkheid bezig.
De eerste dag deed ze alles in huis, maar al heel snel verplaatste zich dat naar de tuin.
Wij hebben een grote tuin en met dit weer is deze de hele dag toegankelijk, dus met zeer grote regelmaat vloog ze naar buiten om daar haar behoefte te doen.
Omdat ze nog zo jong is, geeft ze het nauwelijks van te voren aan en wanneer je iets ziet, is het eigenlijk al te laat.
Het pad onze tuin uit, loopt langs het hele huis en is dus echt te lang om haar op te pakken en daar neer te zetten, om verder te gaan met bv haar plasje.
Natuurlijk zijn we al lang blij, dat ze het veelal buiten doet, met af en toe natuurlijk wel iets in huis.
Maar zodra ik met haar ga wandelen, op de tijden waarvan we denken dat ze iets zal moeten, dan vind ze het heel leuk buiten en houdt alles netjes op, tot we weer in de tuin zijn.
Als we haar in de tuin los laten, doet ze binnen een minuut haar behoefte.
Voorlopig is het voor ons echt geen probleem, we ruimen het meteen op en spoelen de plek even schoon, maar hoe gaan we het voor elkaar krijgen, dat ze ook iets buiten de tuin gaat doen.
Het weer helpt ook niet echt mee natuurlijk.
We kunnen niet al te veel met haar gaan wandelen, daar is ze nog te klein voor en daarvoor heeft ze te veel last van de warmte.
Vanaf 12.00 ongeveer kunnen we langs het huis in de schaduw een stuk lopen, want in de zon is niet te doen nu.
Ik hoor graag tips, hoe we het zouden kunnen aanpakken.
Misschien is het gewoon een kwestie van geduld hoor.
Zindelijk krijgen duurt maaaanden natuurlijk.
Maar je leest overal dat je ze moet prijzen op het moment dat ze op de gewenste plek iets doet, maar die kans krijgen we nog niet.
En natuurlijk mag ze het niet in de tuin blijven doen op den duur....
Wat we nu proberen:
1. We zijn gaan bij houden wanneer ze eet en wanneer ze meestal haar boodschap doet. Daarmee proberen we haar uit te laten op de tijden waarop ze normaal iets doet en haar dan geen toegang te geven tot de tuin.
2. Ik ben met haar in de schaduw op het gras gaan zitten (buiten de tuin) en heb haar lekker laten spelen en slapen en af en toe een stukje lopen. Ze vind het vooral leuk en maakt zich erg moe, waardoor ik genoodzaakt ben terug te gaan, omdat het anders te veel voor haar wordt.
3. We gaan even lopen na een activiteit, zoals bv trainen van zit/lig/hier enz....of wanneer ze heeft gespeeld.
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Re: Weer een zindelijkheidsvraag, maar net iets anders...
Is heel normaal.
Buiten de veilige omgeving van huis en tuin is het gewoon wat spannender allemaal.
Spanning maakt dat de ontspanning om te kunnen plassen wat kan ontbreken.
Vooral heel uitbundig belonen (op een manier die voor jouw pup ook echt als beloning voelt, daar worden nl wel eens fouten gemaakt...) wanneer ze het wel op een plek doet die jij geschikt vindt.
En vooral voorlopig ook 1 vaste plek kiezen om heen te wandelen, meeste kans dan dat daar de spanning relatief snel minder wordt.
Je hoeft natuurlijk ook niet per se te wandelen.
Je kunt de pup optillen naar de plek waar je wilt dat ze haar behoeften doet, en daar dan gewoon een poosje blijven zonder verder iets te doen. (dus niet spelen, wandelen of wat dan ook) Voldoende tijd geven om uberhaupt te voelen dat ze moet zeg maar.
Er zijn nog tientallen andere tips, internet staat er vol mee. Uiteindelijk vindt je vanzelf een manier die bij jou en bij de pup past, er is geen standaardformat dat altijd en in iedere situatie de perfecte is natuurlijk.
Het komt sowieso wel goed met de tijd.
11 weken is ook wel echt piepjong nog.
Buiten de veilige omgeving van huis en tuin is het gewoon wat spannender allemaal.
Spanning maakt dat de ontspanning om te kunnen plassen wat kan ontbreken.
Vooral heel uitbundig belonen (op een manier die voor jouw pup ook echt als beloning voelt, daar worden nl wel eens fouten gemaakt...) wanneer ze het wel op een plek doet die jij geschikt vindt.
En vooral voorlopig ook 1 vaste plek kiezen om heen te wandelen, meeste kans dan dat daar de spanning relatief snel minder wordt.
Je hoeft natuurlijk ook niet per se te wandelen.
Je kunt de pup optillen naar de plek waar je wilt dat ze haar behoeften doet, en daar dan gewoon een poosje blijven zonder verder iets te doen. (dus niet spelen, wandelen of wat dan ook) Voldoende tijd geven om uberhaupt te voelen dat ze moet zeg maar.
Er zijn nog tientallen andere tips, internet staat er vol mee. Uiteindelijk vindt je vanzelf een manier die bij jou en bij de pup past, er is geen standaardformat dat altijd en in iedere situatie de perfecte is natuurlijk.
Het komt sowieso wel goed met de tijd.
11 weken is ook wel echt piepjong nog.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
- Aantal honden: 2
Ik heb niet echt tips voor je.
Verder is het wel handig als je hond zijn of haar behoefte in de tuin wil doen als het nodig is. Denk aan dagen met veel vuurwerk en de hond is bang, of de hond heeft diarree en moet er 's nachts hoognodig uit (dan hoef je dus alleen maar de tuindeur open te zetten) etc. Dat zijn momenten dat ik het zelf handig vind dat mijn honden wel willen poepen en plassen in de tuin, ook al doen ze het vrijwel altijd tijdens de wandeling.
Verder is het wel handig als je hond zijn of haar behoefte in de tuin wil doen als het nodig is. Denk aan dagen met veel vuurwerk en de hond is bang, of de hond heeft diarree en moet er 's nachts hoognodig uit (dan hoef je dus alleen maar de tuindeur open te zetten) etc. Dat zijn momenten dat ik het zelf handig vind dat mijn honden wel willen poepen en plassen in de tuin, ook al doen ze het vrijwel altijd tijdens de wandeling.
- Doyaquba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer
Pas wandelen nadat er wat is gedaan, dus optillen naar de gewenste plek en daar stilstaan tot ze wat doet, zal wat om je heen cirkelen maar vaak werkt dat wel.
Buiten de tuin word ook vanzelf minder spannend, maar als je al wandelt komen er steeds nieuwe prikkels binnen. Als je eerst op 1 plek blijft niet.
Waar ik ook mee begin vanaf het eerste moment is een commando koppelen aan plassen, dus op het moment dat ze buiten plast er een woord aan koppelen. Dan kan je dat later heel makkelijk op andere plekken inzetten. Ik heb zo'n ADHD reu waarbij dat best handig is, want zelfs op een vreemde omgeving plast ie op commando gewoon helemaal uit en dat zat na een paar weekjes al.
Als pup was t dus, naast de tuin 'plassen', dan wandelen een stukje, dan weer terug via datzelfde strookje gras en weer 'plassen' (kwam ook vrijwel altijd een tweede) en dan naar binnen.
Overigens doen ze het ook wel in de tuin bij hoge nood en als ze eens midden in de nacht moeten is dat best prettig...
Buiten de tuin word ook vanzelf minder spannend, maar als je al wandelt komen er steeds nieuwe prikkels binnen. Als je eerst op 1 plek blijft niet.
Waar ik ook mee begin vanaf het eerste moment is een commando koppelen aan plassen, dus op het moment dat ze buiten plast er een woord aan koppelen. Dan kan je dat later heel makkelijk op andere plekken inzetten. Ik heb zo'n ADHD reu waarbij dat best handig is, want zelfs op een vreemde omgeving plast ie op commando gewoon helemaal uit en dat zat na een paar weekjes al.
Als pup was t dus, naast de tuin 'plassen', dan wandelen een stukje, dan weer terug via datzelfde strookje gras en weer 'plassen' (kwam ook vrijwel altijd een tweede) en dan naar binnen.
Overigens doen ze het ook wel in de tuin bij hoge nood en als ze eens midden in de nacht moeten is dat best prettig...
- SandraG
- Vaste gebruiker
Bedankt allemaal voor de super snelle reacties.
Ik weet dat ze nog heel jong is hoor, meer dat ik weet wat wij als baasje het beste goed kunnen doen.
Ik loop inderdaad met haar steeds hetzelfde stukje.
Is eigenlijk maar een paar meter en we doen heel rustig aan, ik laat haar lekker snuffelen.
We houden dit gewoon vol, langs hetzelfde pad, zodat het op een gegeven moment minder raar/spannend is.
Komt goed
Ik weet dat ze nog heel jong is hoor, meer dat ik weet wat wij als baasje het beste goed kunnen doen.
Ik loop inderdaad met haar steeds hetzelfde stukje.
Is eigenlijk maar een paar meter en we doen heel rustig aan, ik laat haar lekker snuffelen.
We houden dit gewoon vol, langs hetzelfde pad, zodat het op een gegeven moment minder raar/spannend is.
Komt goed

- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Op momenten dat je weet dat ze zeker dat ze wat moet doen, bijv na het slapen, dan oppakken en buiten de tuin neerzetten. Wat Doyaquba doet, doe ik ook. Commando koppelen aan hun behoefte moeten doen (en belonen met iets wat ze heel lekker vinden), dat hebben ze heel snel door. Plus wat zij ook schrijft, even blijven hangen op 1 plek, zodat ze de kans krijgen om wat te doen.
Wat betreft hoeveelheid lopen t.o.v. leeftijd houd ik meestal aan 10 minuten per maand. Dus pups van 11 weken gaan hier al 1x per dag 20-25min mee. Niet met die bloedhitte, maar rond 6u is het nog redelijk te doen om een rondje te maken.
Wat betreft hoeveelheid lopen t.o.v. leeftijd houd ik meestal aan 10 minuten per maand. Dus pups van 11 weken gaan hier al 1x per dag 20-25min mee. Niet met die bloedhitte, maar rond 6u is het nog redelijk te doen om een rondje te maken.
- dagmar88
- Zeer actief
Gaat vanzelf. Mijn jongste was heel lang te snel afgeleid om buiten iets te doen. Net als haar papa trouwens, die liep makkelijk een uur met een dichtgeknepen knoop door het bos om het thuis te doen.
Op een gegeven moment beloon je in de tuin niet meer en is het buiten (zodra ze klaar is) de knapste pup.
Ik ben nu al lang blij dat ze tussen 9 en 21 gewoon in de tuin zeiken.
Op een gegeven moment beloon je in de tuin niet meer en is het buiten (zodra ze klaar is) de knapste pup.
Ik ben nu al lang blij dat ze tussen 9 en 21 gewoon in de tuin zeiken.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Elco mocht het van ons nog maandenlang in de tuin doen, maar met 5 maanden drong hij echt aan op naar het veldje lopen om z'n behoefte te kunnen doen. Het komt echt wel
- SandraG
- Vaste gebruiker
Bedankt allemaal.
Zoals ik nu lees, komt het met de tijd goed....
Zoals ik nu lees, komt het met de tijd goed....

-
- Zeer actief
+1Kells schreef:Precies! Die van ons willen niet eens in de tuin plassen.Fotogravinnetje schreef:Elco mocht het van ons nog maandenlang in de tuin doen, maar met 5 maanden drong hij echt aan op naar het veldje lopen om z'n behoefte te kunnen doen. Het komt echt wel
Abel kwam twee jaar geleden in augustus bij ons wonen en plaste ook veel in de tuin. Ik heb even getwijfeld of dat wel zo handig was, want uiteindelijk wilde ik dat liever niet. Maar de tuindeuren stonden veel open en hij liep dan zelf de tuin in om te plassen. Heel knap juist eigenlijk

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Elco heeft geleerd om het als het donker is wel in de tuin te doen. Gait doet sowieso niet zo moeilijk, dus als ik zeg dat hij moet plassen, zoekt hij een mooie plek om z'n poot op te tillen. In noodgevallen doen ze het dus wel, maar niet zonder eerst aan te geven dat ze naar buiten willennatalie schreef:+1Kells schreef:Precies! Die van ons willen niet eens in de tuin plassen.Fotogravinnetje schreef:Elco mocht het van ons nog maandenlang in de tuin doen, maar met 5 maanden drong hij echt aan op naar het veldje lopen om z'n behoefte te kunnen doen. Het komt echt wel
Abel kwam twee jaar geleden in augustus bij ons wonen en plaste ook veel in de tuin. Ik heb even getwijfeld of dat wel zo handig was, want uiteindelijk wilde ik dat liever niet. Maar de tuindeuren stonden veel open en hij liep dan zelf de tuin in om te plassen. Heel knap juist eigenlijkUiteindelijk wilde hij dat zelf niet meer, terwijl ik het met deze temperaturen juist fijn zou vinden als hij even snel in de tuin zou plassen.
-
- Zeer actief
Jip heeft er ook geen moeite mee, en dan het liefst over de aardbeien of frambozen heen
(Die zet ik volgend jaar buiten bereik.) Wel typisch eigenlijk, want Jip heeft als pup dus nooit iets in de tuin gedaan. Maar nu snapt hij heel goed dat hij 's avonds gerust in de tuin mag plassen. Abel doet dat alleen als hij écht heel nodig moet, maar liever niet.