Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Podenco Orito

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Podenco Orito

Ongelezen bericht door DeDiana »

Zinodo schreef:Jaa knapperds :I:
Ik vermoed een scheutje orito in Nomi. Ze heeft die chocoladekleurtje niet nergens vandaan :lol1:
Ja, zou zeker heel goed kunnen! Als zie je bij de Canario's wel vaker bruine chocoladekleurige podenco's en ook zwarte. Ik las er laatst een heel interessant artikel over (wel in het Spaans) dat dat vroeger een heel gewenste kleur was bij sommige jagers en een enkeling nog steeds die voorkeur heeft. Het zou kleuren zijn die toch wel behoorlijk verspreid zijn in de populatie van de podenco Canario.
Komt Nomi van het Spaanse vasteland of van een van de eilanden?

Amy's broer had ook de typische oritokleuren, dus wie weet heeft zij daar ook nog wel een scheutje van meegekregen.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ik vind die bruine juist mooi.

Interessant dat artikel Diana. Wil je het delen?
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
DeDiana
Zeer actief

Zinodo schreef:
DeDiana schreef:
Zinodo schreef:Jaa knapperds :I:
Ik vermoed een scheutje orito in Nomi. Ze heeft die chocoladekleurtje niet nergens vandaan :lol1:
Ja, zou zeker heel goed kunnen! Als zie je bij de Canario's wel vaker bruine chocoladekleurige podenco's en ook zwarte. Ik las er laatst een heel interessant artikel over (wel in het Spaans) dat dat vroeger een heel gewenste kleur was bij sommige jagers en een enkeling nog steeds die voorkeur heeft. Het zou kleuren zijn die toch wel behoorlijk verspreid zijn in de populatie van de podenco Canario.
Komt Nomi van het Spaanse vasteland of van een van de eilanden?

Amy's broer had ook de typische oritokleuren, dus wie weet heeft zij daar ook nog wel een scheutje van meegekregen.
Ohh wat interessant! Is er een reden dat donkerdere kleur de voorkeur heeft? Het lijkt mij niet dat het de jagers gaat om het “mooi”.
Nomi komt van Ibiza. Haar zus is overigens wel gewoon rood-wit met en ook niet beschimmeld. Geen idee of dat iets betekent :F:
Het was een functionele reden, ik dacht vanwege de zichtbaarheid in het landschap, maar weet het niet meer zeker, het is een tijdje geleden dat ik het las. Ik zal vanavond eens kijken of ik het terug kan vinden.
Op Ibiza verwacht je natuurlijk meer Ibicenco's, maar volgens mij zie je daar net als op het vasteland veel kruisingen tussen de verschillende podecotypes. De orito wordt denk ik wel iets waarschijnlijker dan wanneer ze van de Canarische eilanden zou komen.
Zinodo schreef:Wat grappig dat de broer van Amy zo op een orito leek terwijl zij juist heel licht is en ook nog eens een mix van van alles. :D
Qua kleuren en aftekening dan hè, verder leek hij veel op Amy, maar dan de wat grotere, bredere reuenuitvoering. Maar ze kunnen natuurlijk ook een andere vader hebben gehad.

Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief

Achos, wat ziet Amy eruit :ugh:

Alfil & Lily
DeDiana
Zeer actief

Hier is het artikel over de kleuren van de podenco Canario, waarin wordt gesteld dat van oudsher zelfs wel tot 35% van de honden zwart, chocoladebruin of gespikkeld waren en door het uitsluiten van deze kleuren in de rasstandaard een belangrijk genenverlies optreedt van honden die in de omgeving juist bekendstaan als uitmuntende jagers.
http://www.podencocanario.com/colorin.php
Alfilillo
Zeer actief

DeDiana schreef:Hier is het artikel over de kleuren van de podenco Canario, waarin wordt gesteld dat van oudsher zelfs wel tot 35% van de honden zwart, chocoladebruin of gespikkeld waren en door het uitsluiten van deze kleuren in de rasstandaard een belangrijk genenverlies optreedt van honden die in de omgeving juist bekendstaan als uitmuntende jagers.
Interessant artikel! Op shows gebeurt er blijkbaar hetzelfde als met andere rassen. Gelukkig is de meeste fok nog gericht op functionaliteit.

En Nomi mag zich dus gerust een podenco canario noemen: niet té groot, wat chocoladekleur en spikkels :I:

Alfil & Lily
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Deze vind ik prachtig. En dan bij voorkeur de zwarte, omdat ik zwart neuzen gewoon mooier vind. Bruin met een zwarte neus mag uiteraard wel.
DeDiana
Zeer actief

Zinodo schreef:
Alfilillo schreef:
DeDiana schreef:Hier is het artikel over de kleuren van de podenco Canario, waarin wordt gesteld dat van oudsher zelfs wel tot 35% van de honden zwart, chocoladebruin of gespikkeld waren en door het uitsluiten van deze kleuren in de rasstandaard een belangrijk genenverlies optreedt van honden die in de omgeving juist bekendstaan als uitmuntende jagers.
Interessant artikel! Op shows gebeurt er blijkbaar hetzelfde als met andere rassen. Gelukkig is de meeste fok nog gericht op functionaliteit.

En Nomi mag zich dus gerust een podenco canario noemen: niet té groot, wat chocoladekleur en spikkels :I:
Nou inderdaad zeg, Nomi is gewoon een ouderwetse OG podenco canario :E:

Dankjewel voor het artikel, Diana! Echt interessant om te lezen. :D
Ja, de meeste jagers die vegen met natuurlijk hun reet af met zo'n rasstandaard en fokken op basis van heel andere criteria. Het was mij ook al opgevallen dat je bij de Canarios vrij vaak die ticking ziet, maar dat zou dus kunnen komen omdat er lang, lang geleden gekruist werd met bijvoorbeeld setters of bretonse spaniels. En ook nu nog is raszuiverheid vaak van ondergeschikt belang aan functionaliteit, hoewel er natuurlijk ook jagers juist fel op tegen zijn en zeggen dat alles wat je erin kruist enkel een slechtere jachthond kan opleveren dan een 100% podenco.
DeDiana
Zeer actief

Zinodo schreef:
DeDiana schreef: Ja, de meeste jagers die vegen met natuurlijk hun reet af met zo'n rasstandaard en fokken op basis van heel andere criteria. Het was mij ook al opgevallen dat je bij de Canarios vrij vaak die ticking ziet, maar dat zou dus kunnen komen omdat er lang, lang geleden gekruist werd met bijvoorbeeld setters of bretonse spaniels. En ook nu nog is raszuiverheid vaak van ondergeschikt belang aan functionaliteit, hoewel er natuurlijk ook jagers juist fel op tegen zijn en zeggen dat alles wat je erin kruist enkel een slechtere jachthond kan opleveren dan een 100% podenco.
Misschien toch maar een mix, Nomi is een waardeloze jager :LOL: nee maar ik snap het hoor, ze fokken honden ze iets aan hebben. Functie boven uiterlijk, niet eens verkeerd. Mja we weten wat er gebeurt als dat mislukt.
Ja, dat is de keerzijde: voldoet het niet voor die functie, dan is het meteen nergens meer goed voor :ugh:
Maar goed, Nomi heeft daar zelf gelukkig helemaal geen last van en nu een heerlijk leven bij jullie, en jullie hebben een fantastische Nomi :I: Wat betreft het type zou er misschien best een kleinere Andaluz of orito doorheen kunnen zitten, maar het zijn natuurlijk allemaal podenco's die sowieso al meer overeenkomsten dan verschillen hebben en vaker gekruist dan raszuiver voorkomen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

DeDiana schreef:Wat betreft het type zou er misschien best een kleinere Andaluz of orito doorheen kunnen zitten, maar het zijn natuurlijk allemaal podenco's die sowieso al meer overeenkomsten dan verschillen hebben en vaker gekruist dan raszuiver voorkomen.

Hier loopt een orito kruisinkje, net wat lager op de poten, steviger en bruin zonder tan. Orito x minikelpie zou je zo op het oog zeggen.
Echt een leuk hondje. Nog wat bang maar ze begint steeds meer te ontspannen en de baas doet het heel goed. Dat zie ik wel bijtrekken.
DeDiana
Zeer actief

dagmar88 schreef:
DeDiana schreef:Wat betreft het type zou er misschien best een kleinere Andaluz of orito doorheen kunnen zitten, maar het zijn natuurlijk allemaal podenco's die sowieso al meer overeenkomsten dan verschillen hebben en vaker gekruist dan raszuiver voorkomen.

Hier loopt een orito kruisinkje, net wat lager op de poten, steviger en bruin zonder tan. Orito x minikelpie zou je zo op het oog zeggen.
Echt een leuk hondje. Nog wat bang maar ze begint steeds meer te ontspannen en de baas doet het heel goed. Dat zie ik wel bijtrekken.
Bij de orito's zie je best veel steviger types met ook een dikkere vacht met ondervacht. Ze worden ook veel gebruikt in deze regio en in het binnenland en dat zijn qua uiterlijk, vacht en bouw echt andere types dan de orito's die je in Andalusië ziet. En hier en in het binnenland zie je volgens mij bijna alleen de bruine, maar volgens mij hebben ze wel altijd tan.

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”