Zinodo schreef:DeDiana schreef:Zinodo schreef:Jaa knapperds
Ik vermoed een scheutje orito in Nomi. Ze heeft die chocoladekleurtje niet nergens vandaan

Ja, zou zeker heel goed kunnen! Als zie je bij de Canario's wel vaker bruine chocoladekleurige podenco's en ook zwarte. Ik las er laatst een heel interessant artikel over (wel in het Spaans) dat dat vroeger een heel gewenste kleur was bij sommige jagers en een enkeling nog steeds die voorkeur heeft. Het zou kleuren zijn die toch wel behoorlijk verspreid zijn in de populatie van de podenco Canario.
Komt Nomi van het Spaanse vasteland of van een van de eilanden?
Amy's broer had ook de typische oritokleuren, dus wie weet heeft zij daar ook nog wel een scheutje van meegekregen.
Ohh wat interessant! Is er een reden dat donkerdere kleur de voorkeur heeft? Het lijkt mij niet dat het de jagers gaat om het “mooi”.
Nomi komt van Ibiza. Haar zus is overigens wel gewoon rood-wit met en ook niet beschimmeld. Geen idee of dat iets betekent

Het was een functionele reden, ik dacht vanwege de zichtbaarheid in het landschap, maar weet het niet meer zeker, het is een tijdje geleden dat ik het las. Ik zal vanavond eens kijken of ik het terug kan vinden.
Op Ibiza verwacht je natuurlijk meer Ibicenco's, maar volgens mij zie je daar net als op het vasteland veel kruisingen tussen de verschillende podecotypes. De orito wordt denk ik wel iets waarschijnlijker dan wanneer ze van de Canarische eilanden zou komen.
Zinodo schreef:Wat grappig dat de broer van Amy zo op een orito leek terwijl zij juist heel licht is en ook nog eens een mix van van alles.

Qua kleuren en aftekening dan hè, verder leek hij veel op Amy, maar dan de wat grotere, bredere reuenuitvoering. Maar ze kunnen natuurlijk ook een andere vader hebben gehad.