Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dekking teef: verschil in hoogte met de reu
Moderator: moderatorteam
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: Dekking teef: verschil in hoogte met de reu
Waarom zouden pups van een grotere reu en kleinere teef niet levensvatbaar zijn? Muv een eenling (die gewoon te veel ruimte heeft) past het formaat zich aan aan de beschikbare ruimte.
In mijn jonge jaren lag er bij vrienden van m’n zus een ongeluknestje York Rottweiler en waar de York de teef was (koppeling gezien door eigenaren)
8 mini rottweiler pups die na de geboorte wel heel rap groter werden dan moeders
In mijn jonge jaren lag er bij vrienden van m’n zus een ongeluknestje York Rottweiler en waar de York de teef was (koppeling gezien door eigenaren)
8 mini rottweiler pups die na de geboorte wel heel rap groter werden dan moeders
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Heb hier binnen hetzelfde ras een maximaal verschil van 13 cm (59 vs 72) en 19 kilo (21 vs 40) gehad. Probleemloos natuurlijk gedektTamara81 schreef:Ik vraag het me af. In het park kom ik wel eens bijzondere combinaties tegen. Ik kende een kruising Teckel X Labrador, erg lief en leuk beest. Nu was de moederhond natuurlijk een Labrador.
Maar andersom, wat is ongeveer een marge om aan te houden qua verschil in hoogte teef en dekreu? Als een te grote reu een teef dekt dan zijn de pups niet levensvatbaar of worden ze afgebroken in de baarmoeder. Of het is een te groot risico voor de teef.
Een niet natuurlijke dekking van een Chihuahua teef x Sint Bernard reu kan niet, de pups of de teef zullen sterven neem ik aan.
Maar als je een teef hebt en je wil de nakomelingen iets hoger op de poten krijgen, dan ga je al snel kijken naar een reu die hoger op de poten staat dan je teef. Wat is dan ongeveer een grens om aan te houden wat betreft het verschil in hoogte en gewicht?
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 3
Hier toen 10 cm verschil
We hebben de dame in kwestie nadat t niet zo lukte op een molshoop gezet en toen was t zo gebeurd ( voor beiden 1e keer )
De keer erop was die molshoop niet eens meer nodig
We hebben de dame in kwestie nadat t niet zo lukte op een molshoop gezet en toen was t zo gebeurd ( voor beiden 1e keer )
De keer erop was die molshoop niet eens meer nodig
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Bas is gevonden met haar eigen pup die al groter was dan zij op 7 of 8 weken. 

- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Op het paardenforum had iemand haar KWPN-merrie laten dekken door een minipaard. De merrie stond in de mesthoop en achter haar lag een plank waar de hengst op kon staan. Dat werd een hele rel.

- *Esther
- Zeer actief
Ik vind het wel grappig. Maar ik weet ook niets van paarden dus waarom het een rel werd, ben ik wel nieuwsgierig naar? En is er ook daadwerkelijk een veulen geboren?Lothian schreef:Op het paardenforum had iemand haar KWPN-merrie laten dekken door een minipaard. De merrie stond in de mesthoop en achter haar lag een plank waar de hengst op kon staan. Dat werd een hele rel.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je ze gewoon vrij laat voor een dekking zonder dwang zie ik geen probleem.Tamara81 schreef:crutz schreef:Waarom zouden pups van een grotere reu en kleinere teef niet levensvatbaar zijn? Muv een eenling (die gewoon te veel ruimte heeft) past het formaat zich aan aan de beschikbare ruimte.
O echt, past het formaat zich aan? Ik dacht dat het op zou houden met aanpassen als het verschil bizar wordt, zoals dus in jouw voorbeeld York x Rottweiler. Dat het überhaupt past dan, que verschil in grootte van de geslachtsdelen.
Ik weet nog helemaal niet zeker of ik een nestje wil van Fet hoor, maar in ieder geval wil ik de nakomelingen hoger op de poten. Ik had contact met een reu eigenaar die me vertelde dat zijn reu 50 cm was (vertekende wat op de foto). Ik ga dit Feta niet aandoen (ze is maar een dwerg van 35cm), voelt ten eerste niet goed voor mij, en ten tweede zou het voor Fet denk ik niet okay zijn. Maar de reu eigenaar zei: kan best hoor!Nou, daar denk ik dus anders over als het om zo'n verschil tussen grote reu en kleine teef gaat. Andersom vindt ik het totaal geen probleem.
Zoals ik al schreef binnen m’n eigen ras met een verschil van 13 cm/19 kilo (teef normaal reu aan de grote kant) probleemloos gedekt.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij mensen heb je toch ook flinke grootte verschillen?Tamara81 schreef:Lothian schreef:Op het paardenforum had iemand haar KWPN-merrie laten dekken door een minipaard. De merrie stond in de mesthoop en achter haar lag een plank waar de hengst op kon staan. Dat werd een hele rel.
Wat een tafereel! Het is best vreemd dat er binnen een zelfde soort zoveel verschil bestaat. Kijk naar een Chihuahua en een Ierse Wolfshond... het is hetzelfde soort. Bijzonder.
Lijkt me heel vreemd als dit bij mensen ook zo zou zijn
-
- Zeer actief
Als je een echte langbenige reu neemt zoals een whippet of een bodequero oid komen er ook wel pups met echt lange benen uit bij Feta denk ik. De reu hoeft er niet perse groot voor te zijn alswel echt lange poten te hebben denk ik. Ik weet het allemaal niet zeker hoor. Feta is niet volledig hoogbenig. Dus die had zelf ook zomaar 10 cm hoger kunnen zijn als ze dat wel was. De reu kan dus best een maatje groter.Tamara81 schreef:crutz schreef:Waarom zouden pups van een grotere reu en kleinere teef niet levensvatbaar zijn? Muv een eenling (die gewoon te veel ruimte heeft) past het formaat zich aan aan de beschikbare ruimte.
O echt, past het formaat zich aan? Ik dacht dat het op zou houden met aanpassen als het verschil bizar wordt, zoals dus in jouw voorbeeld York x Rottweiler. Dat het überhaupt past dan, que verschil in grootte van de geslachtsdelen.
Ik weet nog helemaal niet zeker of ik een nestje wil van Fet hoor, maar in ieder geval wil ik de nakomelingen hoger op de poten. Ik had contact met een reu eigenaar die me vertelde dat zijn reu 50 cm was (vertekende wat op de foto). Ik ga dit Feta niet aandoen (ze is maar een dwerg van 35cm), voelt ten eerste niet goed voor mij, en ten tweede zou het voor Fet denk ik niet okay zijn. Maar de reu eigenaar zei: kan best hoor!Nou, daar denk ik dus anders over als het om zo'n verschil tussen grote reu en kleine teef gaat. Andersom vindt ik het totaal geen probleem.
- Doyaquba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer
- Aantal honden: 1
De verschillen zijn niet zo groot binnen ons ras maar qua gewicht dan weer wel. Eerste nest was 13 kg verschil in gewicht en toen was er ook een groot verschil in geboortegewichten (3 van 350 gram en 4 van 500 gram)
De andere twee nesten met reuen die maar 4/5 kg meer waren en dat waren hele uniforme nesten met allemaal 450-550 gram geboortegewicht.
Dus daar deed het wel wat voor en daardoor ook de concurrentie aan de tepel. Maar niet echt een probleem en uiteindelijk zit er in de honden die het nu zijn ook weinig verschil tussen.
Ik denk dus dat de kg's meer zouden uitmaken dan de cm's aangezien dat alleen beenlengte is en pootjes groeien toch pas na de geboorte echt
dus een slanke hoogbenige reu dan?
De andere twee nesten met reuen die maar 4/5 kg meer waren en dat waren hele uniforme nesten met allemaal 450-550 gram geboortegewicht.
Dus daar deed het wel wat voor en daardoor ook de concurrentie aan de tepel. Maar niet echt een probleem en uiteindelijk zit er in de honden die het nu zijn ook weinig verschil tussen.
Ik denk dus dat de kg's meer zouden uitmaken dan de cm's aangezien dat alleen beenlengte is en pootjes groeien toch pas na de geboorte echt

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Het enige echte probleem is breedschedelig. Dat is waarom veel kortsnuiten ook niet natuurlijk kunnen bevallen, de schedel is te breed voor het bekken.
In de KNPV ging over een DH dekreu ook dat verhaal, gaf zulke dikke koppen dat het vaak op een keizersnede uitdraaide, zeker bij de wat fijnere teven.
In de KNPV ging over een DH dekreu ook dat verhaal, gaf zulke dikke koppen dat het vaak op een keizersnede uitdraaide, zeker bij de wat fijnere teven.
- Lothian
- Zeer actief
Alles wordt daar een rel en kruisingen liggen er al helemaal zwaar onder de loupe*Esther schreef:Ik vind het wel grappig. Maar ik weet ook niets van paarden dus waarom het een rel werd, ben ik wel nieuwsgierig naar? En is er ook daadwerkelijk een veulen geboren?Lothian schreef:Op het paardenforum had iemand haar KWPN-merrie laten dekken door een minipaard. De merrie stond in de mesthoop en achter haar lag een plank waar de hengst op kon staan. Dat werd een hele rel.

- *Esther
- Zeer actief
Ze lopen nog wat achter danLothian schreef:Alles wordt daar een rel en kruisingen liggen er al helemaal zwaar onder de loupe*Esther schreef:Ik vind het wel grappig. Maar ik weet ook niets van paarden dus waarom het een rel werd, ben ik wel nieuwsgierig naar? En is er ook daadwerkelijk een veulen geboren?Lothian schreef:Op het paardenforum had iemand haar KWPN-merrie laten dekken door een minipaard. De merrie stond in de mesthoop en achter haar lag een plank waar de hengst op kon staan. Dat werd een hele rel.er werd een hengstje geboren. Geloof dat hij nu een sportpony is.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Volgend jaar komen er whippet pupjes van mijn reu (35kg) , dekking wel via KI. Ik ben er ook razend benieuwd naar. Het is dat het een jaar of 8 te vroeg is, anders nam ik er eentje 

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Of een mooie podenco Andaluz talla chica (35-42 cm) of mediana (42-53 cm)laeken schreef: Als je een echte langbenige reu neemt zoals een whippet of een bodequero oid komen er ook wel pups met echt lange benen uit bij Feta denk ik. De reu hoeft er niet perse groot voor te zijn alswel echt lange poten te hebben denk ik. Ik weet het allemaal niet zeker hoor. Feta is niet volledig hoogbenig. Dus die had zelf ook zomaar 10 cm hoger kunnen zijn als ze dat wel was. De reu kan dus best een maatje groter.

-
- Zeer actief
DeDiana schreef:Of een mooie podenco Andaluz talla chica (35-42 cm) of mediana (42-53 cm)laeken schreef: Als je een echte langbenige reu neemt zoals een whippet of een bodequero oid komen er ook wel pups met echt lange benen uit bij Feta denk ik. De reu hoeft er niet perse groot voor te zijn alswel echt lange poten te hebben denk ik. Ik weet het allemaal niet zeker hoor. Feta is niet volledig hoogbenig. Dus die had zelf ook zomaar 10 cm hoger kunnen zijn als ze dat wel was. De reu kan dus best een maatje groter.De kleine wegen ook maar een kilo of 6-8 en de medium gemiddeld 12-14.

-
- Zeer actief
Wat leuk! Wel hier delen hoor. Dat moet!maart schreef:Volgend jaar komen er whippet pupjes van mijn reu (35kg) , dekking wel via KI. Ik ben er ook razend benieuwd naar. Het is dat het een jaar of 8 te vroeg is, anders nam ik er eentje

- kloesje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own) - Aantal honden: 4
Ik vind die 15cm eigenlijk niet zo schokkend... ik heb zelf 2 kelpies van rond de 50cm en een kruising van 35 cm en zou dat zonder zorgen kunnen laten voortplanten als de kruising een teef was geweest. Daar zit niet dusdanig veel grootte verschil in dat ik het niet aan zou durven.
Maar je moet toch altijd die reu kiezen die bij jou past, ongeacht wat andere vinden.
Ik heb in mijn tienerjaren een shetlandhengst op een welsh B pony gezet. De merrie in een kuil gezet en hengst kroop er zo op. Prachtig bont merrie veulentje is eruit gekomen... toen bestond bokt voor mij nog niet, dus geen rellen
Maar je moet toch altijd die reu kiezen die bij jou past, ongeacht wat andere vinden.
Ik heb in mijn tienerjaren een shetlandhengst op een welsh B pony gezet. De merrie in een kuil gezet en hengst kroop er zo op. Prachtig bont merrie veulentje is eruit gekomen... toen bestond bokt voor mij nog niet, dus geen rellen

-
- Zeer actief
Als je daar een topic over een kruising fokken plaatst krijg je al snel reacties dat je voor de slacht fokt.Lothian schreef:Alles wordt daar een rel en kruisingen liggen er al helemaal zwaar onder de loupe*Esther schreef:Ik vind het wel grappig. Maar ik weet ook niets van paarden dus waarom het een rel werd, ben ik wel nieuwsgierig naar? En is er ook daadwerkelijk een veulen geboren?Lothian schreef:Op het paardenforum had iemand haar KWPN-merrie laten dekken door een minipaard. De merrie stond in de mesthoop en achter haar lag een plank waar de hengst op kon staan. Dat werd een hele rel.er werd een hengstje geboren. Geloof dat hij nu een sportpony is.

Genoeg mensen vonden het veulen leuk dat uit deze combinatie kwam, dus als er iemand blij mee is en er zijn geen gezondheidsissues, waar maak je je dan druk om. Ieder zijn ding. In de sport zal deze pony echter geen deuk in een pakje boter slaan met zijn veeeel te korte halsje. Daar heb ik wel eens om moeten lachen. De voorstanders prezen deze pony de hemel in terwijl er qua exterieur er wel het nodige op aan te merken was.
De hengst die Pepita heeft gedekt is ook flink groter, ik denk wel 25 cm. Dat vond ik wel griezelig, maar de dierenartsen van de Uithof zeiden unaniem dat dat voor de merrie echt niet uitmaakt, de groei van het veulen past zich aan de ruimte in de baarmoeder aan.
Nu ging er natuurlijk van alles mis en Peaky werd vroeg geboren, maar bij geboorte was hij zelfs een stuk kleiner dan zijn moeder die uit een kleinere combinatie kwam.
Mijn dochter heeft op haar werk wel eens meegemaakt dat een veulen in de baarmoeder te groot was geworden. De merrie had één of andere kwaal waardoor de spieren van de romp heel slap waren geworden. Hierdoor had het veulen teveel ruimte gekregen om te groeien.
We hebben het hier niet over paarden, maar ik kan me voorstellen dat het bij honden ook zo werkt... Hoewel, wat als er maar één of twee pups in de buik zitten? Die hebben natuurlijk veel meer ruimte in de buik dan bij een groot nest?

- Lothian
- Zeer actief
Bij paarden hebben ze wel eens een ponyembryo bij een paardenmerrie ingebracht en een paardenembryo in een ponymerrie. Beide veulens werdennop een bij de moeder passende grootte geboren en groeiden daarna tot het formaat dat je op basis van hun genen zou verwachten.
Ik vond die mini x KWPN ook best een leuk idee. Ik vond het geen mooi paardje inderdaad, met een korte hals, groot hoofd en in mijn herinnering erg korte rug maar wel gewoon een leuk dier wat echt niet als enige potentiële bestemming de slacht had.
In de paardenwereld praat men elkaar na met duizenden onzinredeneringen wat je zo doorheen prikt maar die als "kennis" worden gepresenteerd. Echt nog honderd keer erger dan in de hondenwereld. Ik heb daar constant kromme tenen.
Ik vond die mini x KWPN ook best een leuk idee. Ik vond het geen mooi paardje inderdaad, met een korte hals, groot hoofd en in mijn herinnering erg korte rug maar wel gewoon een leuk dier wat echt niet als enige potentiële bestemming de slacht had.
In de paardenwereld praat men elkaar na met duizenden onzinredeneringen wat je zo doorheen prikt maar die als "kennis" worden gepresenteerd. Echt nog honderd keer erger dan in de hondenwereld. Ik heb daar constant kromme tenen.

- dagmar88
- Zeer actief
In zo'n geval vind ik een rontgenfoto geen overbodige luxe. Vooraf even kijken en meten, dan kun je met één reuzenpup nog een geplande keizersnede doen.Johnny Jones schreef:
We hebben het hier niet over paarden, maar ik kan me voorstellen dat het bij honden ook zo werkt... Hoewel, wat als er maar één of twee pups in de buik zitten? Die hebben natuurlijk veel meer ruimte in de buik dan bij een groot nest?
Ik wil voor Zus ook een grotere reu. Naast het praktische aspect heeft alles van haar formaat verdwergingskenmerken.
Zij zelf is extreem klein uitgevallen met een kleine reu en zeer grote teef. Haar geboortegewicht lag rond dat van een normale husky.
Maar gelukkig is ze wel perfect geproportioneerd.
Alleen jammer dat ze door haar formaat niet met Naap mee kan trekken, de aanleg heeft ze wel.
- dagmar88
- Zeer actief
Lothian schreef: In de paardenwereld praat men elkaar na met duizenden onzinredeneringen wat je zo doorheen prikt maar die als "kennis" worden gepresenteerd. Echt nog honderd keer erger dan in de hondenwereld. Ik heb daar constant kromme tenen.
Beetje feestboek niveau he. Daar komen ook fokkers van over de hele wereld! boos krijsen dat je "het ras verpest" door je langhaar akita door een ander ras te laten dekken.
Langhaar mag binnen het ras niet eens mee gefokt worden

Die heeft uitgekotst links of rechtsom toch totaal niets meer met die hele stamboomfikkenpopulatie te maken.
Heel stom, want ze zijn zachter van karakter

- Lothian
- Zeer actief
Dat is zeker waar hoor. Al die minipaardjes die op zijn minst valk hadden moeten worden en dan zitten ze daar met een voshengst. Of inderdaad van die heethoofden waar de gemiddelde ruiter niks mee kan (en ruiters die er wel wat mee kunnen krijgen dat dan weer op zo'n manier voor elkaar dat ik alsnog denk dat het dier beter niet geboren had kunnen worden, maar dat is een discussie op zich). En dat terwijl het commentaar komt op iemand die zijn Fjord kruist met een braaf rijpaard....Pendrag schreef:De kromme tenen van Bokt herken ik helemaal.
Toch worden er veel paarden en ponys gefokt voor de slacht. Dat is echt wel een onderwerp wat aandacht verdient. Net als zulke sensibele paarden fokken voor de sport dat de gemiddelde liefhebber er niets mee kan. Inteelt speelt, meestal, minder bij het fokken van paarden maar het dure onderhoud zorgt voor andere problemen.

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Gelukkig bepaalt alleen de ruimte die de pups in de baarmoeder hebben hoe groot ze worden. Daarom vind ik een echo altijd wel handig: zitten er 3 of meer pups in, dan gaat het wel goed. Bij 1 of 2 pups zou ik tegen de tijd dat je de pup(s) verwacht een röntgenfoto laten maken om te kijken of het fysiek nog wel mogelijk gaat zijn om natuurlijk te werpen of dat het beter een geplande keizersnede kan worden. Maar dat is dus niet afhankelijk van het verschil in formaat tussen reu en teef, maar van het aantal pups dat verwacht wordt
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
O! Dat klinkt interessant!maart schreef:Volgend jaar komen er whippet pupjes van mijn reu (35kg) , dekking wel via KI. Ik ben er ook razend benieuwd naar. Het is dat het een jaar of 8 te vroeg is, anders nam ik er eentje
- Lothian
- Zeer actief
maart schreef:Volgend jaar komen er whippet pupjes van mijn reu (35kg) , dekking wel via KI. Ik ben er ook razend benieuwd naar. Het is dat het een jaar of 8 te vroeg is, anders nam ik er eentje
Oeh leuk

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Floortje schreef:O! Dat klinkt interessant!maart schreef:Volgend jaar komen er whippet pupjes van mijn reu (35kg) , dekking wel via KI. Ik ben er ook razend benieuwd naar. Het is dat het een jaar of 8 te vroeg is, anders nam ik er eentje
ja he ! spijtig dat het in Amerika te doen is dus even op bezoek zit er niet direct in

- dagmar88
- Zeer actief
De Floresmens werd een meter, dus nog steeds niet zo extreem als de verschillen bij honden.Tamara81 schreef:
Het bestaan van kabouters en reuzen is nog altijd een mythe, CrutzTenminste totdat het tegendeel is bewezen.
Bij mensen heb je het ook ja, maar niet zo extreem als bij de huishond toch.

-
- Zeer actief
Bedoel je dan paarden die bewust voor de slacht worden gefokt of de overdosis aan shetlandertjes, de uitgekoerste dravers die niemand wil, minkukels uit de paardenmelkerijen of anders?Pendrag schreef: Toch worden er veel paarden en ponys gefokt voor de slacht. Dat is echt wel een onderwerp wat aandacht verdient.
Sorry off-topic

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Reuzen en dwergen niet, maar als ik bv kijk naar de ouders van een goede vriend (zij Zeeuwse 1,80/1,85 en ruim 130 kilo gok ik & vader Indisch, 1,50/1,55 en 45/50 kilo) was dat toch een immens verschil en andersom kom je ook tegenTamara81 schreef:Het bestaan van kabouters en reuzen is nog altijd een mythe, Crutzcrutz schreef:Bij mensen heb je toch ook flinke grootte verschillen?Tamara81 schreef:Lothian schreef:Op het paardenforum had iemand haar KWPN-merrie laten dekken door een minipaard. De merrie stond in de mesthoop en achter haar lag een plank waar de hengst op kon staan. Dat werd een hele rel.
Wat een tafereel! Het is best vreemd dat er binnen een zelfde soort zoveel verschil bestaat. Kijk naar een Chihuahua en een Ierse Wolfshond... het is hetzelfde soort. Bijzonder.
Lijkt me heel vreemd als dit bij mensen ook zo zou zijnTenminste totdat het tegendeel is bewezen.
Bij mensen heb je het ook ja, maar niet zo extreem als bij de huishond toch.