Dat gels eigenlijk toch wel voor de meeste hier die een hond hebben die trekken de polder in die nemen ook vaak pas een hond als ze hier wonen, maar de meeste zijn ook 55 + en hebben vaak veel vrije tijdPaisley schreef:Heerlijk, juist de buitenstad heeft vaak mooie parken en natuurgebieden tochIs ook heerlijk en prima geschikt voor een hondje als Kiwi
Waaks is ze ook al niet. Maar niet aan iemand die honden uitlaten zien als 'noodzakelijk kwaad' maar zin heeft in een maatje om actief buitenplezier mee te delen
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Van Kiwi komen misschien kleine kiwietjes
Moderator: moderatorteam
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
Re: Van Kiwi komen misschien kleine kiwietjes
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Hartstikke leuk, ben erg benieuwd naar de pups! Hopelijk houd je er één of komt er eentje bij een forumlid.
Wanneer zou Kiwi uitgerekend zijn?
Nova is ook graag buiten, ze blijft liever bij de paarden dan dat ze meegaat het bos in. In huis is ze de rustigste van het hele stel.

Wanneer zou Kiwi uitgerekend zijn?
Nova is ook graag buiten, ze blijft liever bij de paarden dan dat ze meegaat het bos in. In huis is ze de rustigste van het hele stel.
Dus als je een Working Kelpie met een Schipperke kruist krijg je kortharige hondjes?Nanna schreef:Als Kiwi geen gen voor langhaar heeft worden alle pups kortharig maar met het gen voor langhaar.

- rakker2000
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x boerenfox
parson russell terrier
boerenfox - Locatie: gelderland
leuke combinatie!!
Zolang mensen denken dat honden geen gevoel hebben,
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ik zou voor elke combinatie van dat formaat honden minimaal heupen en ogen willen testen. Net als bij kleine hondjes minimaal de knieën en ogen
- Zamunda
- Zeer actief
Helaas ja, zeker bij een hond die ervan houdt om te werken en ook nog goed in de spieren zit. Dan kan er zomaar HD-D onder blijken te zitten. En spondylose bij de bekkeningang waardoor de geboorte zomaar flink mis zou kunnen gaan. Ik begrijp wel dat dat vast een flinke uitzondering is, maar die foto zou ik gewoon maken. Kleine moeite, gepaste zorgvuldigheid.crutz schreef:En je schrijft wel gekscherend dat ze dan wel heel knap uit de voeten kan met een heupafwijking, maar het zal je verbazen hoe goed sommige dat kunnen.
Verder lijkt Kiwi me een geweldige hond om een nest mee te fokken, zoals je haar beschrijft lijkt ze me een ontzettend fijn karakter te hebben

- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
helemaal mee eens. kleine moeite.Fotogravinnetje schreef:Ik zou voor elke combinatie van dat formaat honden minimaal heupen en ogen willen testen. Net als bij kleine hondjes minimaal de knieën en ogen
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Ze is al gedekt, dus zou nu geen foto’s meer maken. En als ik het goed lees neemt ze bij problemen wel haar verantwoording tov de pupsZamunda schreef:Helaas ja, zeker bij een hond die ervan houdt om te werken en ook nog goed in de spieren zit. Dan kan er zomaar HD-D onder blijken te zitten. En spondylose bij de bekkeningang waardoor de geboorte zomaar flink mis zou kunnen gaan. Ik begrijp wel dat dat vast een flinke uitzondering is, maar die foto zou ik gewoon maken. Kleine moeite, gepaste zorgvuldigheid.crutz schreef:En je schrijft wel gekscherend dat ze dan wel heel knap uit de voeten kan met een heupafwijking, maar het zal je verbazen hoe goed sommige dat kunnen.
Verder lijkt Kiwi me een geweldige hond om een nest mee te fokken, zoals je haar beschrijft lijkt ze me een ontzettend fijn karakter te hebben.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
en wat hebben die pups er aan als die HD krijgen? wat hebben de pupkopers eraan? je kan je verantwoordelijkheid nemen als fokker maar dit had je voor een deel kunnen voorkomen.crutz schreef:Ze is al gedekt, dus zou nu geen foto’s meer maken. En als ik het goed lees neemt ze bij problemen wel haar verantwoording tov de pupsZamunda schreef:Helaas ja, zeker bij een hond die ervan houdt om te werken en ook nog goed in de spieren zit. Dan kan er zomaar HD-D onder blijken te zitten. En spondylose bij de bekkeningang waardoor de geboorte zomaar flink mis zou kunnen gaan. Ik begrijp wel dat dat vast een flinke uitzondering is, maar die foto zou ik gewoon maken. Kleine moeite, gepaste zorgvuldigheid.crutz schreef:En je schrijft wel gekscherend dat ze dan wel heel knap uit de voeten kan met een heupafwijking, maar het zal je verbazen hoe goed sommige dat kunnen.
Verder lijkt Kiwi me een geweldige hond om een nest mee te fokken, zoals je haar beschrijft lijkt ze me een ontzettend fijn karakter te hebben.
iedereen heeft zijn mond vol over nesten die niet getest zijn, maar dit is halleluja gefeliciteerd. o wee als een fokker van rashonden de honden niet test.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Het is de discussie niet meer waard. De teef (en reu denk ik) zijn niet geröntgend, er is al gedekt, het is gezegd, door blijven zeuren veranderd niksellen en de birmanen schreef:en wat hebben die pups er aan als die HD krijgen? wat hebben de pupkopers eraan? je kan je verantwoordelijkheid nemen als fokker maar dit had je voor een deel kunnen voorkomen.crutz schreef:Ze is al gedekt, dus zou nu geen foto’s meer maken. En als ik het goed lees neemt ze bij problemen wel haar verantwoording tov de pupsZamunda schreef:Helaas ja, zeker bij een hond die ervan houdt om te werken en ook nog goed in de spieren zit. Dan kan er zomaar HD-D onder blijken te zitten. En spondylose bij de bekkeningang waardoor de geboorte zomaar flink mis zou kunnen gaan. Ik begrijp wel dat dat vast een flinke uitzondering is, maar die foto zou ik gewoon maken. Kleine moeite, gepaste zorgvuldigheid.crutz schreef:En je schrijft wel gekscherend dat ze dan wel heel knap uit de voeten kan met een heupafwijking, maar het zal je verbazen hoe goed sommige dat kunnen.
iedereen heeft zijn mond vol over nesten die niet getest zijn, maar dit is halleluja gefeliciteerd. o wee als een fokker van rashonden de honden niet test.
-
- Zeer actief
Ik denk dat je dat verkeerd leestellen en de birmanen schreef:en wat hebben die pups er aan als die HD krijgen? wat hebben de pupkopers eraan? je kan je verantwoordelijkheid nemen als fokker maar dit had je voor een deel kunnen voorkomen.crutz schreef:Ze is al gedekt, dus zou nu geen foto’s meer maken. En als ik het goed lees neemt ze bij problemen wel haar verantwoording tov de pupsZamunda schreef:Helaas ja, zeker bij een hond die ervan houdt om te werken en ook nog goed in de spieren zit. Dan kan er zomaar HD-D onder blijken te zitten. En spondylose bij de bekkeningang waardoor de geboorte zomaar flink mis zou kunnen gaan. Ik begrijp wel dat dat vast een flinke uitzondering is, maar die foto zou ik gewoon maken. Kleine moeite, gepaste zorgvuldigheid.crutz schreef:En je schrijft wel gekscherend dat ze dan wel heel knap uit de voeten kan met een heupafwijking, maar het zal je verbazen hoe goed sommige dat kunnen.

- Zamunda
- Zeer actief
Wat mij betreft geen halleluja maar er is natuurlijk wel een verschilletje tussen een nest met totaal ongerelateerde honden en eentje tussen zo ongeveer broer en zus hè. Natuurlijk kun je bij de rashondenfok niet aankomen zonder testen en gedegen onderzoek, alles is al zwaar ingeteeld. Persoonlijk zou ik bij een kruising altijd alle testen doen die bij het ras/type horen maar ik weet eerlijk gezegd niet wat er bij de kelpie en border normaal gesproken getest wordt, dus misschien hoort een foto maken daar niet eens bij en ging ik daar abusievelijk vanuit.ellen en de birmanen schreef:en wat hebben die pups er aan als die HD krijgen? wat hebben de pupkopers eraan? je kan je verantwoordelijkheid nemen als fokker maar dit had je voor een deel kunnen voorkomen.
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
- Aantal honden: 3
Ik vind dat er een enorm tekort is aan goed gefokte kruisingen en bastaarden. Waarbij de achtergrond en gezondheid van de ouderdieren en hun familie bekend is en de fokker een betrokken liefhebber is.
Vroeger moest je intelen om recessieve rommel boven water te krijgen. Tegenwoordig hoeft dat niet meer met alle beschikbare tests. Ik ben juist zo'n enorme voorstander van kruisingen omdat je dan genetisch gezien een veel logischer gevarieerder uitgangspunt hebt en je inderdaad gemiddeld sterkere dieren hebt.
Maar mijn nuchtere hoofd zou dan alsnog gewoon die tests doen want waarom zou je eventuele slechte recessieve genen willen vermenigvuldigen? Ook als deze pups er geen last van krijgen zit het wel weer in de populatie en wie weet of daarmee verder gefokt wordt.
Ik zou hier veel sneller een pup uit nemen dan van rondom geteste Franse bulldoggen. Zelfs misschien wel sneller dan een zuivere border collie die helemaal getest is. Ik vind het echt een leuk nest.
Maar ik vind het wel zonde (geen enorm schandaal, maar zonde) dat die geno- en fenotypische tests niet gewoon even gedaan zijn.
Vroeger moest je intelen om recessieve rommel boven water te krijgen. Tegenwoordig hoeft dat niet meer met alle beschikbare tests. Ik ben juist zo'n enorme voorstander van kruisingen omdat je dan genetisch gezien een veel logischer gevarieerder uitgangspunt hebt en je inderdaad gemiddeld sterkere dieren hebt.
Maar mijn nuchtere hoofd zou dan alsnog gewoon die tests doen want waarom zou je eventuele slechte recessieve genen willen vermenigvuldigen? Ook als deze pups er geen last van krijgen zit het wel weer in de populatie en wie weet of daarmee verder gefokt wordt.
Ik zou hier veel sneller een pup uit nemen dan van rondom geteste Franse bulldoggen. Zelfs misschien wel sneller dan een zuivere border collie die helemaal getest is. Ik vind het echt een leuk nest.
Maar ik vind het wel zonde (geen enorm schandaal, maar zonde) dat die geno- en fenotypische tests niet gewoon even gedaan zijn.
Laatst gewijzigd door Lothian op 26 jul 2020 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.

- Lothian
- Zeer actief
Dat is waar maar het is wel een interessante discussie voor wie in de toekomst wellicht een kruising of bastaard wil fokken.Het is de discussie niet meer waard. De teef (en reu denk ik) zijn niet geröntgend, er is al gedekt, het is gezegd, door blijven zeuren veranderd niks
Daarnaast heb ik het idee dat Paisley heel graag wil dat we hier over discussiëren maar misschien heb ik het mis

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Nou blij dat t niet wordt gezien als enorm schandaal maar als we er een gewoonte van blijven maken om over alle mogelijke medische ellende te vergaderen en de keuzes daaromtrent te jureren dan genieten we gewoon zelf van dit nestje en dan weet ik ook weer waarom ik destijds van t forum ben afgegaan. Want dat jureren heb ik niet echt gemist eigenlijk.
Ik vind t jammer als mensen veel pech met honden hebben gehad en daardoor heel voorzichtig zijn geworden. Maar goed, die ervaringenheb ik dus niet en dat kun je ook als een voordeel zien
Sommige mensen vinden fotos maken de norm (' kleine moeite' of 'gewoon even gedaan' Ja dat zal allemaal wel maar mn eigen heupen gaan ook niet op de foto als ik kinderen wil en daar heb ik meer aanleiding toe als Kiwi)
Ik vind t intrigerend, de arrogantie.... de inteelt hebben van de rashonden een enorm kleine genenpool gemaakt. Om de schade van inteelt te beperken moet goed getest worden of die combinatie kan maar om daar de norm van te maken bij een onverwante kruising is gewoon een beetje maf... die hele techniek bestaat nog maar een jaar of 20, en nu ineens de norm voor iedere drachtige hond? Kom nou
Ik denk dat veel mensen zich niet echt beseffen hoe schadelijk homozygotie over een breed spectrum van t genoom kan zijn, en dat je daar met een onverwante kruising in 1 klap van af bent. Ik zou niet eens een "goedgefokte" border collie durven fokken, dood eng ook al wordt er getest. Deze kruising voelt echt heel wat verstandiger.
Goed, ik zou kunnen testen omdat pupkopers dat misschien leuk zouden vinden maar dan kopen ze toch lekker een andere pup.
Ik verkoop toch liever aan mensen die dit begrijpen. T is namelijk belangrijk dat ze zelf niet voor een border kiezen als ze met 1 van deze pups een nestje willen, getest of niet. Het kan dan ook zomaar familie zijn zonder je t weet
Ik vind t jammer als mensen veel pech met honden hebben gehad en daardoor heel voorzichtig zijn geworden. Maar goed, die ervaringenheb ik dus niet en dat kun je ook als een voordeel zien

Sommige mensen vinden fotos maken de norm (' kleine moeite' of 'gewoon even gedaan' Ja dat zal allemaal wel maar mn eigen heupen gaan ook niet op de foto als ik kinderen wil en daar heb ik meer aanleiding toe als Kiwi)
Ik vind t intrigerend, de arrogantie.... de inteelt hebben van de rashonden een enorm kleine genenpool gemaakt. Om de schade van inteelt te beperken moet goed getest worden of die combinatie kan maar om daar de norm van te maken bij een onverwante kruising is gewoon een beetje maf... die hele techniek bestaat nog maar een jaar of 20, en nu ineens de norm voor iedere drachtige hond? Kom nou

Ik denk dat veel mensen zich niet echt beseffen hoe schadelijk homozygotie over een breed spectrum van t genoom kan zijn, en dat je daar met een onverwante kruising in 1 klap van af bent. Ik zou niet eens een "goedgefokte" border collie durven fokken, dood eng ook al wordt er getest. Deze kruising voelt echt heel wat verstandiger.
Goed, ik zou kunnen testen omdat pupkopers dat misschien leuk zouden vinden maar dan kopen ze toch lekker een andere pup.
Ik verkoop toch liever aan mensen die dit begrijpen. T is namelijk belangrijk dat ze zelf niet voor een border kiezen als ze met 1 van deze pups een nestje willen, getest of niet. Het kan dan ook zomaar familie zijn zonder je t weet

- Lothian
- Zeer actief
In dat geval mijn excuses, dan zal ik er niet verder over discussiëren (hoewel we het volgens mij voor een heel groot deel wel eens zijn) 

- dagmar88
- Zeer actief
Oh wee als je uberhaupt nog raszuivere tollers fokt. Rondom getest is het nog steeds een extreme inteeltbende.ellen en de birmanen schreef: en wat hebben die pups er aan als die HD krijgen? wat hebben de pupkopers eraan? je kan je verantwoordelijkheid nemen als fokker maar dit had je voor een deel kunnen voorkomen.
Even vrolijk verder gaan met exacte broer/zus kopietjes fabrieken is buitengewoon egoïstisch.
Iedere tollerfukkert die nu om vijf voor twaalf geen outcross uit de kast trekt is persoonlijk verantwoordelijk voor de teloorgang van het ras en het enorme risico op een slechte gezondheid van de nakomelingen.
Zal me verder worst wezen hoor, ik heb nog nooit een toller gezien die het vreten waard was, ik mis er niks aan.
Moet daar dan bij elk dekbericht over gegild worden? Is het zo moeilijk zo'n vrolijk bericht los te zien van je eigen voorkeuren?
-
- Zeer actief
Ik blijf het super boeiend vinden en ik hoop ook dat je hier de verhalen blijft delen. Gisteren had zich binnen de Facebookgroep met Flatcoated eigenaren een nieuw lid voorgesteld die geïnteresseerd was geraakt in het ras, maar zich zorgen maakte over de gezondheidsproblemen. Dus daar stelde ze een aantal vragen over. Helaas bagatelliseren een boel mensen dan de problemen die er zijn, maar gelukkig is ook een aantal mensen wel heel open en eerlijk over de alsmaar dalende gemiddelde leeftijd en over het feit dat er echt serieus iets moet gaan veranderen. De leden die aangeven dat ze tegenwoordig liever voor een kruising gaan, worden stevig aan de tand gevoeld. Logisch, in een Facebookgroep over een rashond. Maar gelukkig verlopen de discussies wel netjes en ik volg het echt met veel interesse.
Ik begrijp ook dat je bij een kruising veel minder de noodzaak voelt om te testen. Begrijp ik goed dat jouw pups er wel een soort van afstammingsbewijs bij krijgen voor het geval ze in de toekomst met hun pup ook een nest willen? Of leg je gewoon uit dat ze gerust een nest mogen fokken, maar dan (liever) niet met een Border Collie?
Ik begrijp ook dat je bij een kruising veel minder de noodzaak voelt om te testen. Begrijp ik goed dat jouw pups er wel een soort van afstammingsbewijs bij krijgen voor het geval ze in de toekomst met hun pup ook een nest willen? Of leg je gewoon uit dat ze gerust een nest mogen fokken, maar dan (liever) niet met een Border Collie?
- Paisley
- Zeer actief
Bij working kelpies is het niet verplicht, maar dat is een heel ander stamboek. Je mag alleen aanlsuiten als je een kennel bent (dat ritueel schijnt niet zo lastig maar niet in verdiept) en de koper krijgt een gezondheidsgarantie en werkgarantie. Als hij dus na drie jaar niet goed te trainen is bij de schapen, dan mag je m komen ruilenZamunda schreef:Persoonlijk zou ik bij een kruising altijd alle testen doen die bij het ras/type horen maar ik weet eerlijk gezegd niet wat er bij de kelpie en border normaal gesproken getest wordt, dus misschien hoort een foto maken daar niet eens bij en ging ik daar abusievelijk vanuit.

Dat werkt prima als je een australisch schapenboer bent maar daar wordt in europa natuurlijk weinig gebruik van gemaakt

Maar ik vind t systeem (is al heel oud) wel charmant. Als je honden wilt fokken dan geef je garantie, niet goed geld terug. Met die prikkel zorgen fokker er wel voor dat ze gezonde honden houden, al helemaal omdat ze mogen inkruizen zolang t nog maar een beetje op een kelpie lijkt dan worden ze gewoon geregistreerd. Dus je krijgt helemaal geen massale inteelt, waarom zou je ook als fokker?
Je ziet nu al dat fokker van die zwakke rassen de handdoek in de ring gooien omdat ze zelf meer aansprakelijk zijn dan eerst

Laatst gewijzigd door Paisley op 26 jul 2020 11:13, 2 keer totaal gewijzigd.

- Zamunda
- Zeer actief
Dat is een mooi systeem ja (even afgezien van dat de meesten mensen hier inderdaad geen gebruik zullen maken van de 'niet goed, geld terug'-garantie) en van wat ik van jou lees levert dat sterke gezonde honden op. En dat laatste helemaal mee eens, ik hoop dat meer fokkers van belabberde rassen ofwel de handdoek helemaal in de ring gooien ofwel nu toch eindelijk eens gaan (in)kruisen.Paisley schreef:Bij working kelpies is het niet verplicht, maar dat is een heel ander stamboek. Je mag alleen aanlsuiten als je een kennel bent (dat ritueel schijnt niet zo lastig maar niet in verdiept) en de koper krijgt een gezondheidsgarantie en werkgarantie. Als hij dus na drie jaar niet goed te trainen is bij de schapen, dan mag je m komen ruilenZamunda schreef:Persoonlijk zou ik bij een kruising altijd alle testen doen die bij het ras/type horen maar ik weet eerlijk gezegd niet wat er bij de kelpie en border normaal gesproken getest wordt, dus misschien hoort een foto maken daar niet eens bij en ging ik daar abusievelijk vanuit.![]()
Dat werkt prima als je een australisch schapenboer bent maar daar wordt in europa natuurlijk weinig gebruik van gemaakt![]()
Maar ik vind t systeem (is al heel oud) wel charmant. Als je honden wilt fokken dan geef je garantie, niet goed geld terug. Met die prikkel zorgen fokker er wel voor dat ze gezonde honden houden, al helemaal omdat ze mogen inkruizen zolang t nog maar een beetje op een kelpie lijkt dan worden ze gewoon geregistreerd. Dus je krijgt helemaal geen massale inteelt, waarom zou je ook als fokker?
Je ziet nu al dat fokker van die zwakke rassen de handdoek in de ring gooien omdat ze zelf meer aansprakelijk zijn dan eerstik vind dat prima ontwikkeling, ik hoop dat ze overstappen naar iets gezonds waar de pupkopers ook gewoon onbezorgd van kunnen genieten ipv na een kaar bij een dierenarts zitten omdat ie zo slecht zn mand uit komt
- Paisley
- Zeer actief
Ja he, leuk weetje nog. Dit is ook de reden dat de working kelpie council en de australian kelpie twee verschillende stamboeken zijn. Bij de Australian kelpie wordt op exterieur gefokt en bij de wkc op functionaliteit. Helaas zitten er inmiddels ook best wat aandoeningen in de australian kelpie, maar ik denk niet dat t uit de hand loopt omdat er binnen de wkc veel te veel genetische diversiteit zit om de Australian kelpie te zien verpieteren door inteelt. Sommige honden zijn ook dubbel geregistreerd dus de rassen zijn nog heel verwant maar bij de workingkelpie is de genenpool veel groter. En ondanks de strengere regels bij de Australian kelpie rasvereniging, heb je over het algemeen aan een working kelpie een veel sterkere hond.
Volgens mij zijn Australian kelpies ondanks dat over het algemeen ook nog steeds erg gezonde hondjes maar ik struikelde al over Kiwi voor ik een sollicitatiegesprek bij een fokker overleefde
ik vind ze wel heeel wat knapper om te zien, dat wel!
Volgens mij zijn Australian kelpies ondanks dat over het algemeen ook nog steeds erg gezonde hondjes maar ik struikelde al over Kiwi voor ik een sollicitatiegesprek bij een fokker overleefde

-
- Zeer actief
Waarom tussen twee rassen kruisen voor gezonde nakomelingen als er zoveel kerngezonde straathonden op de wereld zijn zonder genetische narigheid?
Ik vind het eigenlijk jammer dat we niet met Happy kunnen fokken. Getest als villagedog, voortgekomen uit een eeuwenlange selectie van survival of the fittest. Volgens Embark 0% inbreeding en geen enkele genetische afwijking gevonden. Ze is prachtig functioneel gebouwd, abnormaal slim, ze had zomaar ingezet kunnen worden om de cattledog te verbeteren. En zo zullen er op de wereld nog miljoenen honden rondlopen die de rashonden genetisch flink kunnen verbeteren.
Ik vind het eigenlijk jammer dat we niet met Happy kunnen fokken. Getest als villagedog, voortgekomen uit een eeuwenlange selectie van survival of the fittest. Volgens Embark 0% inbreeding en geen enkele genetische afwijking gevonden. Ze is prachtig functioneel gebouwd, abnormaal slim, ze had zomaar ingezet kunnen worden om de cattledog te verbeteren. En zo zullen er op de wereld nog miljoenen honden rondlopen die de rashonden genetisch flink kunnen verbeteren.
- Paisley
- Zeer actief
Dat kan ook maar dat zijn dus geen kleine kiwitjes en we willen heel graag 1 keer een hele fruitmand volJohnny Jones schreef:Waarom tussen twee rassen kruisen voor gezonde nakomelingen als er zoveel kerngezonde straathonden op de wereld zijn zonder genetische narigheid?

En ik vind veel buitenlandse hondjes fantastisch, maar ze hebben soms een onvoorspelbaar karakter. Momenteel zit een kennis van me met handen in het haar omdat ze een griekse jachthond blijkt te hebben en niet perse een hond die toestemming van de baas nodig vind, in deze fase van dr leven

Daar komen ze natuurlijk ook wel weer uit want de hond is nog maar een jaar.
Mn moeder adopteerde een kleine middelmaat van 4 maanden (ook Griekenland) en dat werd een hele beer van 35 kg

Maar wil iemand een agility hondje, iets gezelligs voor op het erf of een hond voor bij de schapen, dan komen ze maar naar mij straks.

-
- Zeer actief
Oh, ik denk het bij Abel ook steeds: wat zal hij leuke, mooie en gezonde pups gevenJohnny Jones schreef:Waarom tussen twee rassen kruisen voor gezonde nakomelingen als er zoveel kerngezonde straathonden op de wereld zijn zonder genetische narigheid?

- Zamunda
- Zeer actief
Waarom zou je niet je eigen teef gebruiken als dat een gouden hond is? En daar een andere totaal niet gerelateerde fijne hond op zetten? Ook nog met een bepaald doel voor ogen en dus wel naar een (ruim) type, niet naar een ras. Zie die intacte straatreu van jouw gewenste type (waar ook nog iemand echt iets over kan vertellen) maar eens te vinden.Johnny Jones schreef:Waarom tussen twee rassen kruisen voor gezonde nakomelingen als er zoveel kerngezonde straathonden op de wereld zijn zonder genetische narigheid?
- Paisley
- Zeer actief
Als ik een zachte, middelgrote, werklustige, stabiele herder met een gematigd temperament uit eigen omgeving had gekend, had ik die zeker gebruikt
Nouja, dat was ik dus van plan. Ik zou Kiwi dr boerderij-vriendje gebruiken, maar we gingen dus voor plan B.

Nouja, dat was ik dus van plan. Ik zou Kiwi dr boerderij-vriendje gebruiken, maar we gingen dus voor plan B.

- dagmar88
- Zeer actief
Fokken met een prettige gezonde huishond en een ongerelateerde hond met diezelfde eigenschappen is nooit verkeerd.natalie schreef: Oh, ik denk het bij Abel ook steeds: wat zal hij leuke, mooie en gezonde pups gevenDaar zou ik dan wel een stabiel en stressbestendig teefje voor zoeken, maar verder is Abel perfect en kerngezond inderdaad. Jammer is dat hè.
Dat stichtingen dat per se willen uitsluiten en daarom ook nog eens castratie van reuen verplichten terwijl dat de hond niet ten goede hoeft te komen is belachelijk.
Echt niks anders dan een doodlefokker met een (vroeg)castratiecontract.
Dat heeft niets te maken met welzijn, maar met overgenomen Amerikaans gelul en egootjes.
- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
Jij traint toch ook bij Reinier, of niet meer?Paisley schreef:Als ik een zachte, middelgrote, werklustige, stabiele herder met een gematigd temperament uit eigen omgeving had gekend, had ik die zeker gebruikt![]()
Die heeft vast een paar leuke reuen

Ik ben helemaal fan van Julie's Sue, het nestzusje van zijn Skup. Gave hondjes!
- Paisley
- Zeer actief

Hij heeft ook wat honden uit de familie van Kiwi

Ik vind het risico op familie te groot binnen de noord-nederlandse working kelpies, vandaar de kruising. Dr vader komt van Karmala, misschien zegt je dat wat. Hij heeft hier veel nakomelingen.
En ik vind Border collies echt heel leuk, dus ik vind juist die kruising zo spannend

- Paisley
- Zeer actief
Wij klappen niet voor de zorg, maar wij huilen voor ambulances

- hakunamatata
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes
Fokken blijft toch altijd gokken en risico's nemen. Je overweegt welke risico's je waard zijn en welke je wil uitsluiten. Je kan er je mening over hebben, maar het blijft de keuze van de fokker welke risico's diegene neemt. Sommige dingen zou ik zelf nooit achter kunnen staan of begrijpen. Maar in dit geval met Kiwi, het is niet dat er per definitie pups met mankementen uitkomen omdat de ouders niet getest zijn. De kans is er wel, maar dat is een weloverwogen klein risico.
Ik hoor trouwens zo vaak dat honden (en katten) van de straat zo gezond zijn. Ik zie toch vaak genoeg dieren voorbij komen die in dat plaatje passen maar van alles mankeren. Hè Suze
en ook mijn eerste kat Bisji die drachtig in opvang kwam. Met vijf jaar ingeslapen wegens heftige HD+PL, alle vier de kittens hebben het ook. Fantastisch die natuurlijke selectie. Voordat die kwalen tot uiting komen of opgemerkt worden zijn er al nakomelingen en zoveel natuurlijke selectie is er vaak ook niet bij honden en katten.
Ik hoor trouwens zo vaak dat honden (en katten) van de straat zo gezond zijn. Ik zie toch vaak genoeg dieren voorbij komen die in dat plaatje passen maar van alles mankeren. Hè Suze

~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~