Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Xarnego Valenciano
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Re: Xarnego Valenciano
Vind ze werkelijk prachtig, maar zou er persoonlijk niet voor kiezen als het zulke fanatieke jagers zijn.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Is ook gewoon een podencoJion schreef:Ziet er nogal podenco uit.

Ik vind het heel leuke en mooie honden. Ze zijn ontzettend behendig en snel, het is echt een feest om ze te zien bewegen. De xarnego's die ik ken hebben net als alle podenco's een flink jachtinstinct en ze worden natuurlijk ook (bijna) alleen als gebruikshonden gefokt, maar mijn indruk is dat ze wel iets baasgerichter en minder onafhankelijk zijn dan bijvoorbeeld de Ibicenco.
- DeDiana
- Zeer actief
Nou ja, van héél héél lang geleden dan, want het is een authentieke podencosoort, die als type waarschijnlijk al bestond voor veel van de huidige rashondenJion schreef:Ze hebben iets meer staart en vacht dan de meeste podenco's. Misschien zit er een scheutje herder/collie/retriever in?

Alle podencotypes zijn afgestemd op het terrein waar ze werken. Hier in Valencia zie je voornamelijk de xarnego's en de Andaluz of orito (eigenlijk gewoon een kleurslag van de Andaluz), maar dan wel met meer vacht dan de Andaluz die je vaak in Andalusië ziet. De podenco's werken hier in de bossages en dat zijn allemaal doornstruiken, dus ze moeten wel een beetje bescherming hebben van hun vacht. Bij de korthaar moet je denken aan een vacht zoals die van Taartje, dus wat grover en langer dan de vacht van bijvoorbeeld een podenco Canario.

- DeDiana
- Zeer actief
Haha, neeJion schreef:Mooi om te zien!
Toch zie ik bij dat laatste plaatje in die bovenste echt wel collie en in die onderste herder. Jij niet?

Filmpje van een demo, waarin je ze aan het werk ziet: https://www.youtube.com/watch?v=xe2aglg6McY
Rond 1.15 m wordt het spannend

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
- Aantal honden: 2
Dus je komt ze in Valencia daadwerkelijk vaak tegen? Ik heb er nog nooit één gezien hier in het noorden. Alleen kortharige en af en toe een ruwharige podenco. Jagers zie ik vooral met kleine podencos andaluces en manetos en de grote podenco's zijn vaak geadopteerde huishonden.DeDiana schreef:Nou ja, van héél héél lang geleden dan, want het is een authentieke podencosoort, die als type waarschijnlijk al bestond voor veel van de huidige rashondenJion schreef:Ze hebben iets meer staart en vacht dan de meeste podenco's. Misschien zit er een scheutje herder/collie/retriever in?De langhaar is natuurlijk het opvallendst, maar ze zijn er ook in kort- en ruwhaar.
Alle podencotypes zijn afgestemd op het terrein waar ze werken. Hier in Valencia zie je voornamelijk de xarnego's en de Andaluz of orito (eigenlijk gewoon een kleurslag van de Andaluz), maar dan wel met meer vacht dan de Andaluz die je vaak in Andalusië ziet. De podenco's werken hier in de bossages en dat zijn allemaal doornstruiken, dus ze moeten wel een beetje bescherming hebben van hun vacht. Bij de korthaar moet je denken aan een vacht zoals die van Taartje, dus wat grover en langer dan de vacht van bijvoorbeeld een podenco Canario.
- DeDiana
- Zeer actief
Nee, niet heel vaak, want ze komen natuurlijk meestal alleen buiten als er gejaagd wordtAlfilillo schreef:Dus je komt ze in Valencia daadwerkelijk vaak tegen? Ik heb er nog nooit één gezien hier in het noorden. Alleen kortharige en af en toe een ruwharige podenco. Jagers zie ik vooral met kleine podencos andaluces en manetos en de grote podenco's zijn vaak geadopteerde huishonden.

Een kennis van mij heeft er twee (gewoon als huishond) en de broer van mijn buurman is jager met xarnego's. Een van de dierenartsen van mijn dierenartsenpraktijk heeft ook een xarnego die ze wel eens meeneemt naar het werk.
Toen ik overwinterde in Spanje had een van de buren daar, een jager, ook een stuk of acht xarnego's, zo heb ik ze leren kennen.
Wij zijn er overigens ook eens één tegengekomen, op de eerste Spaanse hondenforumwandeling, in het hok met jachthonden dat daar in the middle of nowhere stond

-
- Zeer actief
Verrek! Dan heb ik er dus wel ooit één in levende lijve gezien. Van de winter heb ik daar trouwens nog gewandeld en de honden waren er niet meer.DeDiana schreef:Nee, niet heel vaak, want ze komen natuurlijk meestal alleen buiten als er gejaagd wordtAlfilillo schreef:Dus je komt ze in Valencia daadwerkelijk vaak tegen? Ik heb er nog nooit één gezien hier in het noorden. Alleen kortharige en af en toe een ruwharige podenco. Jagers zie ik vooral met kleine podencos andaluces en manetos en de grote podenco's zijn vaak geadopteerde huishonden.Het zijn niet echt honden die je vaak op een wandeling tegenkomt of zo. De laatste keer dat ik op het strand was (voor de coronacrisis) kwam ik er daar toevallig wel één tegen.
Een kennis van mij heeft er twee (gewoon als huishond) en de broer van mijn buurman is jager met xarnego's. Een van de dierenartsen van mijn dierenartsenpraktijk heeft ook een xarnego die ze wel eens meeneemt naar het werk.
Toen ik overwinterde in Spanje had een van de buren daar, een jager, ook een stuk of acht xarnego's, zo heb ik ze leren kennen.
Wij zijn er overigens ook eens één tegengekomen, op de eerste Spaanse hondenforumwandeling, in het hok met jachthonden dat daar in the middle of nowhere stond![]()
![]()
- DeDiana
- Zeer actief
Er liep een hond los buiten het hek, die behoorlijk uitviel tegen onze honden, en de rest zat aan kettingen.Cleva schreef:Nee, gek he? Dat hek is 1.10 hoog.
Hou maar op met spannend doen. De eigenaar heeft op zijn erf een parkeerkenneltje gemaakt voor als er bezoek is.
Je kunt ook overal een giro555-filmpje van vouwen, hoor.
Er was daar geen huis of erf, maar verder is dit gewoon hoe veel mensen hun jachthonden/podenco's houden. Als je dat giro555-waardig vindt, kan ik hier in de omgeving binnen een dag een flinke collage voor je maken van gelijksoortige huisvesting.
-
- Zeer actief
Oh, maar ik verbond er verder ook geen conclusie aan hoor. Hij zal ze wel naar een ander terrein verplaatst hebben of verkocht hebben.Cleva schreef:Nee, gek he? Dat hek is 1.10 hoog.
Hou maar op met spannend doen. De eigenaar heeft op zijn erf een parkeerkenneltje gemaakt voor als er bezoek is.
Je kunt ook overal een giro555-filmpje van vouwen, hoor.
Dat het geen huishonden zijn die even naar buiten moeten ivm bezoek, daar durf ik dan weer wel mijn hand voor in het vuur steken. Er zijn gewoon heel veel mensen die geen honden binnen willen en ze op hun 'terrein' houden. Die hebben een lapje grond buiten het dorp met een moestuintje en/of boomgaard en een klein gebouwtje, waar de honden op een afgesloten stukje zitten of aan een ketting. Niet dat dat direct dierenmishandeling is, maar voor mijn honden zou ik het niet willen.
- -Pier-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Bastardo Español
- Aantal honden: 1
Gaaf filmpje om de honden zo te zien jagen.DeDiana schreef: Filmpje van een demo, waarin je ze aan het werk ziet: https://www.youtube.com/watch?v=xe2aglg6McY
Rond 1.15 m wordt het spannend1:
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Doe mij maar zo’n langhaar podenco voor erbij 

- DeDiana
- Zeer actief
Ik kan je de combinatie collie en podenco van harte aanbevelenDennenappel schreef:Doe mij maar zo’n langhaar podenco voor erbij