Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

TV kijken/zien

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

TV kijken/zien

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

We hebben altijd honden gehad, al voordat we TV kregen zelfs, maar geen enkele hond reageerde op de beelden op TV. Van onze jachthonden zou je dat eigenlijk wel verwachten, zeker als het om bijvoorbeeld een natuurfilm ging met rennende beesten.
Ik durf gerust te beweren dat de intelligentie van bijvoorbeeld de laika en de heidewachtel hoger was dan die van ons Havanezerkereltje maar juist die Hava is de enige die helemaal gek is op TV kijken en zelfs een dier op foto's herkent.
Het leuke is dat hij soms ook reageert op tekenfilmdiertjes.
Ik vermoed dus dat het minder met intelligentie te maken heeft dan met...ja wat eigenlijk? Is dat het vermogen van het oog om een plat beeld driedimensionaal te zien of van de hersenen om het beeld om te zetten?
Yeufke
Zeer actief

Re: TV kijken/zien

Ongelezen bericht door Yeufke »

Ik ben erg benieuwd naar de reacties hier.
Yofi kon als enigste echt tv kijken en reageren op dingen die ze zag. En dat ook altijd, heel consequent.
Na haar heeft geen enkele hond dit meer gedaan.
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Bij mij hangt het zowel bij katten als bij honden af van wat er op de t.v. is. Soms lijkt hun blik ergens op te vallen en dan kijken ze gebiologeerd, maar meestal negeren ze de t.v. volkomen. Yuna wil weleens kijken als er geblaf of gepiep van honden op is, dan is ze erg verbluft, waar komt het vandaan? Oh, daar? Wat gek. Duurt meestal maar een paar seconden. :lol1:
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Sofi reageert nooit op de tv. Tenzij er natuurlijk hondengeluiden te horen zijn, maar het visuele aspect lijkt ze niet te registreren. Duque kan wel zittend op z'n gemak en met z'n meest onnozele blik naar de tv zitten kijken, echt gebiologeerd. Die lijkt de beesten die voorbij komen wel te zien.
Marie-Josée
Erelid

Waarom de ene hond wel en de andere niet?
Ik vind dat best wel boeiend.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Sandra&co schreef:Sofi reageert nooit op de tv. Tenzij er natuurlijk hondengeluiden te horen zijn, maar het visuele aspect lijkt ze niet te registreren. Duque kan wel zittend op z'n gemak en met z'n meest onnozele blik naar de tv zitten kijken, echt gebiologeerd. Die lijkt de beesten die voorbij komen wel te zien.
van alle honden is het alleen Maverick die tv kijkt. dat wil zeggen natuurprogramma's. ook reageert ie als ie een hond op tv ziet, de rest echt nooit. Misschien omdat Duque en Maf toch meer zichthonden zijn?
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

1 van mijn honden ging achter de tv kijken toen er beertjes op waren die uit beeld verdwenen :D
Afbeelding
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Wat grappig dat hij ook foto's herkent!

Honden hebben een hogere flikkerfusiefrequentie (jaja) dan mensen. Dat wil zeggen dat wat voor ons een bewegende film is, er voor een hond uit kan zien als een zeer snelle diavoorstelling. Voor stopvrij beeld moeten wij zo'n 50-60 beelden per seconde zien. Voor een hond flikkert het pas bij 70-80 beelden per seconde niet meer. Maar daar kan wat individuele variatie in zitten en de felheid van het licht speelt ook mee. Ik kan me zo voorstellen dat onze films herkenbaarder zijn geworden met verbeterde opname- en zendapparatuur waardoor de beelden per seconde hoger zijn geworden. En misschien zien sommige honden eerder een film omdat ze een wat lagere flikkerfusiefrequentie hebben; daar kan best wat individuele variatie in zitten.

Dit beantwoordt helemaal niet je vraag want Sancho herkent dus ook foto's maar ik vind het zelf wel interessant ;) Honden zijn doorgaans veel beter in beweging herkennen dan vormen dus het is wel bijzonder wat je Havanzer kan.

Overigens lijkt de flikkerfusiefrequentie bij kippen nog hoger te liggen en zien ze een laag-frequente (standaard) TL-buis dus standaard aan en uit flikkeren. Dat is vreselijk stressvol voor ze. Als je TL-licht bij kippen of andere vogels op wil hangen doe je er goed aan een hoog-frequente uitvoering te kiezen.
Afbeelding
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Lothian schreef:Wat grappig dat hij ook foto's herkent!

Honden hebben een hogere flikkerfusiefrequentie (jaja) dan mensen. Dat wil zeggen dat wat voor ons een bewegende film is, er voor een hond uit kan zien als een zeer snelle diavoorstelling. Voor stopvrij beeld moeten wij zo'n 50-60 beelden per seconde zien. Voor een hond flikkert het pas bij 70-80 beelden per seconde niet meer. Maar daar kan wat individuele variatie in zitten en de felheid van het licht speelt ook mee. Ik kan me zo voorstellen dat onze films herkenbaarder zijn geworden met verbeterde opname- en zendapparatuur waardoor de beelden per seconde hoger zijn geworden. En misschien zien sommige honden eerder een film omdat ze een wat lagere flikkerfusiefrequentie hebben; daar kan best wat individuele variatie in zitten.

Dit beantwoordt helemaal niet je vraag want Sancho herkent dus ook foto's maar ik vind het zelf wel interessant ;) Honden zijn doorgaans veel beter in beweging herkennen dan vormen dus het is wel bijzonder wat je Havanzer kan.

Overigens lijkt de flikkerfusiefrequentie bij kippen nog hoger te liggen en zien ze een laag-frequente (standaard) TL-buis dus standaard aan en uit flikkeren. Dat is vreselijk stressvol voor ze. Als je TL-licht bij kippen of andere vogels op wil hangen doe je er goed aan een hoog-frequente uitvoering te kiezen.
Ik heb vandaag wat geleerd. :ok:
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Even mezelf verbeteren. Licht zien we bij een frequentie van 50-60 Hz niet meer flikkeren maar film heeft vaak een veel lager aantal beelden per seconde: 24.
Kennelijk maken onze hersenen er toch nog wel iets bewegend beeld van en het is ook minder fel dan een lamp van 200 lux boven je hoofd.

Maar als je Steamboat Willy op Youtube kijkt vind ik dat je wel kan zien dat het uit heel veel losse beeldjes bestaat :mrgreen:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Lothian schreef:Even mezelf verbeteren. Licht zien we bij een frequentie van 50-60 Hz niet meer flikkeren maar film heeft vaak een veel lager aantal beelden per seconde: 24.
Kennelijk maken onze hersenen er toch nog wel iets bewegend beeld van en het is ook minder fel dan een lamp van 200 lux boven je hoofd.

Maar als je Steamboat Willy op Youtube kijkt vind ik dat je wel kan zien dat het uit heel veel losse beeldjes bestaat :mrgreen:
Oh ja die oude Micky Mouse :lol1:
Bedankt voor je uitleg!
Marie-Josée
Erelid

Maar dan nog ziet de ene hond wel iets in die beelden en de andere niet.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Grappig inderdaad, ook de uitleg hier.
Aki kijkt en reageert soms op NG natuurfilms met wolven en katachtigen, en reageert op de welpen en de pups.

Gisteren zag ik ook een van de kittens op afstand naar beelden op de tv gaan zitten kijken. Die kon ook inderdaad blijkbaar het beeld volgen.
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Triss is een fervent tv kijker, tot ons ongenoegen overigens, want ze reageert op elke hond die in beeld verschijnt, maar ook op andere dieren. Maar honden zijn favoriet, en zodra er 1 in beeld verschijnt reageert ze daarop. Ze herkent reclame’s met honden al bij de eerste toon.
Een tijd geleden zaten we een natuurfilm (het Wad) te kijken en toen zaten Triss en Diego naast elkaar gebiologeerd naar de tv te staren
AfbeeldingUntitled by Marenko, on Flickr
Afbeelding
Groetjes Marja
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Joy kan heel geïnteresseerd naar tv kijken, vooral naar voetbal (ja, echt!) en natuurprogramma’s.
Een tijd geleden draaide ik Youtubefilmpjes van hondenbloopers op tv en Joy zat ook mee te kijken. In een filmpje rolde een pup van de bank af. Joy wipte van schrik tien centimeter omhoog en ging vervolgens achter de bank kijken waar het beestje gebleven was :LOL:
Afbeelding
Cendy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerboel

Ongelezen bericht door Cendy »

Toos kan echt tv kijken, zeker toen ze nog pup was kon ik haar gewoon voor de tv zetten en bleef ze zitten kijken.
Net een klein kind :LOL:

Nu kijkt ze eigenlijk alleen nog maar als er een hond in beeld is.
Dat herkent ze ook meteen, al is die hond maar 2 seconden in beeld.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Xavi en Xygan kijken tv, met name dieren en voetbal. Xavi doet t niet. Xena deed t ook,alleen dieren.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Lynnepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Lynnepien »

Pippa kijkt tv, graag natuurdocumentaires. Mijn ouders hebben zo'n hele grote tv met hoog kwaliteit beeld. Toen er eens een roofvogel over de camera vloog, dook Pippa weg :mrgreen:
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Geen van beiden reageren op de beelden op tv. Geluiden heel soms, maar eigenlijk ook nauwelijks. De katten reageren wel op wat ze op een monitor zien, ook bijv als ik mijn muis beweeg op de computer kunnen ze dat volgen.
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Geen van beiden kijken ooit naar de tv. Ook als ik bijv FaceTime met m’n vriend en ik hou het beeld voor ze dan kijken ze niet, ze herkennen de stem, maar niet het beeld.
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Onze eerste weimaraner reageerde op het geluid van een meerkoet op tv. Verder nergens op en onze andere honden ook niet. Maar we hebben een Norfolk terrier te logeren gehad en die reageerde op natuurfilms. Ging met zijn voorpootjes tegen het beeldscherm staan en maar kijken. En ook een keer bij een tenniswedstrijd. Zo grappig. Ging dat koppie van links naar rechts enz. Ik vond het zo’n leuk gezicht.
kathy
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kathy »

Wij hadden Griekse Beanie, een echte jager, die maar op weinig plekken los kon. Zij keek echt tv. Kwam er ook echt voor zitten bij natuurprogramma's. Volgde alles heel intensief, keek mee van links naar rechts, als er gejaagd of gerend werd hijgde ze opgewonden mee. Na een tijdje werd het haar dan echt teveel en ging ze met de rug naar het toestel zitten. Klaar met kijken. De tv mocht uit.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Naap wil alleen maar the rise of black wolf kijken. En aan het eind meejuichen met de winnaar.
Dat is helaas voor hem precies drie keer leuk :LOL:

Andere natuurfilms boeien hem maar even. En getrainde huskies vindt ie heel stom :mrgreen:
Dingen met sneeuw kijkt hij het langst naar.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Dex kijkt tv. En ziet het meteen als er dieren verschijnen. Maakt niet uit wat voor dieren. Soms zetten we een programma aan wat we tijdens het zappen tegenkomen voor Dex.
Saartje die snapt niet waar Dex naar kijkt. Soms maakt Dex zich druk als hij bijv een leeuw een hert ziet vangen. Of een hond dan wil die spelen. En raced Saartje naar Dex maar ze snapt het dus niet.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Luna keek tv als er dieren op te zien en te horen waren. Vaak ging ze dan echt op zoek rond de televisie om te kijken of ze de vrienden kon vinden.

De twee die ik nu heb kijken er niet van op of om.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Luus is de enige hond hier die echt tv gaat kijken als er honden of sommige andere dieren in voorkomen.
Op deze foto zit ze Alpha te kijken een film over een wolf en een jongen.
Mega interessant volgens Luus.
Afbeelding
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond

Ongelezen bericht door Jits90 »

Diva kijkt ook graag mee tv of Youtube. Ze kan echt minutenlang gefascineerd meekijken. En dat kopje gaat dan van links naar rechts naar links naar rechts.. :I:
Jetski
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jetski »

Toen we een Clever pet voor Ollie kregen hebben we eerst een paar YouTube filmpjes opgezet voor hem zodat ie kon zien hoe het werkte.
Als ik het niet met eigen ogen had gezien dat ie echt met interesse keek en het daarna zelf probeerde had ik het niet geloofd.. :idea: :O:
Verder reageert hij soms op katten op televisie..
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Milan kijkt af en toe echt. Ik denk dat hij de beweging wel ziet maar niet ziet WAT er op tv is... op honden-wolvengeluiden reageert hij wel met regelmaat maar of hij dan ook echt het dier ziet..ik weet niet..

Suzanne
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Mies reageert nergens op. Gaat er niet speciaal voor staan of kijkt achter de tv of gaat piepen/blaffen.
Maar bijna altijd als ze naast me op de bank ligt als de tv aanstaat is ze tv aan het kijken.
Ik heb nog niet kunnen ontdekken wat haar voorkeur is, als er maar beweging is.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”