Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Boxer-labrador pup hulp gevraagd

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Maud_D95
geregistreerd lid
Aantal honden: 0

Boxer-labrador pup hulp gevraagd

Ongelezen bericht door Maud_D95 »

Hallo daar,

Even een vraagje in naam van mijn zus (zonder account), die nu enkele weken een een boxador-pupje heeft van nu 11 weken (reu). Het beestje is ontzettend lief en leuk, maar zo ontzettend druk dat ze niet goed weet of ze de opvoeding op dit moment goed aanpakt en op zoek is naar extra tips. Het beestje is een echte boxer, ontzettend druk en lomp, en kan hierbij niet zijn eigen rust pakken. Wanneer hij dan verplicht in de bench gaat om toch zijn rust te garanderen, blijft hij eerst zo'n 10 minuten voluit blaffen (en dat geluid gaat echt door merg en been). Uiteindelijk valt hij dan wel in slaap, en slaapt gerust een paar uur door. Hij leert heel snel, maar is ook snel afgeleid. Er lopen ook 2 katten in huis, waar hij graag achteraan rent. Wanneer hij dan even rustig ligt, komt één van de katten weer naar hem kijken, waardoor hij meteen weer geprikkeld wordt en opspringt en gaat spelen. Het spelen zelf gaat ook vrij hard, hij bijt echt ontzettend hard. Eerst begon dit voorzichtig, waarbij telkens consequent 'au!' is gezegd, opgestaan en weggelopen van het spelen. Eerst vond hij dit vervelend, maar de laatste tijd trekt hij zich ook niets meer daarvan aan en bijt gewoon door.

Er wordt echt heel veel tijd en energie in de opvoeding gestopt, maar de berichten online zijn vrij tegenstrijdig. De ene keer wordt gezegd: verplicht rust pakken. Maar als hij in het weekend vaker mee mag naar dingen, zoals de markt, of op bezoek bij mensen, oftewel: meer prikkels dan doordeweeks, dan gaat het thuis ook veel beter. Dan slaapt hij goed in de bench. Mijn zus weet niet goed of hij nou vervelend wordt omdat hij overprikkeld is, of omdat hij juist te weinig zijn energie kwijt kan. Hij mag natuurlijk nog niet veel lopen, maar ze gaat wel dagelijks met hem naar het bos of een park zodat hij daar kan ontdekken en zo toch uitdaging krijgt. Het punt is wel, dat zodra hij uit de bench is, hij aan het klooien is en non-stop doorgaat met draven (head-first door muren heen en overal op springen en bijten). Een speeltje geven wanneer hij bijt wordt ook gedaan, alleen probeert hij dan gewoon je hand te pakken ipv het speeltje.

Wanneer hij geen aandacht krijgt en genegeerd wordt, gaat hij happen naar je hielen, op tafelpoten bijten, en hij plast op de grond wanneer mijn zus aan het eten is. Dan is hij echt net naar buiten geweest, maar plast toch. Na het opdoen, ging mijn zus weer zitten, en hij plaste meteen weer. Alsof hij dan aandacht wil. Vervolgens genegeerd, en toen ging hij op haar voet bijten en aan de tafelpoot. Toen heeft ze hem dus in de bench gedaan, maar ze vraagt zich af of dit ook wel goed is, want hij moet toch buiten de bench ook op een normale manier zijn aandacht kwijt kunnen? Ze oefent veel met hem, en hij kan ook al zitten en poot geven en netjes aan de lijn. Alleen het onstuimige, en geen rem hebben, weet ze niet zo goed raad mee. Ze is ook bang dat ze iets verkeerd doet omdat zijn gedrag dus wel verergert, terwijl ze vanaf het begin consequent zijn geweest met grenzen stellen en het rustig introduceren met de bench etc.

Wat is jullie advies hierover, met name: hoe pak je een puppy aan met zo'n gigantische energie? Hoe zorg je ervoor dat hij niet vervelend wordt en zo gaat bijten? Het 'au'-opstaan-weglopen-negeren werkt dus niet, want hij bijt nu echt hard door. Komt dit gedrag omdat hij overprikkeld is, of juist omdat hij te weinig uitdaging heeft? Hij mag nog niet lang wandelen natuurlijk, dus dit is ook moeilijk inschatten. Hopelijk kunnen jullie hier een licht op schijnen, want ze zijn echt super gek op het beestje, gaan naar cursus, wisselen zijn speeltjes netjes af, en hebben nu zelfs een heel schema uitgewerkt zodat hij iedere dag precies dezelfde regelmaat krijgt. Alleen deze puntjes storen dus wel, vooral omdat ze er wel onzeker van worden of ze het goed doen of wat evt beter zou kunnen.

Alvast bedankt!
Sandra&co

Re: Boxer-labrador pup hulp gevraagd

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Klinkt alsof ze een kruising Boxer/Labrador heeft. Dus. Wat had ze verwacht? :mrgreen: Gewoon lekker consequent zo doorgaan, over een jaar of 3-4 is hij wel wat gekalmeerd. 'Au' zéggen zal trouwens weinig doen. Weet zo'n pup veel dat je daarmee een pijnuiting vocaliseert. Die 'au' moet welgemeend uit je ténen komen.

Er moet altijd een gezond evenwicht tussen prikkels en rust komen. 18-20 uur per dag slapen wordt volgens mij aangeraden bij pups, die hersens moeten ook alle prikkels kunnen verwerken anders raken ze...juist, overprikkeld.
Diep ademhalen en bedenken dat deze periode ook voorbij gaat...
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Maud_D95 schreef:Hallo daar,

Even een vraagje in naam van mijn zus (zonder account), die nu enkele weken een een boxador-pupje heeft van nu 11 weken (reu). Het beestje is ontzettend lief en leuk, maar zo ontzettend druk dat ze niet goed weet of ze de opvoeding op dit moment goed aanpakt en op zoek is naar extra tips. Het beestje is een echte boxer, ontzettend druk en lomp, en kan hierbij niet zijn eigen rust pakken. Wanneer hij dan verplicht in de bench gaat om toch zijn rust te garanderen, blijft hij eerst zo'n 10 minuten voluit blaffen (en dat geluid gaat echt door merg en been). Uiteindelijk valt hij dan wel in slaap, en slaapt gerust een paar uur door. Hij leert heel snel, maar is ook snel afgeleid. Er lopen ook 2 katten in huis, waar hij graag achteraan rent. Wanneer hij dan even rustig ligt, komt één van de katten weer naar hem kijken, waardoor hij meteen weer geprikkeld wordt en opspringt en gaat spelen. Het spelen zelf gaat ook vrij hard, hij bijt echt ontzettend hard. Eerst begon dit voorzichtig, waarbij telkens consequent 'au!' is gezegd, opgestaan en weggelopen van het spelen. Eerst vond hij dit vervelend, maar de laatste tijd trekt hij zich ook niets meer daarvan aan en bijt gewoon door.

Er wordt echt heel veel tijd en energie in de opvoeding gestopt, maar de berichten online zijn vrij tegenstrijdig. De ene keer wordt gezegd: verplicht rust pakken. Maar als hij in het weekend vaker mee mag naar dingen, zoals de markt, of op bezoek bij mensen, oftewel: meer prikkels dan doordeweeks, dan gaat het thuis ook veel beter. Dan slaapt hij goed in de bench. Mijn zus weet niet goed of hij nou vervelend wordt omdat hij overprikkeld is, of omdat hij juist te weinig zijn energie kwijt kan. Hij mag natuurlijk nog niet veel lopen, maar ze gaat wel dagelijks met hem naar het bos of een park zodat hij daar kan ontdekken en zo toch uitdaging krijgt. Het punt is wel, dat zodra hij uit de bench is, hij aan het klooien is en non-stop doorgaat met draven (head-first door muren heen en overal op springen en bijten). Een speeltje geven wanneer hij bijt wordt ook gedaan, alleen probeert hij dan gewoon je hand te pakken ipv het speeltje.

Wanneer hij geen aandacht krijgt en genegeerd wordt, gaat hij happen naar je hielen, op tafelpoten bijten, en hij plast op de grond wanneer mijn zus aan het eten is. Dan is hij echt net naar buiten geweest, maar plast toch. Na het opdoen, ging mijn zus weer zitten, en hij plaste meteen weer. Alsof hij dan aandacht wil. Vervolgens genegeerd, en toen ging hij op haar voet bijten en aan de tafelpoot. Toen heeft ze hem dus in de bench gedaan, maar ze vraagt zich af of dit ook wel goed is, want hij moet toch buiten de bench ook op een normale manier zijn aandacht kwijt kunnen? Ze oefent veel met hem, en hij kan ook al zitten en poot geven en netjes aan de lijn. Alleen het onstuimige, en geen rem hebben, weet ze niet zo goed raad mee. Ze is ook bang dat ze iets verkeerd doet omdat zijn gedrag dus wel verergert, terwijl ze vanaf het begin consequent zijn geweest met grenzen stellen en het rustig introduceren met de bench etc.

Wat is jullie advies hierover, met name: hoe pak je een puppy aan met zo'n gigantische energie? Hoe zorg je ervoor dat hij niet vervelend wordt en zo gaat bijten? Het 'au'-opstaan-weglopen-negeren werkt dus niet, want hij bijt nu echt hard door. Komt dit gedrag omdat hij overprikkeld is, of juist omdat hij te weinig uitdaging heeft? Hij mag nog niet lang wandelen natuurlijk, dus dit is ook moeilijk inschatten. Hopelijk kunnen jullie hier een licht op schijnen, want ze zijn echt super gek op het beestje, gaan naar cursus, wisselen zijn speeltjes netjes af, en hebben nu zelfs een heel schema uitgewerkt zodat hij iedere dag precies dezelfde regelmaat krijgt. Alleen deze puntjes storen dus wel, vooral omdat ze er wel onzeker van worden of ze het goed doen of wat evt beter zou kunnen.

Alvast bedankt!
Ik zou er ongezien een hondenschool op loslaten ;-) en daar practische tips vragen. Het "veel oefenenen" kan ook tegenwerken. Het is nog maar een ukkie, dus als "veel" inhoudt dat ze een uur per dag bezig is, is dat teveel. Als "veel" inhoudt dat ze 2 a 3 x per dag 5 minuutjes "traint" is het al weer veel beter.
Maar... hondenschool.. en dan wel een goede.

(En haar zelf lid laten worden hier; het is niet fijn om over iemand te praten).

Suzanne
Maud_D95
geregistreerd lid

Ze realiseert zich inderdaad heel goed wat het ras inhoudt, alleen was ze dus niet zeker of dit gedrag normaal is of dat er iets mis aan het gaan is. Ze wilde er graag op tijd bij zijn, voordat ze straks een volwassen hond heeft die nog steeds lekker op handen en voeten knaagt ;).

Ze gaan met hem al naar hondenschool, waarop juist de au-tactiek is gegeven als tip. Inderdaad, een gemeende au, direct stoppen met spelen. Maar hij laat dus niet eens meer los. Ik was er laatst, en ik kon zo opstaan met een pup aan mijn hand bungelend met de kaken stijf opeen geklemd. Lijkt me vrij heftig, zelfs voor een boxerpup. Met veel trainen, bedoel ik ook regelmatig, niet urenlang ;)
Doyaquba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Sandra&co schreef:Klinkt alsof ze een kruising Boxer/Labrador heeft. Dus. Wat had ze verwacht? :mrgreen: Gewoon lekker consequent zo doorgaan, over een jaar of 3-4 is hij wel wat gekalmeerd. 'Au' zéggen zal trouwens weinig doen. Weet zo'n pup veel dat je daarmee een pijnuiting vocaliseert. Die 'au' moet welgemeend uit je ténen komen.

Er moet altijd een gezond evenwicht tussen prikkels en rust komen. 18-20 uur per dag slapen wordt volgens mij aangeraden bij pups, die hersens moeten ook alle prikkels kunnen verwerken anders raken ze...juist, overprikkeld.
Diep ademhalen en bedenken dat deze periode ook voorbij gaat...
Wordt aangeraden, maar de meeste boxerpups halen dat niet :engel: ook al zijn ze wel snel overprikkeld hoor.
Ik had er 1 die met pijn en moeite 12/13 uur sliep op een dag :hmmm: en ook die is nu met 1 jaar al flink rustiger en slaapt nu veel meer.
Ze zijn zo erg bezig met alles ontdekken en alles doen, die pakken helemaal niet die rust.

Wat ik deed is 1 uur op, 2 uur slaap proberen aan te houden. Dat ging wel redelijk (al was die slaap dan vaak maar 20 min-1 uur en het op wel steeds een uur). Ook dat ging na een paar weken beter, steeds langer slapen en ja hij is gewoon groot geworden zonder al te veel letsel. Blaffen in de bench was hier een kwestie van eerst voor het deurtje zitten met rug ernaartoe. Dan steeds iets verder in beeld en dan buiten beeld.

Bijten is gewoon 'nee' en een speeltje in de bek duwen, keer op keer, en dan komt het ook wel goed. Net zolang doorgaan dat het werkt. Speeltje beweegt, de hand niet, speeltje moet leuker zijn dan die hand. Fleecetotje werkte hier het best daarom geven we die ook mee aan pupkopers.

En ze hebben een hoge kauwbehoefte. Ik deed altijd in de bench met een kauwhoefje. Dat krijgen ze nauwelijks stuk maar het kauwen werkt ontzettend rustgevend (zonder de maag te veel te vullen).

Dat plassen is echt niet expess hoor...maar tijdens ons eten zitten pups hier ook in de bench, vaak zijn ze tegen dat tijdstip ook doodop. Eigenlijk slapen alle boxers hier na 19 uur 's avonds tot 8 uur 's ochtends. En overdag staan ze eigenlijk de hele tijd op standje 'als je iets leuks gaat doen ga ik mee'.

Ik merk dat ik chaotisch antwoord aan het geven ben, maar het zijn heel veel puntjes :wink: wat voor hondenschool zitten ze? Veel cursussen zijn ongeschikt voor boxerpups (en andere hoog-energie rassen) omdat er veel 'wachtmomenten' in zitten. Ook is de focus van een pup niet langer dan 5 a 10 minuten. Meestal korter, dus 1 minuut aandacht, 1 minuut spelen met de baas.
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Zonder de hond te zien schat ik in dat hij inderdaad overprikkeld is. Ik zou hem inderdaad veel vaker (maar korter) in de bench zetten als hij aan het doordraaien is. Daarnaast zou ik kijken hoe hij op het zoeken van voertjes reageert. Dus wat brokjes, eventueel wat stukjes Rodi erbij, verstoppen/verspreiden door de huiskamer. In eerste instantie helpen met zoeken, daar kunnen ze snel zelf aan de slag. Zorg wel dat hij zeker in het begin snel succes heeft. Van zoeken worden ze moe in het koppie en het kalmeert.

Ik heb hier mijn woesteling ook rustiger mee gekregen. De dolle vijf minuten werden er door ingeperkt.

Succes!
Doyaquba
Zeer actief

Maud_D95 schreef:Ze realiseert zich inderdaad heel goed wat het ras inhoudt, alleen was ze dus niet zeker of dit gedrag normaal is of dat er iets mis aan het gaan is. Ze wilde er graag op tijd bij zijn, voordat ze straks een volwassen hond heeft die nog steeds lekker op handen en voeten knaagt ;).

Ze gaan met hem al naar hondenschool, waarop juist de au-tactiek is gegeven als tip. Inderdaad, een gemeende au, direct stoppen met spelen. Maar hij laat dus niet eens meer los. Ik was er laatst, en ik kon zo opstaan met een pup aan mijn hand bungelend met de kaken stijf opeen geklemd. Lijkt me vrij heftig, zelfs voor een boxerpup. Met veel trainen, bedoel ik ook regelmatig, niet urenlang ;)
Dat bijten kan wel problematisch zijn, het wordt ook wel 'herderbijten' genoemd :lol1:
Zonder gekheid, ik krijg de meeste pups daar echt niet vanaf zonder een goede 'nee' aan te leren en ze te leren om in een speeltje te bijten als je wilt spelen. Dat au roepen werkt alleen de eerste week of misschien twee.

Als je je vinger in het oor stopt laten ze wel los :tongue:
Nee zonder gekheid, negeren is wel de manier hoor, maar ze moeten ook leren wat wél gewenst is.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Een van mijn honden was als pup ook zo. Bijtenbijtenbijten. Niet alleen in mij, ook in de meubels. Net een krokodil joh. Het gaat echt over, dat ten eerste.

Au hielp hier ook niet echt trouwens. Ik nam de pup wel mee naar vanalles en dan idd slapen in de bench.

Het enige waar ik wel echt spijtvan heb dat ik dat niet meteen heb aangepakt, is de kat opjagen. Dat heeft me later echt veel tijd gekost. Probeer dat echt te voorkomen want er is niets leukers dan zon haarbal door het huis jagen natuurlijk. Is voor de kat helemaal niet leuk en de hond gaat er niet vanzelf mee stoppen. Meer managen dus, heb je later veel plezier van.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Maud_D95 schreef:Ze realiseert zich inderdaad heel goed wat het ras inhoudt, alleen was ze dus niet zeker of dit gedrag normaal is of dat er iets mis aan het gaan is. Ze wilde er graag op tijd bij zijn, voordat ze straks een volwassen hond heeft die nog steeds lekker op handen en voeten knaagt ;).

Zo snel mogelijk een duidelijke "los" aanleren lijkt me handig.

Voor nu:
Als hij wil bijten een bijtrol er tussen steken zodat hij daar zijn kaken op kan oefenen.
Dus zorg dat je zo'n ding altijd in de buurt hebt
Na het tanden wisselen leren wat zacht vastpakken betekent als dat dan nog nodig is.
Verder voor nu de dokter Spock methode: Rust, Reinheid en Regelmaat.
In die Regelmaat mag zeker ook periodes met stoeien en dollen zitten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Doyaquba
Zeer actief

Als je per sé een bijtrol gebruikt, dan wel een zachte...tanden wisselen en bijtrollen, dan vind je al die tandjes straks daarin terug :roll:
Maar ik ben natuurlijk door de sport die ik doe geen fan van bijtrollen in huis.

Gewoon zoiets werkt ook (en goedkoper zei de gek)
Afbeelding

En inderdaad snel leren wat 'los' is (en natuurlijk als de gek belonen door weer (in iets anders) te bijten)

Ik zou ook werken aan de kat opjagen, want dat moet wel met meer urgentie duidelijk zijn, aangezien dat soort dingen stress opleveren ook bij de kat
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Doyaquba schreef:Als je per sé een bijtrol gebruikt, dan wel een zachte...tanden wisselen en bijtrollen, dan vind je al die tandjes straks daarin terug :roll:
Maar ik ben natuurlijk door de sport die ik doe geen fan van bijtrollen in huis.
Waarom vanwege IGP geen fan van bijtrol als speel voor spel tussen baas en hond?
Doyaquba
Zeer actief

crutz schreef:
Doyaquba schreef:Als je per sé een bijtrol gebruikt, dan wel een zachte...tanden wisselen en bijtrollen, dan vind je al die tandjes straks daarin terug :roll:
Waarom vanwege IGP geen fan van bijtrol als speel voor spel tussen baas en hond?
Jawel hoor, maar niet als ruilmiddel in huis en dan 'neem dit maar'
Bijtrol alleen voor sámen spelen met de baas. In huis gaat dat bij ons niet echt want wat binnen ligt is voor alle honden samen...als dat een bijtrol zou zijn komt daar ruzie over :wink: bovendien verliest het de waarde als het altijd er gewoom ligt. Het moet belangrijk zijn voor ze.

Ik gebruik alleen een bijtrol (en ook wel tijdens het wisselen gebruikt overigens maar dan niet echt hard ingaan op trekspelletjes) buiten als ik maar 1 hond om me heen heb en alle focus daarop is. Als ik zeg dat het spelen afgelopen is, dan leg ik m ook gewoon weer weg.

Die bijtspeeltjes voor binnen die liggen door het hele huis gedrapeerd en daarmee spelen ze samen of soms met ons, of nemen ze gewoon in de mand. Dat heeft een andere functie. En juist daarmee leer ik het puppybijten af, aangezien ze dat eigenlijk vooral binnen doen (buiten is genoeg afleiding immers)

Ik heb gradaties in beloningen, ook in voer, maar ook in speeltjes :wink: en voor mij verliest een bijtrol z'n waarde als die binnen ligt bij het dagelijkse speelgoed. We spelen er elke dag mee, maar wel samen en als ik het wil...en je moet het ook 'verdienen'.
Maud_D95
geregistreerd lid

sbientje schreef: Het enige waar ik wel echt spijtvan heb dat ik dat niet meteen heb aangepakt, is de kat opjagen. Dat heeft me later echt veel tijd gekost. Probeer dat echt te voorkomen want er is niets leukers dan zon haarbal door het huis jagen natuurlijk. Is voor de kat helemaal niet leuk en de hond gaat er niet vanzelf mee stoppen. Meer managen dus, heb je later veel plezier van.
Ook enig idee hoe? :denken: We hebben beiden al vanalles geprobeerd, om ze rustig te laten wennen door de hond aan te lijnen, rustig te laten zitten, en dan de kat steeds dichterbij te lokken zodat ze elkaars aanwezigheid gaan aanwennen zonder gek te doen. Ging op zich wel, maar de pup wil heel heel graag met de kat spelen, dus springt dan plots op en neer, waar de kat weer van schrikt. Ook als de pup dus rustig ligt, komt de kat weer naar hem toe om een kijkje te nemen, waardoor de pup weer geactiveerd wordt en er achteraan rent om te spelen... Afleiden helpt niet, aankijken niet, wennen ook niet... De katten zijn zelf wel nieuwsgierig naar hem, alleen is hij echt te druk om echte interactie te bewerkstelligen zeg maar.
Doyaquba
Zeer actief

Dat contact maken met de kat komt toch wel vanzelf? Het enige wat belangrijk is is dat de pup de katten niet opjaagt. Dan worden ze vanzelf minder interessant en kunnen ze contact maken.
Oftewel, heel snel de commando's 'nee' (stop onmiddelijk met wat je doet, dus ook opjagen) en 'los' aanleren. Echt waar, zit en pootje geven is niet bepaald het belangrijkste commando om aan te leren :wink:

PS: ik heb geen verstand van katten en honden samen, maar er zijn wel veel topics over te vinden
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Oh jee, dat klinkt pittig. Onze Jip was echt een piranha de eerste maanden. Ik heb bij de puppycursus wel eens op het punt gestaan om jankend weg te lopen, omdat iedereen leuk met zijn pup kon spelen terwijl ik daar probeerde mijn monster onder controle te krijgen. Ik was dol op die hond, maar zat echt regelmatig met mijn handen in het haar. En ook precies hetzelfde dilemma: “Doe ik teveel of juist te weinig?” :19: :oeps:

Ik lees vaak over het credo ‘rust, reinheid, regelmaat’ maar ik ben juist de regelmaat er een beetje gaan uithalen. Wel meer rust, dat wel. Maar als de routines in huis altijd hetzelfde zijn, loop je ook het “risico” dat de hond daar op gaat anticiperen en steeds iets van jou (of je zus, in dit geval) gaat verwachten. Ik laat wel de honden altijd in dezelfde volgorde uit, zodat duidelijk is wie nu aan de beurt is en wie nog even moet wachten. Maar verder probeer ik nu juist heel onvoorspelbaar te zijn. Dat ik na een ochtend werken ‘s middags weer thuis kom, betekent niet dat we direct op pad gaan, om maar een voorbeeld te noemen. Dat maakt dat ze minder opgewonden zijn en ze mij niet steeds verwachtingsvol aankijken. Dat geeft uiteindelijk meer rust. Het is niet direct iets waar ze nu, in de puppytijd, iets aan hebben. Maar het is misschien wel iets om eens op te gaan letten. Het lijkt erop dat de pup nu ook ervaart dat ‘uit de bench’ hetzelfde betekent als ‘Jeuj, feestje! :cheer: ‘. Daar kunnen ze mogelijk ook direct een leuk trainingsmomentje van maken. Een trainingsmoment waarbij gewerkt wordt aan schakelen tussen spel en rust. Uit de bench? Oké, gaan we nu even de ‘plaats’ oefenen. Dan weer even meenemen naar een nieuwe (maar rustige) plek om de wereld te verkennen en dan weer de bench in. En daarna weer iets heel anders. Uit de bench? Gaan we nu brokjes zoeken in de tuin. Zoiets. Steeds iets anders.

Aanvullend misschien nog een leuk idee om Sam Turner (Paws4fun) op Facebook te gaan volgen. Zij heeft ook nu sinds een tijdje weer een pup in huis en zij vertelt heel boeiend over alles wat zij meemaken, over wat dat betekent voor de ontwikkeling van de pup én over wat het slimst is om dan te doen. Wat al is gezegd: ook dit bijtgedrag hoort er een beetje bij en gaat echt weer over. De ene pup heeft het erger dan de ander. Mijn tweede hond hapte gelukkig nooit in mijn handen of kleding, maar sloopte daarentegen wel de plinten en kozijnen in huis. Ook niet leuk, maar ook dat ging over. :ok:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Wat is er mis met even heel duidelijk grenzen aangeven? Er zijn dingen die onacceptabel zijn en dat moet je dan ook duidelijk maken. Verder inzetten op gewenst gedrag aanleren, eerst zonder afleiding, dan afleiding stukje bij beetje toevoegen. Als hond dan opspringt richting kat, terwijl je een kalm blijven liggen gevraagd had, is een duidelijke nee of vloek gewoon het gevolg van niet doen wat je gevraagd was. Maar dat kan dus alleen als je eerst het gewenste gedrag aangeleerd hebt
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

ik heb zelf nog nooit een pup gehad, maar volg de topics vaak met interesse. Naar aanleiding van dit verhaal vroeg ik mij in het algemeen af: als je steeds een pup in de bench doet om zeg maar rust af te dwingen (wat ik me heel goed voor kan stellen), gaat de hond dan niet uitsluitend de bench met rust associeren en hoe leert hij dat er daarbuiten niet per definitie is leuks staat te gebeuren? Oftewel hoe leert een hond zelf rust te nemen als dat steeds voor hem besloten wordt?
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

lucie schreef:ik heb zelf nog nooit een pup gehad, maar volg de topics vaak met interesse. Naar aanleiding van dit verhaal vroeg ik mij in het algemeen af: als je steeds een pup in de bench doet om zeg maar rust af te dwingen (wat ik me heel goed voor kan stellen), gaat de hond dan niet uitsluitend de bench met rust associeren en hoe leert hij dat er daarbuiten niet per definitie is leuks staat te gebeuren? Oftewel hoe leert een hond zelf rust te nemen als dat steeds voor hem besloten wordt?

:wink: Ik heb wat tegen pups in benches zoals die op het moment standaard gebruikt worden.
Volgens een schema dat tot de minuut ingepland is en minstens 16-18 uur per dag. Dan komt ie er eens uit en is het beestje direct overprikkeld.
En dat hondje zit maar steeds te roepen tot ie zich schikt. Zo hoef ik geen pup.
In een roedel lopen ze vlot mee, veel langer en sneller dan de sukkelrondjes die ik bij anderen.
Ik zorg dat ze voldaan zijn, voldoende indrukken opdoen en dan zoeken ze maar een plekje en anders pak ik ze bij me voor die gedwongen rust.
De laatste twee waren erg ondernemende, wakkere pups, geloof niet dat ze daar onder te lijden hebben gehad :mrgreen:
Deurtje open is aandacht kennen ze niet, het was al snel duidelijk dat ze het kleuterentertainment elders moesten zoeken.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

een pup die bij ons in huis een kat achter na jaagt krijgt op zijn donder. eerst verbaal een grote FOEi, daarna als de hond doorgaat, wordt er een blikje met kiezels of iets anders wat flink herrie maakt zijn richting op gegooid. katten najagen in huis is not done.
een pup gaat niet dood van begrenzen en vinden je ook niet minder lief.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

lucie schreef:ik heb zelf nog nooit een pup gehad, maar volg de topics vaak met interesse. Naar aanleiding van dit verhaal vroeg ik mij in het algemeen af: als je steeds een pup in de bench doet om zeg maar rust af te dwingen (wat ik me heel goed voor kan stellen), gaat de hond dan niet uitsluitend de bench met rust associeren en hoe leert hij dat er daarbuiten niet per definitie is leuks staat te gebeuren? Oftewel hoe leert een hond zelf rust te nemen als dat steeds voor hem besloten wordt?
Je moet dan ook het zo moe zijn dat gedwongen rust nodig is proberen voor te zijn. Hier ook meer lopen dan je de meeste mensen ziet doen met pup. Er wordt nog te veel vastgehouden aan 5 minuten per levensmaand. 10 minuten per levensmaand per uitje en dan ook niet constant op het tempo van de baas en aan de lijn lopen, maar in het tempo van de pup en veel los. En lekker naar huis tegen dat pup moe begint te worden. Daar raken ze lekker voldaan van zonder te ver over hun grenzen te gaan. Niet constant spelen met andere honden, maar lekker met de omgeving en de baas bezig zijn. Diverse ondergronden, diverse geluiden etc. Daar gaan pups echt niet kapot van. En ik ben met Gait overgestapt op het gebruik van een ren ipv een bench. Of nou ja, die bench stond in de ren, met het deurtje open. Ook nog een mandje naast de bench, drinkbakje, wat speeltjes. Dus wel de ruimte begrenzen, maar wel heel wat meer ruimte dan in een bench.
Bij Gait ben ik overigens ook begonnen met te zeggen: wil je liever in de bench? Als hij moe was en druk werd. Kalmeerde hij dan niet, dan legde ik hem in z'n bench/ren. Tegenwoordig hoef ik maar 'wil je liever in de bench?' te vragen en hij kalmeert zelf. Als we elders zijn en Gait gaat vervelend doen, hoef ik ook alleen maar 'bench' te zeggen en hij kalmeert, of trekt zich terug op een rustiger plekje.
Ik denk dat de bench inderdaad te vaak als makkelijke quick fix gebruikt wordt, zonder het gewenste gedrag ook zonder bench aan te leren.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ik doe het nooit. Ik negeer ze straal in huis en dat kwartje valt heel snel (en ja, ik neem ook best steeds actieve pups :F: )
In het begin lopen ze me steeds achterna ja, maar gezien dat niets oplevert, zoeken ze al gauw wat anders op. In een bench steken en zelf nog fluitend door het huis gaan, zou niets behalve frustratie opleveren. Gewoon vrij kiezen en samen in de zetel een film kijken, levert meer en betere rust op :D

Als ze me bijten, krijgen ze direct kordaat en krachtig op hun kop. Als ze een reden hebben om me te bijten, geen probleem. Maar dat heeft een 8 weken oud geval niet, dus dat wordt meteen afgekapt en duidelijk gemaakt.
natalie
Zeer actief

dagmar88 schreef:

:wink: Ik heb wat tegen pups in benches zoals die op het moment standaard gebruikt worden.
Volgens een schema dat tot de minuut ingepland is en minstens 16-18 uur per dag. Dan komt ie er eens uit en is het beestje direct overprikkeld.
En dat hondje zit maar steeds te roepen tot ie zich schikt. Zo hoef ik geen pup.
In een roedel lopen ze vlot mee, veel langer en sneller dan de sukkelrondjes die ik bij anderen.
Ik zorg dat ze voldaan zijn, voldoende indrukken opdoen en dan zoeken ze maar een plekje en anders pak ik ze bij me voor die gedwongen rust.
De laatste twee waren erg ondernemende, wakkere pups, geloof niet dat ze daar onder te lijden hebben gehad :mrgreen:
Deurtje open is aandacht kennen ze niet, het was al snel duidelijk dat ze het kleuterentertainment elders moesten zoeken.
Ik kan mij ook goed voorstellen dat het zo werkt ja. Ik heb bij Jip veel gebruik gemaakt van de bench en uiteindelijk koos hij er ook zelf voor om in de bench te gaan liggen als hij moe was. Daar hoefde ik hem dan niet meer naar toe te begeleiden. Ik heb er ook wel voor gezorgd dat niet uitsluitend de bench voor "even pauze" werd gebruikt. Maar toch kan het lastig zijn ze te leren dat je ook gewoon in de tuin kan liggen en ontspannen. Sowieso doen pups dat niet gemakkelijk uit zichzelf. Of het nu de bench is of een dekentje, ze moeten nog leren om zichzelf wat rust te gunnen. Er zijn pups die alsmaar doorgaan en dan écht veel vervelend worden. Maar ik heb inderdaad bij Abel de aanpak veranderd en bij hem heeft het benchdeurtje nooit dicht gezeten. Dat bleek niet nodig. Als hij moe was, ging ik met een kop thee bij hem zitten en dat was voor hem voldoende om zelf ook een rustmoment te pakken. Bij Abel heb ik ook nooit een 'schema' gehanteerd. En dat bleek prima te werken. Ik geloof ook dat een hond daar flexibeler van wordt.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Mijn pup moet ook vaak in de bench om rust te pakken. Zeker aan het einde van de dag. Dan kan hij in huis niet meer zelf zijn rust vinden. Nu wel, nu ligt hij heerlijk aan mijn voeten te slapen. Maar aan eht einde van de dag zit het koppie al wat vol en merk ik dat hij snel over zijn theewater gaat. Dan is hem dwingen tot rust het beste.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

maart schreef:
Ik doe het nooit. Ik negeer ze straal in huis en dat kwartje valt heel snel (en ja, ik neem ook best steeds actieve pups :F: )
In het begin lopen ze me steeds achterna ja, maar gezien dat niets oplevert, zoeken ze al gauw wat anders op. In een bench steken en zelf nog fluitend door het huis gaan, zou niets behalve frustratie opleveren. Gewoon vrij kiezen en samen in de zetel een film kijken, levert meer en betere rust op :D
Niet elke hond is met de baas bezig als ze overprikkeld raken... Mijn pup toont het heel anders. Die trekt de kasten leeg, sloopt de meubels, opent lades enz enz.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ik heb alleen ervaring met Lily als pup en bij haar ging alles gelukkig heel natuurlijk. Ik heb nooit bijgehouden hoeveel ze sliep eigenlijk en ook nooit een bench gebruikt.
Nog in het nest gingen de pups uit zichzelf slapen. Dat was even heel wild spelen met elkaar en ontdekken en vervolgens vielen ze om als dominosteentjes. Allemaal tegelijk maffen.
Eenmaal bij ons speelde ze heel veel met Alfil. Toen was ze nog veel meer op hem gericht dan op ons. Als ze moe was, zocht ze zelf een holletje onder het bed of onder het lage tafeltje om lang te slapen. Dat doet ze nu in de zomer nog.
Zoals ik haar nu zie, is Lily geen hond met een enorm energieniveau, dus misschien dat ze daarom als pup ook al goed zelf haar rust kon pakken. En er was een andere hond waarmee ze uren kon ravotten. Dat scheelt heel veel denk ik.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Alfilillo schreef: Zoals ik haar nu zie, is Lily geen hond met een enorm energieniveau, dus misschien dat ze daarom als pup ook al goed zelf haar rust kon pakken. En er was een andere hond waarmee ze uren kon ravotten. Dat scheelt heel veel denk ik.
Ja, dat zeker. Ik vind pups echt alleen maar leuk bij een volwassen hond :mrgreen:

Ik heb wel drie druktemakers. Zoals je zei, in het nest kunnen ze al prima zelf bepalen wanneer ze moeten slapen.
Met Zus was ik dan ook blij dat ze altijd alle ruimte tot hun beschikking hebben gehad.
De bezem vangen, de papa etteren en in een zelf gegraven kuil gestrekt gaan. :tongue: Weinig veranderd.
Ze had daar al het behang van de muren getrokken en kabeltjes aangevreten, dat had ze achter zich toen ze bij mij kwam :lol1:

Alleen was ze verschrikkelijk laat zindelijk. Net als haar papa na een jaar. Is ook wel een kleine hondjes kwaal, maar dat zal met een schema en een bench vast sneller gaan.
En ze heeft alsnog een rennetje gekregen. Haar Vreethok, een holletje onder de trap met een hekje en kattenluik, zodat die dikke er niet kan komen.
Vindt ze heel fijn, als ze dat nodig heeft trekt ze zich daar even terug in haar mandje. Als ze loops is, wat lekkers heeft/wil bewaren en ze verstopt er gestolen goederen :LOL:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

dagmar88 schreef:
Alfilillo schreef: Zoals ik haar nu zie, is Lily geen hond met een enorm energieniveau, dus misschien dat ze daarom als pup ook al goed zelf haar rust kon pakken. En er was een andere hond waarmee ze uren kon ravotten. Dat scheelt heel veel denk ik.
Ja, dat zeker. Ik vind pups echt alleen maar leuk bij een volwassen hond :mrgreen:

Ik heb wel drie druktemakers. Zoals je zei, in het nest kunnen ze al prima zelf bepalen wanneer ze moeten slapen.
Met Zus was ik dan ook blij dat ze altijd alle ruimte tot hun beschikking hebben gehad.
De bezem vangen, de papa etteren en in een zelf gegraven kuil gestrekt gaan. :tongue: Weinig veranderd.
Ze had daar al het behang van de muren getrokken en kabeltjes aangevreten, dat had ze achter zich toen ze bij mij kwam :lol1:

Alleen was ze verschrikkelijk laat zindelijk. Net als haar papa na een jaar. Is ook wel een kleine hondjes kwaal, maar dat zal met een schema en een bench vast sneller gaan.
En ze heeft alsnog een rennetje gekregen. Haar Vreethok, een holletje onder de trap met een hekje en kattenluik, zodat die dikke er niet kan komen.
Vindt ze heel fijn, als ze dat nodig heeft trekt ze zich daar even terug in haar mandje. Als ze loops is, wat lekkers heeft/wil bewaren en ze verstopt er gestolen goederen :LOL:
Ik denk niet dat dat laat zindelijk zijn daar iets mee te maken heeft? Ik gebruik ook geen bench en mijn honden waren allemaal snel zindelijk.
Opvangpup Cee ging hier ook mee in het ritme van de volwassen honden en had ook juist alle ruimte (binnen en buiten) tot zijn beschikking. In het begin was het even opletten dat de plasjes buiten werden gedaan en na een paar dagen ging hij zelf keurig naar buiten om te plassen. Poepen heeft hij überhaupt nooit binnen gedaan.
Cee was ook een heel energieke mix podencopup, die zou met vijf keer per dag vijf minuutjes lichaamsbeweging hier zeker het hele huis hebben afgebroken :F: Hij speelde en rende uren in de tuin en als de andere honden genoeg van hem hadden, ging hij lekker ergens liggen kluiven, kroop tegen een van de andere honden aan om te slapen of viel gewoon in slaap waar hij stond.
Qua nieuwe indrukken was hij snel overprikkeld, dus dat moest heel gedoseerd gebeuren, maar die lichamelijke energie moest hij wel goed kwijt kunnen om vervolgens echt moe en voldaan in slaap te vallen.
natalie
Zeer actief

DeDiana schreef: Cee was ook een heel energieke mix podencopup, die zou met vijf keer per dag vijf minuutjes lichaamsbeweging hier zeker het hele huis hebben afgebroken :F: Hij speelde en rende uren in de tuin en als de andere honden genoeg van hem hadden, ging hij lekker ergens liggen kluiven, kroop tegen een van de andere honden aan om te slapen of viel gewoon in slaap waar hij stond.
Qua nieuwe indrukken was hij snel overprikkeld, dus dat moest heel gedoseerd gebeuren, maar die lichamelijke energie moest hij wel goed kwijt kunnen om vervolgens echt moe en voldaan in slaap te vallen.
Misschien zit daar de crux en wordt dat vaak precies verkeerd om gedaan?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

natalie schreef:
DeDiana schreef: Cee was ook een heel energieke mix podencopup, die zou met vijf keer per dag vijf minuutjes lichaamsbeweging hier zeker het hele huis hebben afgebroken :F: Hij speelde en rende uren in de tuin en als de andere honden genoeg van hem hadden, ging hij lekker ergens liggen kluiven, kroop tegen een van de andere honden aan om te slapen of viel gewoon in slaap waar hij stond.
Dat denk ik wel, ja. Tenslotte moet de hond goed gesocialiseerd worden. En hij mag nog niet te veel lopen, dus dan moet je het koppie moe maken
Dennenappel
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Dennenappel »

natalie schreef:
Je vraagt het niet aan mij :mrgreen: maar ik weet bijna wel zeker dat daar het probleem zit bij de opvoeding van de meeste pups.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”