Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Boerenfox

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: Boerenfox

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:Vanmorgen kwam ik een mevrouw tegen in het bos die ik daar wel vaker zie. Eerder liep ze met een stokoude boerenfox, nu had ze een boerenfoxpup aan de riem.
En ja hoor, het vorige hondje had met ruim 14 jaar de geest gegeven. Veel te jong, zei ze. Haar hele familie heeft altijd alleen maar boerenfoxen en alles wordt of werd met gemak 17. Volledig dierenartsbemoeienisloos.
Hier in Brabant zie je ze best veel. Zou dat nou het gezondste type hondje zijn?
Mwah. Een genetisch diverse hoogpotige hussel natuurlijk wel, maar dan is dat het type.
Je ziet bij boomloos helaas toch belachelijk vaak dat mensen het al geen autororit van een half uur waard vinden.
Die nemen gewoon wat er op lijkt om de hoek en bedenken pas dat ze een reu nodig hebben wanneer de teef een week loops is.

Het husseltje van een kennis van me was een stuk boven de 20.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Op de hondenschool hadden we er eentje waar ik stapeldol op was:
Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het zulke leuke honden maar net omdat het meer een type is vind ik veel exemplaren niet zo heel mooi (te lang lijf, te korte poten, oorstand) en het lijkt me een behoorlijke uitdaging een pup te scoren van geteste ouders die niet aan elkaar verwant zijn.
Rebble
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Rebble »

Tja...Izzy viel na 8 jaar om van de botkanker... Maar dat is inderdaad niet wat je verwacht natuurlijk als je een boerenfox in huis haalt.
Afbeelding
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Nanna schreef:‘Geteste ouders’ :LOL:
Die boeren zien je aankomen. Ma boerenfox krijgt haar pups gewoon ergens in het hooi en ze zien wel wat het redt of niet.
Ik denk dat heel veel Boerenfoxen ingeteeld zijn. Maar tóch worden de meesten probleemloos stokoud.
Dat is eigenlijk wel bijzonder.
Beetje hetzelfde als met de vastgotaspets, mini genenpoel en toch stokoud worden. Al gaan fokkers daar bij de spetsen volgens mij wel redelijk bewust mee om. Eigenlijk is inteelt an-sich ook niet het probleem, probleem zijn de genen die er door tot uiting komen. Als de genen goed zijn kan inteelt niet direct veel kwaad op dat vlak, al is het alsnog niet aan te raden bij honden.
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Nanna schreef:Maar tóch worden de meesten probleemloos stokoud.
Nou probleemloos...
Ik zie het gemiddelde boerenfox-publiek niet meteen naar de dierenarts lopen voor een huppeltje.
Als je blij bent zolang het maar ademt vallen eventuele problemen inderdaad niet zo op.
Ik ken een wrak van een Gordon setter die 17 werd, die had hier op het forum haar veertiende nog niet gehaald.
Doyaquba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door Doyaquba »

-Saskia- schreef:
Nanna schreef:Maar tóch worden de meesten probleemloos stokoud.
Nou probleemloos...
Ik zie het gemiddelde boerenfox-publiek niet meteen naar de dierenarts lopen voor een huppeltje.
Als je blij bent zolang het maar ademt vallen eventuele problemen inderdaad niet zo op.
Ik ken een wrak van een Gordon setter die 17 werd, die had hier op het forum haar veertiende nog niet gehaald.
Dat en natuurlijk omdat de zwakke pups het al niet redden in de eerste weken zo ergens in het stro. Haalt ook alweer wat zwakkere exemplaren eruit. Dat gebeurt wat minder snel in een warm huis waar snel een flesje gemaakt wordt voor een achterblijver
Inteelt zelf is ook niet het probleem, alleen als het slechte genen zijn die vaak terugkomen. Als het genen zijn die goed zijn voor heel oud worden tsja dan kan dat. Het probleem is alleen vaak dat er bijna altijd wel wat slechte genen tussenzitten, maar die leiden dan nog niet altijd tot lethale aandoeningen.
MirjamV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door MirjamV »

Hier ook een boerenfox. Vorige hond was ook een boerenfox, is 16 jaar geworden. Kwam eigenlijk alleen bij de dierenarts voor zijn prikjes (titeren was er toen nog niet :wink:) Diesel is ook een taai hondje, vreet van alles van straat en is nooit ziek. Geweldige hondjes vind ik het, zijn sportief en overal voor in

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Het zijn altijd kruisingen met Terrierbloed, en Terriers vind ik over het algemeen eigenlijk wel sterk. Ik sprak een tijd geleden met een fokker van Yorkies, als één van zijn honden de leeftijd van 16 had bereikt kocht hij bij de bakker een taart voor ze :mrgreen: En dat gebeurde best veel, de meeste van z'n honden halen die leeftijd wel en een enkeling tikte de 20 aan!
De Foxjes die wij hadden vroeger werden ook met gemak 16, als ze met 14 op waren was het jong inderdaad.
PawsofMelle
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Boerenfox

Ongelezen bericht door PawsofMelle »

Ik heb op dit moment een Boerenfox van 11 weken, dus ik hoop dat hij ook probleemloos zo oud mag worden. Al is die van mij ook weer een aparte versie omdat hij wat langhariger is, maar ik was op slag verliefd en zowel moeder als vader waren ontzettend leuke honden. Ik ben inmiddels echt al helemaal verliefd geworden op dit type hond, want 'ras' ligt soms nog wat gevoelig merk ik. Het is echt een heerlijk dapper, lief kereltje en rete-fanatiek! Ik merk in mijn omgeving dat je ze niet zo heel veel ziet, toevallig kwam ik er deze week een tegen in het bos.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

PawsofMelle schreef:Ik heb op dit moment een Boerenfox van 11 weken, dus ik hoop dat hij ook probleemloos zo oud mag worden. Al is die van mij ook weer een aparte versie omdat hij wat langhariger is, maar ik was op slag verliefd en zowel moeder als vader waren ontzettend leuke honden. Ik ben inmiddels echt al helemaal verliefd geworden op dit type hond, want 'ras' ligt soms nog wat gevoelig merk ik. Het is echt een heerlijk dapper, lief kereltje en rete-fanatiek! Ik merk in mijn omgeving dat je ze niet zo heel veel ziet, toevallig kwam ik er deze week een tegen in het bos.
:wink: Wees er maar blij om. Heb ik ook, een poolhond (husky x malamute) en een pomsky. Het is een pomsky wanneer uit een dna test blijkt dat ze tenminste 75% husky en dwergkees zijn.
Met die laatste ga ik hopelijk een nest fokken en zelf een pup houden.
Dat gaat dan op gezondheid en de eigenschappen die ik graag zie in een hond, niet waar ze qua uiterlijk allemaal aan zouden moeten voldoen.
Het is een heerlijk robuust actief hondje, heb goede hoop dat ik er deze keer eens wat langer van mag genieten.
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

-Saskia- schreef:Op de hondenschool hadden we er eentje waar ik stapeldol op was:
Afbeelding.
Dit is wel echt een leuke, doet me denken aan een kelpie met die oren.

Bella is kruising boerenfox. Best pittig, maar ook erg grappig. Ik had weinig met terriers maar ik vind ze nu toch wel leuker worden. Ik hoop dat ze ook gezond oud wordt.
Boerenfox is niet echt een ras, maar toch staat het wel in de Embark lijst zag ik.
rakker2000
Zeer actief
Mijn ras(sen): x boerenfox
parson russell terrier
boerenfox

Ongelezen bericht door rakker2000 »

.
Laatst gewijzigd door rakker2000 op 10 sep 2021 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Zolang mensen denken dat honden geen gevoel hebben,
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Mijn Bonnie was ook een Boerenfox..
Zij was een wereldhondje, mijn alles, maar gezond, nee, dat was ze niet.
16,5 is ze geworden, toen was het op.

Soms kijk ik wel eens op MP bij de foxjes, en ooit, ooit zal er wel weer 1 komen.. Het zijn bijzondere hondjes :I:
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Nanna schreef:‘Geteste ouders’ :LOL:
Die boeren zien je aankomen. Ma boerenfox krijgt haar pups gewoon ergens in het hooi en ze zien wel wat het redt of niet.
Ik denk dat heel veel Boerenfoxen ingeteeld zijn. Maar tóch worden de meesten probleemloos stokoud.
Dat is eigenlijk wel bijzonder.
Ik denk dat er wel inteelt in voorkomt, maar niet generaties lang. Wat bij veel rashonden wél het geval is.
Omdat er vaak wat anders doorheen gekruist wordt. Fox terriër, jack hussel of russel terriër of eens een spaniel achtige, een bastaard mixje etc.
Omdat het een type is, wordt er meer aan outcross gedaan, alleen heet het geen outcross :mrgreen:
Persistence
Zeer actief

Tamara81 schreef:
Persistence schreef:Boerenfox is niet echt een ras, maar toch staat het wel in de Embark lijst zag ik.
Onder welke naam staat de boerenfox op Embark? Ik kan het niet vinden.
Hmm... ik kan het niet meer vinden... snap er niks van, hoewel het me al zeer verbaasde :LOL:
Misschien heb ik naar fox terriër gekeken, daar staan glad- en draadhaar er wel in en ‘Russel’-types ook.
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ptje »

Dat vind ik nou echt leuke hondjes, een paar jaar geleden liep er een mevrouw hier met een wat zwaarder type boerenfox, vreselijk leuk en mooi beestje om te zien.
Mijn buren hebben ook een boerenfox, lief beest, speels maar ook waaks.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Persistence
Zeer actief

Tamara81 schreef:
Je wilde het gewoon heel graag zien :lol1:
Ik denk het ook :LOL:
Maar zou het alsnog kunnen laten testen natuurlijk, ben wel benieuwd wat daar uit zou komen qua terriërs. Of zou dat weggegooid geld zijn als jouw ‘ras’ niet op de lijst staat? :denken:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”