Ik kan me voorstellen als het vaak genoeg dezelfde groep is dat je gelijk hebt ja. Voor nu was het 2 keer (voor een groot deel) dezelfde groep. Denk dat dat voor hem spannend genoeg was.blondie schreef:Daar heb je een punt.malinois schreef:Ik bedoel omdat ze na een paar keer een gelegenheidsroedel vormen dus niet vreemd meer zijn. Wil je een reele situatie hebben moet je steeds een wisselende samenstelling hebben denk ik.Cuddie_ schreef:Voor een groot deel. De ene keer waren er een paar honden niet, die dus de keer daarna 'nieuw' waren. Maar grootste deel is zelfde groep ja.malinois schreef:Maar zijn dit altijd dezelfde honden op de hondenschool?
In augustus gaat dit dus wel weer een nieuwe groep worden.
Tenzij de hond echt een andere manier van accepteren van honden aanleert omdat hij inderdaad wellicht wat te onzeker was over ontmoetingen met vreemde honden.
Maar dat kun je m.i. ook alleen maar ondervinden als de samenstelling weer wisselt.
En toetsen aan zijn gedrag aan de riem buiten.
Mijn eerste reu vond het in ieder geval nooit fijn om plots door vreemde honden benaderd te worden, het maakte hem overigens ook geen fluit uit of het een reu of teef was.
Maar ik blijf nog steeds sterk het idee hebben dat lichamelijk ongemak daar de grootste reden van was.
Als namelijk bepaalde honden wel bekenden werden, en deze honden ook niet te wild reageerden dan was het goed.
Maar ook wel meegemaakt dat enthousiaste staande teef (waar we regelmatig lange wandelingen mee maakten), toch nog als ze onverwachts te enthousiast hem van achteren wilde komen begroeten dat zijn reactie direct zéér negatief was, hij reageerde vanuit een afweer reactie zonder eigenlijk te checken wie of wat het was.
Behoorlijk lastig moet ik zeggen, want om die reden wilde en kon ik nooit meer de gok nemen om het aan te kijken of een ontmoeting goed zou gaan.
En vermeed ik dus drukke wandelgebieden.
Maar goed, dat was mijn ervaring daarmee.
In gelegenheid roedels echter was er meestal niets aan de hand en kon hij normaal communiceren.

Ook niet verkeerd voor Moos overigens. Zal voor hem waarschijnlijk genoeg weken kosten om een beetje aan de vreemde honden te wennen.