Fotogravinnetje schreef:Eigenlijk heel simpel: hij voelt zich beperkt aan de lijn. Waarom? Nou, de lijn wordt gebruikt om hem tegen te houden als hij een andere kant op wil. Waarschijnlijk wordt de lijn ook gebruikt als hij ergens staat te snuffelen en hij moet doorlopen. Niet hij, maar de handler bepaalt het tempo. Niet hij, maar de handler bepaalt hoe hij moet lopen. Kortom, hij associeert de lijn met niet z'n lichaamstaal kunnen inzetten om de andere hond op afstand te houden.
Elco had dat ook best wel. Maar die wil, los of aangelijnd, op andere honden afvliegen (al blaffend) en doet verder niets. Ik heb hem geleerd dat we in een boog om andere honden heen lopen, dat hij kan gaan snuffelen of zich focussen op de bal en dat hij wat dat betreft een heel stuk van de regie heeft. Dat zijn de gewenste gedragingen die ik hem aangeleerd heb. Dan is hij ook de knapste hond van de wereld als hij die dingen doet ipv zich focussen op de andere hond. Daarbij zorg ik (daar is ie weer...) dat de afstand ruim voldoende is, zodat hij geen reden heeft om te gaan lopen blaffen naar die andere hond, want die hond hoeft niet meer weggejaagd te worden of gewaarschuwd te worden dat hij niet wil dat z'n grenzen genegeerd worden. Bij Elco is het overigens niet dat hij geen contact wil, dat wil hij juist graag, maar dat ontmoetingen voor hem enorm spannend zijn, omdat z'n grenzen te vaak genegeerd zijn. Ik geef Elco dus best veel ruimte aan de lijn, maar wel alleen weg van de hond. Bij geblaf krijgt hij een nee en dan meteen het gewenste alternatief aangeboden. Hij is steeds sneller uit die blafmodus te halen en kiest vaak zelf al voor snuffelen of verwachtingsvol naar mij kijken of hij de bal gaat krijgen. Het gebeurt zelfs steeds vaker dat hij een hond ziet en zich dan meteen naar ons toe keert zonder te blaffen. Het is wel heel belangrijk geweest om hem die ruimte aan de lijn te geven, om te kijken wat HIJ nodig had om zich senang te voelen bij het passeren van honden. Afstand blijft belangrijk, maar die is richting veel honden al geslonken tot een meter of 15 a 20 en daar kan ik prima mee leven
Ik moet zeggen dat ik Moos zijn geval hij niet echt vaak 'tegengehouden' wordt door de riem (tenzij hij uitviel). Hij volgt met een slappe riem, hij gaat mee in mijn tempo zonder dat ik daar de riem voor hoef te gebruiken. En snuffelen doet hij uit zichzelf praktisch niet tussen het lopen door, tenzij we écht heel bewust over een grasveldje heen gaan lopen om geurtjes op te snuffelen. Als hij tussen het wandelen toch een keer wilt snuffelen ben ik daar heel eerlijk gezegd juist blij mee, dat hij zijn neus tenminste eens gebruikt.
Máár, jouw punt dat die riem hem beperkt om zijn lichaamstaal goed te kunnen uitten/de vrijheid te voelen om zelf te bepalen wat hij we en niet wilt, blijft natuurlijk. Dus dat vind ik wel een goed punt.
Doet me denken aan de keer dat hij op een landweg bij het bos aan de flexlijn liep. Einde van dat pad is een huis met een enorm landschap eromheen, waar een aantal (blaffende) honden wonen. Daar kwamen wij iedere keer langs en daar kwam ook altijd meteen spanning (en in het begin viel hij zelfs uit iedere keer). Toen hij aan de flexlijn zat, heb ik hem een keer bewust de ruimte gegeven, gewoon lijn los, kijken wat hij deed. Met de hoop dat áls hij er op af zou willen vliegen, ik hem alsnog zou kunnen tegenhouden, omdat ik dat niet bepaald netjes vind om te laten gebeuren. (maar er zat in ieder geval een hekwerk tussen waardoor de honden sowieso nooit aan elkaar zouden kunnen komen).
Hij hoort het blaffen (zag overigens de honden niet in dit geval), je zag hem wat gespannener worden, staart wat hoger etc. Maar hij kon lopen waar hij wilde. Hij liep wel wat door, lichtjes richting het geblaf, maar maakte geen aanstalten om er naar toe te gaan én hij viel niet uit.
Ik heb hem toen geroepen en toen kwam hij keurig naar mij toe, vrijwillig, met zijn losse riempjes. Toen was hij natuurlijk de geweldigste hond op de hele wereld
Maar dat zit hem wel misschien in de vrijheid krijgen om zelf te kunnen bepalen.
Het nadeel op straat is dat ik dit niet kan doen, ik doe geen flexlijn aan een halti. Als hij met de flexlijn loopt dan is dit aan zijn tuig, maar aan zijn tuig houd ik hem niet als hij wél zou uitvallen, dus dat risico kan ik niet nemen (met of zonder muilkorf).