Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Angst-agressie bij ‘giant’ van >60kg

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Angst-agressie bij ‘giant’ van >60kg

Ongelezen bericht door ranetje »

Fotogravinnetje schreef:
Cuddie_ schreef:
Heavy schreef:Weet je wat ik me afvraag. Als jouw hond zo 100% netjes bij je blijft lopen en nooit op een andere hond afgaat waarom loop je dan in godsnaam met een uitvallende hond ? Dan kan hij toch gewoon altijd los ?
Ik weet niet hoe de regels in Drenthe zijn, maar hier heb je aanlijnplicht.
Wat is voor hem het verschil tussen loslopen (en dus niet uitvallen) en het aan de lijn meelopen? Staat er spanning op de lijn? Wordt hij gedwongen in een rechte lijn en in een bepaald tempo te lopen ipv met een bochtje om de andere hond heen en iets vertragen of meer afstand nemen? Daar zou ik mee aan de slag gaan. Dat hij zich vrij voelt het gedrag dat hij los vertoont ook aan de lijn te vertonen zonder zich geremd te voelen door de lijn of door de handler. Als hij het los kan, kun je het hem ook aan een lijn laten doen, mits de afstand tot de andere hond groot genoeg is
en daarmee zijn we terug op pagina 1 :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Cuddie_ schreef:Ik vind het voor hem alsnog wel een risico met honden die ik niet ken.. daarom wil ik ook eigenlijk niet zomaar naar een losloopgebied. Je weet niet wat je tegenkomt. Je gooit hem niet zomaar omver, maar als hij écht gegrepen zou worden, kan dat hoe dan ook flinke schade aanrichten natuurlijk. Als ik denk aan een flinke stafford ofzo bijvoorbeeld.
Buiten het feit dat we dan helemaal terug bij af zijn met zijn onzekerheid.
Hallooooo. Buiten het feit dat jullie terug bij af zijn, door iets wat in jóuw hond zit. Waarom moet mijn hond dan ondergeschoffeld worden? Wat ook schade aan kan richten als jouw hond een stukje zwaarder is dan de mijne?
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Fotogravinnetje schreef:
Cuddie_ schreef:
Heavy schreef:Weet je wat ik me afvraag. Als jouw hond zo 100% netjes bij je blijft lopen en nooit op een andere hond afgaat waarom loop je dan in godsnaam met een uitvallende hond ? Dan kan hij toch gewoon altijd los ?
Wat is voor hem het verschil tussen loslopen (en dus niet uitvallen) en het aan de lijn meelopen? Staat er spanning op de lijn? Wordt hij gedwongen in een rechte lijn en in een bepaald tempo te lopen ipv met een bochtje om de andere hond heen en iets vertragen of meer afstand nemen? Daar zou ik mee aan de slag gaan. Dat hij zich vrij voelt het gedrag dat hij los vertoont ook aan de lijn te vertonen zonder zich geremd te voelen door de lijn of door de handler. Als hij het los kan, kun je het hem ook aan een lijn laten doen, mits de afstand tot de andere hond groot genoeg is
Dat is een interessante. En de vraag doet me denken aan wat Laeken hier schreef, dat het aan de lijn lopen met de baas het gedrag doet verergeren en dat los er waarschijnlijk veel minder aan de hand is (ik pleit trouwens niet voor maar losgooien, voor de goede orde) en dat er geen sprake is van echte angst.
Ik herken het gegeven dat bepaald gedrag aan de lijn, of als ze de baas in de buurt is, veel heviger is dan los. Alfil heeft in het verleden moeite gehad op een bepaald traject met honden op balkons, ging hij ontzettend flippen. Hij wist dan natuurlijk dat hij zelf aan de lijn zat en de andere hond niet bij hem kon komen. Dat is nu over gelukkig. Het enige wat nog enigszins speelt is de buurhond. Die kan/kon hij niet luchten of zien (er is al zolang geen incident geweest). Een paar jaar geleden is hij een paar keer op vervelende manier naar de buurhond toegerend, ze waren dan allebei los, waarop ik er meteen naartoe rende om hem daar weg te halen. Het was me heel duidelijk dat op het moment dat ik in de buurt kwam hij daadwerkelijk uitviel. Daarna is het niet meer voorgekomen, want als ik hen ergens spot, gaat Alfil direct aan de lijn. In eerste instantie ging hij dan nog flippen bij het voorbij gaan, maar met veel trainen op aandacht op mij en Lily losgooien zodat ze fungeert als bliksemafleider, is die intensiteit enorm afgenomen. Maar dan een aantal maanden geleden, opeens zie ik de buurman komen aanlopen met de hond en Alfil was al te ver voor me om hem terug te halen (wetende dat als ik dichtbij kom hij juist uitvalt). Heel stom misschien, maar ik ben een zijpaadje ingeslagen intuitief wetend dat Alfil zich gedeisd houdt als ik niet naast hem sta. En inderdaad, even snuffelen en en toen kwam hij naar me toe. Stond ik toch met knikkende knietjes opgelucht adem te halen. Het was niet ok dat ik Alfil niet had aangelijnd natuurlijk, maar ik zag ze gewoon te laat.
Dit als voorbeeld dat aangelijnd zijn en de baas in de buurt hebben het gedrag enorm kan beinvloeden. Wel interessant om te analyseren waarom precies.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Cuddie_ schreef:Ik ga er vanuit dat dat geen directe opmerking richting mij is? Gezien ik aangaf hem (ondanks dat hij niet bijt) voor de zekerheid wél een muilkorf wil omdoen. Gewoon voor de veiligheid.

Ik vind het voor hem alsnog wel een risico met honden die ik niet ken.. daarom wil ik ook eigenlijk niet zomaar naar een losloopgebied. Je weet niet wat je tegenkomt. Je gooit hem niet zomaar omver, maar als hij écht gegrepen zou worden, kan dat hoe dan ook flinke schade aanrichten natuurlijk. Als ik denk aan een flinke stafford ofzo bijvoorbeeld.
Maar goed, die kans is niet zo groot toch, in NL?

Beter muilkorf jij dus die kolos. En blijf maar weg uit losloopgebied.
Cuddie_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Petit Brabancon, Leonberger
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Cuddie_ »

Fotogravinnetje schreef:
Cuddie_ schreef:
Ja dat is dus een heel goede vraag. Waar ik eerlijk gezegd het antwoord niet op weet.
Er staat geen spanning op de lijn, tot hij iets doet. Ik probeer altijd de lijn ontspannen te houden tot ik móet ingrijpen.
Waar het echte verschil ligt weet ik niet. Hij deed bij mijn pa precies hetzelfde (zonder mij erbij) en bij de GT ook (hier was ik wel in de buurt). Dus het heeft iets te maken met aan de lijn zitten bij iemand, maar niet iemand in het bijzonder.
Enige dat ik me zo zou kunnen bedenken is gewoon de onzekerheid om niet weg te kunnen rennen voor de hond als hij op hem af zou komen?

Maar afkloppen, hij is aan de lijn nog steeds niet uitgevallen sinds woensdag. Wel afstand gehouden (maar een afstand zoals aan de overkant van de straat, wat eerst óók een probleem was)
Cuddie_
Zeer actief

Marion. schreef:
Cuddie_ schreef:Ik vind het voor hem alsnog wel een risico met honden die ik niet ken.. daarom wil ik ook eigenlijk niet zomaar naar een losloopgebied. Je weet niet wat je tegenkomt. Je gooit hem niet zomaar omver, maar als hij écht gegrepen zou worden, kan dat hoe dan ook flinke schade aanrichten natuurlijk. Als ik denk aan een flinke stafford ofzo bijvoorbeeld.
Hallooooo. Buiten het feit dat jullie terug bij af zijn, door iets wat in jóuw hond zit. Waarom moet mijn hond dan ondergeschoffeld worden? Wat ook schade aan kan richten als jouw hond een stukje zwaarder is dan de mijne?
Nog 1 keer dan. Hij geeft een snauw. Dat is alles. Niemand wordt ondergeschoffeld. Hij raakt je hond niet eens aan. Dus ja, ik vermijd losloopgebieden meer om MIJN hond te beschermen dan dat ik het idee heb een andere hond te moeten beschermen. Gezien mijn hond niet aan de andere hond komt.
Maar goed dat is het punt ook niet.
Cuddie_
Zeer actief

Alfilillo schreef:
Fotogravinnetje schreef:
Cuddie_ schreef:
Dat is een interessante. En de vraag doet me denken aan wat Laeken hier schreef, dat het aan de lijn lopen met de baas het gedrag doet verergeren en dat los er waarschijnlijk veel minder aan de hand is (ik pleit trouwens niet voor maar losgooien, voor de goede orde) en dat er geen sprake is van echte angst.
Ik herken het gegeven dat bepaald gedrag aan de lijn, of als ze de baas in de buurt is, veel heviger is dan los. Alfil heeft in het verleden moeite gehad op een bepaald traject met honden op balkons, ging hij ontzettend flippen. Hij wist dan natuurlijk dat hij zelf aan de lijn zat en de andere hond niet bij hem kon komen. Dat is nu over gelukkig. Het enige wat nog enigszins speelt is de buurhond. Die kan/kon hij niet luchten of zien (er is al zolang geen incident geweest). Een paar jaar geleden is hij een paar keer op vervelende manier naar de buurhond toegerend, ze waren dan allebei los, waarop ik er meteen naartoe rende om hem daar weg te halen. Het was me heel duidelijk dat op het moment dat ik in de buurt kwam hij daadwerkelijk uitviel. Daarna is het niet meer voorgekomen, want als ik hen ergens spot, gaat Alfil direct aan de lijn. In eerste instantie ging hij dan nog flippen bij het voorbij gaan, maar met veel trainen op aandacht op mij en Lily losgooien zodat ze fungeert als bliksemafleider, is die intensiteit enorm afgenomen. Maar dan een aantal maanden geleden, opeens zie ik de buurman komen aanlopen met de hond en Alfil was al te ver voor me om hem terug te halen (wetende dat als ik dichtbij kom hij juist uitvalt). Heel stom misschien, maar ik ben een zijpaadje ingeslagen intuitief wetend dat Alfil zich gedeisd houdt als ik niet naast hem sta. En inderdaad, even snuffelen en en toen kwam hij naar me toe. Stond ik toch met knikkende knietjes opgelucht adem te halen. Het was niet ok dat ik Alfil niet had aangelijnd natuurlijk, maar ik zag ze gewoon te laat.
Dit als voorbeeld dat aangelijnd zijn en de baas in de buurt hebben het gedrag enorm kan beinvloeden. Wel interessant om te analyseren waarom precies.
Helemaal met je eens dat dat interessant is. Ik hoor ook graag theorieën wat het bij ons zou kunnen zijn. Hij had, ongeacht wie met hem liep, dezelfde reactie op honden als hij aan de lijn was. Met mij er bij of zonder. Dus naar mijn idee is het dan vooral het ‘aan de lijn zijn’ wat het grote verschil maakt. Maar wát maakt dat voor groot verschil voor hem.... ik heb geen idee.
Cuddie_
Zeer actief

kooi schreef:
Cuddie_ schreef:Ik ga er vanuit dat dat geen directe opmerking richting mij is? Gezien ik aangaf hem (ondanks dat hij niet bijt) voor de zekerheid wél een muilkorf wil omdoen. Gewoon voor de veiligheid.

Ik vind het voor hem alsnog wel een risico met honden die ik niet ken.. daarom wil ik ook eigenlijk niet zomaar naar een losloopgebied. Je weet niet wat je tegenkomt. Je gooit hem niet zomaar omver, maar als hij écht gegrepen zou worden, kan dat hoe dan ook flinke schade aanrichten natuurlijk. Als ik denk aan een flinke stafford ofzo bijvoorbeeld.
Maar goed, die kans is niet zo groot toch, in NL?

Beter muilkorf jij dus die kolos. En blijf maar weg uit losloopgebied.
Nou haal je er iets bij dat hier niks mee te maken heeft. Dat ging om doden onder mensen. Niet om hond op hond beten.
En gezien ik zowel mijn hond muilkorf alsmede niet van plan was naar losloopgebied te gaan, wat duidelijk uit mijn eerdere berichten op te maken is, vraag ik mij af wat jouw gecommandeer wat ik moet doen, voor nut heeft?
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Wat ik mis in jouw bericht is zorg om andere mensen en hun honden.

Tegenover een pit delft jouw hond misschien het onderspit, maar het gros van de honden waar mensen mee lopen is kansloos bij die van jou. En als je dan zegt dat je 'eigenlijk liever niet' naar losloopgebieden wil en wel 'wil' muilkorven, komt dat niet overtuigend over.
Cuddie_
Zeer actief

Ik heb toch echt gezegd dat ik andere manieren ga zoeken en dat hij sowieso een muilkorf krijgt ipv een snuitje ivm het kunnen hijgen.
Ik heb nog nooit een andere hond (of mens) in gevaar gebracht met mijn hond en ben dat ook zeer zeker niet van plan in de toekomst
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Eigenlijk heel simpel: hij voelt zich beperkt aan de lijn. Waarom? Nou, de lijn wordt gebruikt om hem tegen te houden als hij een andere kant op wil. Waarschijnlijk wordt de lijn ook gebruikt als hij ergens staat te snuffelen en hij moet doorlopen. Niet hij, maar de handler bepaalt het tempo. Niet hij, maar de handler bepaalt hoe hij moet lopen. Kortom, hij associeert de lijn met niet z'n lichaamstaal kunnen inzetten om de andere hond op afstand te houden.
Elco had dat ook best wel. Maar die wil, los of aangelijnd, op andere honden afvliegen (al blaffend) en doet verder niets. Ik heb hem geleerd dat we in een boog om andere honden heen lopen, dat hij kan gaan snuffelen of zich focussen op de bal en dat hij wat dat betreft een heel stuk van de regie heeft. Dat zijn de gewenste gedragingen die ik hem aangeleerd heb. Dan is hij ook de knapste hond van de wereld als hij die dingen doet ipv zich focussen op de andere hond. Daarbij zorg ik (daar is ie weer...) dat de afstand ruim voldoende is, zodat hij geen reden heeft om te gaan lopen blaffen naar die andere hond, want die hond hoeft niet meer weggejaagd te worden of gewaarschuwd te worden dat hij niet wil dat z'n grenzen genegeerd worden. Bij Elco is het overigens niet dat hij geen contact wil, dat wil hij juist graag, maar dat ontmoetingen voor hem enorm spannend zijn, omdat z'n grenzen te vaak genegeerd zijn. Ik geef Elco dus best veel ruimte aan de lijn, maar wel alleen weg van de hond. Bij geblaf krijgt hij een nee en dan meteen het gewenste alternatief aangeboden. Hij is steeds sneller uit die blafmodus te halen en kiest vaak zelf al voor snuffelen of verwachtingsvol naar mij kijken of hij de bal gaat krijgen. Het gebeurt zelfs steeds vaker dat hij een hond ziet en zich dan meteen naar ons toe keert zonder te blaffen. Het is wel heel belangrijk geweest om hem die ruimte aan de lijn te geven, om te kijken wat HIJ nodig had om zich senang te voelen bij het passeren van honden. Afstand blijft belangrijk, maar die is richting veel honden al geslonken tot een meter of 15 a 20 en daar kan ik prima mee leven
Cuddie_
Zeer actief

Ik vind jouw bericht heel nuttig. Ik ga hem morgen nog een keer rustig doorlezen.
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Cuddie_ schreef:
duitse herder schreef:
Alfilillo schreef:Fijn dat het op de hondenschool goed gaat. Gezien de reactie van Moos, denk ik dat zijn angst of onzekerheid niet heel diep zit.

Persoonlijk zou ik deze situatie, met muilkorf om los tussen de honden, voorlopig alleen op de hondenschool creëeren. Dus met begeleiding en wetende wat voor honden er verder lopen. In losloopgebied lijkt het me te riskant, zowel voor andere honden als Moos zelf. Ik zou hem daar gewoon lekker bij me houden, aandacht, koekje erin en verder.
Hier sluit ik me bij aan. Gecontroleerd met muilkorf met honden die je kent laten kennismaken, zal denk ik inderdaad goed uitpakken. Maar met vreemde zou ik dat niet doen. Hij kan wellicht vreemde honden niet bijten, maar met zijn 60kg alsnog een hond ernstig verwonden. Hij maakt dan geen gaatjes (doet hij dat überhaupt dan?) maar kan nog wel een hond pletten/omver gooien. Dat geeft misschien wel meer schade dan een hoektand.
Nee hij heeft nog nooit gebeten, hij 'bijt' van zich af... hij waarschuwt/snauwt. Echter, gezien dit gedrag natuurlijk niet bepaald heel betrouwbaar is te noemen, doe ik hem wel voor de zekerheid een muilkorf om. Wil wel zeker weten dat hij de kans ook echt niet zou hebben om schade aan te richten.

Hij zal een hond ook niet pletten/omver gooien. Enige dat hij wilt is vermijden. Vooral geen hond in de buurt. Komt er toch een hond te dicht bij hem, snauwt hij. Hij raakt de hond niet aan. Hij probeert hem alleen wat verder weg te krijgen.

Maar sluit niet uit dat het voor hem ook onveilig kan zijn. Dus zoals gezegd, ga ik daar nog eens goed over nadenken, hoe ik gecontroleerde situaties kan opzoeken.
Mijn jongste is zelf onzeker en heeft een vervelende houding bij honden die nog onzekerder zijn. Als zij van zo'n hond een snauw krijgt klapt ze er meteen op. Ik weet zeker dat ze dat bij jou hond meteen zou doen. Ik weet dit en ze mag van mij dus ook alleen spelen ( kennismaken) met honden die niet zo onder de indruk zijn van haar. Dan gaat het altijd goed. Ik zou goed in de gaten houden of hij niet juist vervelende ervaringen opdoet als hij een "uitdagende" houding heeft maar zich zelf kan niet kan verdedigen.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Fotogravinnetje schreef:Je hebt een hond die aangeeft niet met andere honden te willen. En wat doe je? Tussen de honden losgooien. Arme Moos
Ik ben het met je eens, waarom moet die arme hond dit allemaal ondergaan. Je bent een hond, zoals TS zegt, angstig voor andere honden en ipv dat je met je 12 maand jonge, onzekere lijf en hoofd beschermd wordt tegen dat waar je onzeker van wordt, wordt je er zonder enige vorm van steun, met korf, gedwongen aan blootgesteld. :U:
Ik vind het persoonlijk doodzielig.

Ik heb hier een mannetje van 11 jaar lopen die heeft zijn leven lang niets met andere honden gewild. Dus heeft hij zijn leven lang niets met andere honden gemoeten. Hij loopt altijd los en met een boog om andere honden heen, heel rustig, ze compleet negerend. Zijn keuze dus ik heb hem daar altijd in gesteund, komen honden naar hem toe dan blokkeer ik ze, hij mag achter mij schuilen. Hij heeft dat niet meer nodig, hij loopt gewoon duidelijk met een grote boog om andere honden heen. Zie ik honden naderen die loslopen en waarvan ik denk dat ze naar hem toe gaan komen roep ik hem ver van te voren bij me en houdt hem uit het contact. Dat gaat in alle rust, zonder dwang haast in overleg, maar daar was tijd voor nodig en vooral vertrouwen, waardoor hij leerde dat ik het voor hem oplos. Dat geeft rust in zo'n koppie.
Gr. Aniek

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Budkes schreef:
Fotogravinnetje schreef:Je hebt een hond die aangeeft niet met andere honden te willen. En wat doe je? Tussen de honden losgooien. Arme Moos
Ik ben het met je eens, waarom moet die arme hond dit allemaal ondergaan. Je bent een hond, zoals TS zegt, angstig voor andere honden en ipv dat je met je 12 maand jonge, onzekere lijf en hoofd beschermd wordt tegen dat waar je onzeker van wordt, wordt je er zonder enige vorm van steun, met korf, gedwongen aan blootgesteld. :U:

Ik heb hier een mannetje van 11 jaar lopen die heeft zijn leven lang niets met andere honden gewild. Dus heeft hij zijn leven lang niets met andere honden gemoeten. Hij loopt altijd los en met een boog om andere honden heen, heel rustig, ze compleet negerend. Zijn keuze dus ik heb hem daar altijd in gesteund, komen honden naar hem toe dan blokkeer ik ze, hij mag achter mij schuilen. Hij heeft dat niet meer nodig, hij loopt gewoon duidelijk met een grote boog om andere honden heen. Zie ik honden naderen die loslopen en waarvan ik denk dat ze naar hem toe gaan komen roep ik hem ver van te voren bij me en houdt hem uit het contact. Dat gaat in alle rust, zonder dwang haast in overleg, maar daar was tijd voor nodig en vooral vertrouwen, waardoor hij leerde dat ik het voor hem oplos. Dat geeft rust in zo'n koppie.
Precies!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Cuddie_
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Eigenlijk heel simpel: hij voelt zich beperkt aan de lijn. Waarom? Nou, de lijn wordt gebruikt om hem tegen te houden als hij een andere kant op wil. Waarschijnlijk wordt de lijn ook gebruikt als hij ergens staat te snuffelen en hij moet doorlopen. Niet hij, maar de handler bepaalt het tempo. Niet hij, maar de handler bepaalt hoe hij moet lopen. Kortom, hij associeert de lijn met niet z'n lichaamstaal kunnen inzetten om de andere hond op afstand te houden.
Elco had dat ook best wel. Maar die wil, los of aangelijnd, op andere honden afvliegen (al blaffend) en doet verder niets. Ik heb hem geleerd dat we in een boog om andere honden heen lopen, dat hij kan gaan snuffelen of zich focussen op de bal en dat hij wat dat betreft een heel stuk van de regie heeft. Dat zijn de gewenste gedragingen die ik hem aangeleerd heb. Dan is hij ook de knapste hond van de wereld als hij die dingen doet ipv zich focussen op de andere hond. Daarbij zorg ik (daar is ie weer...) dat de afstand ruim voldoende is, zodat hij geen reden heeft om te gaan lopen blaffen naar die andere hond, want die hond hoeft niet meer weggejaagd te worden of gewaarschuwd te worden dat hij niet wil dat z'n grenzen genegeerd worden. Bij Elco is het overigens niet dat hij geen contact wil, dat wil hij juist graag, maar dat ontmoetingen voor hem enorm spannend zijn, omdat z'n grenzen te vaak genegeerd zijn. Ik geef Elco dus best veel ruimte aan de lijn, maar wel alleen weg van de hond. Bij geblaf krijgt hij een nee en dan meteen het gewenste alternatief aangeboden. Hij is steeds sneller uit die blafmodus te halen en kiest vaak zelf al voor snuffelen of verwachtingsvol naar mij kijken of hij de bal gaat krijgen. Het gebeurt zelfs steeds vaker dat hij een hond ziet en zich dan meteen naar ons toe keert zonder te blaffen. Het is wel heel belangrijk geweest om hem die ruimte aan de lijn te geven, om te kijken wat HIJ nodig had om zich senang te voelen bij het passeren van honden. Afstand blijft belangrijk, maar die is richting veel honden al geslonken tot een meter of 15 a 20 en daar kan ik prima mee leven
Ik moet zeggen dat ik Moos zijn geval hij niet echt vaak 'tegengehouden' wordt door de riem (tenzij hij uitviel). Hij volgt met een slappe riem, hij gaat mee in mijn tempo zonder dat ik daar de riem voor hoef te gebruiken. En snuffelen doet hij uit zichzelf praktisch niet tussen het lopen door, tenzij we écht heel bewust over een grasveldje heen gaan lopen om geurtjes op te snuffelen. Als hij tussen het wandelen toch een keer wilt snuffelen ben ik daar heel eerlijk gezegd juist blij mee, dat hij zijn neus tenminste eens gebruikt. :D
Máár, jouw punt dat die riem hem beperkt om zijn lichaamstaal goed te kunnen uitten/de vrijheid te voelen om zelf te bepalen wat hij we en niet wilt, blijft natuurlijk. Dus dat vind ik wel een goed punt.
Doet me denken aan de keer dat hij op een landweg bij het bos aan de flexlijn liep. Einde van dat pad is een huis met een enorm landschap eromheen, waar een aantal (blaffende) honden wonen. Daar kwamen wij iedere keer langs en daar kwam ook altijd meteen spanning (en in het begin viel hij zelfs uit iedere keer). Toen hij aan de flexlijn zat, heb ik hem een keer bewust de ruimte gegeven, gewoon lijn los, kijken wat hij deed. Met de hoop dat áls hij er op af zou willen vliegen, ik hem alsnog zou kunnen tegenhouden, omdat ik dat niet bepaald netjes vind om te laten gebeuren. (maar er zat in ieder geval een hekwerk tussen waardoor de honden sowieso nooit aan elkaar zouden kunnen komen).
Hij hoort het blaffen (zag overigens de honden niet in dit geval), je zag hem wat gespannener worden, staart wat hoger etc. Maar hij kon lopen waar hij wilde. Hij liep wel wat door, lichtjes richting het geblaf, maar maakte geen aanstalten om er naar toe te gaan én hij viel niet uit.
Ik heb hem toen geroepen en toen kwam hij keurig naar mij toe, vrijwillig, met zijn losse riempjes. Toen was hij natuurlijk de geweldigste hond op de hele wereld :E:
Maar dat zit hem wel misschien in de vrijheid krijgen om zelf te kunnen bepalen.

Het nadeel op straat is dat ik dit niet kan doen, ik doe geen flexlijn aan een halti. Als hij met de flexlijn loopt dan is dit aan zijn tuig, maar aan zijn tuig houd ik hem niet als hij wél zou uitvallen, dus dat risico kan ik niet nemen (met of zonder muilkorf).
Cuddie_
Zeer actief

Miezemuis schreef:
Cuddie_ schreef:
duitse herder schreef:
Alfilillo schreef:Fijn dat het op de hondenschool goed gaat. Gezien de reactie van Moos, denk ik dat zijn angst of onzekerheid niet heel diep zit.

Persoonlijk zou ik deze situatie, met muilkorf om los tussen de honden, voorlopig alleen op de hondenschool creëeren. Dus met begeleiding en wetende wat voor honden er verder lopen. In losloopgebied lijkt het me te riskant, zowel voor andere honden als Moos zelf. Ik zou hem daar gewoon lekker bij me houden, aandacht, koekje erin en verder.
Hier sluit ik me bij aan. Gecontroleerd met muilkorf met honden die je kent laten kennismaken, zal denk ik inderdaad goed uitpakken. Maar met vreemde zou ik dat niet doen. Hij kan wellicht vreemde honden niet bijten, maar met zijn 60kg alsnog een hond ernstig verwonden. Hij maakt dan geen gaatjes (doet hij dat überhaupt dan?) maar kan nog wel een hond pletten/omver gooien. Dat geeft misschien wel meer schade dan een hoektand.
Nee hij heeft nog nooit gebeten, hij 'bijt' van zich af... hij waarschuwt/snauwt. Echter, gezien dit gedrag natuurlijk niet bepaald heel betrouwbaar is te noemen, doe ik hem wel voor de zekerheid een muilkorf om. Wil wel zeker weten dat hij de kans ook echt niet zou hebben om schade aan te richten.

Hij zal een hond ook niet pletten/omver gooien. Enige dat hij wilt is vermijden. Vooral geen hond in de buurt. Komt er toch een hond te dicht bij hem, snauwt hij. Hij raakt de hond niet aan. Hij probeert hem alleen wat verder weg te krijgen.

Maar sluit niet uit dat het voor hem ook onveilig kan zijn. Dus zoals gezegd, ga ik daar nog eens goed over nadenken, hoe ik gecontroleerde situaties kan opzoeken.
Mijn jongste is zelf onzeker en heeft een vervelende houding bij honden die nog onzekerder zijn. Als zij van zo'n hond een snauw krijgt klapt ze er meteen op. Ik weet zeker dat ze dat bij jou hond meteen zou doen. Ik weet dit en ze mag van mij dus ook alleen spelen ( kennismaken) met honden die niet zo onder de indruk zijn van haar. Dan gaat het altijd goed. Ik zou goed in de gaten houden of hij niet juist vervelende ervaringen opdoet als hij een "uitdagende" houding heeft maar zich zelf kan niet kan verdedigen.
Ja precies, dat is de reden dat ik zelf liever niet naar een losloopgebied ga. Je hebt het niet in de hand en je hebt kans dat er een situatie ontstaat waardoor hij júist een negatieve ervaring op doet. En dat is juist niet wat wij willen.
Cuddie_
Zeer actief

Budkes schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind niet dat hij beschermt moet worden omdat hij onzeker is, ik vind dat hij moet leren zekerder te worden.
En 'zonder enige vorm van steun' klopt niet. Ik was daar. Een hond die angstig is en de steun wilt, komt het wel halen. Dan zou hij wel bij mij kruipen. Die kans had hij.
Hij heeft er zelf, vrijwillig, voor gekozen waar hij wel en niet heen ging. Hij had letterlijk álle ruimte en hij werd dan ook totaal niet gedwongen om tussen de honden in te moeten zijn. Er was een zee van ruimte zonder hond.

Wat ik persoonlijk zieliger vind is je hond blijven beschermen voor iets en te accepteren dat hij onzeker is en dit op die manier alleen maar blijven stimuleren.
Liever eventjes erdoorheen nu en het probleem bij de oorsprong aanpakken dan de oorsprong laten voor wat het is en hem beschermen voor alles.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Cuddie_ schreef:
Ja precies, dat is de reden dat ik zelf liever niet naar een losloopgebied ga. Je hebt het niet in de hand en je hebt kans dat er een situatie ontstaat waardoor hij júist een negatieve ervaring op doet. En dat is juist niet wat wij willen.
Maar dan ga je dus tegen het advies van de hondenschool in , want dat was snuitje om en losloopgebied in.
Ik vind dat advies niet opvolgen verstandig maar vraag me dan wel af wat het doel is van gt's en scholen als het advies toch niet wordt opgevolgd.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Cuddie_
Zeer actief

Tineke schreef:
Cuddie_ schreef:
Maar dan ga je dus tegen het advies van de hondenschool in , want dat was snuitje om en losloopgebied in.
Ik vind dat advies niet opvolgen verstandig maar vraag me dan wel af wat het doel is van gt's en scholen als het advies toch niet wordt opgevolgd.
Nou ik ga er niet helemaal tegenin, ik ben het eens met de strekking van 'zo veel mogelijk honden opzoeken'. Maar ik wil het wel liever in wat meer gecontroleerde situaties doen. Dus ik neem het advies aan en volg het op mijn voorwaarden. :D
Advies van de GT is overigens maandenlang opgevolgd.
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Zinodo schreef:
Cuddie_ schreef:
Budkes schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind niet dat hij beschermt moet worden omdat hij onzeker is, ik vind dat hij moet leren zekerder te worden.
En 'zonder enige vorm van steun' klopt niet. Ik was daar. Een hond die angstig is en de steun wilt, komt het wel halen. Dan zou hij wel bij mij kruipen. Die kans had hij.
Hij heeft er zelf, vrijwillig, voor gekozen waar hij wel en niet heen ging. Hij had letterlijk álle ruimte en hij werd dan ook totaal niet gedwongen om tussen de honden in te moeten zijn. Er was een zee van ruimte zonder hond.

Wat ik persoonlijk zieliger vind is je hond blijven beschermen voor iets en te accepteren dat hij onzeker is en dit op die manier alleen maar blijven stimuleren.
Liever eventjes erdoorheen nu en het probleem bij de oorsprong aanpakken dan de oorsprong laten voor wat het is en hem beschermen voor alles.
No shit die hond komt niet bij jou. Als er een ding zeker is dan is het dat die hond niks aan je heeft in een enge situatie. Hij vertrouwt jou niet om hem veilig te houden dus hij is helemaal alleen in zijn angst en onzekerheid. Waarom in godsnaam zou hij naar jou toe komen voor “bescherming” als alles wat jij doet is zijn leven nog moeilijker maken.
Precies, je maakt een hond niet zekerder door hem maar gewoon bloot te stellen aan zijn angsten. Daar moet je tijd in investeren, daar moet je samen aan werken. Het is niet zo dat je maar moet accepteren dat je hond onzeker is. En 'het op die manier blijven stimuleren' is absoluut onjuist. Daarom zei ik eerder al dat je een aantal belangrijke berichten in dit topic niet goed begrepen hebt. Het is ook duidelijk dat je nog niets over BAT hebt gelezen. Dan was de opmerking van Fotogravinnetje over de lijnvoering namelijk ook geen verrassing geweest. Een hond moet de ruimte hebben (letterlijk) om te kunnen communiceren met andere honden. Daar gebruikt hij zijn lichaamstaal voor. Jij moet er op dat moment voor hem zijn, je moet hem daarin begeleiden. Dáár krijgt hij zelfvertrouwen van. En uiteindelijk (na een paar maanden) ga je echt verschil merken.
Cuddie_
Zeer actief

natalie schreef:
Precies, je maakt een hond niet zekerder door hem maar gewoon bloot te stellen aan zijn angsten. Daar moet je tijd in investeren, daar moet je samen aan werken. Het is niet zo dat je maar moet accepteren dat je hond onzeker is. En 'het op die manier blijven stimuleren' is absoluut onjuist. Daarom zei ik eerder al dat je een aantal belangrijke berichten in dit topic niet goed begrepen hebt. Het is ook duidelijk dat je nog niets over BAT hebt gelezen. Dan was de opmerking van Fotogravinnetje over de lijnvoering namelijk ook geen verrassing geweest. Een hond moet de ruimte hebben (letterlijk) om te kunnen communiceren met andere honden. Daar gebruikt hij zijn lichaamstaal voor. Jij moet er op dat moment voor hem zijn, je moet hem daarin begeleiden. Dáár krijgt hij zelfvertrouwen van. En uiteindelijk (na een paar maanden) ga je echt verschil merken.
Jullie weten níet wat mijn hond wel en niet aan mij heeft. Jullie kunnen niet in zijn kop kijken en jullie hebben geen idee van onze relatie. Aannames kan je maken wat je wilt.

Daarbij nog een onjuiste aanname, ik heb mij wél ingelezen over BAT en in mijn eerdere post is ook te lezen waarom ik hier, in dit stadium, nog niet zo veel mee kan.
natalie
Zeer actief

Cuddie_ schreef:
natalie schreef:
Jullie weten níet wat mijn hond wel en niet aan mij heeft. Jullie kunnen niet in zijn kop kijken en jullie hebben geen idee van onze relatie. Aannames kan je maken wat je wilt.

Daarbij nog een onjuiste aanname, ik heb mij wél ingelezen over BAT en in mijn eerdere post is ook te lezen waarom ik hier, in dit stadium, nog niet zo veel mee kan.
Leg nog eens uit dan? Want ik ben er van overtuigd dat het juist in dit stadium heel erg nuttig is.

Daarnaast schrijf je zelf ook: "Liever eventjes erdoorheen nu en het probleem bij de oorsprong aanpakken dan de oorsprong laten voor wat het is en hem beschermen voor alles." en daaruit blijkt toch écht dat je de kern van de boodschap steeds mist. Ik kan er niets anders van maken.
natalie
Zeer actief

Cuddie_ schreef:
natalie schreef:

Ik vind het overigens ook oprecht jammer dat je niet inhoudelijk op dergelijke opmerkingen reageert. We zijn je niet aan het aanvallen, we proberen je te laten inzien dat je een nogal vreemd advies hebt gekregen. En dat is nog best wel een understatement eigenlijk.

Maar dit was mijn laatste bijdrage, want je het is duidelijk dat je je keuze allang hebt gemaakt en dat je (vrijwel) alle andere adviezen en opmerkingen van hier toch gewoon naast je neerlegt. Ik kan alleen maar hopen dat goedkomt met Moos.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Je maakt een hond niet zeker door hem elke keer in een (te) moeilijke situatie te brengen. Je bevestigt de onzekerheid daar alleen maar mee. Je maakt je hond zekerder door hem succes op succes op succes te bieden. En dat is ook de kern van BAT. De hond gevoel van controle geven op een afstand die hij goed aan kan, waardoor de prikkel op steeds kleinere afstand pas lastiger wordt en ook steeds minder lastig. Omdat hij weet hoe hij ermee om kan gaan en daar vertrouwen in heeft. Dan neemt de onzekerheid pas af
Cuddie_
Zeer actief

@Natalie:
Bij BAT moet je hem de ruimte geven en dat kan ik bij Moos niet doen in de buurt van andere honden (maar wel aan de lijn) omdat hij dan aan de flexlijn moet met zijn tuig. Als hij dan besluit toch uit te vallen, houd ik hem niet. Dit moet natuurlijk voorkomen worden.
Dus ik probeer het in situaties die het toelaten, zoals met de honden achter het hek. En ik kan het proberen met bekende honden waarvan de eigenaren oke zijn hiermee. Maar kan het niet standaard implementeren in de wandeling op die manier.

Verder klopt het inderdaad dat ik mijn keus heb gemaakt. Ik weet welke adviezen ik wil volgen en hoe ons plan van aanpak voorlopig eruit zal zien. Betekent niet dat ik niet open sta voor ondersteunende adviezen o.i.d. Die zijn altijd welkom.

Maar de discussie dat het dom is wat ik doe o.i.d. is inderdaad nutteloos, want daar zal ik niks mee doen nu.
Dat is echt een kwestie van meningen, de een adviseert dit, de ander dat. Dat zal je toch blijven houden en begrijp dat mensen het frustrerend vinden als hun advies níet aangenomen wordt, maar ik zal toch moeten kijken wat voor mij en mijn hond werkt. En eerlijk is eerlijk, hij heeft het in maanden niet zo goed gedaan als nu. Dus ik sta hier wel echt achter.

Nogmaals, ondersteunende adviezen rondom het aanpakken van tussen de honden zijn etc zijn altijd gewoon welkom.
Cuddie_
Zeer actief

@ fotogravinnetje:
Ik begrijp je helemaal. Ben het deels ook echt wel met je eens dat dat een goede aanpak is.
Echter ben ik het er niet mee eens dat deze aanpak níet voor meer zekerheid kan zorgen.

Wat ik zie is een hond die zich onzeker voelt en wilt uitvallen naar honden die te dichtbij komen als hij aan de riem is.
Wat ik vervolgens zie is een hond die los mag en zelf mag kijken wat hij wel en niet gaat doen (hij bepaalt). Zeker, dit is in het diepe gooien, dat zie ik ook hoor. Maar ik vind het zo slecht nog niet.
Want wat ik vervolgens zie is een hond die door begint te krijgen dat het zo vreselijk niet is... niemand hoeft iets van hem, hij besluit zelf waar hij wel en niet naar toe gaat en hij wordt rustig.

Hij is geëindigd met wat snuffelen op het gras en vervolgens is hij in het midden, best wel tussen de honden, in het gras gaan liggen.

Naar mijn idee heeft hij dan wel echt een stukje zekerheid meegepikt daar!
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Al eens gehoord van 'aangeleerde hulpeloosheid' (learned helplessness)?

Helpt het jou als je bang bent voor spinnen dat je dan in een kamer vol spinnen gezet wordt zonder dat je ergens steun kunt zoeken?
Waarschijnlijk ga jij na een poosje ook maar hulpeloos in het midden van de kamer zitten en hopen dat ze weg blijven.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
natalie
Zeer actief

Cuddie_ schreef:@ fotogravinnetje:

Wat ik zie is een hond die zich onzeker voelt en wilt uitvallen naar honden die te dichtbij komen als hij aan de riem is. Wat ik vervolgens zie is een hond die los mag en zelf mag kijken wat hij wel en niet gaat doen (hij bepaalt). Zeker, dit is in het diepe gooien, dat zie ik ook hoor. Maar ik vind het zo slecht nog niet. Want wat ik vervolgens zie is een hond die door begint te krijgen dat het zo vreselijk niet is... niemand hoeft iets van hem, hij besluit zelf waar hij wel en niet naar toe gaat en hij wordt rustig.
Hij is geëindigd met wat snuffelen op het gras en vervolgens is hij in het midden, best wel tussen de honden, in het gras gaan liggen.
Dit vind ik toch al weer anders 'klinken' dan hoe je het eerst bracht. Het is inderdaad logisch dat hij zonder lijn, wanneer hij zelf meer controle heeft over de ontmoetingen (of over de keuze om de ontmoetingen juist uit de weg te gaan) dat hij zich dan rustiger gedraagt dan wanneer hij wel aan de lijn loopt. Maar als Heavy dan vervolgens aan jou vraagt waarom je niet altijd naar losloopgebied gaat, dan krijgt ze een rare reactie over aanlijnplicht. :U: Blijft het feit dat ik er persoonlijk voor zou kiezen om uitsluitend op rustige en overzichtelijke plekken te wandelen, om te voorkomen dat de situatie veel te moeilijk voor hem wordt. En dat ik hem aan de lijn voorlopig zeker níet met honden zou confronteren. Want dan ben je aan het confronteren om te corrigeren (zo was het toch?) terwijl hij nog helemaal niet begrijpt wat je van hem verwacht.

Nou ja, volgens mij is mijn standpunt wel duidelijk ;) dus ik zal niet herhaling blijven vallen.
natalie
Zeer actief

Omega schreef:Al eens gehoord van 'aangeleerde hulpeloosheid' (learned helplessness)?

Helpt het jou als je bang bent voor spinnen dat je dan in een kamer vol spinnen gezet wordt zonder dat je ergens steun kunt zoeken?
Waarschijnlijk ga jij na een poosje ook maar hulpeloos in het midden van de kamer zitten en hopen dat ze weg blijven.
Brrr, ik zou degene die mij dat aandoet echt nóóit meer vertrouwen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”