blondie schreef:Cuddie_ schreef:Ik begrijp jullie reacties allemaal en het 'kop afwenden en alle contact vermijden' etc. Ik snap het... begrijp waar het vandaan komt, maar ik ga het niet toepassen.
Gisteren heeft Moos meegelopen in een cursus op de hondenschool (waarvan de eigenaren zelf altijd leo's hebben gehad). Zoals ik al een beetje verwachtte, was hij hier niet zo fel. Er waren ca 16 honden op het terrein en hij kan moeilijk naar alles uitvallen, dan had hij niks anders meer te doen. Hij heeft gewoon moeten meelopen met de les, ook honden passeren etc. Hij is 2 keer tijdens de les even willen uitvallen naar een hond, maar dat was ook alles. Verder heeft hij het super gedaan!!
Zelfs toen de 8 honden van de andere les als oefening langs hem gingen lopen (misschien op een meter of 1,5 meter afstand), hij wilde even uitvallen naar de eerste, maar is na de correctie keurig blijven zitten toen de polonaise van nog 7 andere honden door ging langs hem! Zo trots!!
Persoonlijk gesproken met de eigenaar en nog een instructrice van de hondenschool. Advies was juist véél meer confronteren. Niet vermijden, zo veel mogelijk honden opzoeken, hem op die manier meer 'gewend' maken aan andere honden en zorgen dat hij wat zekerder wordt in een omgeving met honden.
Vandaag dan ook de situatie opgezocht. Landweg hier in de buurt waar vaak honden zijn, kwam dan ook al snel een hond ons tegenmoet. Gewoon doorgelopen, hond kwam relatief kortbij (binnen 3 meter afstand) en Moos viel dan ook compleet uit. Hij heeft op zijn sodemieter gekregen en mocht (om hem niet de beloning te geven dat de hond wegloopt naar zijn achterlijke gedrag) vervolgens omdraaien met mij en netjes achter die hond aanlopen op een afstand. Afstand steeds verkleind tot we op ong 3 meter afstand van de hond liepen. Hij heeft zich keurig gedragen, zelfs als de hond even omkeek. Toen dat goede bedrag beloond door bij de splitsing de andere kant op te gaan.
Reacties vanuit hond en baas, zijn negen van de tien keer anders op een trainingsveld dan dat je gewoon vrij aan het wandelen bent, dat is geen maatstaf.
Veel meer confronteren, bedoelden ze daar ook echt mee jouw hond laten kijken, kans geven tot uitvallen en dan de confrontatie verder opzoeken om hem te kunnen corrigeren @cuddie?
Als dat zo is, dan vind ik dat een vreemd advies. En nee niemand hier heeft de wijsheid in pacht, en men reageert vanuit eigen ervaringen en manieren die werkten.
Maar een van de handvatten vind ik altijd wel is het niet zover laten komen dat een hond kan vervallen in gedrag wat je niet wilt.
Ik had dat met een hond die jaag gedrag vertoonde, gedrag wat getolereerd was tot ruim 2 jaar, en toen ze in mijn omgeving kwam te wonen was dat niet acceptabel en zelfs gevaarlijk.
Ik heb daar van geleerd dat aanleren wat wél wenselijk is op nummer 1 staat, pas daarna kun je gaan werken aan negatief reageren op wat niet wenselijk is.
Ik had haar over de kop kunnen gaan trekken, en ferm kunnen corrigeren direct al. Maar zij wist niet beter dan dat ze achter dingen aan kon gaan.
Het heeft ongeveer een half jaar geduurd dat ze doorhad wat ik niet leuk vond, en het gedrag wat ik wel prima vond.
Maar ik heb bij haar hier altijd op moeten letten dat ze dus niet ineens de focus op iets ging leggen, of als ze al ging omdat ik te laat was om haar signalen op te pikken.
Daarom vind ik het persoonlijk zo belangrijk dat je niet zomaar de tips over contact maken weg wuift, en dat je zegt, ik snap het, maar dat ga ik niet doen.
Wat wil je ermee bereiken? Het wel laten kijken, wel spanning op laten bouwen, wel dus ineens te laat zijn met zelf reageren waardoor hij de kans krijgt om uit te vallen?
Ik zie de toegevoegde waarde dan niet zo eerlijk gezegd.