Niet uitvallen is een punt waar je zeker aan kunt werken en die tips hoe daarmee aan de slag te gaan zijn al gegeven.
Maar het is misschien voor jezelf (en voor de hond) ook wat fijner als je er vanuit gaat dat de hond wellicht nooit graag met vreemde honden contact wil maken.
En als er nieuwe honden waar je op voorhand van weet dat je ze vaker zult treffen (honden binnen de familie bijvoorbeeld) dat je die wel met beleid introduceert.
Ik wil je zeggen waarom ik dat ook de moeite waard vind om te melden, en dan schiet ineens bij mij door waarom het in mijn hond zijn geval wat raarder ging verlopen als het om onbekende honden ging.
Mijn hond had pijn, waardoor hij op wat drukke honden zéér negatief uit de hoek ging zetten. Normale kennismakingen van honden die op hem af kwamen zetten leken bijna niet meer mogelijk waardoor ik zelf ook een reactie kreeg dat hij niet meer te vertrouwen was bij andere honden.
Nu viel die van mij niet uit bij het zien, maar kwamen ze een bepaalde onzichtbare cirkel om hem heen inrennen, dan was er van normaal kennis maken bijna geen sprake meer, hij reageerde zeer defensief/agressief.
Dus wellicht zou je jouw hond toch ook eens na kunnen laten kijken of hij wellicht ergens pijn ervaart, of wellicht pijn heeft ervaren tijdens een confrontatie met een lompe hond - waardoor al snel een link gelegd kan worden door de hond zelf dat andere honden hem pijn opleveren.
Is een mogelijkheid hé.
Ik heb het overigens over een Duitse herder, die toch al niet zo bekend staan om gezellig spelen met andere honden. Dus vandaar dat ik ook de opmerking geef om wellicht te berusten in het feit dat jouw hond zich ook prima voelt bij de voor hem bekende roedel en niet zoveel met andere vreemde honden wil.
Ik lees tussen de regels door dat de reden voor intern o.a. is dat hij wat meer met andere honden in contact komt om te zien dat ze niet eng zijn.
Met mijn vorige herder bleek dat dus niet het "probleem" want als op een rustige manier met honden waar we vaker mee zouden optrekken kennis werd gemaakt, was er niets aan de hand. Bleef hij nog steeds wel zijn grenzen aangeven, maar dan wel op een meer rustige hondse manier, dan direct defensief een hond op zijn rug leggen bij wijze van spreken.
Naast hem had ik een teefje dat van oorsprong eigenlijk wel alle honden leuk vond (al hadden andere honden juist weer wat bedenkingen bij haar met het lompe gedrag en ze was ook best groot) Maar omdat de reu weinig meer kon velen van andere honden, ging zij ook alerter reageren.
Dus de combinatie van gedragingen kan elkaar zeker wel versterken.
In mijn geval ben ik wel assertiever geworden ook naar andere honden eigenaren. Ook ik liep op rustige plekken, en als ze los waren keek ik continue in de rondte en riep ze bij me om aan te lijnen als ik een hond aan zag komen rennen. Maar ik vroeg eigenaren ook op afstand om hun loslopende hond niet naar die van mij te laten komen. Lukte niet altijd, maar dan had ik het in ieder geval gevraagd.
Verder zoals hier ook gezegd wel belangrijk om tijdig contact met je eigen hond te maken, zodat je de aandacht hebt én eventueel weg kunt lopen van een situatie.
Maar dat is een kwestie van oefenen, en juist op momenten dat er weinig prikkels zijn. Dat bouw je langzaam aan verder uit.
Ik deed dat hier uiteraard met loslopen, en af en toe aanlijnen, beetje doorspelen en dan weer los te laten.
Ook om te voorkomen dat ze al gingen kijken waarom ze geroepen werden, of waarom ik ineens de lijn wat korter nam.
Want zo slim zijn ze ook. Op een bepaald moment weten ze gewoon dat je roept omdat er wat staat te gebeuren