Hee allemaal,
Super bedankt voor alle leuke, nuttige en behulpzame berichtjes, helpt me echt heel erg met oriënteren!
Ik ga even proberen in dit berichtje iedereen te bespreken, anders wordt het zo'n chaos.
Ten eerste: De Schotse Collie is hier zeker niet suf genoemd wat karakter betreft, integendeel! Ik ben zelf echt helemaal verliefd op de kortharige Schotse collie, en stelde deze dus ook vol enthousiasme voor aan de vriend. Hij vond het echter met zo'n groot lichaam en klein koppie een wat suffige uitstraling, dat bedoelde ik (no offense no offense!). Nu vind ik het juist een prachtige hond, echt zo'n betrouwbare trotse 'vader'-look, maar hij is er echt echt niet weg van helaas.
De Beauceron zie ik op dit forum ook vaker voorbij komen, we vinden dit beide een super mooie hond, maar ik moet me er nog even verder in het karakter verdiepen om er een afgewogen uitspraak over te doen

. In ieder geval bedankt voor de tip!
Ik denk momenteel dat een kruising ons het best past, simpelweg om de reden 'better be safe than sorry'. Ja, ik weet dat je het karakter (of uiterlijk) niet compleet kunt voorspellen, maar vaak zijn de scherpe randjes van het ene ras er dan wel wat uit. Dus momenteel vind ik dit het grootste overwegen waard.
De witte herder hebben we ook vaak besproken, alleen had ik volgens mij meegekregen dat deze wat onzeker/nerveus kunnen zijn, ik weet niet in hoeverre dit klopt en in hoeverre dit in goede banen te leiden valt? En hoe zit het met de gezondheid van deze hond? Want nu ik zoveel negatieve dingen over de Duitse Herder (en ook Oudduitse, helaas) hoor, schrik ik daar toch wel wat van. Ik wil natuurlijk geen hond die eigenlijk non-stop aan het lijden is, omdat ie zo ver is doorgefokt op uiterlijk. Super zonde vind ik dat...
De Pomsky, Eurasier en ook de Ijslandse herder vind ik erg toffe honden wat uiterlijk betreft, alleen zit in beiden volgens mij wel een flink jachtinstinct (correct me if I'm wrong) en eigenwijsheid, plus met zo'n dikke vacht moet je ook wel altijd rekening houden met warmer weer, en zeker de hete zomers die momenteel in Nederland de standaard zijn, lijken me dan best moeilijk voor zo'n beestje... Maar ik ga me sowieso ook nog even in deze karakters verder verdiepen! (heel lijstje straks af te werken, haha). De American Indian Dog: Wauw, wat een prachthond, maar het is alles behalve een makkelijke, dus ik denk dat ie daarom al afvalt (een beetje uitdaging is niets mis mee, maar ik ken ook mijn grenzen

).
Dan de Border collie, ik moet zeggen dat ik me eigenlijk afvraag waarom ik deze nooit overwogen heb. Vroeger ook wel ervaring mee als kind, was er altijd gek op, ook al was die betreffende collie best vals (maakte mij als kind nooit uit, dan gooide ik wel gewoon balletjes in plaats van te knuffelen). Ik heb hier al even wat meer over gelezen, en vind ze tot nu toe best tof, alleen lees ik ook dat ze in principe beter functioneren met kinderen vanaf +-7 jaar, heeft iemand hier iets meer ervaring mee? Wil niet dat de hond compleet in de stress schiet, mocht er een baby in huis komen (ook vanwege nu al kleine kindjes en baby's van vrienden en familie).
De Australian Kelpie heb ik vaak voorbij zien/horen komen, maar in mijn hoofd zat er een totaal ander beeld aan gekoppeld dan hij eigenlijk is, zie ik nu pas... Mooi beest joh! Ze zijn wel extreem actief zie ik overal, in hoeverre kunnen ze thuis hun rust wel nemen, mits er genoeg gedaan wordt? En hoeveel is 'genoeg gedaan'? Is dit net zoals de mechelse herder, dat ze eigenlijk niet moe zijn te krijgen, thuis in principe wel rusten maar bij iedere beweging weer paraat staan om te vliegen? En hoe zijn ze met (kleine) kinderen? Iemand toevallig ervaring mee? Ik blijf gewoon alles maar aan jullie vragen hoor, vind dat nog steeds nuttiger dan die algemene informatie-sites

.
Oké, volgens mij heb ik nu zo'n beetje alles besproken. Nogmaals super bedankt voor alle input, vind dit echt ontzettend fijn en leerzaam. Gelukkig zit de hondenwens hier niet met veel haast achter, dus ik neem graag alle tijd om alle voors en tegens af te wegen. De neiging ligt nu vooral naar een kruising herder x labrador o.i.d., maar ik ga me sowieso even verdiepen in de rassen die jullie nog genoemd hebben, leuk!
Edit: Oeh, helemaal vergeten te vragen, maar ergens anders opperde iemand de Oost-Europese herder. Had hier nog nooit van gehoord (hoe is het mogelijk!?), maar na opzoeken ben ik toch wel een beetje verliefd. Er is alleen niet superveel informatie over te vinden, behalve dat ie iets stabieler qua karakter zou zijn dan een Duitse, en een betere gezondheid, maar wel diezelfde baasgerichtheid. Heeft iemand toevallig ervaring met dit ras? Zou hier graag meer over weten, vooral i.c.m. gezin etc. Thanks!