Heb je je hond duidelijk aangeleerd dat wanneer hij behoorlijk fout gaat jij daar dan op een bepaalde manier paal en perk aan stelt? Stel jij bent thuis en de hond pakt iets om te slopen? Hoe corrigeer jij dat? Want ik snap heel prima dat jij een zo grote hond niet op een moment van uitvallen nog even kan mannen. Corrigeren is dan al zelfs heel erg lastig voor een sterke grote man. Je moet dat voor zijn en je hond moet een trigger kennen waarop een negatieve associatie zit. En als hij maar kijkt naar een andere hond zet je de trigger in zonder de negatieve associatie. Mijn herders wisten allemaal dat als ik geergerd zuchte ze op moesten passen.....Cuddie_ schreef:Ik begrijp wat je bedoelt hoor.Dennenappel schreef:Laeken heeft gewoon echt gelijk.
En het gevaar van accepteren dat hij zo is zoals sommige zeggen zorgt ervoor dat het zo zal blijven.
Ik heb 13 jaar met een uitvallende hond gelopen.
Pas door mijn huidige honden op te voeden zie ik wat er verkeerd is gegaan.
Die hond was mijn alles maar ik had me voorgenomen Nooit meer.
Tuurlijk hoeven ze niet iedereen aardig te vinden maar uitvallen is gewoon asociaal gedrag of je nu bang bent of niet (denk ik ook niet trouwens) en dat doen we niet.
En dat hoeft geen eens een draai om je oren te zijn maar mijn Dat doen we niet! komt uit mijn tenen.
En ik ben nooit boos dus het werkt heeeel goed.
En dat jij vind dat je hond genoeg te doen heeft wil niet zeggen dat het zo is... vergeet die hele tuin maar.
Tuurlijk snap ik dat er een limiet aan je tijd zal zijn maar toch een hond die echt voldaan en moe is kun je beter handelen en zal daarbij weinig zin hebben om zo te doen.
Een quick fix is natuurlijk makkelijker dan meer tijd verdelen maar toch zit daar vaak de sleutel.
Maar ik leef heus met je mee, ik weet wat het is en dat was een ukkie.
Maar je kunt het heel ingewikkeld maken en blijven tobben of de posts van Laeken nog eens goed op je in laten werken.
Als je niet kunt geloven dat het zo eenvoudig kan zijn dan is word dat het ook niet. Hoe meer aandacht je hier aan besteedt hoe groter het word.
Dit geldt trouwens niet alleen voor uitvallen volgens mij want mijn collie zal niet gaan uitvallen bij te weinig uitdaging of tevredenheid maar die verzint wel wat anders.
Er zit inderdaad een limiet aan tijd, maar vooral ook aan het fysieke aspect op het moment. Ik doe wat ik kan, maar wegens bekkeninstabiliteit is het soms echt te veel. Op het moment loopt mijn vader een aantal keer per week met hem (en traint dan ook met hem dus). Mijn vader heeft om die reden óók 2 sessies gedaan met de gedragstherapeute, zodat we op 1 lijn zitten met de omgang. De andere dagen loop ik zelf. Ik meestal een uur, mijn vader eerder 1,5 uur. Meer trek ik niet op dit moment. Dit is eigenlijk al teveel. Vooral het uitvallen is veel te belastend voor mijn bekken.
Hoewel het zeker zo is dat honden laten merken als ze te weinig te doen hebben, de leo sloopt in dit geval. Toen hij één dag niet is gaan wandelen door omstandigheden, maar alleen in de tuin was geweest de hele dag, trok hij de volgende dag het hele hondenbed uit elkaar. Dat was duidelijk. Hij verveelde zich... had te weinig te doen gehad en was zijn energie niet kwijt.
Want als jij loopt en je hond heft zijn staart of loert naar een andere hond in de verte is al het moment dat je heel duidelijk de leiding neemt en dit gedrag moet stoppen. Dan lukt het ook nog. Ik kom veel mensen tegen met grote uitvallende honden. Ik zie het al minuten lang aankomen. Kop gaat laag. Hond loert. Blijft al die tijd netjes naast de baas die helemaal niet reageert. Van mij had die hond al lang een HALLOOO, doen we niet! te horen gekregen. Je ziet dat uitvallen echt al van mijlenver aankomen en zodra de eerste signalen er zijn hoor je al de leiding te nemen.
Want wat iedereen ook zegt, waar het gedrag ook vandaan komt, wat je hond doet is uiterst respectloos naar jou toe. Totaal egoistisch en ontzettend stout. Welk gevoel er ook aan ten grondslag ligt dat moet je NOOIT accepteren. Jij wordt gesleurd. Je raakt bezeerd en je hond doet wat hij wil en ziet jou als poep aan het einde van de lijn. Daarom kan ik nooit akkoord gaan met dit gedrag bij mijn honden. Een goed getrainde hond doet dit nooit. Hoe bang ook. Geen enkele politiehond of geleidehond of werkende bordercollie of welke goed opgevoede hond ook vertoont zulk gedrag. Het zijn altijd de stuurloze schijt aan alles honden op dat moment. En dat mag je best wel doorbreken. Ook al is hij bang. Hij gedraagt zich.