Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Angst-agressie bij ‘giant’ van >60kg

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Cuddie_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Petit Brabancon, Leonberger
Aantal honden: 3

Angst-agressie bij ‘giant’ van >60kg

Ongelezen bericht door Cuddie_ »

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen/kunnen voorzien van tips?

Ik heb een schat van een Leonberger reu, 12 maandjes nu. Over de 60 kilo aan de lijn.
1 nadeel, deze schat is bang voor andere honden. Oorsprong hiervan is waarschijnlijk 1 van onze andere honden die naar alles blaft, wat waarschijnlijk de leo getriggerd heeft in zijn angst.
Nu valt de leo uit naar alle honden, hoe dichterbij hoe erger. Hij springt als een achterlijke en gooit zijn gewicht in de strijd terwijl hij heel fel blaft.
We zijn aan onze 2e gedragstherapeute bezig op het moment en gaan naar sessie 5 ondertussen, echter blijft het gedrag eigenlijk onverbeterd, ondanks het dagelijks oefenen met hem.
Ik ben zelfs aan het denken aan een interne training ergens? Zodat hij intensiever getraind kan worden dan dagelijks een uur met hier en daar een hond tijdens de wandeling.
Heeft iemand hier ervaring mee? Goede tips?
Wij zitten ondertussen ook met de handen in het haar. Vooral met nog een 5 jarige dochter én een baby op komst, zouden wij héél graag willen dat hij fatsoenlijk uit te laten zou zijn. Ook voor hem...
Bedankt voor het lezen!
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Angst-agressie bij ‘giant’ van >60kg

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Amai!
Ik zou 's contact leggen met Yvette van Veldhuijsen, hondenschool Alert.
Zij neemt.. nam? ook wel honden intern; wellicht kan zij je aan ideeen helpen?

Suzanne
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Wat voor oefeningen doen jullie? Is dat gericht op honden ontmoeten of juist gericht op afstand houden?
Cuddie_
Zeer actief

Beide. Niet vermijden maar wel zo veel mogelijk afstand houden zodat de escalatie zo min mogelijk is.
Als hij een hond moet passeren op een smalle landweg dan wordt hij echt een red-zone geval. Dus dat moeten we voorkomen.

We moeten alles belonen wat hij doet, wat geen uitvallen is. Bv als hij naar de hond kijkt en (nog) niet uitvalt, meteen belonen etc. Snoepjes op de grond strooien voor snuffel-afleiding om de focus te veranderen. ‘Draai om’ oefening om hem even ‘eruit’ te nemen.
Cuddie_
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:Amai!

Suzanne
Heb jij ervaring met haar? Of ken je iemand met ervaring?
Cuddie_
Zeer actief

Suzanne
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Is hij echt agressief of vindt hij het gewoon spannend?
Als het geen agressie is dan zou ik proberen hem op veilige wijze contact te laten maken met een enigzins gelijkwaardig hond , een teefje , en hem daar los contact mee te laten maken want dat is anders dan aan de lijn.
Verder zou ik heel veel doen aan aandachtsoefeningen zodat en hem voor nu alleen uit laten , als je dat al niet deed, dus zonder de andere hond wiens blaffen hij heeft overgenomen.
Hij is best nog jong dus op zich moet je hier nog wel succes bij kunnen boeken .
Yvette van Alert hoor je inderdaad vaak goede verhalen over.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Je moet juist geen groot ding maken van andere honden. En dus zorgen dat hij er niets mee hoeft als hij het spannend vindt. Dat is wel iets van de lange adem. En mogelijk kun je het proces nog ondersteunen met bijvoorbeeld ActiveLife. Daarmee heb ik heel wat bereikt met mijn spanningsblaffer. Bij Elco is het vooral ontstaan door honden die zijn grenzen niet serieus namen en ik nog niet beter wist dan 'ze zoeken het zelf wel uit'.
~Suzanne~
Zeer actief

Cuddie_ schreef:

Suzanne
Ik heb persoonlijk geen ervaring maar lees/hoor wel veel goede ervaringen.

Ik volg haar zo'n beetje op FB en ik kan me er wel in vinden, in hoe ze de dingen (althans van een afstand gezien) oppakt.

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Je moet juist geen groot ding maken van andere honden. En dus zorgen dat hij er niets mee hoeft als hij het spannend vindt. Dat is wel iets van de lange adem. En mogelijk kun je het proces nog ondersteunen met bijvoorbeeld ActiveLife. Daarmee heb ik heel wat bereikt met mijn spanningsblaffer. Bij Elco is het vooral ontstaan door honden die zijn grenzen niet serieus namen en ik nog niet beter wist dan 'ze zoeken het zelf wel uit'.

Gebruikte je dat in combinatie met clomicalm? Of los?

Suzanne
Cuddie_
Zeer actief

Tineke schreef:Is hij echt agressief of vindt hij het gewoon spannend?
Als het geen agressie is dan zou ik proberen hem op veilige wijze contact te laten maken met een enigzins gelijkwaardig hond , een teefje , en hem daar los contact mee te laten maken want dat is anders dan aan de lijn.
Verder zou ik heel veel doen aan aandachtsoefeningen zodat en hem voor nu alleen uit laten , als je dat al niet deed, dus zonder de andere hond wiens blaffen hij heeft overgenomen.
Hij is best nog jong dus op zich moet je hier nog wel succes bij kunnen boeken .
Laten we het er op houden dat de mensen flink bang worden van hem. Hij ziet er als hij uitvalt uit als een killer. Wild springend en blaffend. Hij valt vaak echt flink uit.
In losloopgebieden voorheen hapte hij naar de honden die in zijn buurt kwamen, dus dat was geen optie meer.
Alleen uitlaten doe ik inderdaad sowieso al, hij gaat apart van de andere 2. Is ook geen doen om 3 honden vast te hebben als hij door het lint gaat.
Cuddie_
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:
Cuddie_ schreef:

Suzanne
Ik heb persoonlijk geen ervaring maar lees/hoor wel veel goede ervaringen.

Ik volg haar zo'n beetje op FB en ik kan me er wel in vinden, in hoe ze de dingen (althans van een afstand gezien) oppakt.

Suzanne
Ik ga er eens naar kijken, dankjewel
Cuddie_
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Je moet juist geen groot ding maken van andere honden. En dus zorgen dat hij er niets mee hoeft als hij het spannend vindt. Dat is wel iets van de lange adem. En mogelijk kun je het proces nog ondersteunen met bijvoorbeeld ActiveLife. Daarmee heb ik heel wat bereikt met mijn spanningsblaffer. Bij Elco is het vooral ontstaan door honden die zijn grenzen niet serieus namen en ik nog niet beter wist dan 'ze zoeken het zelf wel uit'.
Ik ga me eens inleven in activelive. Dankje.

Hij hoeft er ook niks mee, we blijven op zoveel mogelijk afstand maar proberen ook niet volledig honden te mijden. Maar proberen wel de ruimte zo groot mogelijk te maken (aan de overkant van de straat gaan lopen etc) om het voor hem niet te confronterend te maken.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Cuddie_ schreef:
Ik ga me eens inleven in activelive. Dankje.

Hij hoeft er ook niks mee, we blijven op zoveel mogelijk afstand maar proberen ook niet volledig honden te mijden. Maar proberen wel de ruimte zo groot mogelijk te maken (aan de overkant van de straat gaan lopen etc) om het voor hem niet te confronterend te maken.
Bij de mijne was in het begin de overkant van de straat nog niet ver genoeg. Eerst moest de stress-emmer leeg. Een gestresste hond leert namelijk niets positiefs
~Suzanne~ schreef:

Gebruikte je dat in combinatie met clomicalm? Of los?

Suzanne
Clomicalm heb ik nooit gebruikt, wel aminocalm. Maar de aminocalm zorgde juist voor enorme onrust bij Elco, wat de positieve effecten weer teniet deed. De ActiveLive zorgt bij hem voor meer ontspanning, sneller de spanning weer loslaten, meer bereikbaar blijven in wat moeilijker situaties en dus meer ruimte om te trainen op aandacht voor ons als er andere honden aan komen en minder stress als we honden tegenkomen, waardoor er ook meer ruimte is voor positieve ontmoetingen met honden. Bij bekende honden rent hij er nu vaak zonder te blaffen op af, en bij minder bekende honden kunnen we hem nu vaker terugroepen voordat hij er keffend op af vliegt. Daardoor is er nu ook meer ruimte gekomen voor de link: ik zie een hond, ik kijk/ga naar de baas
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

Mag ik vragen of je hem een muilkorf om doet tijdens het wandelen?

Dat lijkt me niet alleen veiliger voor andermans honden, maar ook wat stress weg te nemen bij jou zelf en de persoon met hond die je nadert.

Als ik het zo lees, dan zou mijn hondje bijvoorbeeld kansloos zijn en ik vraag me af of je de hond te allen tijde zult kunnen houden.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Cuddie_ schreef:
Laten we het er op houden dat de mensen flink bang worden van hem. Hij ziet er als hij uitvalt uit als een killer. Wild springend en blaffend. Hij valt vaak echt flink uit.
In losloopgebieden voorheen hapte hij naar de honden die in zijn buurt kwamen, dus dat was geen optie meer.
Alleen uitlaten doe ik inderdaad sowieso al, hij gaat apart van de andere 2. Is ook geen doen om 3 honden vast te hebben als hij door het lint gaat.
Als hij echt tot bijten overgaat zou ik ook aan muilkorf training beginnen als ik jou was.
Zeker gezien zijn leeftijd zal hij nog zwaarder worden en als je hem dan daadwerkelijk niet kunt houden kan dat best nare gevolgen hebben voor de andere partij.
Wellicht geeft dat jezelf dan ook weer wat rust, en er zijn muilkorven waarbij je gewoon met voerbeloning kunt trainen.
Baskerville bijvoorbeeld.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Cuddie_
Zeer actief

Nanna schreef:Het klinkt voor mij allemaal helemaal niet als angst. Wel als agressie.
En helaas komt dat bij de Leonberger voor.
Er loopt hier een mevrouw met twee Leoreuen. De ene is een regelrechte schat, zo braaf als ze komen. De ander echter is een ander verhaal. Die gedraagt zich net als jouw hond en als ie de kans krijgt valt ie ook echt aan. En dat is beslist geen angst.
Het is ook verder niemand’s schuld, die hond is gewoon zo. Dat ontstond ook zo rond het jaar toen ie hormonaal wakker werd. Je kunt ook niet zeggen dat het aan de opvoeding ligt want die andere reu is wel heel lief.
Het is toch echt angst. Verschil tussen jouw verhaal en mijn leo is dan ook dat als hij de kans heeft, hij ook niet aanvalt. Hij valt op afstand uit in de hoop dat het indruk maakt en de hond op afstand blijft. Hij is 1 keer losgekomen toen mijn moeder met hem wandelde (en haar omtrok tijdens het uitvallen) en toen rende hij een stukje richting hond, uitvallend...maar bleef op een paar meter afstand toch echt staan. Want hij durft helemaal niet dichterbij te komen.

Met de gedragstherapeute ook geoefend met een ‘nephond’... nou hij kroop!! Hij vond het zó eng om er op af te gaan.

Hij heeft dit overigens niet nu hij hormonaal wordt maar opgebouwd tijdens de angstfase als pup, wat er niet beter op geworden is. Dominant is hij, vooralsnog, totaal niet.
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

Fotogravinnetje schreef:
Bij de mijne was in het begin de overkant van de straat nog niet ver genoeg. Eerst moest de stress-emmer leeg. Een gestresste hond leert namelijk niets positiefs
dit - dat is met Fred ook zo. Afstand, afstand, afstand. Als Fred uitvalt is het ook behoorlijk indrukwekkend - dat is ook een grote hond. Maar het gebeurd gewoon amper meer omdat ik of omloop, we hebben ingezet op alternatieven voor uitvallen. Nu is Fred redelijk voorspelbaar in zijn uitvalgedrag - alleen naar sommige reuen. Ik had nog niet zo veel ervaring met reuen en dit gedrag overviel me en heb er in het begin niet adequaat op gereageerd.

Voor Fred is zijn neus gebruiken de ultieme beloning. Als we nu een grote reu aan zien komen lopen steek ik even over en zeg - ga maar zoeken. Hij grijpt dan de kans aan om z'n neus in alle graspollen te steken - soms gooi ik er een tennisbal in, soms een hand vol snoepjes. De focus op de andere hond is compleet weg.
Laatst gewijzigd door Barkley op 01 jul 2020 09:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Cuddie_
Zeer actief

Tineke schreef:
Cuddie_ schreef:
Als hij echt tot bijten overgaat zou ik ook aan muilkorf training beginnen als ik jou was.
Zeker gezien zijn leeftijd zal hij nog zwaarder worden en als je hem dan daadwerkelijk niet kunt houden kan dat best nare gevolgen hebben voor de andere partij.
Wellicht geeft dat jezelf dan ook weer wat rust, en er zijn muilkorven waarbij je gewoon met voerbeloning kunt trainen.
Baskerville bijvoorbeeld.
Nee hij heeft nog nooit gebeten, ook niet als hij de kans had. Hij hapt in de lucht als een ‘blijf uit mijn buurt’ in losloopgebieden. Hij valt niet aan.
Muilkorf heeft hij omgehad toen 2 logé honden hier in huis kwamen. Als hij lang genoeg kan wennen aan de honden dan gaat de angst ook weg en na 1,5 dag kon hij zonder problemen samen met de andere honden. Maar tijdens wandelen heeft hij niet zoveel wen-kans natuurlijk.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Ik zou op zoek gaan naar een BAT training bij jou in de buurt.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... fc4tdRVPR2
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Over het belang van vooral niet te snel te dichtbij willen trainen: https://www.hondenlot.nl/gedragstherapi ... ement.html
Barkley
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Over het belang van vooral niet te snel te dichtbij willen trainen: https://www.hondenlot.nl/gedragstherapi ... ement.html
http://careforreactivedogs.com/ is ook een uitstekende bron
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Zo te horen gaat er iets mis. Jij trekt het gedrag slecht dus jouw energie is niet ok op dat moment. Je hond leert meer en meer uitvallen en jullie zitten in een negatieve spiraal. Je denkt eraan de hond zelfs uit handen te geven voor heropvoeding. Hij wandelt apart dus waarschijnlijk niet ver en lang genoeg. Hij kan niet los dus misschien zijn energie niet kwijt.
Mijn theorie is dat er GEEN aandacht meer naar dit gedrag gaat en dat jij zorgt dat je de tools hebt om je hond zonder blikken of blozen mee te trekken. Dat is makkelijk praten, ik weet het. Ik heb zelf twee kleine hondjes. En die vielen ook uit de eerste tijd. Samen helemaal. Maar dat doen ze niet meer want ik heb er nooit iets mee gedaan. Dus ik zeg meelopen voor er een hond komt. Ga er zelf trots en uitermate zelfverzekerd tussen lopen en dan lopen ze er dus gewoon langs. Je moet zorgen dat jij je hond kan leiden en dat je hond jou volgt. Hij moet op geen enkele wijze bevestigd of versterkt worden in dit gedrag. Elke reactie van jou is al genoeg om hem te stimuleren. Riem korter pakken. Je schrap zetten. Alles is een trigger. Niet voor niets vechten loslopende honden zelden en zodra een baas aan gaat lijnen of de halsband pakt is dat het signaal. De baas is de oorzaak in de meeste gevallen.

En je moet zorgen dat de hond genoeg beweging krijgt en zijn ei kwijt kan. Voor je het weet wordt wandelen zelf al het signaal om op te fokken en in deze modus te komen. Dus zorg dat hij vaak en veel zijn ei kwijt kan zonder dat het om hondjes pakken gaat. Want ik ben bang dat hij net als veel pitbulls dat doen al alert wordt van de riem. Dan gaat hij naar buiten en staat hij misschien al in standje 9 nog voor je een hond ziet. Dat moet eruit.
Afbeelding
Cuddie_
Zeer actief

fenneke schreef:Ik zou op zoek gaan naar een BAT training bij jou in de buurt.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... fc4tdRVPR2
Heel erg bedankt, ik ga eens kijken!
Cuddie_
Zeer actief

Barkley schreef:
Fotogravinnetje schreef:
dit - dat is met Fred ook zo. Afstand, afstand, afstand. Als Fred uitvalt is het ook behoorlijk indrukwekkend - dat is ook een grote hond. Maar het gebeurd gewoon amper meer omdat ik of omloop, we hebben ingezet op alternatieven voor uitvallen. Nu is Fred redelijk voorspelbaar in zijn uitvalgedrag - alleen naar sommige reuen. Ik had nog niet zo veel ervaring met reuen en dit gedrag overviel me en heb er in het begin niet adequaat op gereageerd.

Voor Fred is zijn neus gebruiken de ultieme beloning. Als we nu een grote reu aan zien komen lopen steek ik even over en zeg - ga maar zoeken. Hij grijpt dan de kans aan om z'n neus in alle graspollen te steken - soms gooi ik er een tennisbal in, soms een hand vol snoepjes. De focus op de andere hond is compleet weg.
Ja wij proberen inderdaad ook met 'zoek' en snoepjes op de grond de aandacht bij de hond weg te nemen. Wij hebben helaas een vreselijk slechte snuffelaar :roll: dus dit is helaas bij hem niet zo effectief. Bij een afstand die ver genoeg is lukt het soms wel.
Barkley
Zeer actief

Dan moet je op zoek gaan naar iets wat jouw hond wel leuk vind om te doen
Cuddie_
Zeer actief

laeken schreef:Zo te horen gaat er iets mis. Jij trekt het gedrag slecht dus jouw energie is niet ok op dat moment. Je hond leert meer en meer uitvallen en jullie zitten in een negatieve spiraal. Je denkt eraan de hond zelfs uit handen te geven voor heropvoeding. Hij wandelt apart dus waarschijnlijk niet ver en lang genoeg. Hij kan niet los dus misschien zijn energie niet kwijt.
Mijn theorie is dat er GEEN aandacht meer naar dit gedrag gaat en dat jij zorgt dat je de tools hebt om je hond zonder blikken of blozen mee te trekken. Dat is makkelijk praten, ik weet het. Ik heb zelf twee kleine hondjes. En die vielen ook uit de eerste tijd. Samen helemaal. Maar dat doen ze niet meer want ik heb er nooit iets mee gedaan. Dus ik zeg meelopen voor er een hond komt. Ga er zelf trots en uitermate zelfverzekerd tussen lopen en dan lopen ze er dus gewoon langs. Je moet zorgen dat jij je hond kan leiden en dat je hond jou volgt. Hij moet op geen enkele wijze bevestigd of versterkt worden in dit gedrag. Elke reactie van jou is al genoeg om hem te stimuleren. Riem korter pakken. Je schrap zetten. Alles is een trigger. Niet voor niets vechten loslopende honden zelden en zodra een baas aan gaat lijnen of de halsband pakt is dat het signaal. De baas is de oorzaak in de meeste gevallen.

En je moet zorgen dat de hond genoeg beweging krijgt en zijn ei kwijt kan. Voor je het weet wordt wandelen zelf al het signaal om op te fokken en in deze modus te komen. Dus zorg dat hij vaak en veel zijn ei kwijt kan zonder dat het om hondjes pakken gaat. Want ik ben bang dat hij net als veel pitbulls dat doen al alert wordt van de riem. Dan gaat hij naar buiten en staat hij misschien al in standje 9 nog voor je een hond ziet. Dat moet eruit.
Ik snap jouw hele bericht niet echt? Het staat vol aannames (die ook nog eens onjuist zijn). Ik vraag mij af hoe je hier bij komt?
Hoezo trek ik het gedrag slecht en hoezo is mijn energie niet oke? Daar heb jij toch geen idee van? Ik trek zijn gedrag prima, ik ben de rust zelve tijdens wandelingen en zoals terug te lezen is gaat hij niet meer en meer uitvallen, maar is het al iet milder geworden, maar weinig.

''Hij wandelt apart dus waarschijnlijk niet ver en lang genoeg. Hij kan niet los dus misschien zijn energie niet kwijt. ''
Dit slaat werkelijk alles. Aannames, aannames en nog meer aannames, allemaal compleet mis.
Hij wandelt minimaal een uur a 1,5 uur per dag. Dit is buiten alle beweging om die hij in onze tuin krijgt (wij hebben een perceel van >700m2). Los gaat hij óók, wij zoeken namelijk regelmatig een bos op waar we de weg off-road kennen en hier komen geen mensen of honden, hier gaat hij dus ook lekker los + lekker het water in. Zijn energie kan hij meer dan genoeg kwijt. Dit is het probleem niet.

'' Ik heb zelf twee kleine hondjes. En die vielen ook uit de eerste tijd. Samen helemaal. Maar dat doen ze niet meer want ik heb er nooit iets mee gedaan. Dus ik zeg meelopen voor er een hond komt. Ga er zelf trots en uitermate zelfverzekerd tussen lopen en dan lopen ze er dus gewoon langs.''
Ja dit is natuurlijk geen vergelijking. Ik begrijp helemaal dat je dat met kleine hondjes kan doen, maar ik wens je veel succes om 'gewoon door te lopen' met een flippende hond van meer dan 60 kilo. Ik ben hier fysiek in ieder geval níet toe in staat. Ik loop altijd aan de kant van de andere hond dus 'ertussen' in, hoe ver de afstand ook is.

'' Hij moet op geen enkele wijze bevestigd of versterkt worden in dit gedrag. Elke reactie van jou is al genoeg om hem te stimuleren. Riem korter pakken. Je schrap zetten. Alles is een trigger. Niet voor niets vechten loslopende honden zelden en zodra een baas aan gaat lijnen of de halsband pakt is dat het signaal. De baas is de oorzaak in de meeste gevallen.''
Helemaal mee eens, dit doe ik dus ook niet. Ik reageer niet op de andere hond, ik heb hem standaard kort naast me met wandelen dus ik hoef hem ook niet korter te pakken. Schrap zetten o.i.d. doe ik ook niet, ik weet wat er kán komen en ben snel genoeg om het op te vangen als hij 'afgaat'. Ik ben mij heel bewust van mijn energie aan de riem en weet dan ook dat hier het probleem niet ligt. Dit is overigens ook bevestigt door de gedragstherapeute, die het als heel positief ziet hoe ontspannen en fijn ik in contact ben met hem en hoe rustig ik blijf bij confrontaties.

'' En je moet zorgen dat de hond genoeg beweging krijgt en zijn ei kwijt kan. Voor je het weet wordt wandelen zelf al het signaal om op te fokken en in deze modus te komen. Dus zorg dat hij vaak en veel zijn ei kwijt kan zonder dat het om hondjes pakken gaat. Want ik ben bang dat hij net als veel pitbulls dat doen al alert wordt van de riem. Dan gaat hij naar buiten en staat hij misschien al in standje 9 nog voor je een hond ziet. Dat moet eruit.''
Hij krijgt voldoende beweging, hij kan zijn ei kwijt en hij is relaxed tijdens het wandelen, totdat hij een hond ziet. Hij loopt niet gefrustreerd of opgefokt over straat en hij zit de hele wandeling in chill-modus zolang we geen hond tegenkomen.

Oh en deze ''Je denkt eraan de hond zelfs uit handen te geven voor heropvoeding. ''
Ja dat klopt, ik steek er heel veel energie en tijd in om met hem te trainen, incl. om de week een training met gedragstherapeut erbij. Echter doordat het ondanks maanden trainen nog steeds niet echt veel vooruit is gegaan, ben ik hier over aan het denken. Omdat ik denk dat het misschien makkelijker is voor hem om kort, maar gerichter en in gecontroleerde situaties te kunnen trainen dan hoe het nu moet, waar je afhankelijk bent van vreemde mensen en vreemde honden die je tegenkomt bij wandelingen.
Het laatste dat ik wil is mijn hond uit handen geven, maar het eerste dat ik wil is dat hij kan genieten van wandelingen zónder de angst voor andere honden. Hij moet nog heel wat jaartjes.
Laatst gewijzigd door Cuddie_ op 01 jul 2020 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Cuddie_
Zeer actief

Barkley schreef:Dan moet je op zoek gaan naar iets wat jouw hond wel leuk vind om te doen
Daar zijn wij inderdaad mee bezig nu. :wink:
Cuddie_
Zeer actief

Suzanne
Ik had contact opgenomen, maar zij doet dit blijkbaar allang niet meer.
Toch bedankt voor de tip!
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Cuddie_ schreef:
laeken schreef:Zo te horen gaat er iets mis. Jij trekt het gedrag slecht dus jouw energie is niet ok op dat moment. Je hond leert meer en meer uitvallen en jullie zitten in een negatieve spiraal. Je denkt eraan de hond zelfs uit handen te geven voor heropvoeding. Hij wandelt apart dus waarschijnlijk niet ver en lang genoeg. Hij kan niet los dus misschien zijn energie niet kwijt.

Ik snap jouw hele bericht niet echt? Het staat vol aannames (die ook nog eens onjuist zijn). Ik vraag mij af hoe je hier bij komt?
Hoezo trek ik het gedrag slecht en hoezo is mijn energie niet oke? Daar heb jij toch geen idee van? Ik trek zijn gedrag prima, ik ben de rust zelve tijdens wandelingen en zoals terug te lezen is gaat hij niet meer en meer uitvallen, maar is het al iet milder geworden, maar weinig.

''Hij wandelt apart dus waarschijnlijk niet ver en lang genoeg. Hij kan niet los dus misschien zijn energie niet kwijt. ''
Dit slaat werkelijk alles. Aannames, aannames en nog meer aannames, allemaal compleet mis.
Hij wandelt minimaal een uur a 1,5 uur per dag. Dit is buiten alle beweging om die hij in onze tuin krijgt (wij hebben een perceel van >700m2). Los gaat hij óók, wij zoeken namelijk regelmatig een bos op waar we de weg off-road kennen en hier komen geen mensen of honden, hier gaat hij dus ook lekker los + lekker het water in. Zijn energie kan hij meer dan genoeg kwijt. Dit is het probleem niet.

'' Ik heb zelf twee kleine hondjes. En die vielen ook uit de eerste tijd. Samen helemaal. Maar dat doen ze niet meer want ik heb er nooit iets mee gedaan. Dus ik zeg meelopen voor er een hond komt. Ga er zelf trots en uitermate zelfverzekerd tussen lopen en dan lopen ze er dus gewoon langs.''
Ja dit is natuurlijk geen vergelijking. Ik begrijp helemaal dat je dat met kleine hondjes kan doen, maar ik wens je veel succes om 'gewoon door te lopen' met een flippende hond van meer dan 60 kilo. Ik ben hier fysiek in ieder geval níet toe in staat. Ik loop altijd aan de kant van de andere hond dus 'ertussen' in, hoe ver de afstand ook is.

'' Hij moet op geen enkele wijze bevestigd of versterkt worden in dit gedrag. Elke reactie van jou is al genoeg om hem te stimuleren. Riem korter pakken. Je schrap zetten. Alles is een trigger. Niet voor niets vechten loslopende honden zelden en zodra een baas aan gaat lijnen of de halsband pakt is dat het signaal. De baas is de oorzaak in de meeste gevallen.''
Helemaal mee eens, dit doe ik dus ook niet. Ik reageer niet op de andere hond, ik heb hem standaard kort naast me met wandelen dus ik hoef hem ook niet korter te pakken. Schrap zetten o.i.d. doe ik ook niet, ik weet wat er kán komen en ben snel genoeg om het op te vangen als hij 'afgaat'. Ik ben mij heel bewust van mijn energie aan de riem en weet dan ook dat hier het probleem niet ligt. Dit is overigens ook bevestigt door de gedragstherapeute, die het als heel positief ziet hoe ontspannen en fijn ik in contact ben met hem en hoe rustig ik blijf bij confrontaties.

'' En je moet zorgen dat de hond genoeg beweging krijgt en zijn ei kwijt kan. Voor je het weet wordt wandelen zelf al het signaal om op te fokken en in deze modus te komen. Dus zorg dat hij vaak en veel zijn ei kwijt kan zonder dat het om hondjes pakken gaat. Want ik ben bang dat hij net als veel pitbulls dat doen al alert wordt van de riem. Dan gaat hij naar buiten en staat hij misschien al in standje 9 nog voor je een hond ziet. Dat moet eruit.''
Hij krijgt voldoende beweging, hij kan zijn ei kwijt en hij is relaxed tijdens het wandelen, totdat hij een hond ziet. Hij loopt niet gefrustreerd of opgefokt over straat en hij zit de hele wandeling in chill-modus zolang we geen hond tegenkomen.

Oh en deze ''Je denkt eraan de hond zelfs uit handen te geven voor heropvoeding. ''
Ja dat klopt, ik steek er heel veel energie en tijd in om met hem te trainen, incl. om de week een training met gedragstherapeut erbij. Echter doordat het ondanks maanden trainen nog steeds niet echt veel vooruit is gegaan, ben ik hier over aan het denken. Omdat ik denk dat het misschien makkelijker is voor hem om kort, maar gerichter en in gecontroleerde situaties te kunnen trainen dan hoe het nu moet, waar je afhankelijk bent van vreemde mensen en vreemde honden die je tegenkomt bij wandelingen.
Het laatste dat ik wil is mijn hond uit handen geven, maar het eerste dat ik wil is dat hij kan genieten van wandelingen zónder de angst voor andere honden. Hij moet nog heel wat jaartjes.
Gelukkig ligt het dan aan de hond. Dat is altijd fijn om te lezen. Als je alles prima doet dan moet het de hond wel zijn toch? Misschien is hij wel helemaal niet bang voor andere honden en is dat wel een aanname. Het maakt mij verder weinig uit dus veel succes hiermee.

Ik snap dat je mijn aannames niet prettig vindt. Maar ik doe die niet zomaar. Je hond toont gedrag dat niet bij een geestelijk gezonde stabiele hond past. En dan is het toch wel in de meeste gevallen een probleem dat een eigenaar in de hand werkt. Zo raar is dat toch niet? Je geeft aan dat je hond de hele wandeling kort aan de riem naast loopt en je geeft aan dat hij ruim voldoende zijn ei kwijt kan. Want hij gaat regelmatig naar het bos. Dat rijmt bij mij niet. Mijn kleine nephonden lopen elke dag meer dan twee uur los. Dan rennen en spelen zij. Ze zwemmen, racen door het bos en maken 6 keer zoveel afstand als ik doe op die wandeling. Mijn persoonlijke mening is dat mijn honden daarom geestelijk gezond zijn en geen gedragsproblemen hebben. Dat is mijn visie op honden ook. Geef de hond wat hij ECHT nodig heeft en je hebt een stabiele goede hond. Deze hond toont extreem gefrustreerd gedrag. Woest uitvallen is niet niks. Zeker niet als jij dat niet wil maar hij doet het toch. Vindt je het nu echt raar dat ik het ga zoeken in de omgang met de hond en het leven dat de hond heeft? En de verhouding tot jullie als baas? Want toen ik een grote hond had die uitviel kreeg ik dat ook gewoon weg. Ik kreeg de hond als reteagressief en na een tijdje was dat prima te mannen. Dat was trouwens een grote hond mocht dat meer indruk op je maken. Een Duitse herder miks van 45 kilo en een stevig karakter erop. Voor mijzelf zit er geen enkel verschil tussen een klein en een groot hondje. Het gaat helemal niet om fysieke kracht. Die heb je helemaal niet nodig als je de juiste knoppen op je hond gaat zoeken.

Ik erger me aan hoe je reageert dus ik snap eigenlijk niet dat ik hier nog moeite in wil steken.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”