Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Risico op oververhitting
Moderator: moderatorteam
Re: Risico op oververhitting
Als je zo'n brachy koopt verdien je het ook om elk jaar een nieuwe te moeten kopen omdat de vorige een hittestuip kreeg. Dan leer je het vanzelf af. Sneu voor de individuen, maar hoe eerder het duidelijk wordt dat deze rassen écht niet meer kunnen, hoe beter.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collies
- Aantal honden: 2
Mijn grote angst tijdens het hoeden in de zomer is dat m’n hond de warmte niet trekt. Dirkje heeft snel last van de warmte.
Ik heb altijd 3 liter water bij me, een goeie koeljas en een flesje alcohol >70%.
Ook laat ik haar op het heetst van de dag niet werken en let ik op dat ze regelmatig drinkt en rustig aan doet.
Toch is ze vorig jaar oververhit geraakt. Het was die dag 22 graden.
Ik vind het altijd nog spannend als het warm is en we moeten werken.
Ik heb altijd 3 liter water bij me, een goeie koeljas en een flesje alcohol >70%.
Ook laat ik haar op het heetst van de dag niet werken en let ik op dat ze regelmatig drinkt en rustig aan doet.
Toch is ze vorig jaar oververhit geraakt. Het was die dag 22 graden.
Ik vind het altijd nog spannend als het warm is en we moeten werken.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik vind het met Raaf nog best spannend. Hij is een kruising en zit niet zo bomvol spieren als een getrainde renbaanhond maar balletjes gooien bij/in de vijver doe ik met de rem erop. Hij zit na een paar keer al te trillen met dat lijf en ik vind het altijd lastig om te zien/bepalen of dat nou is van het koude water of meer door het rennen en de warmte.Windhonden, en dan met name de honden waarmee daadwerkelijk op de renbaan gelopen wordt, hebben ook een relatief hoog risico, met name greyhounds. Dit heeft te maken met de hoge spiermassa, die in verband wordt gebracht met een verhoogd risico op oververhitting na inspanning.
- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
Bronco heeft extreem veel last van de warmte. Boven de 17 graden hoef ik echt niet met hem te gaan wandelen.
Ben al een keer uit de auto gestapt met hem, omdat hij zou instorten. Het was maar 19 graden, maar wel met zon. Auto had geen airco. Gelukkig waren we al vlakbij huis en ben ik het laatste stukje rustig met hem naar huis gelopen in de schaduw. Het was maar een ritje van 5 km.
Mijn Newfoundlanders hadden er dan weer weinig last van.
Ben al een keer uit de auto gestapt met hem, omdat hij zou instorten. Het was maar 19 graden, maar wel met zon. Auto had geen airco. Gelukkig waren we al vlakbij huis en ben ik het laatste stukje rustig met hem naar huis gelopen in de schaduw. Het was maar een ritje van 5 km.
Mijn Newfoundlanders hadden er dan weer weinig last van.

- BieneMaya
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
- Aantal honden: 1
Maya heeft nu al een behoorlijke vacht dus ik let er wel heel goed op dat ze niet te gek doet.
We blijven voornamelijk binnen en ik heb een koelelement tussen haar mand gepropt. Verder heb ik nog een koelmat maar die vind ze eng
We blijven voornamelijk binnen en ik heb een koelelement tussen haar mand gepropt. Verder heb ik nog een koelmat maar die vind ze eng

-
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 0
- Nicoline
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): APBT
Van die greyhounds verbaast me wel, ik neem aan dat dat dan vooral om sprinters (kortere spieren, meer spiermassa) gaat? En misschien alleen greyhounds? Zou toch raar zijn als een saluki of een galgo niet tegen hitte kan...
Mij is verteld dat het met warm weer ook beter is om de hond minder eiwitten te voeren.
Mij is verteld dat het met warm weer ook beter is om de hond minder eiwitten te voeren.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik zie op de foto geen oververhitte hond, hoor. Het klinkt alsof hij gewoon verstandig omgaat met warmte. Een oververhitte hond hijgt hevig, heeft een dikke tong, ligt zo plat mogelijk op de grond om maar zoveel mogelijk warmte kwijt te raken via oksels en liezen. Zo'n hond heeft het niet gewoon warm, maar kan z'n warmte niet kwijt, waardoor z'n kerntemperatuur te hoog wordt. En dat is gevaarlijk
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Wat heb je gedaan dan dat ie oververhit zou zijn? Ik zie geen oververhitte hond trouwens.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Het zijn blijkbaar vooral de honden waarmee op de renbaan gelopen wordt. Die zijn naar ik aanneem bovengemiddeld in conditie en dus gespierd.Nicoline schreef:Van die greyhounds verbaast me wel, ik neem aan dat dat dan vooral om sprinters (kortere spieren, meer spiermassa) gaat? En misschien alleen greyhounds? Zou toch raar zijn als een saluki of een galgo niet tegen hitte kan...
Ik vraag me wel af hoe het zit met andere gespierde rassen, die zouden dat ook moeten hebben.
Maar misschien komen die minder buiten?
- Nicoline
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): APBT
Misschien dat bij greyhounds een dunnere huid en vacht juist ook meespeelt? Ben wel benieuwd wat die andere factoren zijn die meespelen, zal vast ook iets te maken hebben met sprinter en snel (moeten) opstarten en dus opwarmen, en dat dat voor de duurlopers dan niet geldt. Voor zover ik weet is het pro greyhound wereldje ook vrij hard en wordt er niet altijd aan het welzijn van de honden gedacht, dat het misschien voor sommigen niet uitmaakt of een hond na het winnen van een race instort. Denk dat mensen met andere gespierde rassen idd wat
Vaker gewoon rust nemen met warm weer.
Vaker gewoon rust nemen met warm weer.
-
- Zeer actief
Onze vorige hond (border collie) is 2 keer oververhit geweest.
De 2e keer gebeurde dat terwijl het 2 graden vroor.
Bij hem was het waarschijnlijk een genetisch probleem (exercise induced collapse)
Door een bepaalde inspanning kan de lichaamstemperatuur heel snel tot zeer gevaarlijke hoogte oplopen.
Er zijn meer rassen waarbij dit voor kan komen..
Bij hem was het waarschijnlijk een genetisch probleem (exercise induced collapse)
Door een bepaalde inspanning kan de lichaamstemperatuur heel snel tot zeer gevaarlijke hoogte oplopen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Maar dat heeft niks met hitte te maken. Nare aandoening trouwens, ik wist niet dat borders dat ook hadden.Jetski schreef:Onze vorige hond (border collie) is 2 keer oververhit geweest.