Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oudere hond grijs om kop, hoe zit dat?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Zyntia
Zeer actief

Oudere hond grijs om kop, hoe zit dat?

Ongelezen bericht door Zyntia »

Waarom wordt de ene hond wel grijzer als hij ouder wordt en blijft een andere hond gewoon mooi gekleurd zijn hele leven?

Ik vind honden als ze ouder worden met een grijs koppie zo aandoenlijk.
Maar de honden die ik tot nu toe ouder heb zien worden werden geen van allen grijs om het koppie.
Zaten/zitten ook honden bij met donkere kop. ( zwart).
Mijn vorige hond had ook een donkere kop, werd ook nooit grijs, ook niet op bejaarde leeftijd.
Mijn huidige hond heeft ook een donkere kop, maar is nog jong...geen grijs te zien nog.

Ben wel benieuwd hoe dat kan.
Zal wel met genetica te maken hebben, maar daar heb ik de ballen verstand van.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Oudere hond grijs om kop, hoe zit dat?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Het lijkt erop dat honden met masker (Em) op jonge leeftijd al grijs beginnen te worden
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Geen idee, maar dat is bij mensen toch ook zo? De één begint op zijn 30e al grijs te worden, de ander ligt op zijn 80e met een volle bos donker haar in de kist.
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

De korthaar border collie uit mijn profielfoto is een piebald, net als zijn moeder.
https://bordercolliecolors.wordpress.co ... itefactor/
De kleur op zijn lichaam zoals de middelste foto in de link.

Weet niet of het daarmee te maken heeft, maar die is al flink grijs op zijn snoet vanaf zijn 5e, net als zijn moeder ook was.
Kleuren en genetica, heb ik me met een werkhond verder niet heel erg in verdiept, enkel als het om gezondheid, zoals bijv.doof zijn te maken had.
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Als ik ga kijken naar de Hollander ruwhaar dan zijn dat honden die eigenlijk al vrij vroeg vergrijzen (2 a 3 jaar) terwijl de lang en de korthaar dit niet doen.
Bijzonder, geen idee hoe 't komt
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Mijn Luca werd ook al snel grijs en is nu echt heel grijs.
Fiji heeft ook al een grijs snoetje (3 jaar) terwijl haar zusje nog geen grijs haartje heeft.
Volgens mij heeft stress er ook wat mee te maken. Fiji is ene stuk terughoudender en angstiger dan haar zusje en zal dus meer stress ervaren. Denk ik.
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Machie schreef:Mijn Luca werd ook al snel grijs en is nu echt heel grijs.
Fiji heeft ook al een grijs snoetje (3 jaar) terwijl haar zusje nog geen grijs haartje heeft.
Volgens mij heeft stress er ook wat mee te maken. Fiji is ene stuk terughoudender en angstiger dan haar zusje en zal dus meer stress ervaren. Denk ik.
Kan ik voor wat betreft mijn hond zeker niet onderstrepen, die kent het woord stress niet eens.
Vrolijke allemansvriend die hier altijd de clown is van het hele stel.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Habibi is 10, en nauwelijks grijs te zien.

Haar tan aftekeningen zijn wel een fractie fletser dan toen ze jong was, maar je moet haar echt heel goed kennen om dat te kunnen zien.

Hoe het qua vererving zit, geen idee.
Afbeelding
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Balu werd al snel grijs op zijn kop, hij is nu 12 en is behoorlijk grijs, ook zijn voeten worden grijs.
Luna, zijn zus uit hetzelfde nest is een stuk minder grijs.
Luna is wel zo'n zus die zich in de nesten werkt en dan mag broer komen om het op te lossen, ik zeg altijd maar dat hij grijze haren gekregen heeft van zijn zus. :lol1:
Balu is meer een binnenvetter, heeft ook veel stress gehad van de herplaatsing naar ons, hij is erg eenkennig, dat zal wel meer meespelen.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Balou is acht en behoorlijk grijs om de snoet, bij Gizmo en Mowgli die vijftien en bijna twaalf jaar geworden zijn was geen grijze haar te vinden.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Luus is al behoorlijk grijs , ze is vijf jaar.
Abra ,die ruim zes is nog helemaal niet.
Rio was ook jong grijs en op het laatst werd hij ook op zijn buik , nek en poten grijs.
Ik vind dat wel iets heel liefs hebben , zeg nou zelf dit is toch een lieve wijze oude heer om te zien :I:

Afbeelding
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Lily is nu 4 en ze begint witte haren op haar kin te krijgen. Bij podenco's is het niet abnormaal dat hun kop in de loop van de tijd witter wordt.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Vind dat ook wel apart.
Ons dwergpoedeltje vroeger was gitzwart en altijd gitzwart gebleven. Dat is denk ik wel zo gefokt. Je ziet ook veel dwergpoedels wel vergrijzen, en dan zie je dat de ouderdieren ook al beetje grijs zijn. En dan is dat de zwarte variant he, want je hebt ook gewoon de grijze kleurslag.

Ons black and tan jack hussel, was ook best vroeg al grijs in de snoet, en later de pootjes, en nu krijgt ze ook meer grijze haartjes bovenop de kop en een paar in haar nek. Ze is nu 13,5 dus dan mag het :mrgreen:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Emma schreef:Vind dat ook wel apart.
Ons dwergpoedeltje vroeger was gitzwart en altijd gitzwart gebleven. Dat is denk ik wel zo gefokt. Je ziet ook veel dwergpoedels wel vergrijzen, en dan zie je dat de ouderdieren ook al beetje grijs zijn. En dan is dat de zwarte variant he, want je hebt ook gewoon de grijze kleurslag.
Nee, dat staat los van blauw of grijs worden door ouderdom.

http://www.doggenetics.co.uk/greying.html
georges
Zeer actief
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher

Ongelezen bericht door georges »

Georges heeft al een grijze kin, en die is pas 3. Hij had al heel jong witte haren op zijn kin.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Pom heeft ook al een hele grijze snuit. Al toen ze twee was begon haar kinnetje grijs te worden en dat trekt nu steeds verder door. Zit bij haar ook echt in de lijnen. Karel is nu 5 en heeft nog niets van grijs. Volgens mij puur erfelijk.

Mechels en werklijn goldens vind ik vaak erg jong erg grijs. Persoonlijk vind ik grijs wel charmant, maar met twee of drie jaar al hartstikke grijs vind ik wel zonde
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Spetter is bijna 5, wordt ook snel grijs. Veel borderterriers zijn bijna wit op hoge leeftijd. Ik vind dat wel jammer.
Een foto van Spetter toen ze nog geen jaar was en van een paar weken terugAfbeeldingAfbeelding
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Dat is inderdaad een flink verschil al, Gillebil was ook met twee al grijs aan t worden.. wel eens iets gelezen dat honden die contentieus zijn eerder grijs worden, maar t lijkt me toch gewoon een genetisch iets. zijn nazaten worden ook jong grijs.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Yuna wordt ook al grijs om haar snuit en haar neus verkleurt naar roze.
Jammer, want ik vond dat diepe zwart wel zo mooi. Ze wordt 5 in augustus. Maar ze ziet er veel ouder uit en gedraagt zich ook zo. Maar goed, echte zekerheid over haar leeftijd heb ik niet aangezien ik het met een schatting vanuit Roemenië moet doen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Het vergrijzen van een vacht met baard (wat vaak al binnen een paar maanden zichtbaar wordt) komt inderdaad een ander gen dan het grijs worden van de kop. Dat zilver-gen is alleen zichtbaar op baard en heeft geen effect op niet-baard.
Het lijkt erop dat het grijs worden van de kop te maken heeft met het gen voor masker. Masker op zwart is uiteraard niet zichtbaar. Masker op een witte snoet is ook slecht zichtbaar (wit gaat er namelijk overheen). Topsi had overduidelijk een masker en dat is grijs geworden. Als Habibi een masker had, had je dat waarschijnlijk wel gezien in het tan bij haar bek.
Masker (Em) vererft dominant, dus daar is maar 1 allel voor nodig om het tot uiting te laten komen. Van de op dit moment Embark-geteste markiesjes weten we dat ze inderdaad Em hebben en al op jonge leeftijd grijs begonnen te worden. Ik verwacht dat als we Elco en Gait gaan testen daar uit komt dat ze geen Em hebben. Ze zijn allebei namelijk nog pikzwart, en vooral Elco is op een leeftijd dat het grijs worden nu duidelijk zichtbaar had moeten zijn.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ruby een york mix was tot haar 16 nog in gewone kleuren maar Blacky nu 13 is behoorlijk grijs aan worden dat is een mix pekinees waarom het zo is geen idee
Afbeelding
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Nu Spetter geplukt is, is ze weer wat donkerder maar nog steeds veel lichter dan ze was
Afbeelding
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Diem heeft masker en ik vind het grijs worden reuze meevallen? Recente foto, hij is 10. Dat echt grijze snorretje en kin is denk ik een jaar geleden begonnen. Het zwart is natuurlijk wel minder diep zwart maar het is ook geen echt grijs.

Afbeelding

Mies, een halflanghaar xteckel in choco tan krijgt wat losse grijze haartje in snor en wenkbrauwen. Ze is ongeveer 9 jaar. Mijn rode langhaar stamboom teckel was nog later met grijs worden en had met 14 jaar grijze snor en kin en losse haren rest snuit.
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Onze Rottweiler is nooit grijs geworden, Ari kreeg voor zijn 1e jaar al een grijs bekkie. Zal vast met genen te maken hebben, denk ik.
Afbeelding
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

Roxy was ook vrij snel grijs.
Ze is nu bijna 12 en een mooi grijs dametje
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Ras begon met een grijzig snoetje vorig jaar met 7 en Ziggy heeft al ook een hele poos een wat grijzig snoetje maar meer aan de rand van zijn snuit, niet verder als zijn neusdop.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Tara schreef:
Fotogravinnetje schreef:Het vergrijzen van een vacht met baard (wat vaak al binnen een paar maanden zichtbaar wordt) komt inderdaad een ander gen dan het grijs worden van de kop. Dat zilver-gen is alleen zichtbaar op baard en heeft geen effect op niet-baard.
Het lijkt erop dat het grijs worden van de kop te maken heeft met het gen voor masker. Masker op zwart is uiteraard niet zichtbaar. Masker op een witte snoet is ook slecht zichtbaar (wit gaat er namelijk overheen). Topsi had overduidelijk een masker en dat is grijs geworden. Als Habibi een masker had, had je dat waarschijnlijk wel gezien in het tan bij haar bek.
Masker (Em) vererft dominant, dus daar is maar 1 allel voor nodig om het tot uiting te laten komen. Van de op dit moment Embark-geteste markiesjes weten we dat ze inderdaad Em hebben en al op jonge leeftijd grijs begonnen te worden. Ik verwacht dat als we Elco en Gait gaan testen daar uit komt dat ze geen Em hebben. Ze zijn allebei namelijk nog pikzwart, en vooral Elco is op een leeftijd dat het grijs worden nu duidelijk zichtbaar had moeten zijn.
Ik doe mijn best om dit te vertalen naar mijn eigen honden, maar volgens mij bedoel je die niet zozeer met "baarden" toch?
Want nu ik er zo eens over nadenk weet ik eigenlijk niet eens of ik dat type hond al met echt een grijs masker heb gezien.
Het vergrijzen bij baard waar ik op doel, betreft de hele vacht, niet alleen de snuit. Zie je bijvoorbeeld bij poedels, yorkies, Ierse wolfshonden etc.
Bij één van de outcrosses die gedaan is, werd bewust gekozen voor een zwarte poedel om niet dat vergrijzingsgen het ras in te brengen. Bleken de pups toch te vergrijzen en het geen dus allang in het ras te zitten. Maar dat zie je dus niet op gladharige vachten
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Hoe het met de vroeggrijze snoet zit, weten ze nog niet precies, maar die lijkt dus wel aan het gen voor masker gekoppeld te zitten. En zoals een masker kan variëren van slechts een klein stukje zwart bij de neus tot bijna de hele kop, borst, buik en poten zwart, kan het vroege vergrijzen dat ook. Het grijs worden als bejaarde hond is weer wat anders.
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Het is zo verschillend. Rhodi werd op zijn tweede jaar al grijs om de snoet, en zijn zwarte masker was rond het eind van zijn leven grotendeels grijs (zie ook mijn onderschrift). Branco van bijna 11 werd pas in de laatste jaren wat grijzer, maar heeft nooit een enorm grijze kop gekregen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Xena was met 5 jaar al enorm grijs
Xavi wordt in juli 10 en heeft alleen nog maar een snorretje
Xavi is de kleinzoon van Xena overigens

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”