Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Traplopen, hoe zat het ook alweer?
Moderator: moderatorteam
- Crescent
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Traplopen, hoe zat het ook alweer?
In de jungle van google wordt er zoveel over traplopende honden geschreven.
Hoe zat het ook alweer?
Hoe zat het ook alweer?
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
-
- Zeer actief
Re: Traplopen, hoe zat het ook alweer?
Je kunt naar boven of naar beneden.
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Achterstevoren kan ook.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
laatst ongecontroleerd op de kont onbewust uitgeprobeerd, was geen succes
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- Omega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Toller
Veel mensen vinden dat honden er kapot van gaan en dat het HD veroorzaakt.
Mijn honden tot nu toe waren dood voordat ze kapot gingen van het traplopen.
HD krijgen ze toch wel als de heupen niet goed zijn, maar denk ik niet handig om zo'n hond te laten traplopen.
Natuurlijk niet onbenullig 100x per dag de hond de trap op en af laten stuiven, dat is wel een puntje denk ik.
Mijn honden tot nu toe waren dood voordat ze kapot gingen van het traplopen.
HD krijgen ze toch wel als de heupen niet goed zijn, maar denk ik niet handig om zo'n hond te laten traplopen.
Natuurlijk niet onbenullig 100x per dag de hond de trap op en af laten stuiven, dat is wel een puntje denk ik.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Maar boven sowieso geen probleem mits gecontroleerd. Naar beneden voor ze volgroeid zijn met begeleiding / tegen houden.
Een hond heeft geen sleutelbeen en de voorpoten worden door spieren/pezen/ligamenten onder het lichaam gehouden. Naar beneden kost dat natuurlijk meer kracht omdat het hele lichaamsgewicht er dan op steunt.
Een hond heeft geen sleutelbeen en de voorpoten worden door spieren/pezen/ligamenten onder het lichaam gehouden. Naar beneden kost dat natuurlijk meer kracht omdat het hele lichaamsgewicht er dan op steunt.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Naar boven en naar beneden kan prima met beleid. Zodra de pup groot genoeg is (elleboog is hoger dan traptrede) mogen ze (eerst af en toe) traplopen. Beheerst traplopen kan geen kwaad.
- annnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
Ik woon in een flat zonder lift. Dat had ik van te voren niet bedacht met mijn corgi. Hij moet dus een aantal keer per dag drie trappen op en af. Toen hij vorig jaar een hernia had vroeg ik de orthomanueel wat de invloed was van die trappen daarop. Zij gaf aan dat het niet geweldig was, maar ook niet zo dramatisch en ook z'n voordelen had. Z'n bespiering was erg goed bijvoorbeeld en dat heeft zijn herstel erg goed geholpen. Rustig en met beleid mocht ik hem al gauw weer zelf laten lopen
- Crescent
- Zeer actief
heerlijke reacties, mijn dank! Grote glimlach hier.
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- Crescent
- Zeer actief
Ja precies dit! Als het traplopen maar beheerst gaat, en rustig, de hond is uitgegroeid, en niet 20 keer per dag op en neer rennend is het helemaal geen slechte beweging toch?sirene schreef:Naar boven en naar beneden kan prima met beleid. Zodra de pup groot genoeg is (elleboog is hoger dan traptrede) mogen ze (eerst af en toe) traplopen. Beheerst traplopen kan geen kwaad.
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- annnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
Mijn 12 jarige heeft er een sixpack aan overgehoudenCrescent schreef:Ja precies dit! Als het traplopen maar beheerst gaat, en rustig, de hond is uitgegroeid, en niet 20 keer per dag op en neer rennend is het helemaal geen slechte beweging toch?sirene schreef:Naar boven en naar beneden kan prima met beleid. Zodra de pup groot genoeg is (elleboog is hoger dan traptrede) mogen ze (eerst af en toe) traplopen. Beheerst traplopen kan geen kwaad.

- Crescent
- Zeer actief
Oei, goed gekoeld daarna hoop ik.Laura84 schreef:laatst ongecontroleerd op de kont onbewust uitgeprobeerd, was geen succes
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- Crescent
- Zeer actief
Merci!crutz schreef:Maar boven sowieso geen probleem mits gecontroleerd. Naar beneden voor ze volgroeid zijn met begeleiding / tegen houden.
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Uitgegroeid hoeft helemaal niet. Als die pup van het traplopen kapot gaat dan was hij genetisch al kapot.Crescent schreef:Ja precies dit! Als het traplopen maar beheerst gaat, en rustig, de hond is uitgegroeid, en niet 20 keer per dag op en neer rennend is het helemaal geen slechte beweging toch?sirene schreef:Naar boven en naar beneden kan prima met beleid. Zodra de pup groot genoeg is (elleboog is hoger dan traptrede) mogen ze (eerst af en toe) traplopen. Beheerst traplopen kan geen kwaad.
Ik heb 1 onderzoek kunnen vinden waaruit zou kunnen blijken dat traplopen niet zo goed is. Dat ging over pups laten traplopen voor de 4 mnd oud. Verder is er geen enkel onderzoek waaruit zou blijken dat traplopen slecht is.
Hier lopen ze trap vanaf dat ze het kunnen (en dat is al voor de 8 wkn). Eerst beperk ik het wel. Geleidelijk mogen ze steeds meer doen. Vanaf 6 mnd lopen ze hier allemaal onbeperkt (en soms ook onbeheerst) trap. Ik heb een dijkhuis dus ze lopen best veel trap want ook naar de tuin. Hier loopt nu de 3 de generatie rond en 3 uit het nest zijn alweer HD, ED, rug perfect gerontgend.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Paarden en katten, de meeste zoogdieren eigenlijk hebben ook geen sleutelbeen. Ik wel, maar ga liever met mijn benen de trap op en af, dan met mijn handencrutz schreef:Maar boven sowieso geen probleem mits gecontroleerd. Naar beneden voor ze volgroeid zijn met begeleiding / tegen houden.

Maar goed, naar beneden is belastender dan naar boven, voor honden, dat wel.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
De vraag ging hier om een hond en niet om een paard of kat en het is mede om die reden extra belastend voor de voorhandEmma schreef:Paarden en katten, de meeste zoogdieren eigenlijk hebben ook geen sleutelbeen. Ik wel, maar ga liever met mijn benen de trap op en af, dan met mijn handencrutz schreef:Maar boven sowieso geen probleem mits gecontroleerd. Naar beneden voor ze volgroeid zijn met begeleiding / tegen houden.
Een hond heeft geen sleutelbeen en de voorpoten worden door spieren/pezen/ligamenten onder het lichaam gehouden. Naar beneden kost dat natuurlijk meer kracht omdat het hele lichaamsgewicht er dan op steunt.![]()
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Katten hebben wel een sleutelbeen.Emma schreef:Paarden en katten, de meeste zoogdieren eigenlijk hebben ook geen sleutelbeen. Ik wel, maar ga liever met mijn benen de trap op en af, dan met mijn handencrutz schreef:Maar boven sowieso geen probleem mits gecontroleerd. Naar beneden voor ze volgroeid zijn met begeleiding / tegen houden.
Een hond heeft geen sleutelbeen en de voorpoten worden door spieren/pezen/ligamenten onder het lichaam gehouden. Naar beneden kost dat natuurlijk meer kracht omdat het hele lichaamsgewicht er dan op steunt.![]()
Overigens in dit geval niet belangrijk, want het gaat om een hond.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
nee maar wel genoten van diverse kleurenCrescent schreef:Oei, goed gekoeld daarna hoop ik.Laura84 schreef:laatst ongecontroleerd op de kont onbewust uitgeprobeerd, was geen succes

Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Ja, maar niet vergroeid met het skelet. Ik las eerst een website, dat katten het sleutelbeen missen. En andere site dat huisdieren geen sleutelbeen zouden hebben, dus nam ik aan ook katten. Aangezien dat een huisdier is. Maar op andere site weer dat het smaller en niet aan het skelet vast zit.ranetje schreef:Katten hebben wel een sleutelbeen.Emma schreef:Paarden en katten, de meeste zoogdieren eigenlijk hebben ook geen sleutelbeen. Ik wel, maar ga liever met mijn benen de trap op en af, dan met mijn handencrutz schreef:Maar boven sowieso geen probleem mits gecontroleerd. Naar beneden voor ze volgroeid zijn met begeleiding / tegen houden.
Overigens in dit geval niet belangrijk, want het gaat om een hond.
Maakt ook niet uit, maar vond het grappig dat dat aangehaald werd, want zelf loop ik niet op handen de trap af. En veel andere dieren hebben ook geen sleutelbeen. Dus vond het ook interessant en ging ik eens googlen

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Ik had niet de gewoonte mijn paarden mee naar boven te nemen.