Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gangwerk van de hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Floortje
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Gangwerk van de hond

Ongelezen bericht door Floortje »

Rakoes is zeer lichtvoetig voor een terrierkruising. Ze gaat graag op haar allersnelst, dan zie je de poten niet eens :80:
De draf ziet er erg schattig uit: Ze heeft een staart die over haar rug krult en dikke billen. Dat schudt dan altijd heel parmantig heen en weer :I:

Tiba gaat niet meer zo snel natuurlijk, maar toen ze jong was, was galop haar favoriete gang. Die kon ze ook in slow motion. Heel mooi tijdens het spelen, dan ging ze steeds kleinere cirkels draaien, maar bleef in die langzame galop. Heel elegant.
Tegenwoordig doet ze ook een soort galop: Ze hupst met haar beide achterpoten tegelijk, maar dat komt omdat ze helemaal versleten en vastgegroeid is.

Fribbel was lekker grof en stijf, zoals een goede terriër betaamt. Alsof er geen gewrichten in die poten zaten :mrgreen: Hoewel, dat gold vooral voor de voorpoten. De achterpoten bewogen eigenlijk wel soepel. Als je achter hem liep dan kon je de voetzooltjes zien, dus er zat wel meer beweging in dan wat het op het eerste gezicht leek.
Wildflower
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies

Ongelezen bericht door Wildflower »

Mijn Dirkje (werklijn BC) heeft prachtig gangwerk. Ruim, soepel en vaak mooi in kadans.
Ik kan er echt van genieten als zij in een drafje naast me loopt. Ook als ze aan het werk is loopt ze prachtig.
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Barkley »

Draf - het kan een gedreven draf zijn wat lijkt op een trotta of een luie soepele draf
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Peer draaft en als hij een "kennis" ontwaart gaat de draf over in een soort dansen.
Hij beweegt heel lichtvoetig.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Karel galoppeert liever, das hollen of stilstaan. Draven kan ie wel en ziet er ook mooi uit maar hij doet het niet vaak.
Pom is net een hobbelpaard in galop en zij heeft ook nooit zoveel haast. Draf dus over het algemeen. Of sjokken
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

mijn ervaring met een cane corso is dat hij vaak draaft, en dat ziet er uit als dansen, erg lichtvoetig t voor een zo gespierde hond. boots is van de galop, en zuurtje is van het stampen terwijl ze loopt, heeft ook extreem grote voeten zeg maar
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Habibi heeft meestal een voorkeur voor draf of stap. Hoewel galop wel voorkomt als ze echt enthousiast is. En als ze heel blij achter een stok aan kan, kan ze soms net van die reeensprongen maken.
Ik zal zo even een filmpje van dat springen opzoeken.

__

Springgalop

Rengalop

Zwemmen/draf/galop
Draf te beoordelen zonder vacht die inde weg zit, omdat ze hier nat is. Maar ze komt wel net uit het water, en heeft wat in de bek. De tweede keer dat ze uit het water komt zie je een (heel) klein stukje draf, waarbij je ziet dat ze redelijk makkelijk kan bewegen. De eerste keer zit dat ding in haar bek in de weg.

en wat ik meestal zie, een soort trage draf/snelle stap. Dit is haar meest natuurlijke manier van lopen, en ze kan dit uren volhouden:
Hier zie je haar steeds voor mij uit lopen, letterlijk wat ik zie tijdens een wandeling.

Soms als ze moe wordt, nodig haar behoeften moet doen of niet helemaal fit is, loopt ze ook in telgang. Dat kan ze ook lang en makkelijk volhouden. Ik geloof niet dat ik dat op beeld heb.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Mijn honden zijn allebei stuk dus hun gangwerk is belabberd maar functioneel. Bas hupst als een dolle en elke stap. Eigenlijk huppelt ze letterlijk op de achterhand. Guus heeft een prachtige gang in zijn achterhand maar moet zijn voorbenen uitzwaaien en zwiepen vanwege de radius curvus omdat hij anders over zijn voet struikelt. Guus draaft prachtig maar gallopeert slecht. Bas draaft slecht en gallop gaat nog. Ze zijn allebei wel ontzettend snel.
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Laicka geeft de voorkeur aan draf (mooi gangwerk ook om te zien), Fix die loopt toch wel met regelmaat in telgang omdat ze wat korter gebouwd is
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Sofi mag graag draven, moet ook wel een beetje om ons bij te houden. Als we slo-mo wandelen dan stapt gewoon gezellig voort.
Duque draaft rete-elegant, tot hij met z'n poten in de knoop raakt en op z'n bek pleurt. Maar ik heb de hoop dat dat wel goedkomt als hij ouder wordt.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Zowel Alfil als Lily draven meestal.
Alfil heeft geen mooi gangwerk met zijn koehakken. Ik vind hem wel prachtig als hij over het strand racet. Hij heeft een heel flexibele rug en met zijn colliestaart is zijn profiel schitterend als hij helemaal voluit gaat.

Lily heeft met haar stevige lijfje en relatief korte poten niet echt een elegante draf, maar ze is wel extreem functioneel. Galop doet ze ook regelmatig. Bijvoorbeeld als ze ver achterop geraakt is. Aan het trillen van de grond voel ik dan al dat ze eraan gedenderd komt. Maar als ze eekhoorn spot en erachter aan gaat, is ze weer super lichtvoetig met van die hoge sprongen. Of als ze op een muur springt, dat gaat heel licht en elegante ondanks dat ze zo stevig gebouwd is.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Wildflower schreef:Mijn Dirkje (werklijn BC) heeft prachtig gangwerk. Ruim, soepel en vaak mooi in kadans.
Ik kan er echt van genieten als zij in een drafje naast me loopt. Ook als ze aan het werk is loopt ze prachtig.
Perry hetzelfde, ik vind hem een mooie beheersing hebben van zijn lichaam. Toevallig gisteren nog slomo filmpjes van zijn gangwerk gemaakt.

Noah haar gangwerk is echt belabberd. Altijd al een telganger geweest, nu kan ze bijna alleen nog maar zo lopen. Een enkele keer doet ze een paar passen in draf. Ze kan wel rennen, dat ziet er helemaal debiel uit :schrik: maar ach, ze is bijna 12 jaar oud en heeft een afwijking in haar knie. Ik vind het vooral belangrijk dat ze van haar leven geniet.
Perry en Noah

Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Digger is net een vrolijk hupsend hondje uit een computerspelletje. Nova loopt nogal vlak, met Happy zou je eigenlijk doggydance moeten doen.
Om Koda moeten we vaak heel erg lachen als hij in een soort uitgestrekte stap gaat, dan houdt hij zijn hoofd laag en schudt hij zijn hoofd overdreven heen en weer. Dan vraag ik me soms echt af of hij wel helemaal normaal is. :mann:
KarinW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door KarinW »

Levi loopt het vaakst in telgang.. op iets hoger tempo in een drafje
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Perry loopt fantastisch. Dat hondje is gebouwd om functioneel te lopen. Meestal in galop omdat hij nu eenmaal voorop moet. Maar ook in draf zie je alleen zijn poten bewegen. Rug recht, hoofd bewegingsloos. Geen enkele verspilde energie. Met zijn 27 centimeter schofthoogte loopt hij moeiteloos kilometers lang met 18 kilometer per uur. Ik bewonder hem altijd om zijn loopstijl.

Bij Rupert beweegt alles..op het eerste gezicht lijkt hij een mooi dragend gangwerk te hebben maar hij houdt het uiteindelijk nooit lang vol. Hij verspild te veel energie.

Marco kan keihard galopperen maar is duidelijk een sprinter en geen duurloper. Die is het echt na een kilometer of 5 op tempo dik zat. Vervalt ook vaak in telgang. Hij kan t wel maar vindt er geen moer aan. Snuffelen en vooral je eigen ding doen daar gaat hij voor.

Louitje is een Perry. Ongelooflijk functioneel gangwerk. Niks spectaculairs. Bewegingsloze rug en kop en gaan met die poten. Kan kilometers mee op 15/16 km per uur. En hij geniet er ook echt van. Kan je dan met zo'n blij hoofd aan kijken van wat zijn we lekker bezig of niet.

Frank loopt in een rollend drafje. Best goed te doen voor een Corgi, al sprak de keurmeester afkeurend dat ze te luchtig liep.....
Maat ze galoppeert het liefst en is dan verbazend snel. Ze houdt Louitje bij op de eerste paar 100 meters.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Gr. Aniek

Afbeelding
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Enzi draaft prachtig, een mooi lichtvoetig drafje of een ruime gestrekte draf. Galopperen gaat ook prima en hij is ook rete-snel! Wanneer dat nodig is, uiteraard. Maar hij kan ook uiterst relaxt naast mij stappen, het is maar net hoe zijn pet staat en waar hij zij in heeft.

Nila galoppeert het liefst, af en toe een stukje draf tussendoor. Maar dat is ook meer een sprinter dan een duurloper, waar Enzi nog fluitend rondloopt na een lange tocht kakt Nila wel een kleeeein beetje in wat betreft tempo.
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

[quote="Habibi"]
en wat ik meestal zie, een soort trage draf/snelle stap. Dit is haar meest natuurlijke manier van lopen, en ze kan dit uren volhouden:
Hier zie je haar steeds voor mij uit lopen, letterlijk wat ik zie tijdens een wandeling.

/quote]

Wat leuk om die filmpjes te zien, ze is echt een bééldig hondje. :I:

Vic loopt ook vaak zo zoals op dit filmpje. Hij kán heel mooi draven, al zeg ik het zelf. Als hij een sprintje trekt is het ook mooi om te zien, zo krachtig ziet dat eruit. Maar dat terugschakelen volle bak snelheid naar lopen, dat gaan minder soepel haha.
Als we naar huis gaan kan hij l-a-n-g-z-a-a-m sjokken als een bejaarde, inclusief oren naar beneden alsof ik hem zojuist een pak rammel heb gegeven.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Manu stapt het liefst tijdens het wandelen. Hij galoppeert zelden. Elke pas die hij zet ziet er krachtig uit, alles straalt kracht uit. Hij zet zijn achterpoten stuwend neer, wij grappen er weleens over dat zijn ballen te groot zijn. Hij is een macho in zijn hele doen en laten en ook in zijn lopen. Er is niks elegants aan. Tijdens hardlopen en fietsen draaft hij, als een soort tank.
Soms galoppeert hij hele stukken mee en dat ziet er dan weer zo makkelijk uit. Als hij los loopt en galoppeert trilt de grond.

Uma loopt zo leuk. Ik kan daar heel lang naar kijken. Die nek zo laag mogelijk en in haar schouders hangend, die puntneus naar voren richting grond en een losse, ontspannen staart die mee deinst in haar draf. Lopen kost haar geen enkele moeite. Je zou verwachten dat ze goed kan galopperen maar dat zie ik nooit zo goed. In haar echte galop is ze snel te ver weg van me en dat wil ze niet.
Ze kan ook heel hard draven. Doordat ze die kop zo in haar lichaam laat hangen ziet het er dan weer niet elegant uit :mrgreen: En als ze stapt is ze vaak moe of heeft ze het warm en laat ze haar voeten over de grond slepen.

Edit: autocorrect.
Laatst gewijzigd door Manuma op 27 mei 2020 07:44, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Xavi is een echte draver. Hij kan dat ook enorm lang en hard voor hij in galop gaat. Xygan gaat heel snel in galop. Xanu draaft ook met grote elegante stappen. Hij gaat wel wat sneller in galop dan Xavi maar niet zo snel als Xygan.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mila, Amy en Amoz zijn ook echte dravers. Mila heeft een rustig, dansend drafje, Amy een efficiënte en krachtige draf waarbij je alleen haar poten ziet bewegen en Amoz een kort trippeldrafje waarmee hij ontzettend veel vaart kan maken; hij gaat veel minder snel in galop dan Mila en Amy en kan met zijn draf flink hoge snelheden behalen.
Arlo's draf ziet er vaak een beetje onhandig uit omdat hij met zijn voorpoten dan korte pasjes maakt die hij vrij wijd uit elkaar zet, maar zijn galop is natuurlijk prachtig en moeiteloos, dan vliegt hij echt en lijkt de grond bijna niet te raken. Amy heeft een iets kortere en zwaardere galop dan Arlo en gooit haar kop meer in haar nek, maar is wel weer wendbaarder en sneller in de bochten. Het is prachtig om die twee te zien racen, qua snelheid gaan ze heel gelijk op en af en toe laat Amy Arlo ergens uit de bocht vliegen ;-)
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Vlotte stap voor Hazel, veren onder die poten. Altijd elegant en genieten voor mij!!
Polar draaft zo prachtig als een schoolvoorbeeld maar haar verhoudingen hoogte/ lengte zijn ook zo mooi. Teddy snelle stap, koddig met dat haar in de wind en omdat ze van achteren mooier is dan voor, bekijk ik dat graag aan een lange riem..
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Ayla loopt echt prachtig als ze losloopt. Ze heeft een prachtige draf en in galop vliegt ze zo lichtvoetig voorbij, kan er tijden naar kijken. Als ze aangelijnd moet lopen is het een ander verhaal. Dan zie je zo dat ze zich inhoudt, wat meestal een heel dom gezicht is :mrgreen:

Morris heeft een hele andere manier van lopen. Aan zijn lopen zie je ook hoe hij zich voelt. Vindt hij een route stom dan gaat hij ook meer sjokken, moet hij nodig plassen gaat hij als hij aangelijnd is in telgang om toch die boom nog maar te halen :LOL: Is hij blij dan huppelt hij gewoon en als hij gaat rennen gaat het ook vol overgave. Hij heeft normaal ook echt een hele keurige draf, best elegant voor een grote hond. Ik merk nu dat zijn rug weer wat te stijf is en dat zie je meteen terug in zijn lopen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Gangwerk van Xanu

Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Droef draaft bij voorkeur. Stappen doet hij alleen als hij druk aan het snuffelen is of wanneer ik enorm traag ben. Hij stapte ook veel vlak voor zijn lpc operatie dat was niet uit vrije wil maar draven deed gewoon te veel pijn. Galop kan hij wel maar is niet bepaald echt heel snel en als hij samen met een snellere hond is geeft hij het al snel op en laat hij zich bij voorkeur ter aarde neerstorten. Hij doet het overigens wel met zijn bal, halen in een galop die best netjes is voor zo'n lompe boer. Gelukkig is hij dus niet snel dus hele bizarre bewegingen zitten er niet in met de bal en dan komt hij terug in een keurige draf waarbij. Hij kan draven trouwens wel enorm lang volhouden tot hogere snelheden.

Izzy draaft ook meestal anders houdt ze het niet bij. Dat doet ze vol trots en zeer lichtvoetig. Ze is bloedje snel als ze een sprint in zet in galop maar dat houdt ze ook niet lang vol.

Opoe sjokt vooral en loopt zo stijf als een hark(ook deels door onzekerheid omdat ze slecht ziet), ze wil ook niet echt wandelen(de supplementen van Droef zouden haar kunnen helpen maar die moet ze niet) en doet alleen galop na het poepen snel naar huis en ook dat gaat als een oud wijf.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Lizzie in draf en keetje in galop. Die heeft als ze echt hard gaat ( en ze kan heeeeel hard) tijden dat ze de grond amper raakt. Ze gaat dan echt met 4 benen van de vloer
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”