Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Pollen allergie - update!
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terrier
- Aantal honden: 1
Pollen allergie - update!
Is er iemand bekend met een pollen allergie bij een hond. Binti heeft met name in de ochtend dikke gele klodders in haar oogjes hangen. Door de dag heen zijn ze er af en toe, maar wel een stuk kleiner.
Daarnaast heeft ze ook met vlagen flink jeuk.
Nu moeten we het een weekje na iedere wandeling goed schoonmaken met afgekoeld gekookt water. Werkt dat niet gaat de dierenarts verder kijken.
Nu moeten we het een weekje na iedere wandeling goed schoonmaken met afgekoeld gekookt water. Werkt dat niet gaat de dierenarts verder kijken.
Laatst gewijzigd door Tamaartje op 10 jun 2020 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Re: Pollen allergie
Jeuk of irritatie?Tamaartje schreef:Is er iemand bekend met een pollen allergie bij een hond. Binti heeft met name in de ochtend dikke gele klodders in haar oogjes hangen. Door de dag heen zijn ze er af en toe, maar wel een stuk kleiner.
Heb je al gekeken of er niets onder de oogleden zit?
Er kan ook een ooghaartje verkeerd groeien.
Spoelen kan helpen.
als het zo blijft zeker weer naar de DA.
Denk je er aan dat je vanaf de binnenste ooghoek naar de buitenste ooghoek spoelt?
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
hoe doe je dat ranetje? ik ben al blij als ik uberhaupt iets in zo'n oog krijg want leuk vinden ze het meestal niet 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaniël en JR met een te groot ego
- Aantal honden: 2
Puur pollenTamaartje schreef:Is er iemand bekend met een pollen allergie bij een hond. Binti heeft met name in de ochtend dikke gele klodders in haar oogjes hangen. Door de dag heen zijn ze er af en toe, maar wel een stuk kleiner.

-
- Zeer actief
Ben ik ook benieuwd naar, hier doe ik een hele nat stuk keukenrol, dat knijp ik uit als ik van de ooghoek naar boven toe langs het oog ga.lucie schreef:hoe doe je dat ranetje? ik ben al blij als ik uberhaupt iets in zo'n oog krijg want leuk vinden ze het meestal niet
- ranetje
- Zeer actief
Mijn honden vinden dat ook niet leuk, maar soms moet iets gewoon gebeuren.lucie schreef:hoe doe je dat ranetje? ik ben al blij als ik uberhaupt iets in zo'n oog krijg want leuk vinden ze het meestal niet
Ik neem een schoon make-up watje (dat pluist niet) en dat laat ik volzuigen met afgekoeld gekookt water.
Hond tussen mijn knieën, kop iets omhoog en dan met de ene hand het onderste ooglid iets naar beneden doen en met de andere had met natte wat het bovenste ooglid iets omhooghalen en meteen het watje leegknijpen.
Heel lastig uit te leggen als ik het zo teruglees

Het is een handigheidje.
Omdat mijn honden er aan gewend raken hoef ik nu bij Ita (12 jaar) alleen maar voor haar te staan en het oog iets open te doen.
Geen enkel verzet meer (behalve dan de reflex om het oog dicht te houden) en uiteraard een stuk worst toe

Bij Claire is dat nog iets lastiger, maar ook zij weet als dat ze er toch niet onderuit komt

- ranetje
- Zeer actief
Kan ook met keukenpapierblondie schreef:Ben ik ook benieuwd naar, hier doe ik een hele nat stuk keukenrol, dat knijp ik uit als ik van de ooghoek naar boven toe langs het oog ga.lucie schreef:hoe doe je dat ranetje? ik ben al blij als ik uberhaupt iets in zo'n oog krijg want leuk vinden ze het meestal niet

-
- Zeer actief
Ik kende het niet, maar heb even gegoogled, op basis waarvan ben je het gaan gebruiken en hoe snel merkte je dat het werkte?monique1963 schreef:Puur pollenTamaartje schreef:Is er iemand bekend met een pollen allergie bij een hond. Binti heeft met name in de ochtend dikke gele klodders in haar oogjes hangen. Door de dag heen zijn ze er af en toe, maar wel een stuk kleiner.
Heb hier ook sterk het vermoeden dat een van de honden last heeft van pollen, eigenlijk ook altijd op de momenten dat mijn hooikoorts op gaat spelen.
Hier bij de hond uit het zich tot wat meer troep bij de ogen, en de ogen worden wat roder. Jeuk gelukkig niet, alleen geïrriteerde ogen.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Spoelen van het oog kun je het beste doen met zelfgemaakte zoutoplossing (dat is veel fijner voor het oog dan gewoon water want pH neutraal). Doe 9gr zout in 1 liter gekookt water en laat dat afkoelen. Ik doe het gewoon in een spafles en dan kun je het gewoon bewaren.
Je moet inderdaad spoelen ipv wrijven. Je raakt het oog dus niet aan. Spoel altijd van de binnenkant naar de buitenkant dus je spoelt het vuil over het oog heen. Je kan een pipet gebruiken, een bidon of een watje, papier doordrenken en dan uitknijpen.
Je moet inderdaad spoelen ipv wrijven. Je raakt het oog dus niet aan. Spoel altijd van de binnenkant naar de buitenkant dus je spoelt het vuil over het oog heen. Je kan een pipet gebruiken, een bidon of een watje, papier doordrenken en dan uitknijpen.
-
- Zeer actief
ranetje schreef:Jeuk of irritatie?Tamaartje schreef:Is er iemand bekend met een pollen allergie bij een hond. Binti heeft met name in de ochtend dikke gele klodders in haar oogjes hangen. Door de dag heen zijn ze er af en toe, maar wel een stuk kleiner.
Heb je al gekeken of er niets onder de oogleden zit?
Er kan ook een ooghaartje verkeerd groeien.
Spoelen kan helpen.
als het zo blijft zeker weer naar de DA.
Denk je er aan dat je vanaf de binnenste ooghoek naar de buitenste ooghoek spoelt?
Haar oogjes zijn nagekeken. Er zat niets in.
Binti's oogjes spoelen is nog niet zo makkelijk. Ik moet eerlijk zeggen dat altijd eerst die gele klodders weg haal. Dit doe ik met een watje. En daarna maak ik een watje flink nat, die knijp ik uit boven haar oogjes. Ik kijk eerlijk gezegd niet of ik dit van binnen naar buiten doe. Ben vooral blij als ik het nat krijg. Ze zit geen seconde stil.
-
- Zeer actief
De dierenarts heeft ons dat advies gegeven. Tot nu toe lijkt het niet veel te doen. We gaan op korte termijn terug. Die prut vind ik nog het minst vervelend. De jeuk die ze heeft aan haar lijfje vind ik erger.blondie schreef:Ik kende het niet, maar heb even gegoogled, op basis waarvan ben je het gaan gebruiken en hoe snel merkte je dat het werkte?monique1963 schreef:Puur pollenTamaartje schreef:Is er iemand bekend met een pollen allergie bij een hond. Binti heeft met name in de ochtend dikke gele klodders in haar oogjes hangen. Door de dag heen zijn ze er af en toe, maar wel een stuk kleiner.
Heb hier ook sterk het vermoeden dat een van de honden last heeft van pollen, eigenlijk ook altijd op de momenten dat mijn hooikoorts op gaat spelen.
Hier bij de hond uit het zich tot wat meer troep bij de ogen, en de ogen worden wat roder. Jeuk gelukkig niet, alleen geïrriteerde ogen.
-
- Zeer actief
Zoutoplossing, niet aan gedacht. Goed idee.sirene schreef:Spoelen van het oog kun je het beste doen met zelfgemaakte zoutoplossing (dat is veel fijner voor het oog dan gewoon water want pH neutraal). Doe 9gr zout in 1 liter gekookt water en laat dat afkoelen. Ik doe het gewoon in een spafles en dan kun je het gewoon bewaren.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Misschien staat die jeuk wel helemaal los van de oogjes. Er zijn zo vaak pups/jonge honden met vuile oogjes. Zou niet meteen aan een allergie denken. Na de tweede enting of na de rabies enting zie je ook vaak pups met wekenlang pussige oogjes en dan steken ze elkaar er ook nog eens mee aan op bv de cursus.
Ik zou even opschrijven waar en wanneer ze zo'n erge jeuk heeft en wat ze daarvoor gedaan heeft.
Ik zou even opschrijven waar en wanneer ze zo'n erge jeuk heeft en wat ze daarvoor gedaan heeft.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Hoe oud is ze ook al weer? Is ze al uitgewisseld en zijn de tanden allemaal al goed door? Dat kan namelijk ook snotogen geven
-
- Zeer actief
Goed idee!sirene schreef:Misschien staat die jeuk wel helemaal los van de oogjes. Er zijn zo vaak pups/jonge honden met vuile oogjes. Zou niet meteen aan een allergie denken. Na de tweede enting of na de rabies enting zie je ook vaak pups met wekenlang pussige oogjes en dan steken ze elkaar er ook nog eens mee aan op bv de cursus.
-
- Zeer actief
Ze is net een half jaar geweest. Ze zou normaal een uitnodiging krijgen voor een pubercheck. Ik denk dat dat soort dingen nu niet doorgaan. Ik durf zelf niet te zeggen of ze uitgewisseld is. Kan het altijd na laten kijken bij de dierenarts.crutz schreef:Hoe oud is ze ook al weer? Is ze al uitgewisseld en zijn de tanden allemaal al goed door? Dat kan namelijk ook snotogen geven
Het was vooral de kleur waarvan de dierenarts zei dat het kon wijzen op een pollen allergie.
- noekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/? - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Kibo heeft op de cbd gestaan voor zijn atopie en heeft nu puur pollen.
Ik zie wel duidelijk verschil, maar het is niet helemaal weg.
Ik zie wel duidelijk verschil, maar het is niet helemaal weg.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
andor 12-04-2001/10-09-2009
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Met een half jaar zijn meestal nog niet alle volwassen elementen door, dus prutoogjes kunnen zeker te maken hebben met het doorkomende gebit
-
- Zeer actief
Dan gaan we uit van het positieve, wisselen. Maar ik zal het evengoed in de gaten houden.
- dagmar88
- Zeer actief
Nog nooit van gehoord.Tamaartje schreef: Het was vooral de kleur waarvan de dierenarts zei dat het kon wijzen op een pollen allergie.
Paar maanden terug hadden de honden en ik allemaal conjunctivitis. Heeft heel lang geduurd voor het helemaal weg was bij alle honden.
Ookal was het aan het oog bijna niet zichtbaar, en maar een dag of drie. Alle kleuren troep bleven vrolijk stromen.
Steeds de vuiligheid wegwrijven kan ook irritatie geven. Ik deed dat met een watje met ooglotion en als het goed droog was vaseline smeren.
-
- Zeer actief
Ik gebruik ook een watje om het eruit te halen. Vaak heeft ze zelf al lopen wrijven met haar pootje en dan zit het ergens in haar vacht boven haar ogen.
-
- Zeer actief
De gele dikke prut is al enige tijd uit haar oogjes. De jeuk blijft helaas.
Ze heeft apoquel (?) gekregen voor een week om te kijken of de jeuk minder wordt. Dit is helaas niet het geval.
Ter voorbereiding op het gesprek met de dierenarts hoop ik eigenlijk op tips van jullie.
Zou er met voer nog iets te behalen zijn? Ze krijgt nu proplan puppybrokken. Vers voeren is helaas optie. Ik heb maar een diepvries met 3 lades en helaas geen plek voor een grotere.
Ze heeft apoquel (?) gekregen voor een week om te kijken of de jeuk minder wordt. Dit is helaas niet het geval.
Ter voorbereiding op het gesprek met de dierenarts hoop ik eigenlijk op tips van jullie.
Zou er met voer nog iets te behalen zijn? Ze krijgt nu proplan puppybrokken. Vers voeren is helaas optie. Ik heb maar een diepvries met 3 lades en helaas geen plek voor een grotere.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Pollen allergie - update!
Apoquel mag niet gebruikt worden bij honden onder een jaar. Laat je doorverwijzen naar een dermatoloog. Ik vind echt dat er veel te vaak meteen allergie geroepen wordt. Schrijf eens op wanneer ze zoveel krabt. Hou een logboekje bij.
-
- Zeer actief
Re: Pollen allergie - update!
Logboek wordt bijgehouden, ze krabt de gehele dag.
Of ze nu thuis op de bank, grond, haar mand of in de tuin ligt. Tijdens het wandelen. Er zit geen verschil in.
Dat was mede reden voor die pillen.
Honden jonger dan 12 maanden of onder de 3 kilo had ik gelezen. Het heeft in ieder geval niet geholpen.
Ik moet de dierenarts toch bellen dan zal ik de dermatoloog er eens ingooien.
Of ze nu thuis op de bank, grond, haar mand of in de tuin ligt. Tijdens het wandelen. Er zit geen verschil in.
Dat was mede reden voor die pillen.
Honden jonger dan 12 maanden of onder de 3 kilo had ik gelezen. Het heeft in ieder geval niet geholpen.
Ik moet de dierenarts toch bellen dan zal ik de dermatoloog er eens ingooien.