Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Overenthousiast

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Roos1995
Actief
Aantal honden: 1

Overenthousiast

Ongelezen bericht door Roos1995 »

Hoi,

Onze stabijreu is nu net een jaar geweest. In het begin trok hij erg aan de riem, liggen wanneer andere honden eraan komen lopen
en bij visite is hij zo overenthousiast dat hij gaat opspringen en zich niet weet te beheersen.

We hebben een gedragsdeskundige erbij gevraagd en het lopen gaat nu gelukkig al 100 keer beter. Wel blijft hij liggen wanneer een andere hond nadert. Eerst deed hij dit ook bij mensen, maar dit is, met veel afleiding, nu een stuk beter.

Echter zou het fijn zijn dat we visite kunnen ontvangen zonder de hond telkens te moeten corrigeren. Als er bijv. kinderen zijn is hij ook zo enthousiast. Nu doe ik hem telkens in de bench maar aangezien hij in de gaten heeft dat er iets nieuws in huis is, blijft hij blaffen

Herkennen jullie dit? Ik hoor vaak dat dit met de jaren minder word maar vraag me af of dat ook echt zo is ;) We zijn nu wel ''op de plaats'' aan het leren… de bedoeling is dat hij dit doet zodra er visite is. Maar tot nu toe blijft de visite interessanter. Zelf zijn we nu ook op een leeftijd om aan kinderen te denken, en mochten we het geluk hebben dat we ze mogen krijgen, zou ik het niet prettig vinden wanneer de hond telkens opspringt. Dus doe er graag nu wat aan ;)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Overenthousiast

Ongelezen bericht door DeDiana »

Amy is ook erg enthousiast bij bezoek en springt dan ook op. Omdat zij een verleden heeft van wat angst voor vreemde mensen, vind ik het wel fijn dat ze nu niet meer bang is en wil ik haar ook niet de hele tijd corrigeren voor het opspringen waardoor ze mogelijk weer een minder positieve associatie krijgt met bezoek. Ik lijn haar altijd even aan bij mensen waarbij ik liever niet heb dat ze ze in de nek springt. Met de lijn zorg ik ervoor dat ze niet kan springen, maar ze kan dan wel gewoon snuffelen en kennismaken. Na ongeveer 10 seconden is ze dan genoeg gekalmeerd dat ze niet meer springt en mag ze van de lijn. Als ik haar in de bench doe of in haar mand stuur, blijft die opwinding bij haar, die verdwijnt pas als ze even contact heeft kunnen maken.
Daarnaast heb ik uiteraard ook het commando 'laag' aangeleerd, maar dat gebruik ik pas voor de fase daarna, als ze al wat gekalmeerd is en toch weer een keer wil opspringen. Klikken en belonen als de hond met vier pootjes op de grond staat en pas daarna het commando 'laag' eraan koppelen ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”