Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Golden retriever werklijn

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Linx
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Crested
Middenslag Poedel
Mechelaar
Hollandse Herder
Golden Retriever
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Golden retriever werklijn

Ongelezen bericht door Linx »

(Geen idee meer hoe ik hier een foto moet delen, ik lees de laatste tijd voornamelijk nog en heb geen andere site gezocht nadat photobucket ingewikkeld ging doen :P ) Ik heb inderdaad een Golden uit werklijnen. Wat ik met hem doe in een week verschilt, maar idealiter zou ik op +/- 4 uur training (jacht) uitkomen, naast andere dingen die ik met hem doe. Dit buiten wandelen/bos om. Hoeveel uren ik daaraan besteed weet ik niet, dat houd ik niet bij, ik ga gewoon wandelen. :lol1: Hij is buiten heel actief, op het hypere af (met regelmaat word 'gekscherend' gevraagd of hij ADHD heeft), maar werkt als een malle en is echt OVERAL voor in (dan bedoel ik dus dingen naast de jacht, hij is al eens mee geweest om te SUPpen, ik heb hoopers met hem gedaan, behendig spelen, en als bepaalde dingen niet waren gelopen zoals ze dat wel zijn, had hij nu met mijn vrouw agility gedaan en ik weet 100% zeker dat hij dat éven fantastisch had gevonden als al het andere). Als hij maar mee mag en iets mag doen. In huis is het een rustige, lieve hond. Recent waren we allebei een week ziek en hebben de honden dus weinig gedaan. Dan gaat hij in de loop van de week af en toe wel fronsend liggen kijken of het misschien niet eens tijd is... :hmmm: Maar verder is hij echt totaal niet opdringerig of vervelend thuis. Volgende hond wordt sowieso weer een werklijn Golden. :D

Ik denk eerlijk gezegd dat mijn Golden echt dolgelukkig en tevreden zou zijn bij jou hoor. Het is volgens mij, (groten)deels, ook maar net waar ze aan gewend zijn. :wink:
:I: Luca, Amy*, Sora, Linx*, Lea, Jayden, Hayley, Killian*, Mason en Hype :I:
Linx
Zeer actief
Middenslag Poedel
Mechelaar
Hollandse Herder
Golden Retriever
Contacteer:

Afbeelding

Ohh, Natalie (de held!) heeft even geholpen! Dit is mijn Mason.. :I: Op de Pink Working test afgelopen februari!
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Cleva schreef:Ik zou niet weten waarom over een bankje springen iets anders is dan door een hoepeltje. Alleen omdat er zo'n interessante bodywarmer staat te roepen?
Als je het zo stelt… maar bij een training is het wel intensiever, dan gaat het natuurlijk om het totaalplaatje, dus niet alleen die hoepel maar ook het parcours ervoor en erna. Je snapt me wel.
Floortje schreef:Ik ken er één en die is van een oudere dame die vroeger jachttraining gedaan heeft met haar vorige honden (ook goldens).
Die ze nu heeft wordt niet mee getraind, maar ze hebben we een actieve levensstijl. Veel wandelen en bezig zijn met elkaar. De hond heeft het perfect naar zijn zin en komt niks te kort. Wel is hij minder "laid back" dan een doorsnee golden. Hij is alert en houdt z'n baas in de gaten, minder allemansvriend, beetje zoals een herder. Maar dat lijkt me geen minpunt toch?
Zeker niet!
Linx schreef:Hij is buiten heel actief, op het hypere af (met regelmaat word 'gekscherend' gevraagd of hij ADHD heeft), maar werkt als een malle en is echt OVERAL voor in (dan bedoel ik dus dingen naast de jacht, hij is al eens mee geweest om te SUPpen, ik heb hoopers met hem gedaan, behendig spelen, en als bepaalde dingen niet waren gelopen zoals ze dat wel zijn, had hij nu met mijn vrouw agility gedaan en ik weet 100% zeker dat hij dat éven fantastisch had gevonden als al het andere). Als hij maar mee mag en iets mag doen.
Wat een mooie hond is Mason, bedankt voor je informatie! Dat klinkt wel als een type hond die bij mij zou passen, ik hou van die veelzijdigheid. Hoe groot en zwaar is jouw reu ongeveer?
Zie je weleens herplaatsers voorbij komen? (waarschijnlijk weinig)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Prachtig Linx!
Linx
Zeer actief
Middenslag Poedel
Mechelaar
Hollandse Herder
Golden Retriever
Contacteer:

Persistence schreef:
Linx schreef:Hij is buiten heel actief, op het hypere af (met regelmaat word 'gekscherend' gevraagd of hij ADHD heeft), maar werkt als een malle en is echt OVERAL voor in (dan bedoel ik dus dingen naast de jacht, hij is al eens mee geweest om te SUPpen, ik heb hoopers met hem gedaan, behendig spelen, en als bepaalde dingen niet waren gelopen zoals ze dat wel zijn, had hij nu met mijn vrouw agility gedaan en ik weet 100% zeker dat hij dat éven fantastisch had gevonden als al het andere). Als hij maar mee mag en iets mag doen.
Wat een mooie hond is Mason, bedankt voor je informatie! Dat klinkt wel als een type hond die bij mij zou passen, ik hou van die veelzijdigheid. Hoe groot en zwaar is jouw reu ongeveer?
Zie je weleens herplaatsers voorbij komen? (waarschijnlijk weinig)
Ah dank je wel! :I: Als ik moet gokken (ik weet het niet exact) is hij iets van 58-62 cm hoog en +/- 26 kilo. Het is een relatief ranke reu, maar dat vond en vind ik juist niet erg en past natuurlijk ook wel bij de lijnen. Qua karakter is hij trouwens ook echt fantastisch, hij is heel zachtaardig, maar laat zich de kaas dan weer niet van het brood eten. Kan eigenlijk met alle honden wel en met alle mensen sowieso, van elk formaat. :lol1: Hij zoekt het overigens dan zelf weer niet zo snel op. Hij is liever met mij bezig, maar als mensen hem aanhalen, of honden hem komen uitdagen voor een spelletje, dan vind hij dat ook gezellig!

Ik zie zelden herplaatsers voorbij komen, maar ik wil zeker mijn ogen voor je open houden hoor en misschien eens wat rondvragen. Wil je graag een wat oudere hond? Ik weet dat er op FB een pagina is voor Herplaatsing Jachthonden, misschien is dat iets om eens te bekijken (ik ben er geen lid meer van). :D

dagmar88 schreef:Prachtig Linx!
:mann: Dank je wel!
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Linx schreef:Afbeelding

Ohh, Natalie (de held!) heeft even geholpen! Dit is mijn Mason.. :I: Op de Pink Working test afgelopen februari!
Wow! Dat is hoe ik een Golden het liefst zie :I: :ok:
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Mason is inderdaad een leukerd :I: Al vanaf pups af aan!
Afbeelding
Nicoline
Zeer actief
Mijn ras(sen): APBT

Ongelezen bericht door Nicoline »

Mijn eigen/moeders hond was zo’n type golden, sportief en actief tot hoge leeftijd maar idd ook pittig karakter. Hij was een dominante reu die een gevecht niet uit de weg ging, zeker als het om een prooi/buit/of eten ging. Dus ja zoals een retriever eigenlijk, niemand anders mocht aan zijn buit komen behalve wij, ook vreemde mensen niet. En zo heb ik er nog eentje gekend, ook een dominante reu, niet vals maar als hij met z’n bal of stok bezig was mochten wij als kinderen er niet bij.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik vind ze zo mooi!

ik heb zelf alleen ervaring met de labrador en dan is de mijne ook nog een kruising van 2 werkende honden (lab X lab/brak) en wij doen eigenlijk net als Cleva. Samen bezig zijn en van vanalles een taakje maken. Daar wordt willem het gelukkigst van. taakjes. dan begint hij te glimmen. dat kan een stapel folders naar het baasje brengen zijn, op het pad blijven zitten omdat ik dat graag wil of een balletje in het hoge gras zoeken. taakjes zijn zijn leven.
hij vindt alles leuk maar zoeken/speuren is echt de bom. zijn voer moet hij dan ook dagelijks zoeken en dat vindt hij zó gaaf.
Jachtinstinct zit er trouwens maximaal 1% in. hoe dat kan weet ik niet maar ik ben er blij mee!

waar ik in het begin de mist mee ingegaan ben is: oh ik heb een werkhond! hij moet werken! Waardoor ik een drammerd kreeg die geen rust kende en met blaffen aandacht afdwong als hem dat zo uitkwam. terwijl hij aan de andere kant als een ouwe kerel braaf tussen 100 mensen onder de tafel op een terras ging liggen slapen. Daar heb ik samen met een vriendin (GR/Trainster) hard aan gewerkt en nu is meneer 3,5 en al 80% meer relaxed.
Daarnaast snapte ik in het begin niet waarom ik hem sommige dingen niet kon leren. toen bleek dat hij alles enorm letterlijk neemt en ik dingen "ongeveer" deed waardoor hij dacht 80 verschillende dingen te leren en ik dacht steeds hetzelfde te doen :LOL:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Een goede vriendin van me heeft een teefje uit werklijnen waarmee ze reddingswerk (en gehoorzaamheid) doet. Ik vind het een geweldige hond, ze wil het liefste met haar baasje aan de slag. Vriendin geeft les op een MAS en haar hond gaat normaal gesproken een paar dagen per week mee naar school waar de hond dus ook af en toe 'werkt' (assisteert bij bepaalde lessen zullen we maar zeggen :mrgreen: ) Vriendin heeft me ooit verteld dat ze haar hond achter in een lokaal in de bench had liggen, en dat ze na een paar uur het lokaal binnen kwam om haar hond uit te gaan laten, waarop haar collega die daar al een paar uur les gaf zei dat er geen hond in het lokaal was. Dus wel, maar ze had gewoon de hele tijd liggen pitten. Ze kunnen dus prima leren om hun rust te nemen.
Grote nadeel van deze hond vind ik wel dat ze voernijd heeft. Maar verder is het een geweldige hond: actief, baasgericht, sociaal. Ze vindt pups niet zo leuk, maar op Gizmo is ze gek. Ze zien elkaar maar 1-2 keer per jaar want we wonen niet bepaald dicht bij elkaar en door drukke levens is het lastig af te spreken, maar zodra ze elkaar zien is het spelen-spelen-spelen.

Over een paar jaar wil ik waarschijnlijk ook een werklijn, of misschien een werklijn x showlijn. Door de omschrijvingen van jachttrainingen hier op het forum door vooral Samantha ben ik daar behoorlijk enthousiast over geworden, en ik wil gaan kijken of dat wat is om met een volgende hond te gaan doen. Als dat niks blijkt te zijn, vinden we wel wat anders wat we beiden leuk vinden. Misschien moet ik me binnenkort maar alvast eens gaan oriënteren op fokkers, want op dit moment heb ik het idee dat er vooral showlijn-fokkers in Nederland zijn. Teefje van vriendin komt uit Denemarken, omdat haar vorige hond plotseling (en veel te jong) overleed en er in Nederland heel moeilijk aan een pup te komen was doordat er maar weinig nesten per jaar waren geloof ik.
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

onze vorige jachtdocent fokt werklijn goldens. Kleine, pittige honden met veel zin in werken voor de baas. Ze krijgt altijd de vraag of het geen nova scotia duck tolling retrievers zijn en je kunt haar daar aardig mee opwinden :LOL:
Linx
Zeer actief
Middenslag Poedel
Mechelaar
Hollandse Herder
Golden Retriever
Contacteer:

Barkley schreef:onze vorige jachtdocent fokt werklijn goldens. Kleine, pittige honden met veel zin in werken voor de baas. Ze krijgt altijd de vraag of het geen nova scotia duck tolling retrievers zijn en je kunt haar daar aardig mee opwinden :LOL:
Ehm, ja, die vraag krijg ik ook best vaak en inderdaad, daar word je op een gegeven moment wel wat moe van... :LOL:
Er is me ook al eens gevraagd of het een blonde Hovawart was...... :80:
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik heb een werklijn golden, en die zou meer dan content zijn met wat jij beschrijft hoor. Het zijn prettige, actieve en sociale honden; voor wat betreft sociaal karakter doen ze echt niet onder voor de showlijn hoor. Ik heb beide lijnen gehad en ken veel honden uit beide lijnen, gemiddeld genomen gewoon prettig in de omgang.
Voernijd is overigens bij zowel de show als de werklijn soms een probleem.
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Omega »

Barkley schreef:onze vorige jachtdocent fokt werklijn goldens. Kleine, pittige honden met veel zin in werken voor de baas. Ze krijgt altijd de vraag of het geen nova scotia duck tolling retrievers zijn en je kunt haar daar aardig mee opwinden :LOL:
Al jaren ben ik er van overtuigd dat mijn volgende hond een toller wordt. Door dit topic begin ik te twijfelen of een werklijn golden misschien ook wat voor ons is. Ik vind veel tollers tegenwoordig zo klein/ielig/breekbaar er uit zien, hou van een robuuster uitziende hond.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Neem voor meer info over de werklijn Golden anders eens contact op met Sita van dit forum. Ze leest hier niet vaak meer maar heeft nog wel een account en heeft 2 werklijn Goldens, eentje van inmiddels een jaar of 10 en een jonge hond van een jaar of 2. Denk dat zij je wel info kan geven en zij wil als jij daar zin in hebt ook vast wel een keer afspreken voor een wandeling, ze woont niet heel ver bij jou vandaan als het goed is.
Mocht ze niet op een PB reageren als je die gestuurd hebt hoor ik het wel, dan zal ik het aan haar doorgeven dat je contact zoekt (ze is een vriendin van mij).
Persistence
Zeer actief

Inmiddels heb ik al behoorlijk veel info ontvangen en ook in contact met wat eigenaars.
Ik ben nu niet op zoek naar een hond erbij, maar wil na het corona gedoe wel eens meekijken bij een jachttraining met goldens, of juist op een gewone wandeling.

Ben wel enthousiast geworden van de verhalen!
De voernijd is al een paar keer genoemd, dat had ik dan eigenlijk weer niet verwacht bij dit ras. Maar het is juist goed om dat soort dingen ook te horen, en elke hond verschilt uiteraard.
Emmy12
Actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Emmy12 »

Ik heb een Golden en voordat ik hem kreeg werd ik hier op het forum gewezen op de voernijd die Goldens nog wel eens hebben. Hierdoor heb ik hier goed op kunnen letten bij de opvoeding. Mijn hond heeft dus nu ook geen voernijd gelukkig. Het is dus wel stuurbaar.
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Nee hoor; niet iedere hond heeft voernijd en niet ieder gedrag is maakbaar. Dat geldt voor al het gedrag. Voor hetzelfde geld, is jouw hond daar helemaal niet genetisch mee behept. Hier overigens ook twee individuen zonder voernijd.
Linx
Zeer actief
Middenslag Poedel
Mechelaar
Hollandse Herder
Golden Retriever
Contacteer:

Daar heb ik helemaal niet bij stil gestaan, maar Mason heeft inderdaad ook voernijd. Het is echter wel logisch dat ik er niet aan dacht, want het is alleen gericht op andere honden en totaal niet op mij of mijn vrouw, dus het gebeurt nooit. Hij krijgt namelijk altijd apart eten. :lol1: Maar verder is het een engeltje, echt waar.. :80: :LOL:

Verder heeft hij trouwens ook geen buitnijd o.i.d. het is echt alleen voedsel. Zou anders ook wel erg lastig worden met de jacht(training/proeven). :hmmm:
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

En zo heb ik een werklijn x showlijn golden gehad die buit en voernijd had. Prima mee te leven overigens als je zijn gebruiksaanwijzing maar volgde, en niet dacht zoals mijn man 1x dacht "hou toch op met dat gedoe" en het gewoon afpakken. tja dat waren 4 flinke gaten in zijn arm.

Werd pas lastig toen hij blind werd aan beide ogen.

Ik zou lekker eens kijken bij de werklijnen. Ik heb hier een jachthond pur sang in huis liggen en de jachttrainingen zijn gewoon niet voor mij bedoeld. Ik heb het geprobeerd en het is niks voor mij.
Maar Veyron kan prima zijn driften kwijt in andere sporten en komt hij dan ook niks te kort.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Persistence
Zeer actief

Dat klinkt best heftig eigenlijk.

Uit nieuwsgierigheid, welke sport doe je met Veyron?
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Persistence schreef:Dat klinkt best heftig eigenlijk.

Nee hoor... hond even bij je roepen na een los op afstand en neerzetten en dan kon je het pakken.
Maar direct afpakken kon niet dan hing hij in je armen.
En eten even in de gang zodat hij ongestoord kon eten. Kluiven gaf ik alleen als hij rustig ergens lag zonder de andere honden.

Met Veyron doe ik mantrailen, we zijn begonnen met bikejøring sindskort, ik fiets gewoon met m nu nog korte afstanden en af en toe.
En verder klooi ik zelf wat aan met zijn drift tot apporteren.
Dus bedenk spelletjes dat hij mijn schoenen moet halen, zijn speelgoed op moet ruimen, boodschappen mee helpen sjouwen naar binnen.
Ik laat hem gereedschap naar mijn man brengen
We zijn nu aan het proberen of hij een bierflesje naar visite wil brengen etc etc.
Maar ook een dummy zoeken in het bos, of mijn kinderen het bos insturen en laten verstoppen en dan mag hij ze zoeken...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Persistence
Zeer actief

Gimmick schreef:
Persistence schreef:Dat klinkt best heftig eigenlijk.

Nee hoor... hond even bij je roepen na een los op afstand en neerzetten en dan kon je het pakken.
Maar direct afpakken kon niet dan hing hij in je armen.
En eten even in de gang zodat hij ongestoord kon eten. Kluiven gaf ik alleen als hij rustig ergens lag zonder de andere honden.

Met Veyron doe ik mantrailen, we zijn begonnen met bikejøring sindskort, ik fiets gewoon met m nu nog korte afstanden en af en toe.
En verder klooi ik zelf wat aan met zijn drift tot apporteren.
Dus bedenk spelletjes dat hij mijn schoenen moet halen, zijn speelgoed op moet ruimen, boodschappen mee helpen sjouwen naar binnen.
Ik laat hem gereedschap naar mijn man brengen
We zijn nu aan het proberen of hij een bierflesje naar visite wil brengen etc etc.
Maar ook een dummy zoeken in het bos, of mijn kinderen het bos insturen en laten verstoppen en dan mag hij ze zoeken...
Wat leuk, bikejoring! Stiekem vind ik daarom bepaalde jachthonden ook leuk, je ziet ze veel bij de canitrails/bikejoring en ze doen het super goed.
Haha wat een leuke bezigheden, zet je een filmpje erop als het met het bierflesje lukt? :lol1:
Laat Vic helpen met de was uit de wasmachine halen, de sokken die op de grond vallen laat ik hem naar het wasrek brengen, en de kleine vuilniszak mag hij meenemen naar de ondergrondse container, maar die zak haalt het niet altijd tot de container :pffff: :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”