Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blaffen naar mensen tijdens loslopen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Emilyenkiki
Actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 2

Blaffen naar mensen tijdens loslopen

Ongelezen bericht door Emilyenkiki »

In het verleden heb ik hier altijd goede antwoorden op mijn vragen gehad dus bij deze heb ik er nog 1 over mijn engelse cocker Kiki. Ze luistert heel vlot tijdens het loslopen maar als we tijdens het wandelen andere wandelaars tegenkomen al dan niet met hond begint ze mensen aan te blaffen. Ze komt overigens na 2 a 3 keer blaffen vlot terug. Voor het terugkomen wordt ze overigens flink beloond. Regelmatig heeft ze mensen en andere honden voor mij gezien omdat ze nogal veel ruimte neemt. Hoe ga ik hier best mee om? Hoe kan ik haar leren los mensen te negeren? Op een druk strand kan ze alles en iedereen prima negeren, het gaat echt om rustige plaatsen waar je bijna nooit of maar een enkeling tegenkomt. Voorlopig loopt ze terug aan de flexi van 7m.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Re: Blaffen naar mensen tijdens loslopen

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Nanna schreef:Weet je zeker dat je haar ipv voor het terugkomen beloont niet voor het aanblaffen een snoepje geeft :engel:
Exact mijn gedachte :D

Ik heb er hier een die graag naar alle honden toe rent en ze even aanblaft. Die gaat dus alleen los op echt overzichtelijke stukken waar ik mensen eerder aan zie komen dan hij, en hij mag niet al te veel ruimte nemen. Tegenwoordig mag de afstand al een stuk kleiner zijn en kan ik nog steeds op tijd hem bij me roepen
Emilyenkiki
Actief

Mijn god dat zou wel erg blond zijn :boos: :D . Hoe weet ik of ik haar beloon voor het aanblaffen of niet? Soms ben ik haar voor, dan zie ik haar kijken naar iemand kijken in de verte klaar om te gaan blaffen. Ze wordt sowieso altijd beloond met de stem voor het terug komen. Sinds kort loop ik weer met snoepjes rond. Ik heb het altijd onder de noemer angst geplaatst, ze is niet gek op zowel vreemde honden als mensen.
Doyaquba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Emilyenkiki schreef: Regelmatig heeft ze mensen en andere honden voor mij gezien omdat ze nogal veel ruimte neemt. Hoe ga ik hier best mee om?
En als je haar minder ruimte laat nemen? Dus terugroepen voordat ze mensen/honden kan zien voor jij dat doet? Onder het mom voorkomen is beter dan genezen?
Stel dat er een enge hond om de hoek is waar ze naar blaft en die hond pikt dat niet...dat zou ik wel eng vinden :schrik:
Ik loop ook wel eens met een hond (aan de lijn) die niet van kleine honden gediend is die haar aanblaffen, ik vind het dan wel prettig dat de baas die op tijd terugroept...
Emilyenkiki
Actief

Bedankt voor het advies iedereen. Een hele stomme vraag maar hoe hou je een hond dichter of korter in de buurt als ze loslopen? Ze volgt heel mooi maar loopt soms wel 50 m verder. Wanneer het echt is begonnen durf ik niet echt zeggen. Ze is wel.nogal luid en blaft aan de lijn ook naar vreemd uitziende mensen of vreemde objecten. Als ik haar de kans zou geven schiet ze echt blaffend op honden en mensen af en zou ze op een paar meter aanblaffen. Corrigeren wil ik echt niet doen ben bang dat ik het nog erger maak. Ik ga denk ia toch kijken dat iemand ervaren een keer meekijkt.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Hier kennen ze zowel: niet zo ver (even wachten tot baasje dichterbij is) als: blijf maar bij mij (binnen een meter of drie van mij komen en blijven). Als ik dat te vaak moet herhalen, vraag ik of ze dan liever aan de lijn komen. Gait blijft eigenlijk altijd wel goed in de buurt, maar Elco heeft het wel af en toe nodig. Elco geeft in zo'n geval vaak prima aan of hij liever aan de lijn komt of dat hij inderdaad in de buurt zal blijven. Uiteraard gaat hij alsnog aan de lijn als hij daarna weer te snel te veel ruimte pakt. Meestal zorg ik dat ze binnen een meter of tien, vijftien van mij blijven lopen. Soms mogen ze ook meer afstand nemen, maar alleen als ik ruim voldoende overzicht heb om ze betrouwbaar terug te kunnen roepen als er iets aankomt.
Kortom, de afstand die een hond van mij mag nemen, hangt af van hoe de hond op mogelijke prikkels reageert, hoe goed de hond op welke afstand luistert, hoeveel overzicht er is en hoe alert ik op de omgeving ben. Als ik foto's aan het maken ben, moeten ze dus echt dichtbij mij blijven (maar wel achter mij en rustig ;) ), terwijl ze in de polder als ik me fit voel en geen foto's maak gerust een meter of honderd mogen pakken als er niets in zicht is. Gait zou nog wel meer ruimte mogen nemen, omdat hij als een speer luistert en niemand lastig valt, maar die heeft daar totaal geen behoefte aan
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Emilyenkiki schreef:Bedankt voor het advies iedereen. Een hele stomme vraag maar hoe hou je een hond dichter of korter in de buurt als ze loslopen? Ze volgt heel mooi maar loopt soms wel 50 m verder. Wanneer het echt is begonnen durf ik niet echt zeggen. Ze is wel.nogal luid en blaft aan de lijn ook naar vreemd uitziende mensen of vreemde objecten. Als ik haar de kans zou geven schiet ze echt blaffend op honden en mensen af en zou ze op een paar meter aanblaffen. Corrigeren wil ik echt niet doen ben bang dat ik het nog erger maak. Ik ga denk ia toch kijken dat iemand ervaren een keer meekijkt.

Zo ver bij je vandaan en niet voldoende onder appel blijkbaar. Want ze blaft honden en mensen aan terwijl je dat niet wil, en haar dichterbij houden lukt ook nog niet.
Hondenschool of aan de lijn. Of eigenlijk aan de lijn totdat je met behulp van hondenschool zo ver bent dat je die zaken wel onder controle hebt.

Maar je hebt er mijns inziens eigenlijk gewoon voor te zorgen dat dit niet KAN gebeuren op deze manier.
Afbeelding
Doyaquba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Ik roep mijn hond met 10 meter vooruit al terug (tenzij hij aan het spelen is met een andere hond of even aan het sprinten met bal), maar hij kent ook 'wacht' tot ik bij hem ben en de hoek om kan kijken of er mensen aankomen. Als hij meer dan een veilige afstand loopt en niet meer gelijk terugkomt weet ik dat het tijd is om aan te lijnen. Vaak kan ik hem dan na een minuut of 5 weer loslaten en anders blijft hij aan de lange lijn. Maar goed hij is jong dus dan heb je dat nog wat meer, is niet erg :wink:

Meestal kijkt hij nu al om als hij weet dat de afstand bereikt is en wacht tot ik er weer ben. Maar ik laat hem nog niet los in gebieden waar ik geregeld mensen of andere honden zou tegenkomen omdat ik het er dus nog niet 100% in heb. Nu ik erover nadenk, eigenlijk kom ik zelden anderen tegen :mann:
Als ik toch iemand zie of hoor aankomen lijn ik hem al aan lang voor hij ziet dat er iemand aankomt. Blaffen naar andere honden ken ik niet, dus ik weet niet of het met corrigeren erger word, maar ik zou toch corrigeren als het mijn hond zou zijn :denken: hoe weet ze anders dat dat niet de bedoeling is? Honden onderling kunnen elkaar ook daarvoor gaan corrigeren namelijk...dan doe je het liever zelf neem ik aan
Marlett
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel

Ongelezen bericht door Marlett »

Emilyenkiki schreef:Bedankt voor het advies iedereen. Een hele stomme vraag maar hoe hou je een hond dichter of korter in de buurt als ze loslopen? Ze volgt heel mooi maar loopt soms wel 50 m verder. Wanneer het echt is begonnen durf ik niet echt zeggen. Ze is wel.nogal luid en blaft aan de lijn ook naar vreemd uitziende mensen of vreemde objecten. Als ik haar de kans zou geven schiet ze echt blaffend op honden en mensen af en zou ze op een paar meter aanblaffen. Corrigeren wil ik echt niet doen ben bang dat ik het nog erger maak. Ik ga denk ia toch kijken dat iemand ervaren een keer meekijkt.

Daar had ik onlangs een topic over: viewtopic.php?f=9&t=332264. Misschien heb je wat aan de adviezen die mij gegeven zijn.

Daarnaast wat Habibi ook al suggereerde: hondenschool. Een ander ziet jou toch beter dan jezelf als je met je hond bezig bent.
Emilyenkiki
Actief

Bedankt iedereen voor het advies. Ik ga werken op het beter in de buurt blijven. Ik had vandaag heerlijke kaas mee en dat werkte vlot totdat er een konijn voorbij vloog en ze daar echteraan schoot. Ze komt altijd wel terug en gaat ook niet extreem ver maar is op zo een moment niet bereikbaar. Op momenten dat ik de andere hond of kinderen mee heb hou ik ze voorlopig aan de lange lijn. Ze heeft een aantal honden die ze kent en leuk mee speelt en ik probeer daar ook verschillende keren in de week mee af te spreken maar helaas doet ze dit dan ook. Ik woon in Belgie en wij hebben helaas geen losloopgebieden zoals in Nederland, officieel mogen honden hier nergens loslopen maar het wordt gedoogd. Voor de corona volgden we een beginners agility cursus (elk weekend) en mantrailing priveles (1 a 2 keer in de maand), vermoedelijk gaan we hier volgende week terug aan kunnen beginnen.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

eh....?

Afbeelding

Suzanne
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Maar echt hoor, je praat erover alsof achter een konijn aangaan nou eenmaal kan gebeuren,
en ver weg lopen, tsja dan is ze nu eenmaal gewoon niet zo bereikbaar.

Begin nou eens gewoon met voor jezelf die grens wat strakker te trekken, en het niet te vergoeilijken.

Zolang dit jouw eigen achterliggende 'gevoel/gedachte' is krijg je dat appèl ook niet voor elkaar.

Je moet het écht menen.
En hier is door hoe je erover praat al te merken dat dat niet zo is, en echt íedere hond pikt dan gewoon op.

Ofwel je accepteert wat het is, inclusief de risico's die je daarmee neemt voor je hond, en voor de omgeving. En de irritatie die dat mogelijk oproept.

Óf je gaat er écht aan werken en meent het ook.
Dat betekent dus ook dat je echt wel een keer duidelijk mag zijn of de hond wat privileges ontneemt.

Maar een beetje aanklooien tussen beide opties in gaat hem niet worden natuurlijk.
Gewoon niet.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Je hebt aanblaffen en aanblaffen. Zoals je het beschrijft lijkt ze onzeker te zijn tegenover mensen en honden. Met het geblaf wil ze hen op afstand houden. Mensen aanblaffen is niet fijn, omdat ze de communicatie van de hond meestal niet begrijpen. Mijn ervaring is echter dat andere honden die communicatie prima begrijpen en er dan ook geen agressieve reactie van die andere hond op volgt. Het aanblaffen zelf is ook geen agressief gedrag.
Mijn teefje heeft een poos gehad dat ze bepaalde honden op afstand aanblafte, omdat ze simpelweg niet wilde dat ze te snel in haar persoonlijke zone kwamen. Vaak moest ze eerst even de kat uit de boom kijken en vervolgens ging ze over tot het maken van direct contact; soms liep ze in een boog om de hond heen omdat ze het niet vertrouwde. Mijn honden worden ook wel eens op deze manier aangeblaft en ze begrijpen het altijd: die andere hond wil geen contact en dat respecteren ze.
Waar ik naartoe wil: ik denk niet dat je hond problemen gaat krijgen met andere honden door dit gedrag. Anderzijds, mensen begrijpen niet waarom zijzelf of hun honden aangeblaft worden, waardoor het toch handig is om het gedrag om te buigen.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Alfillio, was het maar waar dat honden elkaar dan de ruimte geven.

In een ideale situatie wel ja.

Maar het aantal ernstige en zeer ernstige hond-hondincidenten laat inmiddels wel zien dat je daar niet teveel vanuit moet gaan.

Daar waar we van mensen met moeilijke honden verwachten dat zij die bij zich houden, kun je dat, nee móet je dat eigenlijk ook gewoon verwachten bij honden die ongewenst gedrag laten zien.

En ongewenst kan blaffen zijn.
Maar ook nog simpeler, op zodanige afstand dat je hond onbereikbaar is.
Of überhaupt richting andere honden lopen.

Appèl 0 is hond aan de lijn.

En dan ga je ofwel werken aan dat appèl of je houdt gewoon dat lijntje eraan.

Iedere keer terugroepen op 10 meter om vervolgens intens te belonen kan al een simpele start zijn.
Maar dan wel gewoon echt iedere keer, en niet een keer tóch achter dat konijn aan laten gaan, of als je zelf andere dingen aan je hoofd hebt toch weer toestaan dat wr meer afstand genomen wordt.

Kijk, er zijn zat honden die prima op 20 meter of meer van de baas kunnen gaan, maar die zijn niet onbereikbaar.

Onbereikbaar en op mensen af én mensen en honden aanblaffen is gewoon een no go.
Afbeelding
Friesenfransman

Ongelezen bericht door Friesenfransman »

Emilyenkiki schreef:In het verleden heb ik hier altijd goede antwoorden op mijn vragen gehad dus bij deze heb ik er nog 1 over mijn engelse cocker Kiki. Ze luistert heel vlot tijdens het loslopen maar als we tijdens het wandelen andere wandelaars tegenkomen al dan niet met hond begint ze mensen aan te blaffen. Ze komt overigens na 2 a 3 keer blaffen vlot terug. Voor het terugkomen wordt ze overigens flink beloond. Regelmatig heeft ze mensen en andere honden voor mij gezien omdat ze nogal veel ruimte neemt. Hoe ga ik hier best mee om? Hoe kan ik haar leren los mensen te negeren? Op een druk strand kan ze alles en iedereen prima negeren, het gaat echt om rustige plaatsen waar je bijna nooit of maar een enkeling tegenkomt. Voorlopig loopt ze terug aan de flexi van 7m.
Mijn honden lopen altijd los en ik kom niet tot nooit iemand tegen. Die hele hele hele enkele keer dat er wel een wandelaar (of boer of jager of alledrie ineen) loopt, blaffen mijn honden ook. Van heel ver al. Dat ‘wezen’ daar is namelijk een anomalie op de dagelijkse realiteit, dat wordt dus gemeld. En ik vind dat prima en normaal hondengedrag. Meer dan die melding bedoelen ze er niet mee, en als ik aan ze laat weten dat ik het ook heb gezien is het klaar.

Uit jouw tekst begrijp ik dat het jouw hond ook niet perse om willekeurig welk mens gaat - op een druk strand is het namelijk anders - maar dat ze gewoon signaleert dat de status die er was (namelijk rustig zonder anderen) verandert - er komt nu wel iemand. Ik zou er niets aan doen, met name omdat ze reageert als je haar terugroept.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

@F&F, als het alleen melden zou zijn, zou het geen probleem zijn. Maar de hond rent er op af. Dat is ongewenst. Zeker op een plaats waar honden niet officieel los mogen lopen
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Habibi schreef:Alfillio, was het maar waar dat honden elkaar dan de ruimte geven.

In een ideale situatie wel ja.

Maar het aantal ernstige en zeer ernstige hond-hondincidenten laat inmiddels wel zien dat je daar niet teveel vanuit moet gaan.

Daar waar we van mensen met moeilijke honden verwachten dat zij die bij zich houden, kun je dat, nee móet je dat eigenlijk ook gewoon verwachten bij honden die ongewenst gedrag laten zien.

En ongewenst kan blaffen zijn.
Maar ook nog simpeler, op zodanige afstand dat je hond onbereikbaar is.
Of überhaupt richting andere honden lopen.

Appèl 0 is hond aan de lijn.

En dan ga je ofwel werken aan dat appèl of je houdt gewoon dat lijntje eraan.

Iedere keer terugroepen op 10 meter om vervolgens intens te belonen kan al een simpele start zijn.
Maar dan wel gewoon echt iedere keer, en niet een keer tóch achter dat konijn aan laten gaan, of als je zelf andere dingen aan je hoofd hebt toch weer toestaan dat wr meer afstand genomen wordt.

Kijk, er zijn zat honden die prima op 20 meter of meer van de baas kunnen gaan, maar die zijn niet onbereikbaar.

Onbereikbaar en op mensen af én mensen en honden aanblaffen is gewoon een no go.
Precies dit dus!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Alfilillo
Zeer actief

Ik had niet gelezen dat ze naar mensen en honden toe schiet en op een paar meter gaat blaffen. Dat is wel wat vervelender en dus nog bekangrijker om het gedrag om te buigen. Tegelijkertijd blijf ik denken dat het om onzekerheid gaat, dus daar zou ik ook mee aan de slag gaan. Zodat ze zich wat minder onzeker voelt bij het tegenkomen van onbekende mensen en honden.

Alfil & Lily
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Ik denk echt dat er de laatste jaren te vaak te veel op onzekerheid gegooid wordt, waar het eigenlijk gast om een gebrek aan kunde van degene die er mee loopt.

Iedere hondagressieve hond is eigenlijk angstbijter volgens de eigenaar, zo lijkt het wel.
Iedere t#ringdominante chihuahua reu die andere honden uitjouwt doet dat 'omdat ie nu eenmaal klein en bang is'.

Het zal een enkele keer best kloppen hoor.
Er zullen echt wel honden zijn die reageren met of vanuit een onderliggende angst.

Maar de hond in dit betreffende verhaal is zelfzeker genoeg om 50 meter bij zijn baas vandaan te gaan.

Niet altijd moet alles maar op angst geschoven worden.

Hoe het exact zit in de situatie van ts weet ik natuurlijk niet, want ik heb ze nooit in het echt gezien.

Maar zélfs áls er angst onder zit (wat ik nogal betwijfel hier) zélfs dán blijft staan dat er aan de basisopvoeding gewerkt moet worden en/of een lijntje eromheen.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief

Met die laatste zin ben ik het eens.

Verder is onzekerheid niet hetzelfde als angst in mijn optiek. En misschien heb ik niet alles goed gelezen, maar deze hond bijt toch niet?

Alfil & Lily
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Klopt, dat zeg ik ook niet.

Ik zeg dat er te vaak onkunde van de eigenaar afgeschoven wordt op angst van het dier, terwijl dat eigenlijk niet aan de orde is. Als een soort excuus. En dan geef ik twee voorbeelden.

Deze hond bijt niet, maar vertoont wel (zeer) ongewenst gedrag. En daar moet wel wat mee.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Frootje schreef:
~Suzanne~ schreef:

eh....?

Afbeelding

Suzanne
Als ze loslopen. Dat gaat niet aan de riem. :engel:

Maar ik vind het wel een goed idee. Ik denk dat ik een lange lijn zou gebruiken. Helemaal los kan weer als we dan allemaal weten wat de bedoeling is. Froo doet het ook als je niet oplet, mensen en honden aanblaffen. Ze komt overigens niet in de buurt want daar is ze te bang voor, maar ik voorkom het altijd. Ik zie andere honden en mensen altijd eerder dan zij en roep haar dan al terug zodat ze aan de riem kan passeren. Niet dat ze op zo'n moment zelf niet luistert hoor, dan komt ze ook terug, maar ik wil niet dat ze bij de verkeerde hond gaat lopen bluffen en het kan voor andere mensen ook gewoon irritant zijn. Het verschil is dat Froo dus wel luistert, als ze dat niet zou doen, zou zij op plekken waar we anderen honden tegen konden komen ook aan de lange lijn lopen.
Ik was meer wat stellig.... als ze dit gedrag vertonen als ze loslopen; dan laat je ze dus niet loslopen!

Suzanne
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Een uitlaathond die ook mensen ging aanblaffen heb ik eerst aan een gewone riem gehouden, bij het zien van andere mensen haar aandacht gevraagd en volgen langs die mensen. Dit uitgebouwd naar de lange lijn, je kunt dan ook het terugroepen oefenen. Bij die hond (herdertype) ontstond het in een periode van stress, maar ze vond het wel effectief en bleef het doen.
Als ze losloopt niet zover weg laten lopen van je zodat ze bereikbaar blijft.
Ik vind het nogal asociaal gedrag van de hond en veel mensen zullen er zeker bang van zijn.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Emilyenkiki
Actief

Iedereen nogmaals bedankt voor alle reacties. Ik vind dat sommige mensen wel degelijk overdrijven, moest het mij niet interesseren zou ik niet om advies vragen. Het is mijn eerste puppy dus er zal ongetwijfeld van alles mis gegaan zijn in de opvoeding maar ik durf ook wel stellen dat dat allemaal meevalt. Ze heeft haar basiscursus gehoorzaamheid met glans behaald en loopt inmiddels ook al flink een agility parcours. Als ik vergelijk met andere honden op de agility is ze minder volgzaam dan een gemiddelde herder of border collie die enkel oog heeft voor zijn of haar baasje en bal en ze loopt graag haar neus achterna. Mensen of andere honden aanblaffen is zeker niet iets wat ze regelmatig doet, ze is een 3 a 4 tal keer mij te snel af geweest. Lange lijn van 10 meter is besteld en we gaan er mee aan de slag. De speurlessen gaan volgende week terug van start en de trainer heeft veel ervaring met jachthonden en gaat ook een keer meekijken.
Ze is absoluut onzeker en als een andere hond op haar afkomt die ze niet kent zou ze van schrik gaan lopen en komt ze zich achter mijn benen verstoppen dus het is geen held.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Emilyenkiki schreef:Iedereen nogmaals bedankt voor alle reacties. Ik vind dat sommige mensen wel degelijk overdrijven, moest het mij niet interesseren zou ik niet om advies vragen. Het is mijn eerste puppy dus er zal ongetwijfeld van alles mis gegaan zijn in de opvoeding maar ik durf ook wel stellen dat dat allemaal meevalt. Ze heeft haar basiscursus gehoorzaamheid met glans behaald en loopt inmiddels ook al flink een agility parcours. Als ik vergelijk met andere honden op de agility is ze minder volgzaam dan een gemiddelde herder of border collie die enkel oog heeft voor zijn of haar baasje en bal en ze loopt graag haar neus achterna. Mensen of andere honden aanblaffen is zeker niet iets wat ze regelmatig doet, ze is een 3 a 4 tal keer mij te snel af geweest. Lange lijn van 10 meter is besteld en we gaan er mee aan de slag. De speurlessen gaan volgende week terug van start en de trainer heeft veel ervaring met jachthonden en gaat ook een keer meekijken.
Ze is absoluut onzeker en als een andere hond op haar afkomt die ze niet kent zou ze van schrik gaan lopen en komt ze zich achter mijn benen verstoppen dus het is geen held.
Jachthonden ………….
Gaat het om de cocker?

Eigenlijk is dat niet zo gebruikelijk.
Dus zeker een goed idee dat je trainer mee gaat kijken, als hij zo goed bekend is met het ras. :ok:

Er staan goede adviezen tussen op je vraag, maar iemand die ziet wat er gebeurt zou nog beter moeten kunnen adviseren.

Er zijn honden die op een correctie hun gekrijs verdubbelen en dan ben je daarmee dus nog nergens.
Zelf heb ik geruime tijd getraind op "kijken maar niet blaffen".
De eerste beloning dus liefst voor ze zich realiseert wat ze gezien heeft.
Werkte voor mijn honden.

Ik ben benieuwd naar wat je trainer adviseert :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Emilyenkiki
Actief

Ranetje het gaat idd over de cocker. Woensdag hebben we speurles en ze gaat tips geven
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Emilyenkiki schreef:Iedereen nogmaals bedankt voor alle reacties. Ik vind dat sommige mensen wel degelijk overdrijven, moest het mij niet interesseren zou ik niet om advies vragen. Het is mijn eerste puppy dus er zal ongetwijfeld van alles mis gegaan zijn in de opvoeding maar ik durf ook wel stellen dat dat allemaal meevalt. Ze heeft haar basiscursus gehoorzaamheid met glans behaald en loopt inmiddels ook al flink een agility parcours. Als ik vergelijk met andere honden op de agility is ze minder volgzaam dan een gemiddelde herder of border collie die enkel oog heeft voor zijn of haar baasje en bal en ze loopt graag haar neus achterna. Mensen of andere honden aanblaffen is zeker niet iets wat ze regelmatig doet, ze is een 3 a 4 tal keer mij te snel af geweest. Lange lijn van 10 meter is besteld en we gaan er mee aan de slag. De speurlessen gaan volgende week terug van start en de trainer heeft veel ervaring met jachthonden en gaat ook een keer meekijken.
De reacties komen voort denk ik uit jouw begin vraag waarin je dit schrijft. "Ze luistert heel vlot tijdens het loslopen maar als we tijdens het wandelen andere wandelaars tegenkomen al dan niet met hond begint ze mensen aan te blaffen. Ze komt overigens na 2 a 3 keer blaffen vlot terug. Voor het terugkomen wordt ze overigens flink beloond. Regelmatig heeft ze mensen en andere honden voor mij gezien omdat ze nogal veel ruimte neemt. Hoe ga ik hier best mee om? Hoe kan ik haar leren los mensen te negeren? "
Nu schrijf je dat ze je 3 of 4 keer te snel af is geweest, en dat de reacties wat overdreven zijn.
Daarnaast vind ik vaak dat honden op een training terrein en omgeving, soms niet te vergelijken zijn met honden die naast de training dan los lopen en hun ding kunnen doen. Ik heb soms honden meegemaakt op training terrein waar appel echt perfect getraind was, en dat ik dacht WOW! Maar als je dezelfde hond en baas buiten dat terrein tegen kwam "en plein air" ineens paniek...
Gewoon een andere mind set van die honden en baas.. en combi.. heel apart vond ik dat.
ranetje
Zeer actief

blondie schreef:
De reacties komen voort denk ik uit jouw begin vraag waarin je dit schrijft. "Ze luistert heel vlot tijdens het loslopen maar als we tijdens het wandelen andere wandelaars tegenkomen al dan niet met hond begint ze mensen aan te blaffen. Ze komt overigens na 2 a 3 keer blaffen vlot terug. Voor het terugkomen wordt ze overigens flink beloond. Regelmatig heeft ze mensen en andere honden voor mij gezien omdat ze nogal veel ruimte neemt. Hoe ga ik hier best mee om? Hoe kan ik haar leren los mensen te negeren? "
Nu schrijf je dat ze je 3 of 4 keer te snel af is geweest, en dat de reacties wat overdreven zijn.
Daarnaast vind ik vaak dat honden op een training terrein en omgeving, soms niet te vergelijken zijn met honden die naast de training dan los lopen en hun ding kunnen doen. Ik heb soms honden meegemaakt op training terrein waar appel echt perfect getraind was, en dat ik dacht WOW! Maar als je dezelfde hond en baas buiten dat terrein tegen kwam "en plein air" ineens paniek...
Gewoon een andere mind set van die honden en baas.. en combi.. heel apart vond ik dat.
Dat zijn waarschijnlijk honden waar alleen mee getraind wordt op het trainingsveld?
Ze zijn daardoor "plaatsgebonden" gehoorzaam.
Dat gebeurt wel vaker.
Een van de redenen dat het veel handiger is om het geleerde bij de hondenschool ook steeds weer te oefenen op diverse locaties.
(en dan niet bij diverse afgesloten trainingsvelden, maar gewoon in het bos en/of op een weiland waar je mag komen)
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

ik hoop dat Emilyenkiki nog verder wil reageren hier, want het is interessant.
En leerzaam, niet alleen voor haar maar ook voor anderen die hier lezen.

En ja @Ranetje, ik heb me inderdaad wel eens verbaasd over het verschil op een trainingsveld waar bepaalde honden zich anders schikten aan de baas, dan tijdens vrije wandelingen of überhaupt aan de lijn van een trainingsveld af in een buitengebied.
Dat was destijds direct mijn leermoment. Hoe goed een hond binnen de kaders van een bepaald training moment en standaard ook is, geeft geen garantie dat die hond loslopend in een vrij gebied ook zo goed luistert en reageert op de baas of op anderen die met de hond lopen.
Is een van de dingen die ik vrij rap heb geoefend.. niet alleen binnen de kaders, maar ook daar buiten bij veel honden is het verstandig om dingen te oefenen als het gaat om gehoorzaamheid.
En dan niet in een trainings jas gieten, maar het is juist leuk om op een ongedwongen manier een af, een blijf of Voet te oefenen.
Veel mensen zien dat soort dingen als "show off". Maar ik vind het juist zelf fijn om zo bezig te kunnen zijn puur omdat je dan weet wat je hond kent en is aangeleerd op meerdere plekken. In huis, buiten huis en op training veld. het is echt niet zo vanzelfsprekend dat honden weten wat van ze verwacht wordt binnen verschillende situaties met alleen een commando, of dat ze op het veld de andere honden accepteren en daarbuiten soms niet.
ranetje
Zeer actief

blondie schreef:ik hoop dat Emilyenkiki nog verder wil reageren hier, want het is interessant.
En leerzaam, niet alleen voor haar maar ook voor anderen die hier lezen.

En ja @Ranetje, ik heb me inderdaad wel eens verbaasd over het verschil op een trainingsveld waar bepaalde honden zich anders schikten aan de baas, dan tijdens vrije wandelingen of überhaupt aan de lijn van een trainingsveld af in een buitengebied.
Dat was destijds direct mijn leermoment. Hoe goed een hond binnen de kaders van een bepaald training moment en standaard ook is, geeft geen garantie dat die hond loslopend in een vrij gebied ook zo goed luistert en reageert op de baas of op anderen die met de hond lopen.
Is een van de dingen die ik vrij rap heb geoefend.. niet alleen binnen de kaders, maar ook daar buiten bij veel honden is het verstandig om dingen te oefenen als het gaat om gehoorzaamheid.
En dan niet in een trainings jas gieten, maar het is juist leuk om op een ongedwongen manier een af, een blijf of Voet te oefenen.
Veel mensen zien dat soort dingen als "show off". Maar ik vind het juist zelf fijn om zo bezig te kunnen zijn puur omdat je dan weet wat je hond kent en is aangeleerd op meerdere plekken. In huis, buiten huis en op training veld. het is echt niet zo vanzelfsprekend dat honden weten wat van ze verwacht wordt binnen verschillende situaties met alleen een commando, of dat ze op het veld de andere honden accepteren en daarbuiten soms niet.
Een goede manier om dat te oefenen :ok:

Zoals ik mijn honden vanaf het begin leer om niet standaard naar allerlei honden te racen, door ze uit te dagen met mij een spelletje te doen.
Dat zelfde geld voor andere mensen, maar dat is soms iets lastiger.
Vooral als die mensen de pup zo leuk vinden en gaan lokken.
(en dan boos worden als het kind opspringt tegen de schone pantalon)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”