Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stomme antibiotica regels.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Stomme antibiotica regels.

Ongelezen bericht door Peter27 »

Bumper heeft haar hele leven al last van oorproblemen. Beetje afhankelijk van de tijd van het jaar en ook deels van wat ze eet. Jarenlang hebben we het redelijkerwijs weten te managen met goed schoonmaken, zeewater en soms een zalfje.

Maar nu is ze dik 12 en speelt het vaker op. Paar weken/maanden terug surolan meegekregen na de apk. Nu weer beide kanten een prut oor dus ik dacht ik haal even een flesje..

Vergeet het maar.. regels blabla wetgeving.
Dus met andere woorden, kom maar op consult dan kunnen we in 3 seconden zien dat het inderdaad een oorontsteking is en kunnen we ook een extra factuur schrijven..

Ik snap dat DA's aan regels gebonden zijn, maar ik vind het te zot voor woorden. Nu kan ik dus bij elk flesje dat ik wil een consult bij betalen.
blablabla :)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Stomme antibiotica regels.

Ongelezen bericht door crutz »

Nanna schreef:Bij terugkomende oorproblemen zou ik een kweekje laten doen. Dan kun je veel gerichter behandelen.
“Effe een flesje Surolan scoren” vind ik nogal wat. Je bent dan op niks af aan het gooien met antibiotica.
waarschijnlijk is dat ook wat de dierenarts op dat consult aan gaat geven
er is de laatste tijd gewoon meer en meer controle bij dierenartsen en de touwtjes mbt bepaalde middelen worden steeds strakker aangetrokken, niet omdat de dierenarts dat wil maar van buitenaf
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Dat is al jaren zo
Toen Kyto nog een klein gupje was moest ik ook langs komen met hem toen ik om surolan belde

De reden is eigenlijk wel heel begrijpelijk , even buiten t feit om dat t wettelijk is ( overigens is dat ook met pijnstillers zo )

De dierenarts legde uit dat het nl ook kon zijn dat er een gaatje in z’n trommelvlies zat
En als je daar dan zomaar zonder t te weten gewoon iets in gooit ben je verder van huis
Dus vandaar dat we langs moesten komen

Pijnstillers krijg je ook niet zomaar mee als je hond niet bekend staat om dat hij iets mankeert en dat ze t gebruiken
Toen voor Kenji en nu voor Kyto kreeg ik zo mee
Maar stel dat die er niet meer is en ik heb voor de meiden nodig moet ik toch ook langs komen

Ik snap t dus wel
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Peter27
Zeer actief

Nanna schreef:Bij terugkomende oorproblemen zou ik een kweekje laten doen. Dan kun je veel gerichter behandelen.
“Effe een flesje Surolan scoren” vind ik nogal wat. Je bent dan op niks af aan het gooien met antibiotica.
Dat is allemaal al een keer uitgezocht afgelopen jaren. Ze is gevoelig voor kip en granen dus ze heeft jarenlang totw zalm gegeten. Daarmee was het redelijk onder controle. Maar sinds ze ouder is is ze meer gefocust op van de straat vreten. Proberen we natuurlijk te voorkomen maar dat is lastig.

En als het verleden soort van een garantie voor de toekomst is werkt een potje surolan altijd prima voor een paar maanden. Dus tja.

Ik snap overigens dat de DA er niets aan kan doen hoor.. die volgt ook maar de regels.. maar ik vind het wel vervelend.
We hebben het over een oorzalfje, niet over de pil van drion.
Peter27
Zeer actief

crutz schreef:
er is de laatste tijd gewoon meer en meer controle bij dierenartsen en de touwtjes mbt bepaalde middelen worden steeds strakker aangetrokken, niet omdat de dierenarts dat wil maar van buitenaf
Kweekje maken vonden ze vorige keer niet nodig. Het is nou eenmaal een lab met een voorkeur voor prut sloten. Dus ff 2 seconden een lampje erin en door naar de afreken balie voor een flesje.
Peter27
Zeer actief

** Angela ** schreef:Dat is al jaren zo
Toen Kyto nog een klein gupje was moest ik ook langs komen met hem toen ik om surolan belde

De reden is eigenlijk wel heel begrijpelijk , even buiten t feit om dat t wettelijk is ( overigens is dat ook met pijnstillers zo )

De dierenarts legde uit dat het nl ook kon zijn dat er een gaatje in z’n trommelvlies zat
En als je daar dan zomaar zonder t te weten gewoon iets in gooit ben je verder van huis
Dus vandaar dat we langs moesten komen

Pijnstillers krijg je ook niet zomaar mee als je hond niet bekend staat om dat hij iets mankeert en dat ze t gebruiken
Toen voor Kenji en nu voor Kyto kreeg ik zo mee
Maar stel dat die er niet meer is en ik heb voor de meiden nodig moet ik toch ook langs komen

Ik snap t dus wel
Maar dat is dan toch soort van hetzelfde.. pijnstillers kan je gewoon halen zolang ze weten dat die ooit zijn voorgeschreven. Tot in de eeuwigheid. En van mijn hond weten ze al jaren dat die soms een tubetje oorzalf nodig heeft.

En dat gaatje in het trommelvlies is inderdaad een risico. Maar als ik de pijnstillers van een bordeaux dog aan een pekinees ga geven ook. En dat checkt dus niemand.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Peter27 schreef:
crutz schreef:
Kweekje maken vonden ze vorige keer niet nodig. Het is nou eenmaal een lab met een voorkeur voor prut sloten. Dus ff 2 seconden een lampje erin en door naar de afreken balie voor een flesje.
Dan dus inderdaad zoals Angela schrijft om een gaatje in het trommelvlies uit te sluiten voor ze het meegeven
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Bij Pom staat het wel op haar patientenkaart en ik kan het dus zo ophalen, omdat er niets anders helpt dan af en toe zalven.
Peter27
Zeer actief

Nanna schreef:Als je weet hoe het komt ( van de straat vreten) dan zou ik er op inzetten om dat te voorkomen.
Naar buiten? Muilkorfje om. Het zal de eerste Labrador niet zijn die om die reden ( dat ziekelijke gevreet) een muilkorf om krijgt.
Naja.. eten is een van de factoren. Het feit dat het stomme hangoren zijn is veel erger.
Peter27
Zeer actief

sbientje schreef:Bij Pom staat het wel op haar patientenkaart en ik kan het dus zo ophalen, omdat er niets anders helpt dan af en toe zalven.
Ja, dat is ook veel logischer volgens mij. Ik zou willen dat mijn DA dat ook zo deed.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Peter27 schreef:
sbientje schreef:Bij Pom staat het wel op haar patientenkaart en ik kan het dus zo ophalen, omdat er niets anders helpt dan af en toe zalven.
Ja, dat is ook veel logischer volgens mij. Ik zou willen dat mijn DA dat ook zo deed.
Nouja, ik ben er echt heel vaak geweest, paar kweekjes gemaakt, vanalles, maar niks helpt gewoon. Ik vind het verder niet heel erg maar het is een beetje zonde.
Ik weet trouwens neit hoe het bij jou is, maar ik merk aan pom echt amper iets altijd. Ja, prut in haar oren, maar ze geeft verder nooit wat aan qua pijn ofzo. Heb wel het idee dat ze wat dovig wordt, zal vast niet helpen, steeds oorontsteking.
Peter27
Zeer actief

sbientje schreef:
Peter27 schreef:
Nouja, ik ben er echt heel vaak geweest, paar kweekjes gemaakt, vanalles, maar niks helpt gewoon. Ik vind het verder niet heel erg maar het is een beetje zonde.
Ik weet trouwens neit hoe het bij jou is, maar ik merk aan pom echt amper iets altijd. Ja, prut in haar oren, maar ze geeft verder nooit wat aan qua pijn ofzo. Heb wel het idee dat ze wat dovig wordt, zal vast niet helpen, steeds oorontsteking.
Bumper is 12,5 en zo doof als een kwartel.

Naja. Ik denk dat ik maar gewoon een consult plan en het er dan maar eens over heb daar.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Pom is pas 7,5. Nouja luisteren is toch niet haar hoogste prio hahaha.

Wel echt een probleem binnen de labs, allerhande allergien die zich uiten als vooral oorontsteking. Karel heeft er godzijdank geen last van. Bij hem is de gehoorgang ook veel ruimer, heb het idee dat dat wel iets scheelt.
Peter27
Zeer actief

sbientje schreef:Pom is pas 7,5. Nouja luisteren is toch niet haar hoogste prio hahaha.

Wel echt een probleem binnen de labs, allerhande allergien die zich uiten als vooral oorontsteking. Karel heeft er godzijdank geen last van. Bij hem is de gehoorgang ook veel ruimer, heb het idee dat dat wel iets scheelt.
Guus heeft het ook niet.. maar die is pas 2 dus wellicht komt het nog.
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Zegt de dierenarts dat zelf, of de assistant die je aan de telefoon krijgt? Als ik de dierenarts zelf mail dan gaat het vaak wat makkelijker. Die kent het dossier en weet dat hij al talloze malen dezelfde kwaal heeft gehad en dat ik dat echt wel herken. Ze weet dat ik normaal echt wel laat testen, maar in meer urgente gevallen (bijv. ik moet de volgende dag paar dagen naar buitenland en heb dan oppas, of ga zelf met hond op vakantie) dan geeft ze wel akkoord dat ik AB kan ophalen.
Het is trouwens wel totaal andere kwaal en andere behandeling hoor.
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Heavy schreef:Misschien een tip. Heavy heeft hetzelfde probleem en heeft ook een paar keer per jaar Surolan. Laatste keer was ook vrij snel nadat het flesje op was en ik begon aan mezelf te twijfelen

Spuit ik het wel goed en ver genoeg in haar oor? Dus ik heb even gevraagd om het een keertje voor te doen en toen het andere oor gedaan met dierenarts erbij. Was goed maar ik kreeg monoclean mee dat is een oorreiniger die ik ongeveer een kwartier voor de Surolan moest gebruiken

Het maakt de prut in het oor vloeibaar en hopelijk kan de Surolan dan beter zijn werk doen
Ik gebruik ook eerst iets om de boel wat op te lossen. Otoact of Trisaural vind ik goede reinigers.
Daarna maak ik het oor schoon met een vochtig doekje en droog met watten of wattenschijfje. Daarna pas de zalf of antibiotica er in.
Ik spuit overigens ook nooit vanuit het flesje in het oor. Altijd met een spuitje (of twee als beide oren vies zijn). Zo blijft de boel veel schoner.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Ik vind het nogal wat om dan iedere keer 45 euro te moeten lappen. Kun je er niet op een andere manier aankomen? Via internet? Of een ander middel, iets homeopathisch? T- tree olie of iets dergelijks?

Ik kreeg trouwens wel altijd pijnstillers en prednison op herhaling, zonder verplicht consult.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

kooi schreef:Of een ander middel, iets homeopathisch? T- tree olie of iets dergelijks?
Dat is niet homeopathisch en ook net geschikt.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Hier behandel ik de oren bij het eerste beetje prut of jeuken aan de oren, of als ze nat van binnen zijn geweest (bij een labrador die dagelijks zwemt zou ik het gewoon eens per week doen, denk ik), minimaal 1x met monoclean en wanneer ze van binnen iets rood zijn al 3-5 dagen. Daarmee heb ik nooit meer surolan nodig, terwijl dat daarvoor al snel 2x per jaar moest. Voeding maakte bij zowel Ninthe als Noa niets uit. Bij Ninthe zat het wel aan haar loopsheid gekoppeld.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”