Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Shira en rottweilers

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Shira en rottweilers

Ongelezen bericht door Jackira »

Shira heeft sinds een aantal maanden een probleem met rottweilers en vooral teefjes. De reuen loopt ze meestal voorbij terwijl ze ze negeert. Zolang ze zich niet meer haar bemoeien is het goed.

Ze is nooit erg gecharmeerd van pittige teven van haar eigen formaat, maar ze negeerde ze en het was nooit echt een probleem. En meestal wanneer we de wat gespierdere types tegenkwamen riep ik haar bij voorbaat al bij me.

Een paar maanden geleden stond ze te snuffelen in de bosjes toen er ineens een rottweiler teef aan kwam lopen. Net volwassen denk ik en op oorlogspad. Ze gedroeg zich nogal dominant naar Shira en zij zal uit zichzelf nooit beginnen maar ze pikt dat soort gedrag ook niet echt. Dus Shira stond er borstelend en met een hoge houding bij. Die rottweiler klapte toen op Shira en na een korte schermutseling konden we ze tot de orde roepen. Ik kon Shira toen ze stonden te patsen ook niet echt wegroepen om ruzie te voorkomen omdat er al enorm veel spanning was.

Vanaf die tijd kan ze nog wel met een rottweiler teef die ze al eerder kende en waar ze min of meer wel mee op kon schieten. Dat is geen probleem. Maar alle rottweiler teven die ze niet kent en die ze nu tegen komt moeten weten dat zij de baas is. Ze loopt er direct naar toe als ze ze ziet en zoekt echt ruzie. Andere honden zouden dan misschien wat onderdaniger naar haar doen en dan zou het niet escaleren maar rottweilers zijn niet bepaald onderdanig dus dat gaat niet goed.

Natuurlijk mag ze dat niet en ik lijn haar aan wanneer ik een rottweiler zie, ongeacht of het een reu of teef is. Ze gedraagt zich maar. Maar het is nu twee keer voorgekomen dat ze net uit zicht voor me uit loopt en dat er dan om de hoek een rottweiler teef staat. Helaas ook al twee keer dezelfde. Ik bied dan uiteraard mijn excuses aan en het is ook zonder schade maar wel met veel kabaal, uitvallen en happen, en die baas van die rottweiler zit daar natuurlijk ook niet op de wachten. Shira is ook nogal groot en zeker zo sterk als die rottweiler dus niemand zit echt te wachten op een echt gevecht tussen twee van die sterke grote honden.

Ik ga haar dus dichterbij houden, aanlijnen waar ik het niet kan overzien en weer wat meer de touwtjes aantrekken wat gehoorzaamheid betreft.

Maar ik vind het zo vreemd dat ze echt alle rottweilers er uit pikt. Ze ziet haarfijn het verschil met andere rassen ook al zijn ze zwart en groot en lijken ze er enigszins op. Hoe komt het dat zoiets zoveel indruk heeft gemaakt dat ze echt een ras daar op aankijkt. En kan ik daar nog iets mee doen. Ze kent al een vriendelijke rottweiler teef en daar kan ze ook gewoon mee omgaan, maar dat helpt dus niet om haar houding te veranderen.

Ik ga er vanuit dat het niet meer veranderd, dus ik neem mijn maatregelen. Maar jammer vind ik het wel want ze kan echt verder met iedere hond en wanneer ze een andere hond niet moet negeert ze die. Of ze maakt zich op een nette manier duidelijk.

Heeft iemand nog tips om er iets aan te doen en welke maatregelen moet ik nemen. Is wat ik doe voldoende?
Jackira
Zeer actief

Re: Shira en rottweilers

Nola heeft vorige week wel "gespeeld" met diezelfde rottweiler en dat ging inderdaad niet leuk en ze kwam snel bij me staan en stond te wachten of we door konden lopen. Ik was op dat moment met de baas van de rottweiler in gesprek. Zij reageerde niet zo als Shira op de rottweiler en daardoor ging het goed. Maar ze hebben inderdaad soms een niet leuke manier van doen. Ik vind ze ook heel claimend als ze een andere hond leuk vinden. Misschien dat dat het inderdaad is. Dat Shira daar op reageert.
CharlieCharlie
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door CharlieCharlie »

Nou.. Ik denk dat ze zelf denkt: de aanval is de beste verdediging..
Mijn vorige herder is 2x vanuit het niets gegrepen door een andere herder. Hij stond te snuffelen in de bosjes en de ander sprong er zo bovenop .

Na de 2e keer moest hij van geen enkele hond meer wat hebben en ging een flinke knokpartij niet uit de weg, sterker nog, hij liep er graag even heen om te laten zien wie het mannetje was. Ik vond dat naar!
Nu speelde hij al niet zo heel graag met andere honden (gooi de bal gooi de bal gooi de bal..) maar daarna was het echt over.
Mijn hond was verre van onzeker. Toch denk ik dat dit gedrag en vorm van onzekerheid is..

Ik denk dat het goed is dat je haar aanlijny wat de rottweiler gaat dit gedag anders ook weer vertonen.

Geen idee hoe je het eruit krijgt. Ik denk rottweilers vooral negeren. Doorlopen alsof ze er niet zijn. Niets bijzonders van maken..
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Zelfs met Van Gils had ik gespannen ontmoetingen met rottweiler teven en nee t was niet knokken maar die manier van doen daar zat ook hij niet op te wachten en hij pikte het ook niet t ging meestal net op t randje. die kon ik altijd wel terug roepen en meestal gingen we gauw door, t is gewoon niet leuk met ze meestal. t jammere van jou situatie is nu gewoon als het wel een leuke rottie is dan gaat die weer fel worden op andere honden omdat jou hond ruzie loopt te zoeken dus ja, lekker wat dichter bij je houden op plekken waar je iets kunt verwachten en klaar met dat gedrag :wink:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Jackira schreef:Maar ze hebben inderdaad soms een niet leuke manier van doen. Ik vind ze ook heel claimend als ze een andere hond leuk vinden. Misschien dat dat het inderdaad is. Dat Shira daar op reageert.
:wink: Houd het maar op meestal. Ik denk dat je niet meer kunt dan de aanpak die je beschrijft.

Ik ga haar dus dichterbij houden, aanlijnen waar ik het niet kan overzien en weer wat meer de touwtjes aantrekken wat gehoorzaamheid betreft.

Misschien, als ze daar gevoelig voor is, iets van speelgoed heel belangrijk maken en alleen als beloning inzetten bij terugkomen uit/voor moeilijke situaties?
Jackira
Zeer actief

Cleva schreef:Ik liep al om voor die kutbeesten en recente ontwikkelingen hebben me in die overtuiging gesterkt.

Achter elkaar in beslag en opruimen.

Ik ben het wel met je eens. Maar ik ben nu niet de persoon om dat te zeggen gezien het voorval, want ik heb een husky. En er was bij het voorval ook een husky betrokken.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik loop er ook voor om sinds er een aan mijn rug hing.
En meestal loopt er ook gewoon volk bij dat ik denk blijf maar ver bij mij vandaan. Daar heb ik ook niks bij te zoeken.

Ik loop met de ukken voor meer om. Maar dat heeft vaak puur met lompheid van honden te maken. Rottweilers die vertrouw ik gewoon niet. Vroeger heb ik wel leuke gekend maar die ik nu ken zijn stuk voor stuk klerelijers. En dan nog zo groot en zwaar.

Ik denk trouwens dat de husky gewoon als soort hulpje heeft gefungeerd hoor (als die al echt toegeslagen heeft) Dat staat echt niet eens in contrast met die 2 Rottweilers. Als die het op je honden voorzien hebben dan is het gewoon klaar.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
dagmar88
Zeer actief

Jackira schreef:
Cleva schreef:Ik liep al om voor die kutbeesten en recente ontwikkelingen hebben me in die overtuiging gesterkt.

Ik ben het wel met je eens. Maar ik ben nu niet de persoon om dat te zeggen gezien het voorval, want ik heb een husky. En er was bij het voorval ook een husky betrokken.
Daar heb je ook lijers en verknipte exemplaren tussen zitten. Helemaal als ze maar ongecontroleerd hun eigen plan kunnen trekken en ze daar hun eigen uitdaging in moeten zoeken.
Je moet ze mak maken en houden, anders loopt het steeds verder uit de hand en het blijven honden die echt schade kunnen maken als ze willen.
:wink: Maar dat weet je zelf inmiddels denk ik ook wel, niet de schade maar de moeilijkheid dat onzichtbare lijntje in stand te houden.
Gelukkig zijn de losgeslagen agressors de minderheid en zijn ze normaal prima in te schatten, zeer duidelijk in hun communicatie en sociaal in aanleg.
Dat is bij de rottweiler wel precies omgekeerd. Niet te lezen, onberekenbaar en agressief vormt daar naar mijn ervaringen de hoofdmoot.
Ik kan me zo voorstellen dat de rottweilers er door de husky vér vandoor gaan en de husky zich op laat naaien door de rottweilers. Dat ligt bij mijn stel wel in hun aard, elkaar opnaaien.
En ze elkaar dus met deze uitermate domme combinatie op de meest nare manier versterken.
Hoe dan ook, het was geen "ik stond er bij en ik keek er naar", dus wat mij betreft allemaal een enkeltje dierenarts. De huidige baas is ze niet waard en je kunt niemand opzadelen met een doodbijter. Leuke husky herplaatsers te over.
Sandra heeft er trouwens zelf drie? gehad.

Afbeelding

De dames waren moe van een super lange wandeling en hadden geen zin in Naap. Naap had geen zin in Sandra met haar geprikker. Het voelt nu wel heel wrang ja.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

dagmar88 schreef:
Jackira schreef:

Daar heb je ook lijers en verknipte exemplaren tussen zitten. Helemaal als ze maar ongecontroleerd hun eigen plan kunnen trekken en ze daar hun eigen uitdaging in moeten zoeken.
Je moet ze mak maken en houden, anders loopt het steeds verder uit de hand en het blijven honden die echt schade kunnen maken als ze willen.
:wink: Maar dat weet je zelf inmiddels denk ik ook wel, niet de schade maar de moeilijkheid dat onzichtbare lijntje in stand te houden.
Gelukkig zijn de losgeslagen agressors de minderheid en zijn ze normaal prima in te schatten, zeer duidelijk in hun communicatie en sociaal in aanleg.
Dat is bij de rottweiler wel precies omgekeerd. Niet te lezen, onberekenbaar en agressief vormt daar naar mijn ervaringen de hoofdmoot.
Ik kan me zo voorstellen dat de rottweilers er door de husky vér vandoor gaan en de husky zich op laat naaien door de rottweilers. Dat ligt bij mijn stel wel in hun aard, elkaar opnaaien.
En ze elkaar dus met deze uitermate domme combinatie op de meest nare manier versterken.
Hoe dan ook, het was geen "ik stond er bij en ik keek er naar", dus wat mij betreft allemaal een enkeltje dierenarts. De huidige baas is ze niet waard en je kunt niemand opzadelen met een doodbijter. Leuke husky herplaatsers te over.
Sandra heeft er trouwens zelf drie? gehad.

Afbeelding

De dames waren moe van een super lange wandeling en hadden geen zin in Naap. Naap had geen zin in Sandra met haar geprikker. Het voelt nu wel heel wrang ja.
Op deze foto valt me ook ineens op dat Izzy eigenlijk maar een klein ding was. Ik had het idee dat ze wel wat groter was. Of is Naap zo enorm groot?
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
dagmar88
Zeer actief

DesireeB schreef: Op deze foto valt me ook ineens op dat Izzy eigenlijk maar een klein ding was. Ik had het idee dat ze wel wat groter was. Of is Naap zo enorm groot?
Ja, dat was bij haar moeilijk in te schatten vanaf foto's, Izzy was echt maar een prutske, nog een stuk kleiner dan Charlie.
Dat had ik ook niet verwacht. Qua grootte meer een uit de kluiten gewassen jack russell dan een gefoarlijke staffert :ugh:
Naap is praktisch even groot als Manu ter vergelijk.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”